Dominantie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:37

Hey Bokkers,

Onze hond is nu 4 maanden en 3 dagen oud en ik vermoed dat hij een dominantie probleem heeft. We hebben ook nog een oude kat en de hond daagt hem continu uit en keert zij kont recht voor de neus van de kat. Vanavond ging hij ook recht voor de kat zijn neus plassen, mij lijkt dus om aan te geven dat hij hoger in rang staat. Hij plast ook regelmatig in een spoor wat volgens mij ook puur is om zijn gebied uit te zetten. Nu alleen de vraag of iemand weet wat je hieraan kunt doen?

Koper

Re: Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 01:44

Dit klinkt inderdaad als dominant gedrag (voor het gemak ga ik er vanuit dat je hem vaak genoeg uitlaat, er medisch niets mis is en dat hij ook iets van een gehoorzaamheidstraining/puppycursus heeft gehad Vork ) Gezien de leeftijd van de hond zou hij heel goed aan het kijken kunnen zijn waar de grenzen liggen, trekt hij bijvoorbeeld ook aan de riem wanneer je hem uitlaat? Het is aan jou om die grenzen te stellen, je moet hem duidelijk uitleggen dat plassen in huis echt niet kan! Als het een reu is kan hij waarschijnlijk niet plassen als hij zit. Geef hem het commando om te zitten als hij plast en beloon hem met je stem of met een clicker (als hij dat snapt) als hij gehoorzaamt. Dan bevestig je jezelf als zijn roedelleider en zou hij het voortaan uit zijn hoofd moeten laten om gedrag te vertonen dat jij niet accepteert. Schreeuwen heeft niet zo heel veel zin, hij verstaat toch geen Nederlands. Als roedelleider moet je deze puber op een beheerste en doortastende manier op zijn plek zetten: incorrect gedrag corrigeren en positieve bijdragen aan de roedel (= je gezin) belonen. Geef 'm ook genoeg aandacht, speel met 'm enzo.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:16

honden en katten spreken helaas niet dezelfde taal, hierin kan je dus weinig gaan inmengen. Dit is iets tussen hond en kat,hier zou ik me niet gaan mee bemoeien. De hond komt in de pubertijd en begint te kijken bij wie hij een stapje hoger kan komen. Je moet nu vooral de baas blijven. Jij neemt alle initiatieven (nodigt uit tot spel, nodigt uit om op de zetel te springen als dat mag en er weer af te gaan, jij bepaalt wanneer en hoe lang er gegeten wordt door de pot 10 minuutjes te laten staan en dan weg te zetten, jij vraagt oefeningetjes van hem, jij gaat niet in op aandachttrekkend gedrag, ...). Ik laat honden ook nooit toe om om de 5 minuten op wandeling hun poot op te heffen, dit is markeren en niet echt vriendelijk tegenover de leider. Wandel door tot zoalng jij wil en stop waar jij wil. Blijf bij alles vooral rustig en consequent, wat jij doet, doet iedereen die met de hond te maken krijgt en altijd.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:32

Sjee, ik vind dat dat geneuzel over dominantie wel steeds extremere vormen aanneemt. Nu zijn het al pups van 4 maanden die bezig zijn complottheorietjes uit te denken om de macht in huis over te nemen. Verdrietig
Sorry hoor, maar ik vind dat allemaal veel te ver gaan. Moet een pup van 4 maanden al een gehoorzaamheidscursus achter de rug hebben? Moet hij al alle huisregeltjes kennen, kan het nooit meer eens voorkomen dat hij per ongeluk in huis plast?
Een hond van 4 maanden is nog niet eens een puber, dat is gewoon nog een pup! En laat zo'n beestje alsjeblieft ook gewoon nog een beetje pup zijn! Dat je hem consequent opvoedt en hem duidelijk maakt wat wel en wat niet kan is natuurlijk prima, maar om nou overal een dominantieprobleem achter te zoeken?
Mijn pup van 4 maanden daagt ook de katten nog wel eens uit. Dan wil hij gewoon spelen en hij snapt nog niet dat een kat niet net zo wil spelen als een hond. Valt hij de kat echt lastig, dan corrigeer ik 'm, voor zover de kat dat niet zelf al heeft gedaan.
En hij heeft ook nog wel eens een ongelukje in huis. En ja, dat is ook wel eens in een spoortje, omdat hij zich om zo'n moment ineens bedenkt dat hij op die plaats niet hoort te plassen en al plassende op weg gaat naar een beter plekje. Meestal richting de deur dus. Maak ik me echt niet druk om. De volgende keer dat hij het weer buiten doet prijs ik 'm gewoon de hemel in en zo komt het al steeds minder vaak voor.
Dat de kont toekeren dominant gedrag zou zijn is voor mij eerlijk gezegd ook nieuw. En plassen is voor mij gewoon plassen. Het wordt pas markeren als hij op verschillende plaatsen in huis iedere keer z'n poot op zou tillen om een klein plasje te doen. Maar het lijkt me sterk dat hij daar op de leeftijd van 4 maanden al mee bezig is.
Mijn volwassen reu mag op wandeling trouwens zo vaak als hij wil z'n poot oplichten om te plassen/markeren, zolang hij het maar niet op plaatsen doet waar dat overlast voor anderen oplevert. Maar om een dier iets dat zo in z'n natuur ligt sowieso te gaan verbieden? Nee, hij mag van mij wel hond blijven. Dat is namelijk waar het om draait: hij is de hond en ik ben de baas. Aan bepaalde regels heeft hij zich te houden, maar ik ben geen hond en zodoende zal ik nooit een echte hondenroedelleider worden. In bepaalde gedragingen verschillen mijn hond en ik nu eenmaal van elkaar. En dat geeft niks, zolang we maar een manier vinden waarop we met elkaar kunnen leven.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:32

