hond na beroerte erg kortademig ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

hond na beroerte erg kortademig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:47

Onze Border Collie heeft vrijdagavond hoogstwaarschijnlijk een beroerte gehad. Natuurlijk gelijk bij DA geweest en met medicijnen weer huiswaarts gegaan.
Zo op het oog heeft hij er niets aan overgehouden echter merk ik dat hij bijzonder kortademig is.
Ligt ie op de bank dan ademt hij kort en snel, niet zijn normale ademhaling vóór de beroerte. Gooi ik 2x een balletje weg dan kun je dus écht goed merken dat hij héél kortademig is; hij hijgt onzettend, begint te hoesten en te kokken.

Wie heeft hier ook ervaringen mee ? Zou zijn ademhaling met de tijd nog verbeteren ?

Allejandro

Re: hond na beroerte erg kortademig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:50

is hij weer genezen verklaard dan?
onze hond heeft na haar beroerte 3 dagen geleefd, maar konden we echt in laten slapen.

(ze had epilepsie)

zou haar goed in de gaten houden!
die ademhaling hoort niet zo te zijn, helemaal niet in rust.
misschien zit hij nog in shock?

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:31

Na een beroerte hebben mensen en ook dieren een aantal weken tot soms wel maanden nodig om bij te komen. zeker de eerste paar dagen/weken zul je goed merken dat je hond nog bezig is met opknappen en bijkomen. Als het goed is trekt dit ook helemaal weg.

Allejandro: Epilepsie en een beroerte zijn 2 totaal verschillende dingen, al kan epilepsie wel het gevolg zijn van een beroerte.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 18:40

ik heb zojuist met de DA gesproken en een mogelijke overgevoeligheid voor de bloedverdunners (acetylsolicylzuur, ookwel Asperine) geopperd dat benauwdheid veroorzaakt.
DA vond dit aannemelijk, we moeten meteen stoppen met de bloedverdunners en kijken of de benauwdheid verdwijnt.

@Allejandro; nou ja, genezen, hij deed en liep ineens weer normaal terwijl wij écht al aan het afscheid nemen waren.....zó slecht ging het vrijdagavond met hem. Nu zie of merkt je helemaal niets meer, behalve dan die kortademigheid.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:42

Dat kortademige en dat hoesten wat je beschrijft zijn tekenen dat je hond een hartkwaal kan hebben, maar ik krijg dat niet helemaal helder in combinatie met een beroerte... wel vreselijk om zoiets te moeten meemaken lijkt me, heel erg veel sterkte!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:50

Eventjes een off-topic vraag..
Welke symptomen vertoonde je hond bij die beroerte?

Onze oudste border (van 12 jaar) heeft vorige week namelijk 'iets' gehad, de dierenarts is niet geweest.. De kans dat het een beroerte was zit er natuurlijk in, vandaar de vraag.
Smorgens in onze border normaal super actief, staat hij aan de deur klaar om mee naar het paard te gaan. Die morgend bleef hij echter in zijn mand liggen, ook toen ik hem riep (terwijl hij anders perfect luisterd) kwam hij niet. Ben er dan heen gegaan, bevel zit gegeven... Hij deed moeite om te gaan zitten, maar leek niet goed op zijn poten te kunnen steunen. Ik heb hem dan een stukje laten lopen, wat echt niet ging.. Hij liep helemaal door zijn poten gezakt, heel laag tegen de grond, net alsof zijn poten het gewicht niet konden dragen. Hij bibberde helemaal, keek héél verward (constant rondkijken, angstig kijken,..), was aan het hijgen en kwijlen. We hadden iets van 'als het vanmiddag nog niet beter is komt de dierenarts'... Na de middag liep hij vlot rond en was er niets meer aan de hand.

Erg vreemd dus. Lijkt het op iets wat jou hond had?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 19:20

ik had van de beroerte ook al een berichtje op het Border Collie topic aangemaakt, maar hier een kopie:

wat we nú hebben meegemaakt, ongelooflijk:

rond 20.30 uur sprong onze 10-jarige reu Lancelot van de bank af, begon heel raar te smekken en viel toen op z'n zij. Hij kon dus niet meer op zijn rechterachterpoot staan en zijn hele lijf trok krom als een banaan.....
Hij kon alleen nog maar een beetje zijwaarts lopen maar viel steeds om.
Natuurlijk meteen de DA gebeld en we mochten 22.00 uur komen, tot die tijd Lancelot maar liggend op de bank gehouden.
Ik wist het meteen....verlamming....dit is het einde...

