pfffffff... betweters over pup opvoeden??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

pfffffff... betweters over pup opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 21:59

Ik heb sinds een 2tal weken een pup uit het asiel.. Go jij! Go jij!
Echt een schat van een dier, erg baas gericht, maar wel ook echt pup..
Inmiddels is hij zindelijk, vindt het leuk om met de auto mee te gaan, houdt mij altijd in de gaten en blijft in de buurt, kan ook al volgen, zitten en af.. en geeft soms ook poten..
Zelfs als ik em roep als hij met andere honden speelt, komt hij... al kan het soms even duren..

Hoe dan ook, het is een echte pup, onvermoeibaar en enthousiast... maar ik vind dat hij erg goed luisterd na een goeie 2 weken..!! Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook echt zeer concequent ben, en hij soms aan mij een echte baas heeft Bloos

Ik kan me alleen verschrikkelijk ergeren aan mensen die ook honden hebben, maar waarvan de hond absoluut niet luistert.. die mensen weten je precies te vertellen hoe en wat je moet doen...

Maar als ze het zo goed weten, waarom luisteren hun honden dan niet??? Frusty
Ik denk dat ik het dan toch niet zo verkeerd doe, mijn pup luistert zelfs beter... Haha!

Hebben meer mensen hier ervaring mee??

Ojajoh

Re: pfffffff... betweters over pup opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:09

begrijp je deels wel en mensen bedoelen het gewoon goed...
maar een pup luisterd vaak in het begin Knipoog
ze zijn nog naief en kneedbaar om het een beetje menselijk uit te drukken

totdat..........die pubertijd begint Duivel
en daar gaat het dus vaak fout bij vele eigenaren....de hond overruled de baas en heeft zijn plek gezet
het einde daarna is zoek en gevolgd door slecht luisterende honden Vork

houd iig vast hoe het nu gaat en hou dit ook vol in de pubertijd en dan hou je een wereldhond Haha!
de mensen gewoon bedanken voor hun advies en gewoon een beetje "ja ja " zeggen...
uiteindelijk ben jij zelf de baas Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:43

Hihi, volgens mij is hij al aan t puberen... Haha!
Hij is al zeker 4 maanden oud, en probeert idd soms mij de baas te zijn.. maar..
Laat hem nou pech hebben dat ik niet te besodemieterd ben om em even duidelijk te maken dat ik de baas ben.. Clown
Moet ook wel, het is een kruising Rottweiler en Herder, die hebben allebei een echte baas nodig..!!

Doe ik dat niet, is het einde zoek... en daar pas ik voor..
Soms kan het er wel even hard uit zien, zeker als hij even piept als ik em tegen de grond druk, maar daarna is hij weer o zo blij dat hij bij mij is... Afgod
Daarin tegen ziet hij mij ook als echte baas, want owee, als ik ook maar even uit beeld ben...

Nee, volgens mij gaat het helemaal goed komen!!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:46

4 maande is nog geen puberen , de ergste tijd komt dus nog Tong uitsteken
het is iig goed dat je bewust bent van het feit dat je consequent moet zijn en dat is al goed Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:49

naadje24 schreef:
4 maande is nog geen puberen , de ergste tijd komt dus nog Tong uitsteken
het is iig goed dat je bewust bent van het feit dat je consequent moet zijn en dat is al goed Knipoog

Misschien is hij dan al iets ouder... het was een vondelingetje en dus maar een geschatte leeftijd.
Hij heeft nog wel puppytandjes, heb van de week wel 2 melkkiezen gevonden.
Ook begint hij nu heel af en toe zijn poot op te tillen met plassen.. dit is toch echt een teken dat hij gaat puberen.. net als het poten afvegen, of poep begraven (hoe je het ook wilt noemen..), waar hij ook mee gaat beginnen..

Enige indicatie van leeftijd??
Laatst bijgewerkt door Casarell op 07-02-08 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:56

4 a 5 maand..

maar wees maar voorzichtig met je uitspraken.
Er staat je nog een puperende hond te wachten Haha!
Hij is nu nog pup met een paar beginnende hormonen maar zodra die echt door zijn lijfje beginnen te spoken heb je er wel wat meer werk aan hoor

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:00

ik heb weliwaar een kalf ,maar deze begon de eerste pubertrekjes te vertonen bij 9 maanden
tevens werd ik nog gewaarschuwd dat dit alleen het begin was en ik met 14 maanden pas echt op moet passen Clown

hij is inmiddels 13 maanden en ja....hij pubert de pan uit! Tong uitsteken
valt niet mee maar goed we komen er wel Knipoog

dus zoals ik al zei: je ergste tijd komt nog Clown

leeftijd schatten op basis van van theorieeen vind ik moeilijk...de hond van mijn moeder is 1,5 jaar en tilt nog geen poot op terwijl [***] er met 6 maanden al mee begon...
ik zou daarvoor de hond moeten zien en meemaken dus ik doe er geen uitspraak over Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:05

Haha...

