Ik/wij hebben een probleempje met onze labrador van 4.5 jaar oud lijkt de laatste tijd echt geobsedeerd door eten.
Ze is altijd erg gericht geweest op eten en heeft ook altijd tijdens t wandelen dingen van de grond willen eten maar tot nu toe hebben we dit ( met ups en downs) meestal wel binnen de perken kunnen houden.
de laatste tijd is het echter zo dat ze weer heel erg gefocussed is op het pakken/eten van dingen die ze niet mag hebben.
De vrouw van de hondenuitlaatservice (wat onze honden helemaal geweldig vinden, om met haar te gaan wandelen) heeft dit ook opgemerkt en noemde het zelfs "bijna dwangmatig".
Nu blijft het echter niet meer tot het oprapen/opeten van dingen op straat.
Wij hebben in de woon/eetkamer ( waar de honden snachts slapen) een lage glazen 'salon' tafel..
Omdat Dani ( de hond in kwestie) altijd al af en toe snachts dingen van die tafel pakt als ze zich verveeld, proberen we die tafel zo leeg mogelijk te hebben snachts.
( en dan 'jat' ze vooral pennen, briefjes, nageletui'tje ed die blijven liggen.. maar ze heeft ook al een keer mijn mobiele telefoon gepakt die ik was vergeten (en die t niet heeft overleefd) , een mp3 speler, een flesje autolak enz).
soms blijft er iets liggen en ja, dat is dan onze eigen schuld als ze dat snachts pakt en er op gaat bijten.
Wij hebben echter in de woonkamer ook een servies kast staan met een rand ervoor waar we dan de spullen van de salon tafel snachts opleggen. de hond kan hier namelijk niet bij zonder omhoog te springen en haar poten op de kast te zetten.
de laatste weken gebeurde het steeds vaker dat we thuis ruzie hadden wie het Etui'tje met t nagelschaartje, vijltje ed op de glazen tafel had laten liggen snachts, want dan lag het sochtends weer bij de hond in de mand.
Niemand was zich van een kaad bewust en zo af en toe werd voor de grap de opmerking gemaakt "Dani heeft m vast van de kast af gepakt" maar dat was nooit serieus bedoeld.
Dit weekend echter hebben mn ouders het uitgeprobeerd.
toen zij als laatsten naar bed gingen hebben ze het etui'tje op de richel van de servieskast gelegd, hebben dit beide gezien..en zijn gaan slapen.
volgende ochtend : Etui'tje lag bij de hond in de mand.
conclusie : hond heeft t er dus zelf vanaf gepakt.
Nu kunnen we hier denk ik niet zoveel mee aangezien we onze hond nooit op heterdaad betrappen en dan dus ook niet kunnen straffen ( al weet ze wel dondersgoed dat ze stout is geweest als het ontdekken dat ze weer wat gejat heeft).
Alleen het wordt steeds erger.
Afgelope nacht heeft Dani nog meer van de kast af gepakt : 1 bankpas van mn vader, de treinkaart van mn vader en een beschermhoesje van een pasje.
t beschermhoesje is niet meer terug gevonden..
de 2 passen zijn compleet in stukjes verscheurd terug gevonden.

Nu mijn vraag : Waarom gaat mijn hond zo opzoek naar dingen die ze kan opeten/jatten?
Ze is absoluut niet te dun, in haar voedings of uitlaat patroon is niets veranderd, en onze andere labrador heeft nergens last van.
Weten jullie een oorzaak of oplossing voor ons probleem?