kat heeft geen boventanden meer, probleem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

kat heeft geen boventanden meer, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:34

Sinds november zit mijn tam gemaakte wilde kat bij mij in huis. beestje is 3 jaar geleden ineens aan komen lopen op de wei en was echt wild, waarschijnlijk in het wild geboren. Nu was ik zover dat ze echt op mij afkwam, is via stichting SOK gesteriliserd en daardoor nog aanhankelijker geworden. nmiddels is ze thuis echt een lekkere luie, lieve huiskat geworden, wel nog ontzettend bang voor de rest van t gezin, maar t gaat steeds beter. Nu lag ze laatst op schoot en gaapte recht in mn gezicht.En plots viel het me op dat ze bovenin helemaal geen tanden heeft. Ze heeft wel de 2 grote hoektanden zeg maar, maar van die kleine tandjes heeft ze er maar 1! Misschien vroeger in het wild gebeurd? Ik ehb ook geen idee hoe oud ze is, dacht eerst een jaar of 3 maar begin nu sterk te twijfelen. Wel eet ze gewoon brokjes. Viel me wel al op dat ze dingen niet kan aanpakken, zoals een stukje kaas ofzo, dat valt steeds uit dr mond, waarschijnlijk omdat ze geen grip heeft?

Binnen 2 weken gaat ze ook mee naar de dierenarts by the way, als dat lukt (want dan komt dat wilde weer boven, duurt ongeveer 3 dagen voordat ze eindelijk in een mandje te krijgen is) voor een check up, een chip en vooral om naar dr tanden en leeftijd te kijken.

Maar ondertussen vraag ik me toch sterk af hoe schadelijk het is voor een kat, geen boventanden te hebben. Madame is overigens vet zat en ik zie dr ook niet magerder worden...

Fitch

Re: kat heeft geen boventanden meer, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:43

Heeft die van mij ook, dat hebben heel veel oude katten die gezworven hebben. Dat is niet zo erg, zolang ze maar genoeg voer binnenkrijgen, en dat lukt ze meestal nog prima! Lachen Als ze straks moeilijker gaat eten kun je haar meer natvoer geven, dat is nog makkelijker voor ze om te kauwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:46

Die voortandjes hebben ze eigenlijk niet echt nodig en kunnen dus zonder heel goed blijven eten. Niets om je zorgen over te maken. Ook honden verliezen vaak de voortanden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 17:53

gelukkig, had het zelf ook wel geadcht, aangezien ze nog elke dag enthousiast dr brokjes eet. Maar begin nu toch wel heel erg benieuwd te worden naar dr leeftijd. Ik dacht en jaar of 3-4. Hoop dat t niet veel ouder is, want ik wil dr eigenlijk nog wel eventjes bij me houden, nu ze net een lekker rustig leven zonder kou en regen heeft. Ik merk echt dat t beest enorm opknapt nu ze niet meer buiten hoeft te slapen. als ik de achterdeur open zet, rent ze hard weg, vanaf november is ze niet meer naar buiten geweest, is het zeker beu na al die jaren zwerven...
Zelf als ik dr buiten zetm rent ze meteen naar de achterdeur wen gaat zitten miauwen!

hoe nauwkeurig kan de dierenarts de leeftijd van een kat zien?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:58

Wel heel dankbaar denk ik zo'n zwerver weer een liefdevol huis geven he?? Goed hoor!! Wat betreft de leeftijd schatten...ik heb eigenlijk geen idee of dat goed is te zien bij een kat. Als ze heel jong of heel oud zijn wel denk ik, maar ook de leef omstandigheden spelen een rol. Als ze als kitten niet de juiste voeding heeft gehad zal dat vast te merken zijn op latere leeftijd.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 18:27

is inderdaad heel dankbaar om te zien hoe zo'n kat verandert, van een echte wilde kat, die nog op 25 meter afstand wegrende als ze je zag, naar een huiskat, die 's nachts miauwt als ik nog niet thuis ben van mn werk, die bovenaan de trap ligt te wachten en lekker bij me op bed komt liggen. Dat beest is echt helemaal gelukkig. Natuurlijk de eerste weken wel even afgezien en vooral mezelf afgevraagd of ik er goed aan deed, want het is een hele omschakeling voor een kat die in het wild geboren en opgegroied is (en ook nog eens opgevoed door een wilde kat, die haar dus meteen leerde dat mesnen eng zijn) om die in een huis te zetten. Nachtenlang heeft ze gemiauwd, onder het bed en de bank gezeten, bang van alles. En nu durft ze al zelf van boven naar beneden te lopen, en gisteren zat ze zelf s voor het eerst op de vensterbank naar buiten te kijken! Elke vooruitgang doet me zo goed!