Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
secricible schreef:Oke, ik zit een beetje met een ingewikkeld probleem, zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik heb bij mijn ouders altijd 1 cavia tegelijk gehad. Deze kreeg als jong caafje een bodempje voer, ongeveer 35 gram per dag. Na een jaar ofzo schakelde ik over op een vol bakje, dit kon gewoon enkele dagen blijven staan, want hij at maar een beetje per dag op en zo hoefde ik niet iedere dag nieuw voer in die bak te doen.
Dit was vooral makkelijk als we weg gingen en ik ze de volgnede morgen niet meteen kon voeren, ik hoefde niet bang te zijn dat de cavia te weinig te eten had en zelfs een lang weekend weg was geen probleem (overigens ging hij dan naar de buurvrouw, maar bij wijze van).
Nu woon ik op mezelf en heb 2 cavia's gekocht. Deze kregen in eerste instantie ookgewoon een bodempje voer en deden het hier goed op. Maar de laatste tijd krijg ik ze gewoon niet meer bijgevoerd. 's Morgens is het eten op, dan krijgen ze driekwart van hun bakje bijgevuld (ongeveer 50 gram), hier doen ze tot de middag mee! Dan is het eten schoon op, en gillen ze voor nieuw. Als ik ze dna nieuw geef (rond 6 uur), is het 's avonds als ik ga slapen (12/1 uur) al weer schoon op en hebbenz e weer honger.. Ze etne dus ruim 2x zoveel als bedoeld.
Ten eerste is het dus voor mij onmogelijk om ze een weekendje alleen te laten, wat ik vroeger wle altijd deed, want zelfs als ik ze met een extra bakje voer achter laat, is dit binnen een dag op, en hbeben ze de volgende dag honger, wat ik niet wil. Ten tweede weet ik echt niet meer hoeveel ik deze dieren nu moet geven.. Gewoon wat normaal is (dus 25 gram per caafje, uitgegaan van 35 gram per kilo caaf),of net zoveel als ze lusten...
Mijn moeder heeft nu ook twee cavia's en deze hebbe ntwee volle voerbakken, deze gaan dus ook helemaal leeg, deze cavia's zijn ook veel dikker als mijn cavia's....
Hoe kan ik dit het beste doen, en hoe kan ik er voor zorgen dat deze cavia's toch alleen thuis kunnen blijven met genoeg eten?