Vraagje over Rattenkooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraagje over Rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:22

We zijn druk bezig met een goede kooi te zoeken voor de toekomstige rittens.

Super Pet My First Home Multi-Floor
http://www.rattenwinkel.nl/N_frame.html ... _home.html

Zoiets zoeken we Lachen Gewoon een grote en ruime kooi.
Alleen wat mij een beetje zorgen baart, is dat de tralieafstand 2-2,5 cm is ..
Zodra een rat zijn kop ergens doorheen kan steken, kan het gehele lijf er doorheen.
Op internet vind je 'Een mooie kooi voor rat & fret' .. Heel leuk en aardig, maar een fret is toch wel een stukje groter dan een rat Knipoog

Wat zou een geschikte tralieafstand zijn voor een rat ? Denk dan zowel aan een ritten als een volwassen rat (ook dat scheelt weer). Want het is niet de bedoeling dat ze buiten de kooi gaan wonen, om het zo maar te zeggen Haha!

Ik hoor graag reacties/tips over het bovenstaande & eventuele kooien die aan te raden zijn Ja

Hannanas

Re: Vraagje over Rattenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:34

Mooie kooi he.. helaas prijzig en grote tralieafstand.

alleen volwassen ratten passen daarin en sommige vrouwtjes, kleine vrouwtjes of gewoon klein uitegevallen ratten passen daardoor.

Ik zou dus eerder denken aan den Jenny of een Furet XL. Of volieres of SAMOkooi bijvoorbeeld.
Doorgaans 1,6cm of 1,8 cm tralieafstand.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 00:41

ik zou gaan voor 1 van de furret kooien (de plus, de xl of de tower) ideale kooien, grote deurtjes, makkelijk uit elkaar te halen om schoon te maken en de tralieafstand is niet te groot. Echt hele kleine rittens zouden door de tralies kunnen passen, maar eens ze zo'n 100 gram wegen heb je dat probleem niet meer.

De tralieafstand van die multifloors is te groot voor rittens en kleine dames.

Heb je al een idee waar je de rittens vandaan haalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:35

Okee bedankt Lachen Want ik had al zo'n vermoeden dat dat toch echt een te grote tralieafstand was Knipoog
Dus rond de 1,6 - 1,8 cm .. Zowel voor ritten als een volwassen rat Lachen Dan ga ik eens verder zoeken Haha!

@ Ashkerlon ; bij een Rattery Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:46

Hier trouwens een aantal kooien nog :
http://www.rattenwinkel.nl/N_frame.html ... _home.html

Ferplast Furet Tower
Ferplast Furet XL
Zouden deze dus wél geschikt zijn ? (Het gaat trouwens om mannetjes Knipoog)
En evt. Ferplast Jenny (alhoewel ik deze een beetje klein vind).
Dan zou ik persoonlijk als je kijkt dat er 2 ratten in komen qua ruimte .. Voor de Ferplast Furet XL gaan.
(De tralieafstand moet dus wel kunnen : 1,8 cm)

Wat denken jullie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 10:49

Ja, de Furet XL en Furet Tower zijn heel geschikt voor ratten Lachen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:30

Die zijn zeker geschikt Lachen

Een jenny zou ik niet nemen. Hele leuke kooi (ik heb hem zelf) maar die deurtjes zijn zo klein... en na een tijdje komt er een soort witte aanslag op de tralies.

De Ferplast Furet XL is mijn persoonlijke droomkooi. Het is maar dat ik geen plaats heb om hem te zetten, anders stond hij hier al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 11:52

Nou, hardstikke bedankt Haha! ! Dan ga ik toch voor of de Furet Xl of Furet Tower Ja

Even tussendoor ; de 2 'babys' zijn er al Haha! (zitten nu nog in een vervangende kooi, maar die word nu dus zo snel mogelijk vervangen Haha!)
Een Russisch/Amerikaans Blauw (gok ik, kan het nog niet zo heel goed zeggen wat deze kleur precies is) Rex man & een Zwarte naaktrat man (met ook zwarte oogjes).
Echt hééééél schattig Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:27

Ik kan me niet voorstellen dat er nog fatsoenlijke ratteries zijn die naaktjes verkopen. Of niet weten of hun dieren russisch of amerikaans blauw zijn. Scheve mond

Dan ben je wel echt naar een regelrechte prutfokker geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:14

Iris82 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er nog fatsoenlijke ratteries zijn die naaktjes verkopen. Of niet weten of hun dieren russisch of amerikaans blauw zijn. Scheve mond

