Welke kam voor lange vacht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Welke kam voor lange vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:18

Ik was gisteren met mijn hondje op een hondenshow, en het viel me op dat er zoooo veel verschillende kammen en borstels worden gebruikt om de vacht van de hond zo mooi mogelijk in model en klitvrij te krijgen. Toen ging ik eens nadenken over mijn eigen borstel, ik heb er nu een met van die haakjes eraan, opzich is hij wel effectief, maar het lijkt me niet echt pijnloos voor mijn hond. Dus misschien is er een alternatief.

Welke borstel zouden jullie mij aanraden voor deze vacht:
Afbeelding

Graag met een foto van de borstel erbij Lachen

Wilawander

Re: Welke kam voor lange vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:58

Ik heb een langhaar duitse herder die vreselijk gevoelig is bij het borstelen. Ik spuit hem met anti klit van de paarden en borstel hem dan met een zgn. herderhark. Dat bevalt super.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 01:49

Je hebt verschillende soorten 'lange vachten' die ieder hun eigen materiaal nodig hebben. Het haar van een Duitse herder is weer totaal anders dan het haar van een Spanieltje.
In jouw geval zou ik een poetsborsteltje nemen voor de kortere gedeelten en voor de langere gedeelten een grove kam.
Bedoel je met een borstel met haakjes er aan zo'n vierkante universele borstel? Die kunnen inderdaad pijnlijk zijn voor de hond als je ze verkeerd gebruikt. Het is niet de bedoeling dat je daarmee over de huid heen krast. Je moet in plaats daarvan de vacht in laagjes opnemen en dan van de huid af borstelen. Is dus alleen geschikt voor langer haar.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:49

wij gebruiken in de trimsalon waar ik werk voor alle honden rassen, een gewone kam ( honden kam ) en een pinnen borstel! ik zal even kijken voor een foto van de pinnen borstel die wij gebruiken! wij gebruiken de pinnenborstel als volgt.

Wij borstelen altijd tegen de haren in! zo voorkom je dat je op sommige plekken niet op de huid komt waar dan klitten kunnen ontstaan, LET WEL!! borstel niet zo hard dat je met de pinnen over de huid schaaft! en niet als je er door heen bent te vaak op 1 de zelfde plek blijft borstelen, anders wordt de hond erg rood op de huid en dat gaat heel zeer doen.
als je met de borstel helemaal door de vacht bent kan je ook met de kam TEGEN kammen. zo week je zeker dat je GEEN klitten over het hoofd hebt gezien.

edit: hier even een foto van de kam en pinnen borstel!, hopelijk heb je dr wat aan! PS, het is even een handigheid die je er in moet krijgen maar je zou zien dat je hond en jij er bijden profijt van hebben. als je het op e goede manier doet hoeft het niet pijn te doen bij je hondje hoor! als je niet drukt op de borstel is er nix aan de hand

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Bernadet

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:19

zaya schreef:
wij gebruiken in de trimsalon waar ik werk voor alle honden rassen, een gewone kam ( honden kam ) en een pinnen borstel! ik zal even kijken voor een foto van de pinnen borstel die wij gebruiken! wij gebruiken de pinnenborstel als volgt.

Wij borstelen altijd tegen de haren in! zo voorkom je dat je op sommige plekken niet op de huid komt waar dan klitten kunnen ontstaan, LET WEL!! borstel niet zo hard dat je met de pinnen over de huid schaaft! en niet als je er door heen bent te vaak op 1 de zelfde plek blijft borstelen, anders wordt de hond erg rood op de huid en dat gaat heel zeer doen.
als je met de borstel helemaal door de vacht bent kan je ook met de kam TEGEN kammen. zo week je zeker dat je GEEN klitten over het hoofd hebt gezien.

edit: hier even een foto van de kam en pinnen borstel!, hopelijk heb je dr wat aan! PS, het is even een handigheid die je er in moet krijgen maar je zou zien dat je hond en jij er bijden profijt van hebben. als je het op e goede manier doet hoeft het niet pijn te doen bij je hondje hoor! als je niet drukt op de borstel is er nix aan de hand

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Bernadet

Begrijp ik nou goed dat jullie voor alle soorten vachten zo'n harde universeelborstel gebruiken?

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:24

Die bovenste hebben wij ook in de trimsalon, maar vind die erg hard. Zou eerder voor een zachte pinnenborstel gaan, met gebogen pinnen. En dan laag voor laag borstelen en dan kom je goed bij de huid, waar vaak de klitten komen doordat de wol vastknoopt in de dekharen

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:42

Oprtalj schreef:
zaya schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Bernadet

Begrijp ik nou goed dat jullie voor alle soorten vachten zo'n harde universeelborstel gebruiken?

ja dat begrijp je goed! wij gebruiken voor iedere vacht, van malamute tot york. het is dus niet de bedoeling dat je hard drukt op de borstel, dat mag bij geen enkele borstel. dus ik zie het probleem niet als ik eerlijk ben.

@Draverlove, de harde universeel word zachter na langer gebruik, als je gewoonzacht borsteld is er nix aan de hand, maar idd laag voor laag.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:59

Nou sorry, maar ik gebruik dit soort grove materialen echt niet op iedere vacht. Niet omdat ik bang ben om de huid te beschadigen, want dat is inderdaad een techniekje, maar omdat ik hem, ook na lang gebruik, niet geschikt vind voor wat kwetsbaardere vachtsoorten. Dergelijke borstels gebruik ik echt alleen maar voor zware vachten van bijvoorbeeld bouviers. En dan nog pak ik liever een wat zachtere slicker of van die les poochs-borstels.
Ik vind dergelijke borstels ook niet op iedere vacht effectief werken. Soms heb je meer aan een uitwolmesje, een furminator, een coat king of een aberdeenharkje. Nee, ik heb echt wel een iets uitgebreidere inhoud van m'n trimkarretje dan één borstel en één kam.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:10

die hebben wij ook wel hoor! Haha! maar dat zijn gewoon de meest gebruikt worden. wij hebben ook wel een coat king etc.