Staat de drinkbak van je hond snachts binnen zijn bereik? Zo ja, zet die dan voor te beginnen snachts al weg..
Verder denk ik vooral aan onzekerheid/angst of iets dergelijkst, omdat je aangeeft dat hij overdag wel gewoon zinnelijk is. Maar dan zou ik wel gewoon een bench aanraden.. Een bench is niet gewoon een kooitje waar je je hond kan opsluiten als je zijn plas niet wilt opkuisen smorgens, zo werkt het niet. Maar, ik vind een bench wel voor veel honden een meerwaarde bieden..
Waarom? Omdat het je hond een eigen, veilige plaats biedt. Niet meer, niet minder. En daar is helemaal niks zieligs aan. Neem nu onze honden, als die binnen zijn liggen die niet liever dan in hun bench. Snachts liggen ze altijd in hun bench (welliswaar met open deurtje). Waarom? Omdat ze daar graag liggen, omdat dat hun 'plaatsje' is.
Je hond heeft bang van de bench, snapt er niets van? Wel, dan moet jij zorgen dat ze die bench kan associeren met iets goeds! Het vraagt heel wat tijd, maar het kan het wel waard zijn.. Begin gewoon met een snoepje vooraan in de bench te gooien, zodat ze dat er kan gaan uithalen zonder echt in de bench te moeten. Ga zo stapje voor stapje verder, terwijl jij er gewoon telkens rustig op je gemak ontspannen bij zit. Je gooit het snoepje eens wat verder in de bench, zodat ze er met haar voorpoten moet gaan instaan om het snoepje te kunnen nemen. Of je legt een 'spoor' snoepjes dat naar de bench leidt, zodat ze op het einde uitkomt in de bench. Je hoeft je hond niet te lokken of erin te duwen als hij niet wil, hij weet goed genoeg dat er iets lekkers is... hij zal het wel gaan halen. Elke keer ga je wat verder, als hij er uiteindelijk gerust in is kan je hem eens in bench sturen, met een grote beloning daarna natuurlijk, en nog steeds met een open deur! Als hij na een tijdje gerust is in de bench met het deurtje open, dan doe je het deurtje eens tien seconden toe en dan weer open met een beloning bij. Oefen dat een paar dagen en dan kan je het deurtje eens een halve minuut toedoen met een beloning bij... En zo ga je telkens uitbereiden.
Een bench zorgt voor een warme, veilige knusse plaats waar je hond zich kan terugtrekken en rustig kan liggen. Het moet een fijne en plezierige plek zijn... Voordat je hond daar ook van overtuigd is moet je je hond NIET in een bench gaan steken, want dan heb je inderdaad een hond die niet snapt wat er gebeurt en bang is. Die veilige plaats kan er maar net eens voor zorgen dat jou hond zich snachts veilig voelt of geen angst meer heeft...
Ik kan natuurlijk ook niet van hieruit zien hoe het juist allemaal zit, dat kan niemand. Als je goed advies wil dan zal je naar een gedragstherapeut moeten stappen.