En ik wist het van tevoren al...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

En ik wist het van tevoren al...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 14:57

Op een dag is je lieve beestje wat traag, wat sloom, voelt zich niet lekker. Ik vraag dus mijn ouders, of ik er mee naar de da mag want ik voel gewoon aan dat het niet goed is. En het was gvd nog zichtbaar ook, er zaten maden in dat beest z'n ontlasting, en op het beest zelf! Nee zeggen ouders, (want met een konijn van 5 euro gaan we niet zo 1 2 3 naar een da, maar dat zeggen ze niet hardop) we kijken het nog wel even aan.
Volgende dag... Toch maar naar de da. Die heeft het nog gepbrobeerd, maar aangezien het dier al 24 uur lang levend opgegeten werd was ze niet meer te helpen. Ingeslapen, en ik kon er niet eens bij zijn. Gelukkig heb ik al afscheid genomen toen we haar daar achterlieten, want we keken elkaar aan, en ik wist het al. Ik heb me weken schuldig gevoeld. Ik ben een stoere meid van 14, maar ik heb nachten liggen huilen. Niet alleen om het gemis, maar als ik gewoon op tijd naar die da gegaan was, was er niks aan de hand geweest.
Later een rat als huisdier gehad. Ongeveer hetzelfde verhaal. Ik zeg: Die moet naar de da, ouders spreken tegen. Weer een lief dier van me afgenomen. Wat heb ik me schuldig gevoeld. Als er nu al iets mis is met mijn beestjes, krijg ik al een rotgevoel. Bij het konijn van mijn zus heb ik het al weken, maanden aan zien komen. Ze kwijnde weg van de eenzaamheid. En terwijl ik mijn ouders probeerde over te halen er een ander konijn bij te zetten, wist ik dat het een verloren zaak was. En jawel hoor, konijn was het beu, en gaat dood.

Wie herkent dit? Dat als je een dier hebt, en je kijkt elkaar aan, en je weet: Vandaag moeten we er een prachtdag van maken, want dit is de laatste...

Zam_Cas

Re: En ik wist het van tevoren al...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:15

Ik snap dat niet.. Sorry, het is geen aanval naar jou toe hoor. Als je een dier hebt, zorg je daar toch voor?
Met een konijn van zogezegd 5 euro gaan ze niet naar de DA, maar stel dat het een hond was geweest wel? Dat gaat er bij mij niet in?! De kosten van de DA zijn hoger dan de aanschafwaarde, dus laat het dier maar pijnlijden en sterven?
Vind het vreselijk om te lezen dat het dier zoveel pijn heeft. Mijn cavia is een keer ziek geweest, dat heeft me in totaal meer dan 80 euro gekost, maar dat deerde me niet. Als mensen ziek zijn willen ze ook geholpen worden en wij hebben tenminste nog een mond!
Dieren zijn volledig afhankelijk van ons.. Boos!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:19

Ik zou geen dieren meer nemen zolang ik het niet zelf kon betalen. Dit vind ik gewoon zielig

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:21

Wie herkent dit? Dat als je een dier hebt, en je kijkt elkaar aan, en je weet: Vandaag moeten we er een prachtdag van maken, want dit is de laatste...

En dat kan ik al helemaal niet verkroppen.. Als je weet dat je een dier nog kan redden, waarom ga je dan niet meteen naar de dierenarts maar toekijken hoe het dier opgegeten wordt door de maden!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:22

karin84 schreef:
Ik snap dat niet.. Sorry, het is geen aanval naar jou toe hoor. Als je een dier hebt, zorg je daar toch voor?
Met een konijn van zogezegd 5 euro gaan ze niet naar de DA, maar stel dat het een hond was geweest wel? Dat gaat er bij mij niet in?! De kosten van de DA zijn hoger dan de aanschafwaarde, dus laat het dier maar pijnlijden en sterven?
Vind het vreselijk om te lezen dat het dier zoveel pijn heeft. Mijn cavia is een keer ziek geweest, dat heeft me in totaal meer dan 80 euro gekost, maar dat deerde me niet. Als mensen ziek zijn willen ze ook geholpen worden en wij hebben tenminste nog een mond!
Dieren zijn volledig afhankelijk van ons.. Boos!

