Hond steelt. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Hond steelt. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:00

Hallo iedereen.
Ik/wij hebben een probleempje met onze labrador van 4.5 jaar oud lijkt de laatste tijd echt geobsedeerd door eten.
Ze is altijd erg gericht geweest op eten en heeft ook altijd tijdens t wandelen dingen van de grond willen eten maar tot nu toe hebben we dit ( met ups en downs) meestal wel binnen de perken kunnen houden.
de laatste tijd is het echter zo dat ze weer heel erg gefocussed is op het pakken/eten van dingen die ze niet mag hebben.

De vrouw van de hondenuitlaatservice (wat onze honden helemaal geweldig vinden, om met haar te gaan wandelen) heeft dit ook opgemerkt en noemde het zelfs "bijna dwangmatig".

Nu blijft het echter niet meer tot het oprapen/opeten van dingen op straat.
Wij hebben in de woon/eetkamer ( waar de honden snachts slapen) een lage glazen 'salon' tafel..
Omdat Dani ( de hond in kwestie) altijd al af en toe snachts dingen van die tafel pakt als ze zich verveeld, proberen we die tafel zo leeg mogelijk te hebben snachts.
( en dan 'jat' ze vooral pennen, briefjes, nageletui'tje ed die blijven liggen.. maar ze heeft ook al een keer mijn mobiele telefoon gepakt die ik was vergeten (en die t niet heeft overleefd) , een mp3 speler, een flesje autolak enz).
soms blijft er iets liggen en ja, dat is dan onze eigen schuld als ze dat snachts pakt en er op gaat bijten.

Wij hebben echter in de woonkamer ook een servies kast staan met een rand ervoor waar we dan de spullen van de salon tafel snachts opleggen. de hond kan hier namelijk niet bij zonder omhoog te springen en haar poten op de kast te zetten.
de laatste weken gebeurde het steeds vaker dat we thuis ruzie hadden wie het Etui'tje met t nagelschaartje, vijltje ed op de glazen tafel had laten liggen snachts, want dan lag het sochtends weer bij de hond in de mand.
Niemand was zich van een kaad bewust en zo af en toe werd voor de grap de opmerking gemaakt "Dani heeft m vast van de kast af gepakt" maar dat was nooit serieus bedoeld.
Dit weekend echter hebben mn ouders het uitgeprobeerd.
toen zij als laatsten naar bed gingen hebben ze het etui'tje op de richel van de servieskast gelegd, hebben dit beide gezien..en zijn gaan slapen.
volgende ochtend : Etui'tje lag bij de hond in de mand.
conclusie : hond heeft t er dus zelf vanaf gepakt.
Nu kunnen we hier denk ik niet zoveel mee aangezien we onze hond nooit op heterdaad betrappen en dan dus ook niet kunnen straffen ( al weet ze wel dondersgoed dat ze stout is geweest als het ontdekken dat ze weer wat gejat heeft).

Alleen het wordt steeds erger.
Afgelope nacht heeft Dani nog meer van de kast af gepakt : 1 bankpas van mn vader, de treinkaart van mn vader en een beschermhoesje van een pasje.
t beschermhoesje is niet meer terug gevonden..
de 2 passen zijn compleet in stukjes verscheurd terug gevonden. Boos!

Nu mijn vraag : Waarom gaat mijn hond zo opzoek naar dingen die ze kan opeten/jatten?
Ze is absoluut niet te dun, in haar voedings of uitlaat patroon is niets veranderd, en onze andere labrador heeft nergens last van.

Weten jullie een oorzaak of oplossing voor ons probleem?

Casca

Re: Hond steelt. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:11

Kun je haar niet in huis met een riem 's nachts vastleggen? dat ze een klein beetje looptuimte heeft en de mand daarbinnen zet? want de kans is natuurlijk groot dat ze zich een keer bezeert/verslikt met het kauwen op iets. Of opsluiten in een berging/gang samen met de andere hond?
wel vind ik het raar dat ze het pas is gaan doen nu ze 4,5 is. Meestal beginnen ze daarmee als ze 1 zijn ofzo. (na het puppy-knagen)
Buiten dingen opeten kan je denk ik alleen afleren door het af te straffen, 'foei' en haar dan erbij weg halen. Maar dan ben je misschien soms al te laat..

nog even terugkomen op het kastje, ze doet dat dus nooit als jullie erbij zijn? ook niet als je doet alsof je niet kijkt? dan zou je haar daarop een keer kunnen straffen. Of wanneer jij in een andere kamer bent, en wel kunt kijken (wat zij niet weet) en wanneer ze het dan doet kun je er naartoe..

ohja, oorzaak is denk ik gewoon interesse in dingen, dat ze nieuwsgierig is.. Misschien vaker een nieuw speeltje (met piepertje erin) geven? En honger heeft iedere lab, die ik ken, de hele dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:15

