kat maakt raar "overgeef" geluid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

kat maakt raar "overgeef" geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 12:20

Zoals de titel al omschrijft ons geliefde poeze beest maakt opeens een heel raar geluid, net alsof ze stikt. het is een heel eng geluid, maar hierna miauwt, eet en speelt ze gewoon weer door. (ze miauwt altijd heel erg veel, om aandacht en om eten, en voor de gezelligheid, ze kletst een soort van)

Maar we hebben dus geen idee wat het kan zijn... we denken aan een haarbal, maar ze wil geen gras eten. Ze vangt ook wel muizen en eet deze op, maar haar maag voelt niet raar. Het moet dus iets zijn wat tussen haar ribbenkast zit, of zou ze ergens allergisch voor zijn en dat het een soort van hoesten is? Maar hiervoor deed ze dit nooit en er is niet veranderd aan haar eten of omgeving.

Hebben jullie een idee? Als het niet stopt gaan we natuurlijk naar de dierenarts.

Cherellee_

Re: kat maakt raar "overgeef" geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:23

Mijn kat heeft dit ook de laatste tijd dus ik lees even mee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:11

Waarschijnlijk heeft ze een keelontsteking. Dit gaat niet zomaar over, dus een bezoekje aan de dierenarts is wel verstandig!

Tegen haarballen kun je beter haarbalpasta geven dan gras Knipoog

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:18

Mijn katten maken dit geluid wanneer ze te veel haren hebben binnen gekregen. Ik geef ze dan altijd een soort haarbalpasta van de dierenarts en binnen een paar dagen is het dan over. Ik moet zeggen dat mijn katten momenteel verschrikkelijk in de rui zijn.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:21

Die van mij heeft t pas geleden ook gehad, had keelontsteking. Heeft anti-biotica (schrijf je dat eigenlijk wel zo, ziet er vreemd uit, maar weet anders ook niet hoe je het schrijft Knipoog ) gekregen en was er met een weekje weer vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:23

Je zou eerst van die Pasta kunnen proberen, dat helpt om die 'vastzittende' haarballen te lozen. (Wij hebben het ook wel eens gehad met onze kat, wat jij beschrijft .. Nadat we die pasta gebruikt hadden was dat ook over.) Als het daarna nog steeds niet over is, toch eventjes naar de DA denk ik.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:40

Mijn kat doet dat soms ook als hij een haarbal uitspuugt. Als hij 'gewoon' overgeeft (bijv. door te snel eten) maakt hij dat geluid niet. Als het niet heel vaak gebeurt zou ik me er geen zorgen om maken.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:44

mijn katten doen het allemaal wel eens, het lijkt op een soort astma aanval, er komt geen haarbal en ook geen overgeefsel maar lijkt wel of ze slecht kunnen ademhalen. Kan verder geen kwaad maar als jehet niet vertrouwt ga dan wel even naar de DA, misschien zit er iets in de keel vast wat irriteert of zo.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:46

Gaat het om zo'n kuch geluid? Net alsof ze hoesten, maar het er niet goed uit kan komen? Dat heeft mijn kat dus als ze een haarbal heeft (en die heeft ze minstens eens per week).
Soms als ze gras heeft gegeten gaat ze een soort mauwachtige geluiden maken achter elkaar tot ze zit te kokken. Ik heb een echte kotskat thuis.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 15:30

onze andere kat maakt ongeveer het zelfde geluid als ze een haarbal uitspuugt, maar die eet eerst gras.
dat doet arwyn niet, en er komt ook geen haarbal, het klinkt niet als hoesten, zou het dan toch een keelontsteking kunnen zijn? (hebben ze dan niet ook snot ofzo?)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:31

Het klinkt wrs als kokhalzen?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:55

Klinkt inderdaad als haartje in de keel. Onze katten doen het ook weleens. Ziet er best zielig uit en ze kotsen ook niet maar meestal is het zo weer over. Wij geven ze Laxapast als ze in de rui zijn dan komen de ingeslikte haren beter los.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 21:10

het klinkt inderdaad als kokhalzen. morgen haal ik haarbal pasta, en mijn zus komt vrijdag met de stethoscoop even luisteren naar haar longen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:21

ons rooie monster heeft dit ook wel eens, opvallend voornamelijk op de dagen dat ik hem meer dan 3 muizen heb zien vangen/oppeuzelen, meestal is dit 1 avond en de volgende dag hoor ik m niet meer (tom kan zelf in en uitwandelen dus helemaal zeker weet ik dit niet)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:48

draaakje schreef:
het klinkt inderdaad als kokhalzen. morgen haal ik haarbal pasta, en mijn zus komt vrijdag met de stethoscoop even luisteren naar haar longen.

Waarom ga je niet even naar de dierenarts?! Met een stethoscoop kun je geen keelontsteking diagnosticeren Clown Wie weet heeft je kat onwijs keelpijn..

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 19:03

ze heeft nu van die pasta op. Chubby, mn zus is dierenarts in spe, ik had het over luisteren naar haar longen, en een longontsteking kan je horen met een stethoscoop.
als het pasta goedje niet helpt gaan we vrijdag naar de dierenarts.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:07

Een van onze katten doet dat als hij van de kraan gedronken heeft... Volgens mij is hij te gulzig dan. Heb ze thuis al verteld die kraan niet meer open te zetten, want er staat toch een drinkbakje, dat is al genoeg.

>> Hebben ze haarbalpasta trouwens ook bij de apotheek?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:15

ze hebben het gewoon bij de dierenwinkel. ik weet niet wat jij met apotheek bedoelt, toch niet die voor mensen? (naam aan dat mensen geen last hebben van haarballen Lachen )

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:54

Ik zou het voor de zekerheid toch even checken bij een DA.. want een van mijn katten had dit in december ook, en die bleek een beginnende bronchitis te hebben.. Dan komt het slijm niet echt los en dan is het hoesten en gaat daarna over op kokhalzen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:12

kan heel goed een haarbal zijn Lachen
heb je trouwens ook weer in snoepjes vermomde dingen voor om ze daarmee te helpen om het kwijt te raken

zelf tijdens de rui regelmatig borstelen wil trouwens ook helpen bij katten die nog wel eens last hebben van haarballen

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:11

draaakje schreef:
ze hebben het gewoon bij de dierenwinkel. ik weet niet wat jij met apotheek bedoelt, toch niet die voor mensen? (naam aan dat mensen geen last hebben van haarballen Lachen )

Ik weet niet hoe jullie dat noemen in Nl Tong uitsteken Drogist misschien? Het zijn in ieder geval winkels met een groen kruis aan de voorgevel in België. Ik kan daar wel ontwormingsmiddel enz halen voor paarden en katten.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:12

hier bij de drogist of apotheek kan ik niets voor paarden en honden kopen, wel bij de dierenwinkel/ruiter winkel of bij de dierenarts zelf.

met arwyn gaat het weer super (al was er behalve het hoesten ook niets te zien) ze heeft het geluid niet meer gemaakt.