En ik voledig afhankelijk van mijn ouders, en daar baal ik dus zo van. Verdrietig
Ik heb nu nog een rat, maar ik weet niet of ik daarna nog huisdieren neem. Mischien als ik op mezelf woon, maar onder het gezag van mijn ouders zeker niet.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:22

Gewoon geen dieren aanschaffen als je niet de volledige zorg voor ze kan opnemen. Ik heb hamsters, uit eigen fok = dus beetje gratis, maar als er iets is ben ik de eerste die bij de DA staat.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:22

Karin84: Ik neem aan dat als je 14 bent niet zelf de kosten van de DA kan betalen, die schuld ligt bij haar ouders...

Wat vreselijk om iedere keer zo afscheid te moeten nemen! Ik ben blij dat mijn moeder zo niet is en ook nooit zo is geweest! Een rat van 2 euro werd gewoon naar de DA gebracht voor een behandeling van 200 euro!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:23

karin84 schreef:

En dat kan ik al helemaal niet verkroppen.. Als je weet dat je een dier nog kan redden, waarom ga je dan niet meteen naar de dierenarts maar toekijken hoe het dier opgegeten wordt door de maden!

Ik bedoel dit meer in de zin van: als het dier écht niet meer te redden is, en de da dat ook gezegd heeft. Ik ga echt niet machteloos toe zitten kijken als het in mijn macht ligt om het dier te redden!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:25

Als je 14 bent moet je doen wat je ouders zeggen, dat was bij thuis ook zo, en dan kan je nog gek op je dier zijn, als je ouders je geen toestemming geven om naar een da te gaan dan kan je niks dan luisteren.
Dus val de TS niet aan, jullie kennen haar en haar ouders niet.

Miss Malfoy, het is vreselijk naar wat er gebeurt is maar je hebt de diertjes een goed leven gegeven. Nu je weet dat je ouders niet bij willen springen kan je misschien een potje met geld sparen voor als zoiets opnieuw gebeurt, dan kan je de da betalen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:27

Sterkte met dit verlies!
Ik snap je volkomen,
Echt erg van je ouders dat je niet eerder heen mocht!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:28

Storm76 schreef:
Miss Malfoy, het is vreselijk naar wat er gebeurt is maar je hebt de diertjes een goed leven gegeven. Nu je weet dat je ouders niet bij willen springen kan je misschien een potje met geld sparen voor als zoiets opnieuw gebeurt, dan kan je de da betalen.

Ik heb nog een bankrekening, die is eigenlijk voor studeren ofzo maar dat maakt mij echt niet uit als een dier ziek is. Vroeger liet ik ook makkelijk over mij heen praten. Want tja, het zijn je ouders die zullen wel beter weten toch? Dit alles is ook niet echt bevorderend voor mijn vertrouwen in hun geweest.
Maar als er nu iets mis is met mijn rat, ook al is het alleen maar een gevoel, dan ga ik dat gevoel mooi niet meer wegstoppen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:31

Ik zei ook dat het geen aanval was op haar! Vind het vreselijk dat haar ouders geen actie ondernemen.

Miss Malfoy, hopelijk had je begrepen dat ik niet "boos" op jou ben?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:33

karin84 schreef:
Ik zei ook dat het geen aanval was op haar! Vind het vreselijk dat haar ouders geen actie ondernemen.

Miss Malfoy, hopelijk had je begrepen dat ik niet "boos" op jou ben?

Ja Ja

Nee dat had je er in duidelijk in gezet.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:34

Gelukkig! Snap namelijk dat je er niks aan kunt doen en dat je alles zal doen wat ik je macht ligt. Vindt het gewoon vreselijk dat je ouders niks doen.

En het is als stoere meid van 14 echt niet erg om enorm verdriet te hebben! Ik ben 23 en heb enorm gehuild toen mijn cavia overleed..

lovelymoon0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:36

Dan gaat er denk ik iets mis in de verzorging want hoe krijgt een beestje nou maden in zich :S
Dat vind ik heel raar nog nooit mee gemaakt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:36

karin84 schreef:
Gelukkig! Snap namelijk dat je er niks aan kunt doen en dat je alles zal doen wat ik je macht ligt. Vindt het gewoon vreselijk dat je ouders niks doen.

En het is als stoere meid van 14 echt niet erg om enorm verdriet te hebben! Ik ben 23 en heb enorm gehuild toen mijn cavia overleed..

