Paar kattenvraagjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Paar kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 20:19

Wij wonen nu eindelijk samen en zoals afgesproken komt er een kat in huis. We zijn nog op zoek naar een kitten maar in eerste instantie gaan wij zaterdag naar het asiel om een oudere kat een huisje te gunnen (Ik ben helemaal verliefd op een zwart-wit angstig meisje van bijna 4 jaar oud, als ze bij ons past en ze heeft een vriendje, nemen we haar mee binnekort, met haar vriendje. Maar we gaan ook even kijken naar andere katten)
Het is de bedoeling dat ze volgend weekend in huis komen, we zijn met de laatste afrondingen bezig, de logeerkamer wordt leeggegooid en omgetoverd tot mijn 'leeshoekje' maar het is voornamelijk een rust plek voor de katten.

Hoe laat ik ze het beste wennen in huis, het zal natuurlijk iets anders zijn dan met een jonkie.
Zet ik een slaapplekje, wat eten en drinken, een krabpaal, en de kattenbak in de logeerkamer en doe ik de deur dicht? Of zet ik alles op zn plek, het reismandje op een rustig plekje en open doen, en dan maar afwachten waar ze gaan wandelen?

Wat is de ideale plek voor alles? Ik heb ooit gehoord dat de paal bijv. op weg naar de etensbak moet staan, en de kattenbak aan een geheel andere kant.

Waar kan de kattenbak het beste staan? Ik moet eerlijk zeggen dat we geen logische plek hebben voor de kattenbak, de enige die ik mij kan voorstellen is in de huiskamer onder het bureau van mijn vriend. Maar waar anders? De gang is niet breed genoeg, in de hal tussen de slaapkamers is wel genoeg ruimte maar geen muren waar ik m tegen kan plaatsen (stukje muur, deuropening etc)

Wat is de beste kattenbakvulling, waar je het langst mee doet, maar gezien de plek van de kattenbak, welke ruik je het minste? En wat zijn de prijzen?

Sirius_

Re: Paar kattenvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:37

Oh en nog een vraag, hoe zit t met voer? Ik zie prijzen uitlopen van 10,- per zak tot 60,- per zak

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:20

Wat leuk dat je een kat neemt! kijk maar uit, als je eenmaal een kat heb gehad dan ben je gelijk verslaafd en kan je niet meer zonder katten Haha!

De kattenbak: Die van ons staat boven aan de trap. Het maakt niet uit waar je de kattenbak neerzet, als het de kat het maar weet. Ik zou de kattenbak niet in de woonkamer zetten aangezien ze behoorlijk kunnnen bouten Bloos Haha! . Kan de kattebak niet in de logeerkamer? Dat lijkt mij een prima plek! Of kan dat niet?

Ik zou de kat gewoon in de nacht even in de logeerkamer zetten met kattenbak en al, zodat ze weet waar hij of zij de behoefte kan doen. Dit kan je een paar nachten doen (net zolang totdat je het idee heb dat de kat wat rustiger en relaxer is). Overdag is het mooist als je de eerste dag (paar dagen) thuis bent je de kat af en toe naar de kattenbak te brengen. Je kan vaak aan een kat zien als hij/zij iets kwijt moet: gaat snuffelen in hoekjes, wordt rusteloos en gaat misschien wel miauwen. Ook kan je als de kat wakker wordt uit zijn schoonheidsslaapje even naar de kattenbak brengen.
Zo werkt het in ieder geval met kittens, maar ik kan me voorstellen dat je een oudere kat zo ook kan laten wennen waar hij/zij de behoefte kan doen.
In het begin kan je misschien een kattebak extra ergens neer zetten, gewoon voor het geval dat.

Ik zou overigens de reismand in de logeerkamer zetten (dat wordt toch hun rustplekje (als ze later niet op schoot kruipen..of in bed Haha! Clown ) en de mand daar open doen. Wellicht dat de kat er niet gelijk uit komt, maar laat gewoon maar lekker zitten. Deurtje open en de kat begint zelf met ontdekken van de 'nieuwe' wereld. Laat hem maar een beetje struinen. Wellicht een beetje vertrouwd maken door, als je kat al een beetje meer durft, met hem/haar te spelen.

