blaasgruis; ik wordt er gek van

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

blaasgruis; ik wordt er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:42

Een kleine 5 maanden geleden hebben we twee katten uit het asiel gehaald. Broer en zus en geschat op een maand of 5/6. Meteen netjs laten helpen en aan de goede voeding gedaan.

Afgelopen weekend ineens drama. Het (ex) katertje kon niet meer plassen. Meteen naar de dierenarts gereden en daar achter gelaten. Sinds zaterdag is hij inmiddels 3 x gecatheteriseerd en 2 keer daarvan gespoeld en iedere keer gaat het weer fout. Gister (woensdag) mochten we hem einedelijk echt ophalen na een aantal keer te vroeg gejuigd te hebben, hij had goed geplast.

Onze poes had het niet meer op hem en heeft hem de eerste 12 uur angstvallig onlopen en de 12 uur daarna probeerde ze hem iedere keer op zijn kop te timmeren. Verder ging eigenlijk alles goed. Hij at zijn dieetvoeding netjes heeft flink wat gedronken. Maar een plasje bleef uit. Om een uur of 4 vetrouwde ik het niet meer en heb hem weer naar de dierenarst gebracht. Hij ging weer vaak op de kattenbak zitten zonder echt iets te doen.
Nu moet hij dus voor de zekerheid weer een nacht daar blijven......

Al met al vind ik het echt een drama worden. De eerste rekening bedroeg al 300 euro. Maar het aller ergste: Ik wil dat mijn kat gewoon naar huis komt. Wat een gedoe ook.... jezelf zo hechten aan een dier.

Wilawander

Re: blaasgruis; ik wordt er gek van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:16

Helaas gebeuren zulke dingen als je dieren hebt..... Bloos

Misschien is het wat om met je kat naar een (andere) kliniek te gaan? Voordat het dieetvoer werkt ben je ook wel een tijdje verder.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:20

Ik weet niet precies of het bij een kat ook zo gebeurd, maar mijn hond is geopereerd.
Zo hebben ze de stenen verwijderd.

Pas als alle stenen weg zijn, zal de urinebuis ook vrij zijn en kan de kat weer plassen.

Het kost wat, maar je bent dan wel gelijk van je probleeem af. Als de kat dan netjes zijn dieetvoer blijft eten is er weinig meer aan de hand.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 23:23

Jep, je hebt gelijk....

Second opinion ook al over gedacht. Iemand ervaring in zo'n situatie?

Het geld is nog niet eens het grootste gek-makende ;al is dat het meest tastbare wat je hebt. Als Onze kat maar weer thuis komt........ Dan kan er zonder problemen nog wel wat geld bij....

Ik wil gewoon mijn poesje weer thuis in plaats van in dat kleine kooitje op de kliniek.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:40

Ik heb ook een ex-kater met een blaasgruis probleem.
Het is de laatste 3 jaar zo'n 1x per jaar voorgekomen, en iedere keer werd hij op ander dieetvoer gezet met de mededeling dat het nu wel goed zou gaan. Hij krijgt nu het "zwaarste" dieet voer dat ze hebben en voorlopig gaat het goed.

Ook geef ik hem zilverwater, die tip had ik van iemand op Bokt gekregen en wat zoekwerk op een kattenforum gaf ook aan dat het geven van zilverwater positief werkt bij katten met blaasgruis.

Mocht het nu alsnog een keer fout gaan, gaf de dierenarts mij de optie om van de kat een poes te "maken" hiermee zou het probleem helemaal opgelost zijn. Ik heb geen idee wat de kosten en de resultaten zijn maar misschien dat je het er eens naar kan vragen bij jouw dierenarts? Als het bij jouw kat dusdanig chronisch is dat hij meer bij de da zit dan bij jou is dat misschien wel een optie?