Ik was er al bang voor... dat het nog erger zou worden..
Juist daarom ben ik zo heel concequent.. gelijk duidelijk maken hoe de vork in de steel zit..

Maar gelukkig heb ik de tijd, die zal ik ook wel nodig hebben..
Verder is het toch afwachten hoe hij zich gaat ontwikkelen..

Het jammere alleen is wel dat als mijn vriend em een paar keer heeft uitgelaten, ik mijn handen er weer even vol aan heb de volgende dag!!! Hihi...
Maar dat snap ie dan ook wel weer snel...

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:05

naadje24 schreef:
ik heb weliwaar een kalf ,maar deze begon de eerste pubertrekjes te vertonen bij 9 maanden
tevens werd ik nog gewaarschuwd dat dit alleen het begin was en ik met 14 maanden pas echt op moet passen Clown

hij is inmiddels 13 maanden en ja....hij pubert de pan uit! Tong uitsteken
valt niet mee maar goed we komen er wel Knipoog

dus zoals ik al zei: je ergste tijd komt nog Clown

leeftijd schatten op basis van van theorieeen vind ik moeilijk...de hond van mijn moeder is 1,5 jaar en tilt nog geen poot op terwijl dammon er met 6 maanden al mee begon...
ik zou daarvoor de hond moeten zien en meemaken dus ik doe er geen uitspraak over Knipoog

hij heeft zijn puppygebit nog dus veel ouder dan 5 maanden zal hij vast niet wezen neem ik aan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:06

Ik ben altijd degene die zegt dat ze het anders moeten doen Vork. Af en toe kan ik me gewoon verschrikkelijk dood ergeren aan de manier waarop mensen met hun honden bezig zijn, en dan kan ik me niet inhouden om er iets van te zeggen natuurlijk.
Terwijl mijn hond ondertussen tijdens de wandeling vollop aan de lijn aan het trekken is natuurlijk Haha!, waardoor mensen zich beginnen ergeren... Want mijn hond luistert immers ook niet. Weten ze natuurlijk niet dat hondlief ondertussen het verschil kent tussen 'volg' , 'vrij' en 'trek' en dat ook heel goed uitvoerd!

Nee, vaak is het advies dat gegeven wordt gewoon heel goed bedoeld. Het is dan natuurlijk altijd gewoon de vraag ofdat het advies dat gegeven wordt juist is of niet.. Mijn advies is vooral: wees nooit te koppig om te luisteren naar advies!! Wil niet zeggen dat je het meteen moet gaan aannemen als waar, maar luister ernaar en zoek het eventueel ergens op (of vraag het aan een hondentrainer).

De mensen die namelijk te koppig zijn om te luisteren en denken dat ze zelf alles wel weten, zijn vaak degene die tegen de lamp lopen en in de problemen komen met hun hond.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:06

Mijn hond is van het type "laat volwassen".
Het is een reu van 2,5 jaar en heeft nog helemaal geen interesse in het vrouwelijk geslacht.
Ook zijn poot optillen doettie bijna nooit.

Maar goed om even terug te komen op het topic.
Ik betrap me hier zelf ook op, nu luisterd mijn hond erg goed (hij is in een jaar tijd zo positief veranderd)...
Ik weet ook dat ik een goeie trainer ben dus ik bijt tijdens cursus regelmatig op mijn lip als ik er weer eens 1 zie stuntelen met een hyperactieve labrador pup...
Ik zeg er meestal niks van, of ik breng het heel voorzichtig in advies vorm.
Maar ik begrijp dat het vervelend is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 23:07

Debsey schreef:
hij heeft zijn puppygebit nog dus veel ouder dan 5 maanden zal hij vast niet wezen neem ik aan.

daar had ik overheen gelezen maar dan nog doe ik geen uitspraak Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 23:21

Het stomme is..
Ik kan me ook gruwelijk ergeren aan mensen die niet concequent zijn (toen had ik zelf geen hond hoor), en het viel iedereen op dat ik iets 'magisch' had met hun honden, waarschijnlijk een duidelijke houding...
Honden die niet luisterden, kreeg ik wel voor elkaar, alleen door gezichtsuitdrukking en gebaren.