Het voelt ook gewoon zo machteloos als je niks voor ze kunt doen...

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:37

Dat snap ik heel goed.. Machteloosheid is vreselijk naar!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:37

lovelymoon0 schreef:
Dan gaat er denk ik iets mis in de verzorging want hoe krijgt een beestje nou maden in zich :S

Langharig konijn.
Rare kruising, gevoelige maag, en zo ontzettend snel aan de diaree.
Nouja als het dan zomer's warm is heb je een bepaald soort vlieg die legt eitjes in die poep.
En als er dan een beetje poep in de vacht blijft hangen, dan kunnen die maden binnen enkele uren gewoon ook in het konijn kruipen. Ik controleerde haar iedere dag, maar het mocht dus niet baten.

edit: duidelijker gemaakt.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:40

He jasses, wat een naar verhaal..Ja van die groene vliegen inderdaad! Nou, het is al erg zat...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:58

Miss_Malfoy schreef:
lovelymoon0 schreef:

Langharig konijn.
Rare kruising, gevoelige maag, en zo ontzettend snel aan de diaree.
Nouja als het dan zomer's warm is heb je een bepaald soort vlieg die legt eitjes in die poep.
En als er dan een beetje poep in de vacht blijft hangen, dan kunnen die maden binnen enkele uren gewoon ook in het konijn kruipen. Ik controleerde haar iedere dag, maar het mocht dus niet baten.

edit: duidelijker gemaakt.

Dit komt helaas heel vaak voor, bij konijnen, ook veel bij schapen en een vriend van mij heeft zo zijn st. Bernard ook verloren. Dit zijn vliegen die afkomstig zijn van verre landen, liefhebbers van hengelsport importeren de maden (omdat die groter zijn) en zo komen die vliegen ook in Ned. voor. Op beperkte schaal omdat ze hier niet kunnen overleven- maar vooral als je bij water in de buurt woont kan dit gevaarlijk zijn.

Gewone vliegenmaden kunnen dit ook veroorzaken, maar vaak als het dier al zwak is of aan de diarree, onze vliegen zijn niet zo agressief.

Heel veel sterkte !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:01

Wij hebben met mijn konijntje van een 10tje ook al 100den euro's DA kosten gehad. Dat weet je als je een dier aanschaft. Snap jou ouders echt niet.. egoïstisch noem ik dat

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:04

De schuld afschuiven naar je ouders is heel gemakkelijk. Je laat een dier niet lijden, in geen geval! Als je 14 bent, ben je toch in staat om zelf naar de dierenarts te gaan? Direct heen gaan, had misschien een boel leed voorkomen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:07

Ben ik dan misschien ook heel gestoort. Dat ik een konijn of cavia ook niet voor honderden euro's naar de DA stuur terwijl ik weet dat het beestje het niet overleefd?

Met een hond of kat vind ik dat even iets anders. Die zijn duurder in aanschafkosten en worden ouder. Maar als die bijvoorbeeld iets hebben waarvan de kans zeer klein is dat ze het redden laat ik die ook niet voor honderden euro's helpen.

Misschien ben ik dan heel egoistisch. Maar denken om het welzijn van een dier doe ik zeker altijd... Bloos

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:12

Tijgertje86 schreef:
De schuld afschuiven naar je ouders is heel gemakkelijk. Je laat een dier niet lijden, in geen geval! Als je 14 bent, ben je toch in staat om zelf naar de dierenarts te gaan? Direct heen gaan, had misschien een boel leed voorkomen.

Toen ik 14 was kon ik dat niet hoor, mijn ouders (en vooral mijn pa) waren de baas. Nee was nee, en dan haalde je het niet in je hoofd om toch 'ja' te doen... Dat deed je 1 keer, en daarna kon je 3 weken niet zitten op de blaren van je kont...
Dus wees niet te snel in je oordeel, bij een hoop kinderen zal het misschien anders zijn, maar ook heel veel kinderen hebben thuis niet zoveel te vertellen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:03

Hoezo wordt een hond ouder dan een konijn/cavia? Mijn konijn is 13 geworden en heb nu een cavia van ruim 7! Dus als je weet dat het beestje het niet overleefd laat je hem thuis lijden tot hij eindelijk eens dood gaat????!!