Zelfs pups zijn al bezig met rangorde en verstandhoudingen in de groep aan het aftasten. De beste tepel hebben lukt vaak hetzelfde hondje. Om hier nou echt het woord dominantie op te plakken lijkt me ook vergaan, maar de doorzetters, de durvers kan je dan al zien. Rond de pubertijd kunnen ze dan pas echt hun plaats in vraag gaan stellen. Sommigen doen dit, anderen niet en maken er nooit geen probleem van. Aan de uitleg van Sjaslique kan je idd. niet opmaken of dit een wat zelfzekerder (gebruik het woord dominant zo rechtlijnig ook niet graag) beestje is of niet. Daarvoor zou je een hele vragenlijst moeten opstellen. Dat is trouwens ook helemaal anders van situatie tot situatie. Een pup van 4 maand moet wel degelijk opgevoed worden, huisregels aanleren en zijn status moet in het dagelijkse leven benadrukt worden op een manier die de hond verstaat. Iets dat hij als pup mocht en dan plots niet meer zal tot verwarring leiden. Niet dat hij het perfect moet kennen, maar wel aangeleerd krijgen. Ik maak een groot verschil tussen opvoeden en trainen. Opvoeden = zo vroeg mogelijk mee beginnen, ook de relatie met je hond gaan smeden. Trainen = puur kunstjes aanleren, kan je de hond nooit gaan aanleren als je dat niet wil, maar is wel wel handig in bepaalde situaties. Tot slot over dat markeren = idd. enkel van toepassing indien je met een erg zelfzekere hond zit. Een doodnormale hond mag gerust een plasje doen hoor Tong uitsteken

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:19

Wat mijn bezwaar is tegen al die theorieën over rangorde en dominantie is dat er meestal net gedaan wordt alsof er maar één vaststaande rangorde binnen een roedel bestaat. Ik zie echter binnen mijn eigen roedeltje van 5 honden dat rangorde lang niet altijd een vaststaand feit is en ik heb ook helemaal niet de indruk dat de honden zelf zich bijzonder druk maken om de rangorde binnen de groep. Hetzelfde heb ik ook gezien bij het nestje dat ik laatst had. Daar zat inderdaad een pupje bij dat altijd haantje de voorste was wanneer het eten betrof. Ik geloof er echter geen snars van dat hij dat uit rangordeoverwegingen deed. Die was gewoon sterk en snel genoeg om het beste plekje te kunnen bemachtigen en dat deed hij m.i. gewoon omdat hij van eten hield en niet om daarmee aan te geven van 'kijk mij eens hoger in rang zijn dan jij'. In andere situaties was hetzelfde pupje een bange poeperd die lekker wegkroop achter z'n zusje, die veel ondernemender en brutaler bezig was de wereld te ontdekken dan hij.

Natuurlijk moet je een pup van 4 maanden opvoeden, maar opvoeden is inderdaad wel een proces dat niet van de ene op de andere dag klaar is. Ik vind het dus logisch dat zo'n jonge pup nog wel eens de fout in gaat en vind het een beetje ver gaan om dan direct over dominantie te gaan praten. Dat is wat ik eigenlijk bedoel: tegenwoordig wordt bij het minste geringste over dominantie gesproken, maar er zijn zoveel meer redenen te bedenken waarom honden iets 'fout' doen. Ik werk dagelijks met honden en dominantie is een probleem waar ik eigenlijk nauwelijks mee te maken heb.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:21

Tuurlijk mogen ze fouten maken, zo leren ze het, maar er zijn dan van die mensen die te pas en te onpas dingen toelaten, waarvoor ze de andere dag gaan straffen, dat is nog erger...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:50

AstraGirlie schreef:
Tuurlijk mogen ze fouten maken, zo leren ze het, maar er zijn dan van die mensen die te pas en te onpas dingen toelaten, waarvoor ze de andere dag gaan straffen, dat is nog erger...

Uiteraard staat of valt het succes van je opvoeding met de mate waarin je consequent en duidelijk bent naar je pup toe. Maar dat staat voor mij volkomen los van de discussies over dominantie en rangorde.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:15

ben het helemaal met oprtalj eens Haha! mijn hond (golden retriever van 2 jaar) plast ook waar elke hond geplast heeft maar die is zo onderdanig als wat.....