handtam maken jonge konijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

handtam maken jonge konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:00

Hallo,

Misschien moet je eerst mijn eerste toppic effe lezen (konijnenbaby's), maar ik heb dus jonge konijntjes.
Het was een ongelukje.
De jonkies zijn nu 15 dagen en ze maken het goed.
Het zijn er 5, de oogjes zijn open en ze hobbelen al wat door het hok.
Soms wil ik ze voorzichtig laten ruiken aan mijn hand nadat ik deze door het hok heb gewreven maar dan ruiken ze en dan beginnen ze te springen net alsof ze schrikken.
Moet ik hier nou evengoed mee doorgaan of zijn er andere tips om ze handtam te maken?
Ook de konijntjes oppakken weet ik niet of dat al goed is.
Diegene die tips heeft graag.

jesito

Re: handtam maken jonge konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 09:22

Niemand die meer weet???

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:26

Je hoeft je hand niet meer goed door het hok te halen ze hebben toch al haar. Gewoon regelmatig oppakken eens in een mandje zetten oid. Ik pak ze hier vanaf dag 1 op in het mandje voor een fotootje en wegen en dat bijna dagelijks. Uiteraard niet aan te raden als je moeder niet goed kent, dan pas vanaf dat ze haar hebben dus rond nu is dat.
Heb je paps al gecastreerd?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 10:05

Nee morgen gaat hij onder het mes, hij zit nu gezellig naast het vrouwtje, maar morgen blijft hij even binnen tot overmorgen i.v.m de narcose met de tempratuur en dan overmorgen kan hij weer naast het vrouwtje.
Maar dan moet ik nog wachten zo'n 2/3 weken met bijelkaar zetten.
In die tijd weet ik ook of mam nog eens jonkies krijgt.
Ik heb net weer mijn hand erin gestoken maar het is al net alsof ze hun nest verdedigen.
Ik zag nu net dat drie van de kleine hun eerste hooitjes aan het eten waren.
Als ik hier smorgens mijn konijnen ga voeren is het net alsof ik een boerderij heb, kost veel tijd maar is wel leuk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:53

Aah super dat meneer straks onder het mes gaat en kan je inderdaad nog even afwachten op het 2e nest.
Je kan ze gewoon af en toe uit het nestje pakken, waarschijnlijk denken ze dat moeders komt voeden, want daar worden ze ook behoorlijk wild van en denken zuipen, zuipen, zuipen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:04

Ik was net even erbij en er is eentje die komt zelfs steeds naar me toe en vind het fijn om opgepakt te worden, die ha ik al vaker terug in zijn nest moeten zetten.
Zij zitten in een supergroot nachthok maar dat staat in de ren dus moeders rent daar rond.
Maar nu heb ik een trapje gemaakt want de kroost is al heel nieuwsgierig.
Ik had een grote stoepband voor de opening gezet zodat mam er wel in kon maar de kleintjes er niet uit.
Ze zijn nu al behoorlijk op onderzoek ui dus ik heb de steen weggepakt want een was er overheen aan het klimmen.
Ik was bang dat als hij aan de andere kant is niet weet hoe hij terug moet.
Dan kan de weg beter vrij zijn.
Ik vind het alleen heel zielig en eng met die castratie, ik moet hem morgenvroeg om 8.30 daar brengen en in de loop van de middag weer ophalen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:24

Ho wacht ik weet niet hoe hoog dat binnenhok staat als je het over een trappetje hebt, maar jongen van 15 dagen kunnen nog niet zodanig omhoog klimmen en als ze ergens beneden belanden overlijden van de kou.
Castraties zijn niet eng en eigenlijk niet zielig, straks kan hij weer met zijn dametje samen zitten wat is er mooier Haha! De meeste castraties gaan gewoon goed, ik heb er nog nooit een konijn aan verloren.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:31

mannetje moet je altijd bij het vrouwtje weg doen met jong toch?

en als je te veel eraan zit worden ze toch verstoten?

Geen verstand van voor de rest

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:53

@ Nelleke1
Als je goed hebt gelezen is het mannetje er al bij weg, maar zit hij er naast en word morgen gecastreerd.
En als je er aan zit als ze al haar hebben worden ze echt niet verstoten. Ik raak ze overigens gewoon aan zonder dat ze haar hebben en nog geen enkel konijn heeft ooit hier de jongen verstoten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:31

Nee het is geen hoog trapje ofzo, het hok staan voor de kou 5 cm van de grond, ik heb juist met stenen gezorgd dat het vanuit de opening geleidelijker af loopt.
Zo kunnen ze er niet uitvallen.
Ik ben op mijn site (zie profiel voor link) foto's aan het zetten.

DeemDeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:34

Gewoon rustig aaien en aan je hand laten ruiken, dan kan je ze ook wel oppakken. Geen snelle bewegingen maken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:12

Ik zou toch even opletten met jongen die nu al naar buiten kunnen in de ren etc. Soms vinden ze de weg niet terug en kunnen ze dood gaan aan onderkoeling.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 08:40

Nee hoor het gaat prima, ze huppen zelf nu in en uit en kruipen als ze het zat zijn weer in hun nest.
Ze zijn er ook echt aan toe nu. ze spalen en verstoppen zich, zo ik moet met pa gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 08:41

Trouwens wanneer mag ik dat hok eens fatsoenlijk schoon maken en mag ik het nest afbreken en gewoon hooi ervoor in de plaats doen want dat is daar nou niet zo proper meer.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:58

Zijn ze dan wel echt 15 dagen oud?
Dit zijn namelijk konijntjes van 14 dagen oud:
http://www.hangorenparadijs.nl/Fotos/Zw ... border.jpg
En hier zijn ze 17 dagen oud

Dan komen ze nog amper uit het nest. Af en toe een kijkje nemen. Ze zullen alleen veel eerder het nest uit komen als ze te weinig melk krijgen.
Het hok mag je schoonmaken als de konijntjes het nest totaal niet meer gebruiken en is plat gestampt. Er omheen kan je wel schoon maken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 11:35

De kleintjes zijn van 29-01-2008 dus nu dag 18.

Ronom het nest hem ik schoongemaakt maar juist het nest zelf is erg vies en platgewalst, het is helemaal geen nest meer.
Als het mag wil ik het schoon maken en fijn nieuw hooi erin leggen, maar ik weet natuurlijk niet hoe of wat.
Trouwens ik heb de pootjes onder het hok gezaagd ze waren net effe buiten en toen heb ik ze gauw afgezeegt voor de zekerheid.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:32

Aaah alweer 18 dagen, gaat zo snel. Als het plat gewalst is en ze liggen er totaal niet meer in mag je het schoonmaken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:23

Ze liggen wel nog in die hoek maar op het nest matriaal, ik laat het voor vannacht maar liggen het zou flink gaan vriezen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:43

Als ze er nog wat liggen zou ik inderdaad het nog even leggen, wel kan je er eventueel een beetje schoon hooi op leggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:50

Ik heb er flink wat hooi inlegd, ik kan hier ook nergens info over vinden wanneer dat zo'n nest nou weg mag.
Het is onderin nat en daar liggen dan de haren en het hooi van het nest platgewalst op, maar ik heb er hooi opgelegd maar over een paar dagen ga ik het opruimen want dat is echt vies.
Robey (papa) is net terug van zijn castratie hij is erg zielig.
Hij zit nu bij de verwarming binnen op handdoeken en een over zich heen.
Ik vond het alleen raar dat ik geen pijnstilling kreeg voor vanavond of morgen, ik heb het zelf gevraagd.
Ze zeiden dat het niet nodig is, maar ik ben blijven vragen want ik wil niet dat die pijn heeft.
Nou ik hoop dat ie zich snel een beetje beter voelt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:54

Het is echt wanneer de jongen er niet continue meer zitten of echt liggen. Dus er echt volledig uit zijn. Ik ben fokker en meestal als de konijntjes 3 weken zijn kan het weg.
Een pijnstilling is inderdaad niet perse nodig na castratie, meestal krijgen ze een spuitje en dat is genoeg. Hier heb ik ook nooit pijnstilling voor na de castratie.. laat ik nog sterker vertellen ze gaan hier direct weer naar buiten en beginnen direct weer te eten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:05

Nou ik heb een aantal jaar gelden mijn konijn laten castreren en die at niet en die wou ook echt niet, da gebeld toen een pijnstiller gekregen en een uur later was ie zelf aan het eten.
Pijn is neregens voor nodig denk ik dan maar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:13

Op het konijnengebied is het de laatste jaren heel erg vooruit gegaan. Een paar jaar terug stierven er ook nog veel meer konijnen bij de castratie Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:15

hij heeft net witlof gegeten, verder zit hij wat te kijken.
Hij zit nu zolang binnen, das natuurlijk ook wat vreemd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:24

Dat hij alweer gegeten heeft is een heel goed teken. Dat ze wat vooruit kijken kan, de narcose moet helemaal uit werken en helemaal prettig voelt het natuurlijk niet Lachen
Heb toevallig hier net een konijntje zitten waar zijn tanden uit zijn hij zit ook wat voor zicht uit te staren.