waar moet ik met een 2e hamster erbij zetten opletten ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hiddex

waar moet ik met een 2e hamster erbij zetten opletten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:48

ik heb een hamster van 10 maandjes en het is egt een super beest maar ik heb egt een hele grote kooi dus zit ik te denken om nog een hamstertje erbij te doen maar waar moet ik op letten enzo ?

over me hamster :
Naam : pluis Bloos
leeftijd : 10 maanden
in omgang : lief
in kooi : Rustig

_Rianne_

Re: waar moet ik met een 2e hamster erbij zetten opletten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:00

wat is het voor een hamster?

De meeste hamstersoorten zijn solitaire dieren, dat wil zeggen dat ze alleen leven.
Een soortgenootje erbij zetten is dus vragen om problemen!
Ik zou hem gewoon lekker zo alleen in zijn grote kooi laten zitten, veel leuker voor de hamster!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:02

Als het een dwerghamster is kan je er gewoon eentje bij zetten
als het een 'gewone' (ik zal het maar zo noemen) hamster is géén bijzetten wij wisten dat vroeger niet en in de dierenwinkel hebben ze dat ook nooit gezegd Boos! maar dat was dus wel vechten dus zij zitten liever alleen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:02

Hamsters zijn inderdaad solitair, je maakt je hamster ongelukkig als je er probeerd nog een hamster bij te zetten.
Je doet er dus het beste aan om er geen 2e bij te nemen Lachen
Als je toch een 2e hamster wil, geef die dan ook een eigen kooi Lachen

nog reactie op hierboven; dwerghamsters kunnen net zo goed niet samen. Alleen de roborovski hamster is hier een uitzondering op en die wordt bijna niet verkocht in dierenwinkels.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:03

Zie de posts hiervoor. Niet doen dus! Kans is heel groot dat het op vechten uitdraait totdat je uiteidenlijk 1 of misschien wel helemaal geen hamster overhoudt. Ik heb het helaas vaak mis zien gaan.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:04

Oh wij hadden russische dwerghamsters en hun konden goed samen Ja en we hebben er verschillende gehad en nooit problemen Nagelbijten / Gniffelen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:05

Ik heb dwerghamsters en goudhamster de mist in zien gaan...Mn zusje's goudhamster gaat wel goed met mn gerbil Knipoog

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:53

twee zusjes wil wel maar dan moet je ze niet uitelkaar halen. Dus zoals je het nu beschrijft zou ik het niet doen. Mijn zus had er ook twee en ze hebben zo ruzie gemaakt dat er een dood is gegaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 00:01

Een hamster erbij zetten kan alleen het een stelletje is, dus mannetje en vrouwtje. 2 dieren van hetzelfde geslacht kunnen alleen samen als het broertjes of zusjes zijn en ze niet gescheiden zijn na de geboorte. Al zet je ze maar een paar dagen apart zelfs dan kan het al knokken zijn.

Over het algemeen leven hamsters liever alleen dus ik denk dat dat het verstandigste is. Als je echt perse een hamster erbij wilt moet je zorgen dat ze dus niet van hetzelfde geslacht zijn en dat het leeftijdsverschil niet te groot is. Koop dus geen hamster van een maand oud want die wordt niet serieus genomen door jouw hamster omdat die al veel ouder is.
Overigens is het hoe ouder de hamster wordt hoe kleiner de kans dat je er met succes een andere hamster bij kunt zetten.

Als hamsters eenmaal gaan vechten, vechten ze tot de dood. Denk dus niet dat het wel goed komt, zijn ze vijandig tegen elkaar haal ze dan meteen uit elkaar en probeer het ook niet weer.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:12

Ik heb ook 2 hamsters, die broer en broer zijn. Maar toch heb ik ze uit elkaar gezet, ook op advies van de dierenwinkel. Een gevecht op leven en dood zit namelijk maar in een klein hoekje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:44

Leentje_ schreef:
Oh wij hadden russische dwerghamsters en hun konden goed samen Ja en we hebben er verschillende gehad en nooit problemen Nagelbijten / Gniffelen

Klopt, de russische zijn zowat de uitzondering op de regel en kunnen vaak eventueel wel samenleven.