Ik ga me iig voorbereiden op een puber.. en probeer me niet te ergeren aan de goeie adviezen van anderen, hoewel dat soms erg lastig is!!!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 01:47

Ik ben ook zeer concequent naar mijn hond toe. Maarrrr..... ik weiger om mijn hond te laten luisteren door welke vorm van geweld te gebruiken.

Ik heb persoonlijk liever een hond die blij door het leven gaat en misschien niet zo goed luistert dan een hond die luistert omdat ze bang is om een klap of een greep in dr nekvel of met de krant te krijgen.

Maar goed, ieder doet het op zijn/haar eigen manier.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 08:24

HBVisser schreef:
Ik ben ook zeer concequent naar mijn hond toe. Maarrrr..... ik weiger om mijn hond te laten luisteren door welke vorm van geweld te gebruiken.

Ik heb persoonlijk liever een hond die blij door het leven gaat en misschien niet zo goed luistert dan een hond die luistert omdat ze bang is om een klap of een greep in dr nekvel of met de krant te krijgen.
Zeg je dat dan ook nog als je hond de weg op rent omdat hij even niet luistert, en vervolgens aangereden wordt door een auto???

Maar goed, ieder doet het op zijn/haar eigen manier.

Een klap ben ik ook geen voorstander van, en daarmee ben je ook eigenlijk altijd te laat (correctie moet binnen een halve seconde).. dus heeft het niet het gewenste effect.
Het pakken in zijn nekvel is iets wat honden zelf ook doen als het even te gek wordt.. daar komt bij dat honden scherpere tandjes hebben en dus veel meer impact dan mijn hand..

Het vergelijk wat jij maakt is wel heel erg zwart-wit, er is ook nog een middenweg..
Ik kan mijn hond best corrigeren, maar kan ook zo dat ik een halve minuut later lekker aan het ravotten ben als beloning...
En natuurlijk voed ik em het meeste op met belonen, maar soms moet je ook even corrigeren, zeker bij een pup die grenzen aan het verkennen is... en dan liever 1x goed, dan 200x half..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:30

Daarin verschillen we dan van mening Haha! en dat is helemaal niet erg.
Ik ben nu bezig met clickertraining terwijl ik vroeger toen ik nog niet beter wist ook corrigeerde. Ik merk nu gewoon dat belonen van positief gedrag en het negeren of een time out geven bij negatief gedrag veel beter werkt.

En ik weet hoe scherp puppytandjes zijn, mijn hond is nu 6 maanden oud en ik ben het nog niet vergeten.

We zitten nu midden in de pubertijd en het gaat best goed. Op 1 ding na en dat is het hierkomen buiten. Maar goed, ik geef haar de tijd.

Verder gaat ze keurig zitten als we de riem om doen, we hoeven het niet eens te zeggen. Ze kan al een aantal leuke trucjes op handgebaren.

Iedere hond zal wel verschillend zijn maar ik heb gewoon gemerkt dat dit voor ons en vooral voor mij het beste werkt.

Groetjes Henrike

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 09:32

Oh ja en mijn hond rent de weg niet op omdat ze daar de kans niet voor krijgt.

Ik geloof nog altijd in voorkomen is beter dan genezen.
Dus aan de weg blijft ze aan de riem.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:40

HBVisser schreef:
Daarin verschillen we dan van mening Haha! en dat is helemaal niet erg.
Ik ben nu bezig met clickertraining terwijl ik vroeger toen ik nog niet beter wist ook corrigeerde. Ik merk nu gewoon dat belonen van positief gedrag en het negeren of een time out geven bij negatief gedrag veel beter werkt.

Ja Ik ga daar volledig met je in mee! Moet eerlijk zeggen dat soms de rillingen over mijn rug lopen als ik mensen bezig hoor over hun corrigeren "bij hun nekvel pakken", "hond op zijn rug leggen", "eens goed roepen zodat hij weet dat ik de baas ben",.. Dat zijn dingen die werken voor 5minuten, maar zelden of nooit een goed effect hebben op lange termijn.
Ik ben gewoon voorstander van volledige positieve training. Goed gedrag belonen, heel veel belonen. Slecht gedrag zoveel mogelijk negeren en vermijden door iets goeds aan te leren inplaats van het slechte gedrag (dus inplaats van af te straffen als hij tegen je op springt, het opspringgedrag negeren en wachten. Als hij dan iets goeds doet in de plaats van het opspringen heel uitbundig belonen, bv als hij gaat zitten voor je).
Ik zeg niet dat honden die anders opgevoed zijn ongelukkig zijn, maar door op een volledig positieve manier te werken krijg je wel een véél gelukkigere hond die dolgraag en met plezier voor je wil werken en ook veel makkelijker nieuwe dingen zal aanleren.

