Cavia laten dekken, hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Cavia laten dekken, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 18:31

Ik heb heel veel gelezen over cavia's laten dekken, maar nu het in de praktijk komt is het toch wel een beetje spannend..
Ik ga dus de cavia van mn broertje laten dekken door de mijne. Het vrouwtje is nog te jong, dus het is nog even wachten.

Maar, nu mijn vragen..
- Hoe lang zal ik het mannetje bij het vrouwtje laten?
- Wat is handiger, het mannetje bij het vrouwtje of andersom?
- Wanneer mogen de jongen precies bij de moeder weg?

Ohja, ik heb een tehuis hoor voor de kleintjes, dus ze komen goed terecht. Haha!

Zam_Cas

Re: Cavia laten dekken, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:45

Het beste resultaat heb je als de zeug tijdens 2 bronstige periodes bij de beer zit!

Kijk anders even op www.degrotecavia.nl staat alles over dekken,bevallen etc..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:15

toen ik mijn 1e en laatste nestje heb gehad.. heb ik gewoon de vader bij de moeder gedaan en afwachten heb ze ongeveer een weekje erna eruit gehaald en er zaten 2 jongkies in.. helaas was mams al te oud voor een nestje en is overleden.. de ene jong hebben we aan een kennis gegeven en de andere heb ik zelf gehouden, die jong die we hebben weg gegeven was na een paar maand al overleden en die we zelf hebben gehouden is net een jaar geworden.. geen goed nest dus, de moeder was ook te oud..

zo wie zo 1 tip: zorg dat de moeder binnen 1 jaar haar eerste nestje krijg (de bekken gaan namelijk naar elkaar toe groeien wanneer ze ouder worden)

verder heb ik er geen verstand van Tong uitsteken wil dit ook liever niet haha ben namelijk tegen fokken van cavia's oid maar ja ieder zijn eigen mening natuurlijk (maar ja zelf merk ik hoeveel cavia's worden gedumpt en naar opvangen worden gebracht)

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:29

salsaentango schreef:
verder heb ik er geen verstand van Tong uitsteken wil dit ook liever niet haha ben namelijk tegen fokken van cavia's oid maar ja ieder zijn eigen mening natuurlijk (maar ja zelf merk ik hoeveel cavia's worden gedumpt en naar opvangen worden gebracht)

Eens! Ik heb alleen maar opvangdieren Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:26

karin84 schreef:
salsaentango schreef:

Eens! Ik heb alleen maar opvangdieren Lachen

maar ja daarom kunnen we het niet andere verbieden natuurlijk.. er moeten ook mensen zijn die er caafjes bij hebben want anders sterven ze straks uit haha (zal wel een beste tijd duren maar toch) Tong uitsteken

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:18

Ik hou ook niet van het nutteloos fokken van dieren
Nutteloos fokken vind ik het als mensen denken: ow, ik heb een zeugje, de buren hebben een beertje, laten we ze eens bij elkaar zetten en kijken wat er uit komt Nagelbijten / Gniffelen

Komen beide dieren bij een fokker weg? Zo nee, dan weet je dus niet of er erfelijke ziektes in de familie zitten. Misschien zijn het wel inteelt cavia's of zijn ze satijndragend of krijg je de lethale factor als je de 2 dieren bij elkaar zet (en als je niet weet wat de lethale factor is heb je je niet goed ingelezen Knipoog). Wat doe je als je een nestje van 6 beertjes krijg (beertjes zijn moeilijker te plaatsen), heb je daar ook al een goed nieuw huisje voor? Wat doe je als de moeder overlijd? Of als de kleintjes misvormt, doof en/of blind zijn? Allemaal dingen om goed over na te denken.

Daarbij vind ik dat als je vragen stelt als: wanneer mogen de jongen bij de moeder weg, je je absoluut niet goed hebt ingelezen over het 'fokken' van cavia's. Dat is toch wel erg belangrijk en als je dat nog geeneens weet.....