Wat doet ze met de dingen die ze wel mag hebben? Heeft ze zelf persoonlijke dingen?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:24

persoonlijke dingen? als in speeltjes, knuffeltjes enz?
die hebben ze zat! De speeltjes pakt Dani vooral als mn moeder of ik ofzo thuis komt, dan pakt ze een knuffeltje en komt ze dat brengen.
Of ze pakt een bal oid om onze andere lab Fenna mee uit te dagen.
Ze neemt ook vaak knuffels mee der mand in die ze als hoofdkussen gebruikt ( klinkt miss gek maar ze doet t echt:P).

en ze pakt inderdaad nooit iets als wij er bij zijn.
ik vind t sowieso nog gek om te geloven dat ze echt iets van die rand afpakt omdat ze er dus niet zo bij kan (wat bij die glazen tafel wel t geval is) .. en t ligt dus ook niet direct in der gezichtsveld.

Dani heeft al vanaf dat we haar hebben wel eens dingen gejat en kapot gemaakt maar dat waren gewoon dingen die we op die lage glazen tafel hadden laten liggen en ik begrijp dat dat dus best aantrekkelijk voor die hond kan zijn om te pakken.

T is gewoon vervelend want als we deze kast nu ook 'ontruimen' zodat ze daar niets meer vandaan kan pakken..wie weet wat ze dan weer gaat proberen.
De dvd's bij de tv? de afstandsbediening ? dingen die op de eettafel liggen? enz

als we niet merken dat ze er uit zichzelf mee ophoud / als het erger wordt is het misschien wel weer een optie om de 2 honden in de hal bij de voordeur in een mand te leggen.. hebben ze niet zoveel ruimte maarja..kan er ook niet veel kapotgemaakt worden. ( alhoewel.. er staat een houten kastje waar de sleutels in liggen.. en er ligt een deurmat, en er staat een paraplu bak met plu's erin.. Tong uitsteken de plinten zijn al kapot en vervangen door metalen platen Tong uitsteken)
Aan een riem vast leggen is geen optie dat kan ik nu al bedenken. ik vrees dat ze dan niet zal rusten voor ze los is. bovendien hebben we dus 2 honden dus we kunnen er niet 1 vast leggen en 1 niet Tong uitsteken

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:10

Klinkt misschien gek maar als het een teefje is zit ik te denken aan schijnzwangerheid. Met name het verzamelen en het honger hebben, speeltjes in de mand als hoofdkussen enz. Dit kan van kwaad tot erger gaan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:37

Het gedrag wat jij beschrijft noemen ze zelfbelonend gedrag.
Dit gedrag kan meerdere oorzaken hebben. Het gedrag geeft de hond een soort fijne roes.
Ze kan het dus doen omdat ze zich angstig of haar niet op haar gemak voelt alleen.
Het kan ook komen door haar hormonen.
Het kan komen omdat ze geestelijk geen werk genoeg heeft.
Sommige honden zijn heel erg slim en moeten aan het werk gezet worden.

Wat je ten eerste kan doen is voedselverrijking.
Je voert de hond 1 maaltijd gewoon en de andere gaat in de Kong of voedselbal.
Ook kan je haar brokjes verstoppen, labradors zijn dol op eten dus dit zou haar geestelijke voldoening moeten geven.

Als ze je in huis overal volgt en erg op je gefixeert is kan het ook enige mate van verlatingsangst zijn.

Di train je weg door haar voor elke minuut die ze op haar plaats blijft liggen terwijl je je steeds verder verwijdert te belonen.

Dus zij ligt op de plaats, jij doet een stap naar achteren, loopt terug en geeft iets lekkers.
Hierna 2 stappen dan 3 en 4 enz enz.
Het is belangrijk om continu te belonen.
Niet slopen of stelen moet meer opleveren dan wel slopen.

Probeer dit eerst een paar weken en zorg dat ze geen zelfbelonend gedrag kan uitvoeren. Denk hierbij aan een bench of opsluiten in een ruimte waar zij niks kapot kan maken.

Succes...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:52

HBVisser schreef:
Het gedrag wat jij beschrijft noemen ze zelfbelonend gedrag.
Dit gedrag kan meerdere oorzaken hebben. Het gedrag geeft de hond een soort fijne roes.
Ze kan het dus doen omdat ze zich angstig of haar niet op haar gemak voelt alleen.
Het kan ook komen door haar hormonen.
Het kan komen omdat ze geestelijk geen werk genoeg heeft.
Sommige honden zijn heel erg slim en moeten aan het werk gezet worden.