@ff, zowel HBvissers ook al gezegt heeft.. Mijn hond zal niet op de weg rennen, want aan een grote weg zijn mijn honden altijd aangelijnt, hoe goed ze ook luisteren. Slecht gedrag vermijden en voorkomen (riem aan zodat ze niet kunnen gaan lopen), goed gedrag in de plaats aanleren (gaan zitten voordat ze oversteken, en dan héél hard belonen).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:44

je kan de 2 ook combineren Knipoog

positief belonen bij luisteren en een correctie bij niet luisteren
alleen negeren werkt namelijk niet bij alle honden

ik beloon positief bij goed gedrag maar corrigeer toch echt met de befaamde nekvel

knappe jongen namelijk als je 52 kilo kan negeren die je over straat wil sleuren omdat hij de hond aan de overkant zo leuk vind
(not! )
afleiden met iets positiefs (spelletje) en belonen indien lukt
MAAR wil niet altijd met een puberende hond Knipoog

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:02

@naadje24: Weet je wat ik met mijn dikke Bull deed als hij echt te ver ging?

Dan moest ie in zijn eentje het halletje zitten.
Onder het mom van : als jij zo vervelend bent wil ik je niet in mijn buurt hebben.

En dat vond ie erg!!!!! Het is er echt een die het liefst de hele dag op mijn voeten ligt.

Het hondje dat we er nu bij hebben is lang zo aanhankelijk niet dus bij haar werkt het niet. Jammer genoeg.

Ik negeer haar en als het echt niet werkt gaat ze even in de Varikennel voor een time out.

Hierna is ze trouwens weer rustig. Ze zit momenteel in haar 'ik bijt het liefst in ledematen als ik enthousiast benfase'

Niet zozeer bij mij maar wel bij vriendlief. En toch vond ik echt corrigeren jammer. Wij bieden haar nu een botje aan die ze normaal gesproken dus niet krijgt.

Ik verwacht dat ze over een paar weekjes als ze erg enthousiast is mooi gaat zitten om het botje te krijgen.

Het is een echte oppurtunist.

Vergeleken bij haar is onze een bull een eitje geweest.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:32

naadje24 schreef:
ik beloon positief bij goed gedrag maar corrigeer toch echt met de befaamde nekvel
knappe jongen namelijk als je 52 kilo kan negeren die je over straat wil sleuren omdat hij de hond aan de overkant zo leuk vind
(not! )

Dat is natuurlijk een keuze die je maakt, en die keuze moet ieder voor zich maken en is daar ook vrij in. Zoals ik hierboven al heb gezegt: ik beweer niet dat honden die anders opgevoed ongelukkig zijn! Zeker niet.
Maar ik geloof wel dat je hond gelukkiger wordt van een volledig positieve training, die absoluut niet met straffen werkt.

Een hond van 52kg die trekt kan je natuurlijk niet negeren, maar jij kan van volgens mij wel van geluk spreken dat je een brave hond hebt die zich niet eventjes naar jou omdraaid als je hem bij zijn nekvel pakt Haha!. Nee, gewoon simpelweg blijven staan en negeren lukt dan niet, je omdraaien en de andere kant uitlopen zal wel lukken.. Van de moment dat zijn aandacht terug bij jou is, zelfs al is het maar een heel klein beetje, dan beloon je hem. Als hij weer volledig bij jou is draai je je terug om richting hond aan de overkant, als hij weer overnenthousiast reageerd draai je je gewoon weer om en loop je de andere richting uit. En elke keer dat hij met zijn aandacht weer bij jou is beloon je hem..

Je bent zo waarschijnlijk wel een half uur langer onderweg dan anders, maargoed..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:19

HBVisser schreef:
@naadje24: Weet je wat ik met mijn dikke Bull deed als hij echt te ver ging?

Dan moest ie in zijn eentje het halletje zitten.
Onder het mom van : als jij zo vervelend bent wil ik je niet in mijn buurt hebben.