Wij hebben het eten van de kat altijd in de keuken staan. Wellicht kan dat bij jullie ook? Ik zou gelijk de kat laten eten in de keuken, dus dan kan je de kat gewoon een aantal keer voor zijn voerbakje zetten op de tijden dat hij eten krijgt. Wees gerust, de kat zal zijn eten echt wel vinden Haha! . De eerste paar nachten zou ik ervoor zorgen dat de kat in zijn 'opsluitplek' ook eten heeft natuurlijk!

Overigens moet je het eigenlijk ook even aankijken. Jonge kittens die wij kregen verbleven in een kleine afgesloten ruimte waar een kattebakje (voor het zindelijk maken), eten stonden en speeltjes lagen. Onze eerste kitten vond dit prima en sliep gewoon in een mandje totdat mij vader naar zijn werk ging en de kat 'vrij liet'. Ons tweede kitten kon echter niet alleen zijn, dus die sliep gewoon vanaf dag 1 bij ons op bed Bloos Haha! .

Zo'n paal hebben wij niet, onze katten slijten hun nageltjes buiten aan de bomen en slijten hun nagels aan de deurmat mochten ze daar behoefte aan hebben (alhoewel de bank ook wel erg lekker krabt als je net wakker wordt Clown )

Veel plezier met je kat!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:31

Ik heb eigenlijk alles in de keuken staan.. maar ik heb wel een vrij grote keuken..
Kattenbakken, krappaal, en voer- en drinkbak..

Ik heb geen speciale mand of hokje waar ze in kunnen liggen, mijn ervaring is dan ook dat ze toch hun eigen fijne plekje gaan zoeken..

Wat ik wel altijd heb gedaan is de kittens bij aankomst gelijk op de kattenbak zetten, zodat ze van daaruit de boel kunnen gaan verkennen.. ook waren ze bij mij gelijk zindelijk (misschien omdat ze gelijk wisten waar de bak stond)..
Verder heb ik ze met rust gelaten, zodat ze op hun tempo alles kunnen ontdekken..

Ik wil nog wel een kamer in gaan richten voor ze, maar aangezien er eerst nog verbouwd moet worden boven, heb ik besloten om daar nog mee te wachten..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:35

Ik voer Prins, zak 5 kg tussen de 21 en 24 euro.
www.prins.nl
Ik doe met één kat behoorlijk lang met zo'n zak.
Het voer heeft een hoog rendement, dus weinig ontlasting, geen stank, goede opname en verteerbaarheid van het voer.
Een hoogwaardig premium voer, Prins, Royal Canin, Iams etc. zijn duur in aanschaf, maar goedkoop in verbruik.
Proplan voer ik absoluut niet, mijn kat stinkt daar verschrikkelijk van.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:38

Volgens mij maakt het niet uit waar je alles neerzet, ze komen er toch wel achter, behalve de kattenbak, daar zou ik ze wel gelijk op wijzen. En qua voer: Ik haal eten bij de dierenarts, ze krijgen rauw voer, maar als je liever uit de supermarkt haalt maakt het niet uit welk merk je koopt, dan zit er standaard maar 4% vlees in.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:39

tienus63 schreef:
Ik voer Prins, zak 5 kg tussen de 21 en 24 euro.
http://www.prins.nl
Ik doe met één kat behoorlijk lang met zo'n zak.
Het voer heeft een hoog rendement, dus weinig ontlasting, geen stank, goede opname en verteerbaarheid van het voer.
Een hoogwaardig premium voer, Prins, Royal Canin, Iams etc. zijn duur in aanschaf, maar goedkoop in verbruik.
Proplan voer ik absoluut niet, mijn kat stinkt daar verschrikkelijk van.

dit is vast niet de goede link Clown

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:48

Ik denk dat een apart kamertje voor je a.s. katten een heel goed idee is, dan hebben ze hun eigen plekje om zich terug te trekken..

Denk ook dat het heel verstandig is om ze in alle rust te laten wennen en dan doel ik vooral op het angstige katje en het kan even duren maar je zult haar vertrouwen moeten winnen en dat doe je alleen als je afwacht en haar het initiatief laat nemen.. Ga elke dag een uurtje bij haar op de kamer zitten lezen of gewoon even zitten en dan komt ze vanzelf op den duur naar je toe..