Heel veel sterkte iig Ach gut

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:34

Ik heb 3 katten met blaasgruis. Ze staan allemaal op dieet voer en nooit 1 probleem hiermee gehad!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:02

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:36

Voeren jullie voer van Royal Canin?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:38

Met rauw vlees voeren is het best, dan hebben ze dat niet meer

Mijn poes had iedere keer blaasontsteking, wat ik ook deed en gaf, nu krijgt ze carnibest en het is over

Mijn DA is ook een groot rauw vlees fan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:39

Wie is jouw dierenarts Lieveli?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:46

http://www.anyanimal.nl/
dit is de link van de site van zn winkel/praktijk

Erwin van Gijtenbeek, hij doet mn katten en mn paarden, ben helemaal weg van m!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:48

Hehehe.. Dacht ik al Haha!
Mooie winkel hebben ze ook! Ben er laatst geweest..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:49

huh? je woont in Roosendaal?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:50

Bloos

Beroepsgekte noem het maar Haha!

Ik wil in het komend jaar een dergelijke winkel (zonder praktijk overigens) starten in het zuiden..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:58

good for you!

Ja ik ben echt fan van Erwin, ik kan hier bijna wel een topic over starten

Doe ik maar niet Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:59

Ik heb Erwin niet ontmoet helaas..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:00

Dat is idd jammer! Hij geeft geweldige spreekbeurten over het rauw vlees voeren, bijna iedereen in Heiloo voert nu ook rauw

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:03

Ze hebben daar wel een stevige marketing neergezet inderdaad Haha!

Ik moet mezelf nog maar gaan bewijzen, maar heb goede moed dat dat ook in mijn regio gaat lukken! Gelukkig wordt diervoeding steeds serieuzer genomen..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:06

Bij katten die vaak blaasgruis hebben, wordt ook wel eens een penisamputatie gedaan. Omdat de steentjes vaak vast lopen aan het begin van de penis.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:11

onze kater heeft dit een maand geleden ook gehad. ze hebbe nog juist een katheder kunnen plaatsen, hierna ging het terug beter maar is hij toch enkele dagen bij de dierenarts gebleven (300 euro). daarna toch maar besloten om het gruis te laten verwijderen uit de blaas. de kater tergelijkertijd laten opereren en dit heeft nog eens 150 euro gekost. nu staat hij op dieetvoeding die hij zijn hele leven lang nog zal moeten blijven krijgen. ik denk dat een operatie echt wel noodzakelijk is als er veel gruis in de blaas aanwezig is. nog veel sterkte!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 22:24

@nimmedor nee we voer(d)en hills.

Vandaag redelijk goed nieuws gekregen. Ze hebben de urine getest en het was nauwelijks meer gruis te vinden en de pH was goed. Helaas heeft hij nu wel een ontstoken penis/ geiriteerd slijmvlies.

Ze houden hem nog tot morgen ochtend daar om te kijken of het de goede kant op blijft gaan.

Nu hopen dat de ontsteking/irritatie snel over gaat anders komt een amputatie alsnog om de hoek kijken.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:33

Weet je wat ik niet snap, dat jullie DA het zo lang laat zitten.
Bij mijn hond hebben ze 2 keer gekatheteriseerd, toen het de 3e keer niet lukte is hij gelijk onder het mes gegaan.

De optie om hem als "teefje" door het leven te laten gaan (amputatie en verbouwen) is besproken als aller laatste redmiddel.

Dat zou alleen maar gebeuren als de eerste operatie niet zou lukken.

Waarom dus zo lang wachten. Ik vind dat de DA hier flink steken heeft laten vallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 01:22

Nimmedor schreef:
Voeren jullie voer van Royal Canin?

Ja, van dat voer dat speciaal is ontwikkeld om blaasgruis te helpen voorkomen. Young male/female heet het, speciaal voor gecastreerde katers resp. poezen.

Fijn dat het zo te horen weer wat beter gaat met je katje, succes ermee!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:32

Wij hebben tien jaar geleden twee gecastreerde katers uit het asiel gehaald. Hadden vrij kort nadat we ze in huis haalden zo ernstig blaasgruis dat ze ongeveer een half jaar na elkaar geopeerd zijn, hebben allebei een nieuwe plas-uitgang gekregen. Een van de twee is inmiddels (acht jaar na die operatie) aan hartproblemen overleden, de ander hebben we nog steeds, zijn hele leven bij ons al op dieetvoer van de dierenarts. Met beide katers hebben we niet lang gedokterd, dierenarts nam bij beide heel snel het besluit tot opereren. Hadden het ook wel in zo'n ernstige mate dat de blaas dreigde te knappen.