.

gaat een beetje moeilijk he op straat? Clown
en tegen de tijd dat we thuis aankomen is hij het allang vergeten!

ja ik heb dan ook mazzel dat ik gewoonweg een goede sul van een bull heb en die ook nog eens heel goed luisterd alleen soms pubert en alleen moeilijk doet in enthousiasme.........
9 van de 10 keer lukt het idd prima om zijn aandacht af te leiden met wat lekkers of een speeltje of wat ook maar heel heel soms echt niet en dan moet en zal hij naar dat hondje (niet met mij als baas )
tantjeuh: omdraaien en weglopen ? ROFL
haha ja als je achteruit gesleurd wilt worden is dat een goede optie Huilen van het lachen

die ene keer dat het gebeurt (en gebeurd dus echt heel sporadisch) ja dan pak ik hem in de nekvel en roep ik hem met de stem op orde ,het nekvel pakken is puur voor de aandacht naar mij toe want voelen doet hij het toch niet en met mijn stem corrigeer ik hem, bullen zijn hier erg gevoelig voor dus dat is ook voldoende

hij weet zijn plek weer even en ik heb er een lange tijd geen last meer van....
de keer daarop kijkt hij mij dan ook aan: "mag ik ?" en dan zeg ik alleen heel zachtjes: nee ...kom..en loop ik verder en dan gaat hij keurig met mij mee en beloon ik hem....

maar goed ieder zijn manier he? Knipoog
ik heb er iig een wereldhond aan en dat is belangrijk!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:45

ik ben het wel met naadje eens

je moet het goed timen en alleen positief werkt niet altijd.
Ik heb ook n pup van 55 kg (net geen jaar oud) en hij krijgt wel een standje door n kneep achter zn oor/nekvel. hij is van n erg dominant ras en luisterd verder voorbeeldig maar wil ook nog wel eens in zn puppy gedrag overgaan en dan de baas uitdagen.
Je moet het dus net als n klicker goed timen. Honden onder elkaar geven ook standjes en daar wordt de verhoeding tussen de honden ook niet slechter van.

ik vind niet dat je een hond moet schoppen en slaan over de neus etc want dit begrijpen ze niet, maar elke hond van welke leeftijd ook snap een kneepje achter t oortje daar doet n dominanate hond het namelijk ook.(dit hoeft dus niet pijn te doen maar even ter waarschuwing)
wat ik met mijn hond doe als hij niet op let, ik zeg zn naam en als hij kijkt zeg ik heel streng maar op n rustige toon "klaar" hij weet dat hij dan op moet houden zonder hem te straffen of koekjes te geven (mijn hond krijgt geen snacks als beloning) Als echt jonge pup heb ik hem "klaar" geleerd door als ik aan t spelen was en hij werd te druk of als ik dacht dat het genoeg was, dan zei ik klaar en moets hij gaan liggen. Hij legt dus de link tussen het woord en ophouden met wat hij doet/ spellen. Haha!

En het op de rug leggen daar schiet je niets mee op je dwingt een hond danom zich over te geven maar deze geeft zich vaak niet over, jij loopt weg en hond heeft gewonnen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 17:12

Ben blij dat meer mensen ook wel eens corrigeren, ik dacht dat ik de enige was... Haha!
Beide rassen in mijn hond, kunnen erg dominant zijn, vandaar dat ik soms ook moet optreden.. om de verstandhouding in tact te houden.

Gisteren heb ik een hondefluit gekocht.. en leer em ook aan dat ik daarmee iets bedoel..
1 keer lang fluiten is bv komen, en 2x kort is zitten..
Hij vind het fluitje zo geweldig dat hij alles gelijk doet.. en als hij dat dan doet krijgt hij gelijk wat lekkers en een aai over zijn kop of borst.. positief dus..

Mijn pup is heel erg braaf, hij trekt niet aan de lijn, als je em los laat met andere honden komt hij ook als ik em roep (als hij dat niet doet, het fluitje erbij en dan komt hij gelijk!!!), zitten doet hij al uit zichzelf als ik stil sta.. en hij blijft keurig naast me lopen, behalve als hij even nodig moet..

Maar ik weet zeker, als ik iets toe geef, dat ik nog problemen met em ga krijgen.. dus dan maar een strengere opvoeding..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:13

naadje24 schreef:

(not! )

Mee eens!
Mijn hond was tot een paar maand geleden agressief tegen andere honden (vanaf we hem uit het asiel hadden al)..
Nu heb ik verschillende methodes geprobeerd, negeren, afleiden etc...

Toen besloten om op cursus te gaan (normale cursus met pups en oudere honden)...
Mijn trainer en ik hebben het een tijdje aangekeken en besloten wat dé methode moest zijn.
En dat was simpelweg...keihard op zijn donder geven.
Hij moest gewoon heel goed weten dat dit absoluut niet door de beugel kon...
En sindsdien kan hij zelfs al helemaal los tijdens cursus!!
De agressie is weg!
Daar had ik in het begin alleen maar van kunnen dromen...

Dus verschillende honden, verschillende methodes!