Wat je ten eerste kan doen is voedselverrijking.
Je voert de hond 1 maaltijd gewoon en de andere gaat in de Kong of voedselbal.
Ook kan je haar brokjes verstoppen, labradors zijn dol op eten dus dit zou haar geestelijke voldoening moeten geven.

Als ze je in huis overal volgt en erg op je gefixeert is kan het ook enige mate van verlatingsangst zijn.

Di train je weg door haar voor elke minuut die ze op haar plaats blijft liggen terwijl je je steeds verder verwijdert te belonen.

Dus zij ligt op de plaats, jij doet een stap naar achteren, loopt terug en geeft iets lekkers.
Hierna 2 stappen dan 3 en 4 enz enz.
Het is belangrijk om continu te belonen.
Niet slopen of stelen moet meer opleveren dan wel slopen.

Probeer dit eerst een paar weken en zorg dat ze geen zelfbelonend gedrag kan uitvoeren. Denk hierbij aan een bench of opsluiten in een ruimte waar zij niks kapot kan maken.

Succes...

Wat hier omschreven wordt, daar hebben labradors aanleg voor om dat te ontwikkelen. Labradors zijn heel vaak op voedsel en voorwerpen gefixeerd.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:06

oorzaak kan ook allerlei zijn, verveling, zelfbelonend gedrag, aandachttrekkend gedrag. tekort aan basisbehoeften (te weinig beweging, mentale stimulans, te veel onrust in het gezin, ...), ..;
Dat zou je door een hele reeks aan vragenlijsten en de hond te observeren te weten komen en hiervoor een correcte oplossing gaan instellen. De hond mag in ieder geval niet meer in de fout kunnen gaan. Als je er niet op kan letten gaan de honden in de bench of in een ruimte die hond-proof is. Ik zou eens proberen om een speeltje van hem een paar dagen bij jezelf te houden en dat echt gaan ophemelen. Speel ermee ofdat het een schat is dat je verovert hebt. Laat hem er maar naar hunkeren. Tegen die tijd wil de hond dat speeltje zo graag dat hij het boven alle andere dingen gaat verkiezen. Zie je dat hij weer op ontdekkingtocht gaat, dan begin je zelf terug met dat speeltje te dollen en komt hij naar je toe, dan speel je er kort mee. Dan is het spel gedaan, jij bergt het speeltje weer op. Zo kan je ze gaan afleiden zonder zelf in te gaan (aandacht te geven) aan hun steel-pogingen. Tong uitsteken

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:41

Casca schreef:
Kun je haar niet in huis met een riem 's nachts vastleggen? dat ze een klein beetje looptuimte heeft en de mand daarbinnen zet? want de kans is natuurlijk groot dat ze zich een keer bezeert/verslikt met het kauwen op iets. Of opsluiten in een berging/gang samen met de andere hond?
wel vind ik het raar dat ze het pas is gaan doen nu ze 4,5 is. Meestal beginnen ze daarmee als ze 1 zijn ofzo. (na het puppy-knagen)
Buiten dingen opeten kan je denk ik alleen afleren door het af te straffen, 'foei' en haar dan erbij weg halen. Maar dan ben je misschien soms al te laat..

nog even terugkomen op het kastje, ze doet dat dus nooit als jullie erbij zijn? ook niet als je doet alsof je niet kijkt? dan zou je haar daarop een keer kunnen straffen. Of wanneer jij in een andere kamer bent, en wel kunt kijken (wat zij niet weet) en wanneer ze het dan doet kun je er naartoe..
!

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander voor het afstraffen van alles.. Daar krijg je geen vrolijke hond van.

Voor het probleem tijdens het wandelen en de fixatie op eten (vooral wat ze niet mag eten misschien?) zou je gewoon kunnen beginnen met het voedselweigeren. Neem een snoepje dat hondlief erg lekker vind, en geef hem het snoepje een paar keer uit je hand telkens met "pak maar" erbij. Na een paar keer verander je de regels, en legt je het snoepje op je geopende hand zonder 'pak maar' te zeggen. Als hij zonder de "pak maar" het snoepje wilt pakken, sluit je je hand en zeg je "nee". Wissel een paar keer met "pak maar" en "nee". Na een paar keer zal je hond doorhebben dat hij het snoepje niet mag nemen voordat het bevel "pak maar" komt. Een paar keer per dag die oefening doen.. En dan uitbereiden. Met ander eten, andere mensen die hem iets willen geven (hij mag het pas aannemen als jij zegt: pak maar. Anders sluit de andere persoon ook gewoon zijn hand met jou "nee" erbij), als hij dat goed onder de knie heeft kan je ook gewoon eten op de grond leggen terwijl hij moet wachten op jou 'pak maar' voordat hij het mag opeten.
Als hij het wel probeert te pakken: nooit echt afstraffen, je wilt niet dat je hond bang krijgt bij het zien van eten. Gewoon je hand sluiten, met een rustige "nee" erbij.