Heb 1,5 jaar geleden 6 angstige en bange katten in huis genomen, die geen mensen gewend waren.. en ik heb voor hen speciaal een kattenkamer ingericht en daar hebben ze zeker de eerste 2 weken vertoefd..
Elke avond heb ik er een uurtje rondgehangen, lezend of gewoon quasi bezig zijn en dan krijgt uiteindelijk de nieuwsgierigheid de overhand en komen ze vanzelf bij je kijken..

Helaas bij 1 van hen is dit nooit goedgekomen en ik laat hem maar.. af en toe praat ik met hem.. en dan blijft ie op een afstandje naar me zitten kijken, maar ik heb hem in die 1.5 jaar dat ie hier is nog nooit kunnen aanhalen helaas..

Ik voer ze allemaal Royal Canin sensible.. omdat er enkelen bij zijn met een teer maagje Knipoog

Nu heb ik 11 katten met allemaal hun eigen verhaal.. Je kan me alles over ze vragen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:55

Citaat:
Helaas bij 1 van hen is dit nooit goedgekomen en ik laat hem maar.. af en toe praat ik met hem.. en dan blijft ie op een afstandje naar me zitten kijken, maar ik heb hem in die 1.5 jaar dat ie hier is nog nooit kunnen aanhalen helaas..

Dat zegt niks...
Ik had een kitten van nu inmiddels 3,5 jaar..
Ze was erg schichtig en kwam liefst niet in de buurt, en al helemaal niet als er iemand anders in huis was..
Door haar gewoon te respecteren en tegen haar te praten van een afstandje, is ze nu sinds een goed half jaar zo ontzettend lief geworden!!!
Tegenwoordig ligt ze graag op schoot, of loopt ze iig om aandacht te vragen..

Zoals je wel begrijpt heeft dit ook ongeveer 3 jaar geduurd... maar het is goed gekomen, zij het dan met de medewerking van snoepjes...
Misschien geeft dit wat hoop!!!

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:01

femmefatale1 schreef:
Citaat:

Dat zegt niks...
Ik had een kitten van nu inmiddels 3,5 jaar..
Ze was erg schichtig en kwam liefst niet in de buurt, en al helemaal niet als er iemand anders in huis was..
Door haar gewoon te respecteren en tegen haar te praten van een afstandje, is ze nu sinds een goed half jaar zo ontzettend lief geworden!!!
Tegenwoordig ligt ze graag op schoot, of loopt ze iig om aandacht te vragen..

Zoals je wel begrijpt heeft dit ook ongeveer 3 jaar geduurd... maar het is goed gekomen, zij het dan met de medewerking van snoepjes...
Misschien geeft dit wat hoop!!!

Geeft mij zeker hoop Haha! Niet dat ik de hoop heb opgegeven hoor.. want ik heb alle geduld van de wereld..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:20

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:25

ik had voor mijn 2 katten een aparte kamer
daar stond een grote katteklimpaal,de kattebak en ook het voer.

s`ochteds ging de deur open en zolang ik thuis was mochten ze het hele huis hebben en de slaapkamerdeuren waren dicht Clown
en zodra ik weg ging wisten ze het al dan gingen ze naar hun kamer en de deur dicht.

ook toen er 1 kat overbleef ,deze zat als ik weg was in haar kamer en zodra ik thuis kwam mocht ze eruit

en ze hebben snel door waar de bak staat.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:25

Ik heb 1 kattenbak per kat, die staan in de hal, ik geef voorkeur aan Biokat Fresh vind ik echt super spul. Je kunt ook een hoekbak nemen, misschien is dat makkelijker. Ik heb voer dat ik bij de dierenarts vandaan haal, Nature's Best. Dat vinden zowel oud en jong hier lekker, de oude dame zou eigenlijk op Dental van Hills moeten maar dat weigerd ze te eten Tong uitsteken De meeste angstige katten vinden het prettig om aan één kamer tegelijk te wennen en echte angst hazen willen soms graag een paar dagen zich onder de bank of het bed verstoppen, in dat geval zet je de spulletjes gewoon dichtbij. Regel is niet het voer + water naast de kattenbak neerzetten Knipoog de krabplank ligt hier op de route tussen in.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:32

Ik zou alles van tevoren klaar zetten en dan gewoon het reismandje thuis opendoen. Je ziet dan snel genoeg hoe de kat op de situatie reageert. De een kruipt weg en komt na een paar dagen eens kijken (of alleen als je weg bent) en de ander gaat gelijk op onderzoek uit, dat is toch even afwachten. Je kan ze meestal het beste maar met rust laten als ze erg bang zijn, uiteindelijk worden ze toch nieuwsgierig en zullen ze alnog de boel gaan verkennen. Niet teveel drukte over maken.

