cavia's voeren... Hoeveel en hoevaak?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

cavia's voeren... Hoeveel en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:16

Oke, ik zit een beetje met een ingewikkeld probleem, zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik heb bij mijn ouders altijd 1 cavia tegelijk gehad. Deze kreeg als jong caafje een bodempje voer, ongeveer 35 gram per dag. Na een jaar ofzo schakelde ik over op een vol bakje, dit kon gewoon enkele dagen blijven staan, want hij at maar een beetje per dag op en zo hoefde ik niet iedere dag nieuw voer in die bak te doen.
Dit was vooral makkelijk als we weg gingen en ik ze de volgnede morgen niet meteen kon voeren, ik hoefde niet bang te zijn dat de cavia te weinig te eten had en zelfs een lang weekend weg was geen probleem (overigens ging hij dan naar de buurvrouw, maar bij wijze van).
Nu woon ik op mezelf en heb 2 cavia's gekocht. Deze kregen in eerste instantie ookgewoon een bodempje voer en deden het hier goed op. Maar de laatste tijd krijg ik ze gewoon niet meer bijgevoerd. 's Morgens is het eten op, dan krijgen ze driekwart van hun bakje bijgevuld (ongeveer 50 gram), hier doen ze tot de middag mee! Dan is het eten schoon op, en gillen ze voor nieuw. Als ik ze dna nieuw geef (rond 6 uur), is het 's avonds als ik ga slapen (12/1 uur) al weer schoon op en hebbenz e weer honger.. Ze etne dus ruim 2x zoveel als bedoeld.
Ten eerste is het dus voor mij onmogelijk om ze een weekendje alleen te laten, wat ik vroeger wle altijd deed, want zelfs als ik ze met een extra bakje voer achter laat, is dit binnen een dag op, en hbeben ze de volgende dag honger, wat ik niet wil. Ten tweede weet ik echt niet meer hoeveel ik deze dieren nu moet geven.. Gewoon wat normaal is (dus 25 gram per caafje, uitgegaan van 35 gram per kilo caaf),of net zoveel als ze lusten...
Mijn moeder heeft nu ook twee cavia's en deze hebbe ntwee volle voerbakken, deze gaan dus ook helemaal leeg, deze cavia's zijn ook veel dikker als mijn cavia's....

Hoe kan ik dit het beste doen, en hoe kan ik er voor zorgen dat deze cavia's toch alleen thuis kunnen blijven met genoeg eten?

mardeleintje

Re: cavia's voeren... Hoeveel en hoevaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:19

Zorg dat ze ook voldoende hooi eten!!! Dit is zeer belangrijk voor de spijsvertering.
Het gaat erom dat ze gezond zijn en te dik is dat zeker niet.
Het voer wat jij geeft vinden ze veel lekkerder dan hooi dus blijven ze dat eten ipv het hooi
Dus mijn advies is zorg dat ze altijd voldoende hooi hebben en 1 bak voer per dag is echt meer dan voldoende.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 15:22

oke, dit ga ik deze week zeker even proberen. Ze krijgen idd niet erg veel hooi, precies om wat jij zegt: ze eten liever hun normale brok. Wellicht helpt het idd om geen nieuwe brok te geven, maar alleen hooi de rest van de dag.
Iig bedankt, dit ga ik zeker proberen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:23

secricible schreef:
Oke, ik zit een beetje met een ingewikkeld probleem, zal het proberen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Ik heb bij mijn ouders altijd 1 cavia tegelijk gehad. Deze kreeg als jong caafje een bodempje voer, ongeveer 35 gram per dag. Na een jaar ofzo schakelde ik over op een vol bakje, dit kon gewoon enkele dagen blijven staan, want hij at maar een beetje per dag op en zo hoefde ik niet iedere dag nieuw voer in die bak te doen.
Dit was vooral makkelijk als we weg gingen en ik ze de volgnede morgen niet meteen kon voeren, ik hoefde niet bang te zijn dat de cavia te weinig te eten had en zelfs een lang weekend weg was geen probleem (overigens ging hij dan naar de buurvrouw, maar bij wijze van).
Nu woon ik op mezelf en heb 2 cavia's gekocht. Deze kregen in eerste instantie ookgewoon een bodempje voer en deden het hier goed op. Maar de laatste tijd krijg ik ze gewoon niet meer bijgevoerd. 's Morgens is het eten op, dan krijgen ze driekwart van hun bakje bijgevuld (ongeveer 50 gram), hier doen ze tot de middag mee! Dan is het eten schoon op, en gillen ze voor nieuw. Als ik ze dna nieuw geef (rond 6 uur), is het 's avonds als ik ga slapen (12/1 uur) al weer schoon op en hebbenz e weer honger.. Ze etne dus ruim 2x zoveel als bedoeld.
Ten eerste is het dus voor mij onmogelijk om ze een weekendje alleen te laten, wat ik vroeger wle altijd deed, want zelfs als ik ze met een extra bakje voer achter laat, is dit binnen een dag op, en hbeben ze de volgende dag honger, wat ik niet wil. Ten tweede weet ik echt niet meer hoeveel ik deze dieren nu moet geven.. Gewoon wat normaal is (dus 25 gram per caafje, uitgegaan van 35 gram per kilo caaf),of net zoveel als ze lusten...
Mijn moeder heeft nu ook twee cavia's en deze hebbe ntwee volle voerbakken, deze gaan dus ook helemaal leeg, deze cavia's zijn ook veel dikker als mijn cavia's....

