grasparkiet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

grasparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:16

ik heb een grasparkiet. nu sinds kort weer eindelijk bij mij, daarvoor bij mijn moeder, daarvoor thuis, daarvoor bij een vriend, en daarvoor in mijn vorige huis... nogal vaak verhuisd.

nu was hij aan het begin tam. dat wil zeggen: hij kwam uit zichzelf op mijn hoofd of schouder of hand zitten. hij liet zich niet dwingen.
nu mag hij ook weer gewoon losvliegen, maar komt zijn kooi niet uit. als ik hem er uit `help` zodat hij weet dat hij er uit kan vliegt ie naar mijn kamerscherm, gaat daar op zitten en vliegt weer terug. verder komt hij niet tot nauwelijks zelf zijn kooi uit, terwijl die de hele dag open staat.

waar kan dat aan liggen? angst omdat hij de kamer niet kent?

tam is hij ook niet meer. lukt dat nog om hem weer tam te krijgen op oudere leeftijd? hij is al volwassen...

en dan als laatste: hij heeft onbeperkt voer, kan eten zoveel hij wil, maar blijft wat magertjes. ik heb hem al trosgierst bijgegeven, maar wil dat ook niet teveel doen. lijkt me niet gezond. ik heb nu zo`n knabbelstick voor hem gekocht en in zijn kooi gehangen. ik hoop dat hij daar iets dikker van wordt...

iemand tips, suggesties, of slimme opmerkingen?

Achterom

Re: grasparkiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:19

Klinkt misschien stom, maar kan hij niet gewoon een beetje in een dip zitten? Al die veranderingen, maakt toch wel indruk op die beestjes.
Mag ik vragen hoe oud hij eigenlijk is?
Op zich kun je een volwassen grasparkiet nog wel tam krijgen, duurt alleen wat langer.

Wist je trouwens dat parkietjes hele sociale beestjes zijn die je eigenlijk niet alleen moet houden?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:21

ja, hij had ook eerst een vriendje, maar daar vocht hij ontieglijk mee. heb daarna nog een andere erbij gezet, maar ook dat was vechten. nu heeft hij 2 spiegeltjes waar hij helemaal verliefd op is...

leeftijd weet ik niet, maar ik heb hem al 2,5 jaar, en de volwassenheid kun je aan de snavel zien toch?

veranderingen denk ik ook dat t daar van komt. daarom noemde ik dat ook, maar wat kan ik daar nu aan doen? ik probeer het hem naar zijn zin te maken, maar ik ga er nu niet weer een grasparkiet bijnemen als hij straks weer gaat vechten zit ik met een beestje te veel... de vorige waren van vrienden...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:23

Spiegeltjes zijn niet goed voor grasparkieten..
Het enige wat je kunt doen is toch weer een maatje zoeken, en zoveel mogelijk aandacht aan hem besteden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:24

is dat zo? heb je een tekst waarin je uitleg hebt?

en waarom zou ik een maatje zoeken als hij tot nu toe met al zijn maatjes vecht? das t nadeel dat ik hem niet zelf een vriendje kan laten uitzoeken...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:28

Een spiegeltje is geen vervanging van een echt maatje, en het zal moeilijker worden om hem tam te krijgen.
Daarnaast kunnen ze ernstige kropontsteking krijgen omdat ze het spiegeltje proberen te voeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:29

Misschien valt hij meer op vrouwtjes Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:30

hij heeft zowel mannetje als vrouwtje bij zich gehad

trouwens ook nog een catharinaparkiet...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:31

Ik zou het deurtje zoveel mogelijk openlaten als jij er bent. Leg trosgierst op de kooi, zodat hij naar boven moet klimmen om het te krijgen. Dan kun je het gierst op andere plekken in de kamer leggen, en misschien ook weer op je schouder. Zo ben ik het nu aan het aanpakken met mijn parkietjes.

Cayenne, waarom zijn spiegeltjes niet goed? Ik heb hier een boekje (en het levend bewijs) dat t juist hun intelligentie stimuleert en verveling tegengaat.
Mijn mannetje speelt liever met zijn spiegel dan met zn vriendinnetje Lachen

Edit: ik heb nog niet gezien dat hij zichzelf probeert te voeren. Maar ga dat wel in de gaten houden!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:40

Ik heb zelf ook al jaren grasparkietjes en heb gemerkt dat ze behoorlijk van slag kunnen zijn van veranderende omgeving. Aangezien je parkietje mager blijft is het waarschijnlijk een goed idee om te ontwormen. Ze kunnen namelijk door stress een wormen aanval krijgen, deze liggen vaak ingekapseld in de darmen en komen door stress tot leven (is me door de dierenarts verteld). Dit is in gewoon in de dierenwinkel te halen.
Heb je misschien de mogelijkheid om een jonge vogel bij de fokker vandaan in een kooi naast je eigen kooi te zetten, zodat ze aan elkaar kunnen wennen? Een maatje maakt een grasparkiet doorgaans wel erg gelukkig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:44

ik heb bij die andere 2 vriendjes ook jonge gekozen en die stonden ook eerst naast elkaar in aparte kooien, daarna samen los tegelijk, en pas daarna samen in een kooi. bij 1 vochten ze al echt als ze los waren beiden, dus die heb ik heel lang apart van elkaar gehouden... uiteindelijk weer terug naar oorspronkelijke eigenaar...