IK weet niet precies welke kleur het is .. Moet even kijken of het nou Russich of Amerikaans blauw was.
Vind het nogal knap dat jij van hieraf kan zeggen hoe en wat .. Beter nog, vind het heel knap dat jij vanaf je computer kunt bepalen waar ik mijn ratjes gehaald heb Knipoog
En trouwens, de rittens zijn allebei hardstikke gezond. Denk maar niet dat ik ooit ergens ratjes ga kopen, waarvan ik weet dat ik er niet goed aan doe en het écht prut is (en ze ziek zouden zijn of iets zouden mankeren). Laat staan dat ik het zo mogen van mijn ouders ..
Maar vind het kortom jammer dat er al gelijk zo over wordt gedacht terwijl je niet weet waar ik mijn rittens gehaald heb (Stel nou dat je ergens ratjes gaat kopen, waarvan je weet dat ze niet goed verzorgd worden .. Of de eigenaar er niet goed voor is. Dan bied je ze wél mooi een goed tehuis. Ik weet trouwens wel zeker dat veel mensen het zo gedaan hebben en ze deze kans bieden.)

Maargoed, dit is nogal offtopic. Laten we het gewoon gezellig houden en het hebben over de Rattenkooi a.u.b.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-08 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:21

[gast1122] schreef:
Een Russisch/Amerikaans Blauw (gok ik, kan het nog niet zo heel goed zeggen wat deze kleur precies is)

Knipoog

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:23

Naaktjes zijn nou ook niet meteen mijn favoriet, aangezien ze toch echt hun vacht nodig hebben vind ik. Maar ik moet niks zeggen want ik heb een rex en die hebben geen tastzin. Ik ben eigenlijk al heel blij dat je je ratjes in een ruime kooi gaat houden, dat je ze van een rattery haalt (tja ookal fokt hij naakt, welke rattery is het?) en dat je ze niet alleen houdt. Dat vind ik toch al heel wat als je sommige mensen hier ziet...

Maar even ontopic Haha! : Ik zou als ik jou was dan inderdaad voor de Furet XL gaan of eventueel kan je ook eens rondzien voor een volière, je kan altijd eens op marktplaats ofzo kijken, tweedehands zijn ze een stuk goedkoper Knipoog . Meestal hebben ze wel kleine deurtjes maar je kan altijd een extra jennydeur kopen en erin plaatsen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:24

Wat je ook kan doen is voor een terenziani gaan. Stevige kooien. We duur, maar ze gaan wel lang mee Lachen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:40

[gast1122] schreef:
Iris82 schreef:

IK weet niet precies welke kleur het is .. Moet even kijken of het nou Russich of Amerikaans blauw was.
Vind het nogal knap dat jij van hieraf kan zeggen hoe en wat .. Beter nog, vind het heel knap dat jij vanaf je computer kunt bepalen waar ik mijn ratjes gehaald heb Knipoog
En trouwens, de rittens zijn allebei hardstikke gezond. Denk maar niet dat ik ooit ergens ratjes ga kopen, waarvan ik weet dat ik er niet goed aan doe en het écht prut is (en ze ziek zouden zijn of iets zouden mankeren). Laat staan dat ik het zo mogen van mijn ouders ..
Maar vind het kortom jammer dat er al gelijk zo over wordt gedacht terwijl je niet weet waar ik mijn rittens gehaald heb (Stel nou dat je ergens ratjes gaat kopen, waarvan je weet dat ze niet goed verzorgd worden .. Of de eigenaar er niet goed voor is. Dan bied je ze wél mooi een goed tehuis. Ik weet trouwens wel zeker dat veel mensen het zo gedaan hebben en ze deze kans bieden.)

Maargoed, dit is nogal offtopic. Laten we het gewoon gezellig houden en het hebben over de Rattenkooi a.u.b.

Ze doelt erop.. -> prutfokker... geen stamboom niets... Anders had je de kleur wel geweten want je krijg ook een formulier mee waar je schatten precies op staan beschreven met de stamboomcode en genetische code etc. Goede ratteries houden naaktratten zelf als ze tot grote schrik in een nest voorkomen. ( kan echt generaties meewippen en dan ineens, soms wel na 6 generaties tevoorschijn komen ) In een enkel geval gaan ze naar een veelvuldig reserveerder die ze volkomen vertrouwen.
( aangezien naakt velen nadelen met zich meebrengt voor eigenaar en de rat zelfs.. denk aan nog gevoeliger voor tocht, uiting van ziekte haast niet te zien/ niet te zien, snel krassen en sneeen. etc )
Vork

Maar dat is Off-topic.

Ik zou zo snel mogelijk een goede kooi halen, goede bodembedekking en voer.

Bij fretten.nl is je kooi de volgende dag of binnen enkele dagen thuis. Bijv nu.. vrijdag zeker weten in huis.
Erg betrouwbare winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:32

@ Soprano ; we hebben de Furet XL besteld Knipoog Dus dat is denk ik voorlopig wel een mooie en ruime kooi Ja
En bedankt voor de uitleg Lachen
@ Hannanas ; ook jij bedankt voor de uitleg Haha! Nu snap ik ook beter wat Iris82 bedoelde.