Als je echt kleinschalig wil gaan fokken met cavia's zorg dan voor een goed zeugje en zoek daar een goede beer bij....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:31

loveyoutoo schreef:
Ik hou ook niet van het nutteloos fokken van dieren
Nutteloos fokken vind ik het als mensen denken: ow, ik heb een zeugje, de buren hebben een beertje, laten we ze eens bij elkaar zetten en kijken wat er uit komt Nagelbijten / Gniffelen

Komen beide dieren bij een fokker weg? Zo nee, dan weet je dus niet of er erfelijke ziektes in de familie zitten. Misschien zijn het wel inteelt cavia's of zijn ze satijndragend of krijg je de lethale factor als je de 2 dieren bij elkaar zet (en als je niet weet wat de lethale factor is heb je je niet goed ingelezen Knipoog). Wat doe je als je een nestje van 6 beertjes krijg (beertjes zijn moeilijker te plaatsen), heb je daar ook al een goed nieuw huisje voor? Wat doe je als de moeder overlijd? Of als de kleintjes misvormt, doof en/of blind zijn? Allemaal dingen om goed over na te denken.

Daarbij vind ik dat als je vragen stelt als: wanneer mogen de jongen bij de moeder weg, je je absoluut niet goed hebt ingelezen over het 'fokken' van cavia's. Dat is toch wel erg belangrijk en als je dat nog geeneens weet.....

Als je echt kleinschalig wil gaan fokken met cavia's zorg dan voor een goed zeugje en zoek daar een goede beer bij....

helemaal mee eens.. maar satijn dragers kunnen ook gezond zijn natuurlijk.. maar snap hoe je het bedoeld Tong uitsteken krijg je cavia de satijn ziekte.? dan is je caafje ver heen.. dan moet je alles op alles zetten om die weer beter te krijgen (als dit al lukt)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:40

Satijndragend krijgen inderdaad niet de satijnziekte. Maar uit een satijndrager kan ook een satijntje komen. Satijndrager x satijndrager is nog grotere kans. Lachen

En satijnziekte is helaas niet te genezen. Er zijn nog steeds fokkers die zeggen dat de dieren waarmee ze fokken geen OD (osteodystrofie, de satijnziekte dus) hebben, maar als je bedenkt dat OD over het algemeen op een leeftijd van 1 - 1,5 begint, en een zeugje voor haar eerst jaar een nestje moet hebben gehad, is dat dus niet te bewijzen.

Laten we hopen dat ze ooit de oorzaak van deze vreselijke ziekte vinden, want satijncaafjes zijn prachtig om te zien.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:45

loveyoutoo schreef:
Satijndragend krijgen inderdaad niet de satijnziekte. Maar uit een satijndrager kan ook een satijntje komen. Satijndrager x satijndrager is nog grotere kans. Lachen

En satijnziekte is helaas niet te genezen. Er zijn nog steeds fokkers die zeggen dat de dieren waarmee ze fokken geen OD (osteodystrofie, de satijnziekte dus) hebben, maar als je bedenkt dat OD over het algemeen op een leeftijd van 1 - 1,5 begint, en een zeugje voor haar eerst jaar een nestje moet hebben gehad, is dat dus niet te bewijzen.

Laten we hopen dat ze ooit de oorzaak van deze vreselijke ziekte vinden, want satijncaafjes zijn prachtig om te zien.

ze zijn idd supper mooi.. helaas verpest de ziekte het.. hier in de opvang lopen een paar die zijn al ruim 2 en die hebben gelukkig nog niet de ziekte.. en hopen dat het zo blijft.! die zijn ook erg mooi met die mooie glans Haha!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 15:59

Goed, bedankt voor de reacties.. Lachen
De cavia's komen niet bij een fokker weg.. Maarja dan blijf je bezig met de boel uitpluizen enzo.. Nagelbijten / Gniffelen En wat is er mis met een nestje krijgen? Niks toch? En de jongen hebben al een tehuis.

Het vrouwtje is nog geen jaar, zelfs nog te jong voor een nestje, dat wist ik al.