Maar voor de rest zijn hamsters solitaire dieren. Je hamster zal dus veel liever in zijn eentje blijven, en hij zal wel héél gelukkig zijn als hij zo'n grote kooi voor zichzelf heeft Knipoog .

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 19:50

Oke, dat van Russische hamsters klopt dus heel vaak NIET.
De enige hamsters die je bijelkaar kan zetten zijn Roborovski hamsters. Maar zelfs dan gaat het niet altijd goed..
Syrische (goud) hamsters moet je ook nooit(!) bij elkaar zetten. Die maken elkaar af. Net als veel Russische hamsters.
Dus ook Russische hamsters kan je beter gewoon alleen houden, geloof me.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 23:16

Je zegt dat je kooi groot is. Ik ben wel benieuwd hóe groot, want je kooi moet wel heeeeeeeeeel groot zijn en over veel schuilplekken beschikken, als je het wilt laten slagen tussen russische hamsters.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 09:14

Surface schreef:
De enige hamsters die je bijelkaar kan zetten zijn Roborovski hamsters. Maar zelfs dan gaat het niet altijd goed..

Dat klopt ik heb een koppel van 5 mannetjes, en ook die raken wel eens in de klinsch met elkaar.
Tja ik denk dat hamster bij elkaar zetten gewoon niet slim is, als je een grote kooi hebt had je
misschien beter voor muizen kunnen gaan deze hebben graag 1 of meerdere maatjes.

Hamsters zijn en blijven gewoon solitaire dieren, niets aan te doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:34

Het klopt dat alleen Roborovski hamsters bij elkaar kunnen. Russische hamsters kunnen ook NIET bij elkaar, waarschijlijk worden ze verward met de Roborovski, ze lijken wel wat op elkaar.

Zoals idd gezecht, als je kooi echt héél groot is zou je er twee bij elkaar kunnen zetten maar dan moet het wel zo groot zijn dat ze allebei een eigen territorium kunnen creeren en dus helemaal afzonderlijk van elkaar kunnen leven.
Maar waarschijnlijk is jouw kooi niet zo groot.
In dat geval doe je de hamsters er ook geen plezier mee want die hebben niets aan elkaar, kun je dus beter een hamster een extra grote kooi laten hebben.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:00

Gewoon niet bij elkaar zetten. Het is neit zielig, het zou veel zieliger zijn als ze elkaar af zouden maken. En ja dat doen ze, dat doen zelfs soms koppeltjes met elkaar, dat de 1 de ander afmaakt. Dus niet doen.

(ik ben russiche hamster fokker, ik weet waar ik over praat)

Als je apart een hamster wil (rusje) ik heb momenteel een erg leuk nestje zitten. miss zit er wel iets leuks voor jou bij Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:05

Wij hadden ze vroeger wel bij elkaar..toevallig goed gegaan denk ik...1 x man en vrouwtje wat we niet wisten en 1 x 2 mannetjes..

maar de laatste keer wilde we ze ook bij elkaar doen (waren wel andere hamsters) maar die begonnen met de tralies ertussen al boos te doen en rare geluiden te maken dus maar niet gedaan Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:53

Surface schreef:
Oke, dat van Russische hamsters klopt dus heel vaak NIET.
Syrische (goud) hamsters moet je ook nooit(!) bij elkaar zetten. Die maken elkaar af. Net als veel Russische hamsters.
Dus ook Russische hamsters kan je beter gewoon alleen houden, geloof me.

helemaal juist

Hamster zijn solitair levende dieren , de enige keren dat ze elkaar normaal gesproken opzoeken is als ze vruchtbaar zijn en er voor het nageslacht gezorgd moet worden
verder gaan ze helemaal hun eigen weg
stelletjes bij elkaar gaat meestal goed tot dat er een nestje is , daarna heb je een hele erge grote kans op ruzie, babies die opgevroten worden door stress en mannetjes die vrouwtjes aan blijven vallen met vrij hevige verwondingen
en andersom

dus gewoon niet doen , daar maak je je hamster echt niet gelukkig mee

roborovski hamsters gaan wel vaak goed in kleine groepjes, maar zorg wel voor een ruime behuizing met voldoende ruimte om te verstoppen en van elkaar weg te komen

maar syrische, russische, chinese, campbellies en weet ik het wat voor hamsters je nog meer hebt houden niet van huisgenootjes