Bij mij thuis staat de kattenbak in de keuken naast de wasmachine, niet echt de meest ideale plek, maar de enige plek waar nog ruimte was Haha! . Als kattenbakvulling gebruik ik altijd Kitty Friend extra of Catsan, je ruikt bijna niks en het blijft redelijk schoon en het blijft ook niet zo aan de pootjes hangen. Ik heb ook weleens goedkopere kattenbakvulling geprobeerd, maar mijn ervaring is dat het erg stoft en als je kat in de bak is geweest, zie je daarna allemaal witte pootjes op je schone vloer, geen succes dus.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:49

Biocat Fresh (groene zak) is idd niet verkeerd, toch vond ik de gewone Biocat (gele zak) vaster qua klont..
Tegenwoordig gebruik ik de Kitty Friend Ultra.. ook goed klontvormend, ruikt bijna niks, en maakt ook redelijk vaste klonten.. en niet onbelangrijk, hij is goedkoper dan de Biocat..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 03:24

Neem het liefst een hoogwaardige kattenvoeding! Dus geen whiskas of friskies.
Producenten van diervoeders zijn wettelijk verplicht om hun hoofdingrediënt vooraan hun lijstje van ingredienten te plaatsen. Neem dus een zak korrels waarbij vlees op de eerste plaats staat. Deze ga je waarschijnlijk niet vinden bij een standaard supermarkt, maar bij een dierenspeciaalzaak.
Ik geef mijn kat Nutro's Choice, en hij doet het er super op. (http://www.nutro-choice.com/)
Het is het top-merk bij ons in de dierenwinkel, en steekt met en kop en schouders uit boven Royal Canin, Pro Plan, Hill's of Iams. Die laatste 4 zijn in principe ook goeie voeders, maar Nutro is toch nog een heel stuk beter.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:56

femmefatale1 schreef:
Biocat Fresh (groene zak) is idd niet verkeerd, toch vond ik de gewone Biocat (gele zak) vaster qua klont..
Tegenwoordig gebruik ik de Kitty Friend Ultra.. ook goed klontvormend, ruikt bijna niks, en maakt ook redelijk vaste klonten.. en niet onbelangrijk, hij is goedkoper dan de Biocat..

Dan ga ik die volgende keer eens testen Haha! ik neem altijd de grootste zak mee, doe er makkelijk een maand of langer mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:47

Tja.... ik heb 5 katten hier, en doe ongeveer een week met een zak.. vandaar dat ik goed heb gezocht naar goed en goedkoop! Maar jouw verbruik kan dus wel kloppen..

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 18:01

Nou wi beginnen met 2, als we later gaan kopen willen we beiden onze droom waar maken, ik een birmaantje, hij een maine coon. Maar tot die tijd alen we 2 stumperds uit t asiel Haha!

Ik las in de standaard katteninfoboekjes dat over de kattenbak en etensplek. Dat ze dan nie meer wilden eten.
Maar ik zet eerst alles in de logeerkamer neer, in een ruimte, en dan het radiatormandje bij ons op de slaapkamer.
Wie weet laat ik de kattenbak daar, anders heb ik in t halletje een plek gevonden, want ik dacht dat t kastje vastzat (leek op een electriciteitskastje) maar die kun je dus gewoon weghalen,dan heb je precies een hoek. Alleen is die wel pal naast onze slaapkamerdeur, das iets minder.

Maar laat ik erst de logeerkamer dicht, en ga er zelf bij zitten of gelijk het hele huis vrijlaten? Dat kan ik er niet goed uit opmaken.

http://www.petproducts.nl/dierenasiel/m ... 03000z.htm
Dit is overigens het meisje waar we naar willen kijken