Ik heb al gelezen wanneer de jongen bij de moeder weg mogen, maar zoals ik al heb gezegd is het toch een beetje snappend zo de eerste keer. Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:11

Cavia's die bij een fokker weg komen zijn natuurlijk ook geen garantie voor een perfect nestje. Maar de kans is in ieder geval groter dan wanneer het caafjes uit de dierenwinkel ofzo zijn (misschien wel inteelt, vader op dochter of broer op zus).

En ik zou als ik jou was in ieder geval uitzoeken of je caafjes geen satijntjes zijn (satijndrager kan je natuurlijk niet zien van de buitenkant) en of je niet de lethale factor hebt als je ze bij elkaar zet.

Hoe oud is het zeugje als ik vragen mag?
En ik weet niet wat je hebt gelezen over de leeftijd dat je een caafje het beste bij zijn moeder weg kan halen (daar lees je hele verschillende verhalen over), maar het is 4 weken. Vanaf die leeftijd kunnen beertjes vruchtbaar worden en heb je de kans dat ze de zusjes of moeder dekken. Zeugjes kunnen natuurlijk langer bij de moeder blijven.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:47

als ze 3 week zijn moet je al op de beertjes letten.! dan zijn er al uitzonderingen die de moeder kunnen en willen dekken.. als ze dan maar zwaar genoeg zijn en anders toch heel goed in de gaten houden

er word ook niet gezegt dat een nestje verkeerd is oid.. maar ben er gewoon niet fan van.. als je eens gaat verdiepen in opvangen dan snapen de meeste het wel.. maar ja daarom is het nog altijd je eigen mening en als ze al een huisje hebben is dat helemaal goed Haha!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:02

salsaentango schreef:
toen ik mijn 1e en laatste nestje heb gehad.. heb ik gewoon de vader bij de moeder gedaan en afwachten heb ze ongeveer een weekje erna eruit gehaald en er zaten 2 jongkies in.. helaas was mams al te oud voor een nestje en is overleden.. de ene jong hebben we aan een kennis gegeven en de andere heb ik zelf gehouden, die jong die we hebben weg gegeven was na een paar maand al overleden en die we zelf hebben gehouden is net een jaar geworden.. geen goed nest dus, de moeder was ook te oud..

zo wie zo 1 tip: zorg dat de moeder binnen 1 jaar haar eerste nestje krijg (de bekken gaan namelijk naar elkaar toe groeien wanneer ze ouder worden)

daarom heb je zelf ook een nestje gehad..... Gaaaap

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:56

Pascal schreef:
salsaentango schreef:

daarom heb je zelf ook een nestje gehad..... Gaaaap
ja dat krijg je als je 5 bent en je moeder een nestje wil.. dat betekent niet dat ik het wil.. maar ja als je 5 bent heb je niet te beslissen.!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:54

dan moet je er geen ik bij zetten... maar mijn moeder... heb ik de vader en moeder bij elkaar gedaan en na een week uit elkaar gehaald, 5 was je toen toch...?!?! misschien voortaan het verhaal dan goed vertellen en niet in de ik vorm..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:30

Pascal schreef:
dan moet je er geen ik bij zetten... maar mijn moeder... heb ik de vader en moeder bij elkaar gedaan en na een week uit elkaar gehaald, 5 was je toen toch...?!?! misschien voortaan het verhaal dan goed vertellen en niet in de ik vorm..

ja zorry maar komt omdat ik het nu vertel en dan komt het anders over.. maar ja mijn moeder.. heeft ze dus bij elkaar gedaan en als je 5 bent kan je niet zeggen dat wil ik niet.. en als je klein bent zijn baby's altijd mooi, en denk je er niet bij na dat er al veel zijn in de opvangen... maar baby's vind ik altijd nog mooi maar niet om zelf te 'fokken' of nestje te hebben.. in opvangen haal ik ook altijd de oudjes uit ipv die jonkies Tong uitsteken