wormen, nog niet aan gedacht. kun je dat ook in de stront zien? en zouden ze dan niet ook slecht in de veren moeten gaan zitten? want hij zit echt heel mooi in zijn veren juist...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:53

Jammer dat het met een maatje niet wil lukken dan, je hebt je best gedaan!
De wormen zijn geloof ik niet te zien omdat ze in het vogeltje blijven en hem van binnen opeten. Ik heb zelf hier vermoedelijk ook een vogeltje aan verloren. Ik had haar net in huis gehaald en hierdoor heeft ze veel stress gekregen. Bij de dierenarts werd ontwormen aangeraden, maar helaas was ze al te ver heen... Ze zat evengoed wel mooi in de veren, maar was erg lusteloos en wilde niet eten en begon op een gegeven moment ook erg zwaar te ademen.
Het werd me aangeraden om het ontwormen preventief te doen, want als ze eenmaal ziek zijn kan het erg snel gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 11:49

Ik zou ook inderdaad ontwormen. Ik doe dit altijd standaard elk half jaar bij de vogels. Wormen zie je pas als binnen geen plek meer is en dan is het te laat.

Spiegeltjes zou ik er zo snel mogelijk uithalen. Ze zien het als maatje en gaan dan de spiegel voeren. Ze braken als het ware het voedsel uit de krop tegen de spiegel waardoor ze dit weer inademen enz. Hierdoor kunnen ernstige longproblemen maar ook kroponsteking onstaan.
Ik vindt het eigenlijk ook een kwalijke zaak dat zulke dingen uberhaupt verkocht worden als speelgoed. Hie wordt zo vaak voor gewaarschuwd.

Ik denk dat je vogel er niet uitwil daar de omgeving nog te nieuw is. Ik zou er ondanks de eerdere problemen een vogel bijnemen en dan de kooi opnieuw inrichten zodat beide vogels een nieuw onderkomen hebben. Wat nieuwe speeltjes enz. Dat heeft de meeste kans op slagen.
Ik weet niet of je plastic stokken hebt ook gewoon takken uit de natuur? Grasparkieten willen graag slopen en dat kunnen ze met takken. Hoe meer ze te doen hebben hoe minder snel ze problemen met elkaar hebben.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 17:32

ik heb sinds gister ontwormzooi door zijn drinkwater gedaan. ben benieuwd...

thnx voor de tips

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:00

Je kan het beste pipetten nemen. Bv. Bogena Anti Parasiet. Kost 3,80 Euro en kan je twee keer mee. Weet je zeker dat ze alles binnen krijgt en genoeg tegelijk. Want ze drinken namelijk vaak te weinig.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-08 16:49

ze hadden maar 1 soort en dat was deze. moest ik 48 uur lang als enige drinkwater aanbieden. met een pipet zou ik moeten laten doen en dat wordt geen succes. beest is al zo bang en gestresst. om hem dan te vangen, vast te gaan pakken en onder dwang water geven... nee geen goed idee ben ik bang...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:15

Die kan je gewoon in de nek druppelen, hoeft niet in het bekkie. Water laten ze vaak staan daar ze heel lang zonder water kunnen. Zo gauw er een luchtje aanzit dan drinken ze gewoon niet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:33

Dat valt wel mee hoor.
Die van mij worden ook via het water ontwormd, en het is gewoon reukloos. Ik moest het mixen met 1 liter water, en iedere dag verversen tot de liter op zou zijn. Dat heeft prima gewerkt en ze zijn echt niet minder gaan drinken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:47

Ja maar je gooit zoveel weg doordat een vogel niet zoveel drinkt. Vaak krijgen ze dan te weinig ontwoming binnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:50

Dat ligt eraan hoe je het doet met doseren Haha!
Ik haal het bij de DA met een maatbekertje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:19

Dat ben ik met je eens maar de meeste halen het bij de dierenwinkel en dan gaat het nogal eens mis. Onze dierenarts adviseert daarom ook per pipet. En dat gaat eigenlijk erg makkelijk en weet je zeker dat het voldoende is/was.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 10:23

ik had een flesje en dan moest ik een bepaalde hoeveelheid druppels per 100 ml water doen, en dat 48 uur aanbieden. dat zou voldoende zijn. na 2 weken herhalen...

wat mij trouwens opvalt (ja, nu ga ik er op letten) is dat hij opzich netjes er uit ziet. ook niet te dun. totdat hij een rondje gevlogen heeft. dan lijkt hij veel dunner???

denk niet dat dat door wormpjes ofzo komt. maarja ik had een middel dat preventief ook gebruikt mocht worden, dus kon geen kwaad. maar ik denk dus dat het toch wat anders is...