Het nachtelijk sloopgedrag kan verschillende redenen hebben. Zelfbelonend gedrag, vervelening, te weinig bezigheid overdag (in zin van mentale uitdaging, beweging, spelen,..). Straffen gaat geen nut hebben, omdat je hem heel moeilijk op de moment zelf zal kunnen bestraffen. Zorg ervoor dat hij het niet meer kan doen (spullen gewoon IN de kast, niets laten slingeren, geen schoenen op de grond maar in de kast, geen boekjes op tafel maar in de kast,.. OF een bench, welliswaar nooit meteen een hele nacht opsluiten. Zorg er eerst voor dat hij zijn bench associert met iets leuk, pas dan uitbereiden in tijd) én dat hij iets plaatsvervangend heeft waar hij zijn behoeften mee kan bevredigen. Het is hierboven al aangehaald: een speeltje waar hij dolzot acher is (bij onze honden is dat een piepende kip) of een kong..

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:45

In de bench proberen aan te leren , en ik zou ook de kong aanraden . met koekjes evt erin , dan kan ze daar lekker mee bezig zijn !!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 23:12

Citaat:
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander voor het afstraffen van alles.. Daar krijg je geen vrolijke hond van.

Voor het probleem tijdens het wandelen en de fixatie op eten (vooral wat ze niet mag eten misschien?) zou je gewoon kunnen beginnen met het voedselweigeren. Neem een snoepje dat hondlief erg lekker vind, en geef hem het snoepje een paar keer uit je hand telkens met "pak maar" erbij. Na een paar keer verander je de regels, en legt je het snoepje op je geopende hand zonder 'pak maar' te zeggen. Als hij zonder de "pak maar" het snoepje wilt pakken, sluit je je hand en zeg je "nee". Wissel een paar keer met "pak maar" en "nee". Na een paar keer zal je hond doorhebben dat hij het snoepje niet mag nemen voordat het bevel "pak maar" komt. Een paar keer per dag die oefening doen.. En dan uitbereiden. Met ander eten, andere mensen die hem iets willen geven (hij mag het pas aannemen als jij zegt: pak maar. Anders sluit de andere persoon ook gewoon zijn hand met jou "nee" erbij), als hij dat goed onder de knie heeft kan je ook gewoon eten op de grond leggen terwijl hij moet wachten op jou 'pak maar' voordat hij het mag opeten.
Als hij het wel probeert te pakken: nooit echt afstraffen, je wilt niet dat je hond bang krijgt bij het zien van eten. Gewoon je hand sluiten, met een rustige "nee" erbij.

Het nachtelijk sloopgedrag kan verschillende redenen hebben. Zelfbelonend gedrag, vervelening, te weinig bezigheid overdag (in zin van mentale uitdaging, beweging, spelen,..). Straffen gaat geen nut hebben, omdat je hem heel moeilijk op de moment zelf zal kunnen bestraffen. Zorg ervoor dat hij het niet meer kan doen (spullen gewoon IN de kast, niets laten slingeren, geen schoenen op de grond maar in de kast, geen boekjes op tafel maar in de kast,.. OF een bench, welliswaar nooit meteen een hele nacht opsluiten. Zorg er eerst voor dat hij zijn bench associert met iets leuk, pas dan uitbereiden in tijd) én dat hij iets plaatsvervangend heeft waar hij zijn behoeften mee kan bevredigen. Het is hierboven al aangehaald: een speeltje waar hij dolzot acher is (bij onze honden is dat een piepende kip) of een kong..

dit 'spelletje' kent ze al.. doe ik meestal met haar.. omdat ze altijd zo gulzig is dat ze mn vingers erbij opeet..
en vaak als spelletje.. ik heb nu ook als truucje : een speeltje op de bek/neus leggen..en ze mogen t pas pakken als ik t zeg ( zeer moeilijk voor der Tong uitsteken). verder doe ik ook regelmatig spelletjes met der als een snoepje onder pionnetjes leggen ( onder 1 pionnetje) en dat ze dat dan moet zoeken.. en snoepjes in t huis verstoppen enzo..

en we halen nu inderdaad alles weg...

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:37

riem vastleggen zou ik niet doen de kans dat ze zich verhangt is erg groot.
wel zou ik denken om misschien haar een plek in b.v de gang te geven of de keuken of misschine toch een bench.
diva hier doet het ook maar zij moet nog 3 worden snachts slaapt ze bij ons maar dan slaapt ze ook echt en is niet actief.
overdag als ik weg ben gaat ze in de keuekn die dan afgesloten wordt door de bench.
verder moet je haar mischien overdag nog moeier maken en eventueel snacht een kong geven,dat doet vaak ook wonderen....

gr gemma