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:37

Let er op, vrouwtje minimaal laten dekken als zij 5 maanden is, niet jonger! En ze moet echt minstens 800 gram wegen voor een veilig gewicht. Gewicht is ook heel belangrijk. Cavia niet na 9 maanden bij mannetje zetten. Laat het zeugje bij de beer zitten totdat zij zwanger is. Meestal kun je het na een tijdje al voelen. De jongen kunnen weg van de moeder na 4 weken. Zeugjes moeten wel 300 gram zijn en beertjes het liefst ook, maar pas wel op want zij kunnen dekken bij 4 weken.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:27

en zorg dat de mannetje er meteen bij weg gaat als je zeugje zwanger is Lachen

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:32

xRosa schreef:
Let er op, vrouwtje minimaal laten dekken als zij 5 maanden is, niet jonger! En ze moet echt minstens 800 gram wegen voor een veilig gewicht. Gewicht is ook heel belangrijk. Cavia niet na 9 maanden bij mannetje zetten. Laat het zeugje bij de beer zitten totdat zij zwanger is. Meestal kun je het na een tijdje al voelen. De jongen kunnen weg van de moeder na 4 weken. Zeugjes moeten wel 300 gram zijn en beertjes het liefst ook, maar pas wel op want zij kunnen dekken bij 4 weken.

Waarom een vrouwtje niet na 9 maanden bij een mannetje zetten?

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:02

Sniesjuhh schreef:
xRosa schreef:

dan is de kans groter dat het nestje na een jaar komt en de moeder kan dood gaan.. (misschien is dit niet wat ze bedoeld Tong uitsteken maar dit kan ook)

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:08

Haha oke, naja ik heb mijn 3 zeugjes allemaal met 9 maanden bij 't beertje gezet. Eerste caafje kreeg 3 baby's, tweede caafje kreeg 2 baby's (1dood) en 't derde caafje kreeg 2 baby's. En nu heb ik weer een zeugje van 9 maanden bij mijn beertje zitten, maar zal in het vervolg ze eerder bij 't beertje zetten! Ja

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 21:37

Sniesjuhh schreef:
xRosa schreef:

Bedankt voor de reactie!

Je kan een zeugje niet na 9 maanden erbij zetten omdat haar bekken dan zijn volgroeid, dan kunnen de jongen er niet uit om het maar even zo te zeggen..

Het zeugje is nog te jong, ze is nu bijna 5 maanden, ik laat haar pas dekken eind april, dan is ze wat groter en idd wat zwaarder.. Ze is nu nog best tenger.. Vind het een beetje "zielig" want het is een aardig stevige beer die er op komt.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:34

Ik ga in het vervolg iig opletten dat ze wat eerder bij de beer zitten, maar zoals ik al zei... ik heb 3 zeugen gehad waarvan het eerste zeugje en het laatste zeugje ouder als 1 jaar zijn en toen bevallen zijn. Alle jongen zijn er levend uit gekomen en moeders leven nog allemaal. Bij mijn zeugje die voor 1 jaar bevallen is was er 1 levend en 1 dood jong. Zegt dus eigenlijk weinig....

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:36

Sniesjuhh schreef:
Ik ga in het vervolg iig opletten dat ze wat eerder bij de beer zitten, maar zoals ik al zei... ik heb 3 zeugen gehad waarvan het eerste zeugje en het laatste zeugje ouder als 1 jaar zijn en toen bevallen zijn. Alle jongen zijn er levend uit gekomen en moeders leven nog allemaal. Bij mijn zeugje die voor 1 jaar bevallen is was er 1 levend en 1 dood jong. Zegt dus eigenlijk weinig....

dan heb jij heel erg mazzel gehad Haha! want bij 8 van de 10 nestjes na een jaar gaan of de baby's vaak dood of moeder of erger dat ze allebei dood gaan.. gelukkig heb je dat dan niet mee gemaakt Lachen Haha!

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:41

Nee heb ik iid geluk gehad. Zijn dan vast sterke caafs die van mij:D Het zeugje van mijn laatste nestje is een dochter van 't zeugje van mij eerste nestje... Dus is vast een sterke lijn?? Maarja nu mijn volgende zeugje nog even afwachten en in het vervolg vroeger bij de beer dan Knipoog