Hoe kan ik dit het beste doen, en hoe kan ik er voor zorgen dat deze cavia's toch alleen thuis kunnen blijven met genoeg eten?

Twee bakjes in de kooi zetten, op één bakje zet je "eten voor vandaag" en op het ander bakje zet je "eten voor morgen" Haha!

Gewoon genoeg voer geven en veel hooi. Als ze het eten te snel op hebben hebben ze het hooi nog. Ik denk dat dat het handigste is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:08

Mijnes hebben onbeperkt hooi en ze krijgen ook onbeperkt brokken, en dat gaat prima zo. Ze stoppen vanzelf als ze geen honger meer hebben en ze zijn nog niet te dik.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:14

Cavia die geen honger heeft?
Bestaat dat? Clown
Mijne voer ik 's morgens een beetje brok en ververs het waterbak en 's avonds krijgt hij groenvoer/fruit en wederom vers water. Hooi mag hij onbeperkt eten. Het goedkope hooi ligt los in zijn hok en het dure kruidenhooi in zijn hooibal.
Als je weg gaat, wil je natuurlijk met een gerust gevoel gaan.
Ik weet niet hoe groot je voerbak is?
Met een volle drinkfles kunnen ze wel lang doen en als je een flinke pluk hooi in het hok gooid moet het ook goedkomen.
Gewoon eens uitproberen als je thuis bent, dan kun je altijd zien of het te weinig of teveel is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 12:19

@Linda1986: zoals je kon lezen deed ik dit ook altijd, maar dat gaat nu dus niet.
Heb het overigens geprobeerd met meer hooi, dat gaat idd een stuk beter!

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:06

Is het bakje ook echt leeg? Bij mij kiepen ze namelijk de helft er uit en ligt het tussen het hooi Knipoog Goed dat je ze flink veel hooi geeft, erg belangrijk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:17

ja, het bakje is echt helemaal schoon op. Geef ze nu echt veel hooi, gewoon onbeperkt, dit scheelt echt heel veel!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:34

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:19

Ze móeten altijd onbeperkt eten krijgen want het is schadelijk als ze even zonder zitten. Ik zou ze gewoon veel voeren met veel hooi erbij, en desnoods t hooi wat moeilijker maken zodat ze wat moeten doen om t te eten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:36

waarom is het schadelijk? Kan je me daar wat meer informatie over geven, sirius_? Eventueel met wat goede literaire bronnen.... Dit heb ik namelijk nog nooit gehoord, van geen enkele kenner... En heb het in nog geen enkele bron gezien.
Althans: ik neem aan dat je het hebt over de korrels, dat ze onbeperkt hooi moeten hebben is mij ondertussen duidelijk. Waarom onbeperkt korrels?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:46

Nee korrels is geloof ik wel een maximum. Maar hun maagje moet in beweging blijven anders komt t maagdarmkanaal stil te liggen en dat is dodelijk.
Ik heb mn boekjes niet meer thuis liggen, ben wat aan t googlen. Kom dit wel tegen:
cavia’s moeten de hele dag door vezelrijke voeding hebben om het maagdarmkanaal te stimuleren. Een stilliggend maagdarmkanaal is ook weer een reden om niet te eten; de cavia komt in een vicieuze cirkel terecht. Bovendien kunnen ze ook snel een daling van het glucose gehalte in het bloed krijgen als ze niet eten. Daarom mag een cavia ook niet vasten voor een narcose. Dus als uw cavia een dag niet eet en/of geen keutels produceert, is het verstandig te bellen met de dierenarts voor een afspraak. Vaak ligt de oorzaak van het niet eten in het gebit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:00

ja, maar dat gaat dus over hooi, dat was me al duidelijk.
Overigens heeft mijn laatste cavia dit nooit gehad, onbeperkt hooi (overigens wel onbeperkt korrels...), en daar is nooit wat mis mee geweest. Misschien omdat hij onbeperkt korrels at, dat dat het oploste. Ga ook iig tegen mijn ouders zeggen dat ze hooi in de gaten houden, maar deze krijgen nog steeds onbeperkt brokken (en zijn veel te dik.... *zucht*)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:44

altijd onbeperkt hooi.. dag en nacht en elke dag een bakje voer Tong uitsteken ik heb ze allemaal appart en krijgen elke avond een handje vol voer erin Haha!