Grote, dominante hond..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Grote, dominante hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 20:18

Toenet liep ik in het donker met mijn hondje om hem uit te laten, lichtje mee en netjes aan de kant voor de auto's.
Ik heb een slipketting bij Quickie 'nodig', omdat hij mij anders meetrekt en ik dan niet meer de baas ben over hem Koe
(even ter duidelijkheid: Quickie trekt niet meer bij mij met de slipketting omdat hij weet dat ik met de slipketting de
baas ben, dus er word niet getrokken dan.)

Maargoed, ik liep dus met Quick door de straat en ik weet dat bij een huis zo'n hele grote hond (duitse dog?) woont.
Maar die hond gaat naar binnen waarneer het donker word. Die hond is vreselijk aggresief en dominant, en gromt verschrikkelijk
waarneer je met de fiets langs hun huis fietst.

Ik laat Quickie met een los touw naast mij lopen en hij tilt overal waar het ook maar kan zijn poot op, ook zo bij de struiken
tegenover het huis van de aggresieve hond. Ik had niet door dat die hond aan komt sluipen en hij blaft en gromt ineens
van achteren verschrikkelijk. Maakt vreemde bewegingen en lijkt wel over het hek te kunnen springen. Quickie en ik schrikken
ons beide rot en ik struikel half omdat hij achter mij wil gaan staan (ik loop op hakjes, voor het eerst in mijn leven dus nog niet
zo stabiel). Mijn blik gaat naar het huiszelf, waar ik de mensen smakelijk in mijn richting zie wijzen en lachen, getver.

Opzicht vind ik het niet erg dat Quickie zich doodschrok of dat ik half viel maar ik hoorde de slipketting straktrekken, en
Quickie wou alleen maar wegvluchten achter mij.. Dat vind ik best rottig, maar zonder slipketting kan ik hem niet houden en kan
ik niet lekker wandelen met hem, wat ik maar al te graag doe.

Quick is een Friese Stabij, gefokt om schapen op te hoeden. Oók is hij aan het pubberen en luisterd hij dus niet buiten het hek.
Tuigje heb ik geprobeerd, maar dat vind hij verschrikkelijk en het help daarna ook niet meer.. Wandelen was op dat soort momenten
helemaal niet meer leuk.

Ik weet niet percies wat mijn probleem is Koe maar ik moest het even kwijt.

laura1987

Re: Grote, dominante hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 20:22

Zou je niet gewoon op cursus kunnen gaan waardoor je hond leert naast je te lopen als jij dat zegt?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 21:05

Hebben we al gedaan, Puppycurses en dat ging perfect.
Maar hij zit nu in zijn pubberfase..

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:12

Zou ik ook doen , je moet hem wel leren hoe hij naast je moet lopen en hoe hij zich moet gedragen . Hoe oud is Quickie , waarom een slipketting ? Ben je al met hem op cursus geweest ?
Misschien ook wel goed dat hij leert dat andere honden niet eng zijn , en je leert 'm af te leiden op momenten waarop hij niet luisterd .
Dus mijn advies is ook , ga met 'm naar een hondenschool ! Een puppycursus alleen is geen gedragscursus . Ik heb meerdere gedragscursussen gedaan met mijn beide honden en ik heb er veel tijd en energie ingestoken , ik heb 2 leuke honden die goed luisteren maar daar heb ik veel moeite voor moeten doen . En nog blijf ik altijd met ze oefenen , ik gebruik geen slibketting omdat ze geleerd hebben hoe ze netjes naast me horen te lopen . Zelfs mijn herder van 40 kilo !
Maar daar moet je tijd en energie in steken ....
Trainen is ook hartstikke leuk om te doen , dat versterkt de band met de hond en wie weet leer je hoe met dit soort situaties om te gaan .
Ook tijdens een puberfase moet je met een hond aan de getragstraining blijven werken , je kunt zijn gedrag niet alleen maar op het puberen gooien . Tuurlijk zijn ze dan soms ongehoorzamer maar daar moet je ook mee leren omgaan . Om 'm dan wel bij de les te houden als hij moet luisteren .

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:16

Heb je aleens een halti of gentle leader geprobeert?
Dat wertkt als een halster van ene paard, vriendelijker als een slipketting
Bij goed gebruik geef je er ook niet zo snel perongeluk een verkeerde correctie mee

Je dient deze kort vast te houden, dus vlak bij de muskatonhaak van je riem
Hierdoor "trekt" de hond zelf zijn hoofd opzij als hij ergens heen wil "stormen.

Ik heb zelf grote honden, duitse doggen, mijn reu is 80 kilo
Loopt aan een slap lijntje maar toen hij jong was weleens aan de halti, ik vindt het een super hulpmiddel
Maar een goede cursus,zeker voor een puber blijft het beste.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 21:24

Quick is nu een jaar en 2 maand ongeveer.
Puppycurses is gedaan, en hij is eigelijk heel speels bij honden behalve dominante (waar ik ook best blij mee ben, kan hij zich ook niet verwonden bij z'n hond). Trainen doen we elke dag wel, we zijn nog steeds bezig met kunstjes en dat soort lachwekende momenten maar buiten het hek gedraagt hij zich gewoon niet..

Ik ga eens opzoek naar een halti of gentle leader, op google.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 15:34

Ik zou gewoon met die slipketting blijven wandelen, maar hier wel heel consequent gebruik van maken. Lijn hoort altijd los te hangen en op het moment dat je hond niet meer naast je blijft lopen geef je het commando 'volg' (of een ander commando als je hem wat anders geleerd hebt, wel altijd hetzelfde commando gebruiken). Bij geen reactie trek je 1 keer zo hard aan de lijn als nodig om hem direct weer naast je te krijgen en laat je de lijn weer doorhangen. Dit houd je consequent vol en uiteindelijk zul je merken, dat je hond braaf naast je blijft lopen.

Ook zou ik tijdens het wandelen met de hond niet op hakjes gaan, maar een paar stevige schoenen aantrekken, waarmee je goed grip hebt.

En voel je vooral niet schuldig over die actie toen hij schrok van die andere hond en in de slipketting hing. Liever even in een slipketting hangen, dan los komen en overreden worden door een auto o.i.d