Hem achter in de auto (4WD) gelegd en er zelf bij gaan zitten. Aldaar aangekomen hem in de spreekkamer gedragen en daar neergezet. En......ongelooflijk...hij liep weer, sprong, rende...NIKS meer aan de hand .
De enige die bijna om ging was ik, DA stelde voor om 'het baasje' maar wat hondenvalium te geven...grapjas

Maar, hoogstwaarschijnlijk heeft hij een beroerte gehad ten gevolge van Trombose(bloedprop). Met de nodige medicijnen heb ik m'n excuses gemaakt bij de DA en hem verzekerd dat hij toch écht niet meer kon lopen toen ik in paniek belde. Het zal wel een vette factuur worden; spoed-weekend-avond=kassa, gelukkig hebben we een goede dierenverzeking

Serieus, ik had al afscheid genomen, al tranen met tuiten gejankt ....en nou ligt ie weer tevreden naast me te knorren ...gelukkig maar....

@tantetjeuh; ik denk dat de symptomen van een beroerte zich bij iedere hond zullen uitten, maar het lijkt er best wel op....misschien toch even overleg met DA ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:08

Aan de symptomen en de klachten die er nu zijn denk ik ook aan een hartkwaal. Doordat het hart er even de stop op heeft gegooid kan er (blijvende) ademhalingsproblemen onstaan. Dit wordt vaak verward met broertes en epelepsie.
Hartkwalen bij honden komt enorm vaak voor en wordt ook vak niet opgemerkt totdat het hart zelf aan de noodrem trekt om te waarschuwen dat het niet meer gaat.
Wij worden in de praktijk zeer regelmatig hier weer mee geconfronteerd.
Ik kan je aanraden om een ECG en een Róntgen foto van het hart te laten maken.
Doe je niks dan is de kans groot dat het opnieuw gebeurt wat zelfs de dood tot gevolg heeft.
Met medicatie kan de hond nog een heel goed leven hebben met een hartkwaal.

Vooral het snel weer op de been zijn is typerend voor een hart dat even aan de noodrem trekt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:39

gezien de reacties van Wilawander en Natasjaa en het feit dat onze Lancelot vanmiddag héél kortademig was en rochelde, zijn we toch weer naar de DA geweest.

Natuurlijk verwachtten we weer het ergste, zat ik al weer te brullen in de auto.....maar....het blijkt een iritatie van de voorste luchtwegen te zijn *zucht van opluchting*. Niets meer dan een verkoudheidje, misschien virusje Haha!

Dus....de kortademigheid was helemaal niet het gevolg van Beroerte of overgevoeligheid voor Asperine....'t heertje heeft een virusje opgepikt en moet nu de eerste paar dagen aan "zware medicijnen": Tijmsiroopje Clown

Dank aan allen die met mij mee hebben gedacht......

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:34

Toch kan ik je ondanks dat aanraden aan de hand van de eerste symptomen een röntgenfoto te maken. Als het een hartprobleem is kan je erger voorkomen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:55

Vanmiddag hebben wij onze lieveling Lancelot laten inslapen. Gisteren is er een rontgenfoto gemaakt van zijn longen en daaruit bleek dat ook zijn longen vól met tumoren zaten. Hij heeft 2 injecties gehad zodat hij de laatste dagen geen pijn meer zou hebben.

We hebben vandaag de hele dag met hem en de bal in het zonnetje gespeeld. Hij is om 16.30 uur op de bank, tussen ons en Star (zijn halfzusje) in, ingeslapen. We hebben hem in de boomgaard begraven. Lancelot is 10 jaar geworden.

Onze wereld is even ingestort, belangrijker is dat Lancelot nu geen pijn meer heeft.

Hierbij de laatste foto van hem, in het zonnetje, natuurlijk mét bal....
Afbeelding

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:01

Gecondoleerd Ach gut