Hond spierpijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ratjetoe

Hond spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:16

Gisteren is mijn hond meegeweest naar stal en heeft daar de hele dag rondgebanjerd en gerend en gedaan.

Gisteravond toen we thuiskwamen is ze als een blok in slaap gevallen Haha! . Toen ze wakker werd kon ze bijna niet meer op haar achterpoten staan, het lijkt alsof ze erge spierpijn heeft van al dat geren en gespring. ze is nu 8 jaar en ook niet gewend om de hele dag op stal rond te rennen en gek te doen. Ze gaat wel regelmatig een

Vanochtend hebben we haar in de tuin gezet en als ze eenmaal aan het lopen is wordt het met de stijfheid ook wel beter en gaat ze weer beter lopen.
Ze heeft er verder geen pijn aan, piept niet als je ergens aanzit oid en heeft dit verder ook nog nooit gehad. Wellicht was het gisteren net even teveel van het goede al dat geren.

Iemand van jullie bekend met spierpijn bij je hond? Ik heb haar vanochtend een kwart ibuprofen gegeven tegen de spierpijn.

Silence

Re: Hond spierpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:21

Ik zou je hond rustig in beweging houden. Werkt nog altijd het beste.

Maarre....Ibuprofen aan de hond.. Verward

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:22

de oude hond van mn schoonmoeder heeft dat ook zo nu en dan. Zij heeft speciale tabletten van de dierenarts die ze in zo een geval kan geven.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:26

Silence schreef:

Maarre....Ibuprofen aan de hond.. :?

Is bij ons zelfs door een dierenarts voorgeschreven dus is niet zo gek hoor.

DenK4ever

Mijn hond heeft ook wel eens spierpijn hoor... als ie we naar het bos zijn geweest en hij heeft zich vreselijk lopen uitsloven...
Geheid dat ie de volgende dag met spierpijn uit zijn bedje komt...
Gewoon rustig aan weer mee laten lopen... komt goed...

Maar om ibruprofen aan de hond te geven!?!?! Dat zou ik nou nooit doen, zeker niet voor spierpijn... dat is net als bij mensen, met beweging gaat het vanzelf weer over.

Nickeltje

Met ibuprofen zou ik bij een hond voorzichtig zijn.
Maar een halve paracetamol 2 keer op een dag kan prima, zeker als je zorgt dat zijn maag niet helemaal leeg is, boterham er bij ofzo.
Je kunt gewoon eentje van 500 mg en 2 doen en smorgens en s'avonds geven...
Als richtlijn over hoe veel hoe lang kun je bij een grote hond (vanaf golden retriever zeg maar) de richtlijn in de gebruiksaanwijzing voor kinderen aanhouden...

DenK4ever

Leentje1 schreef:
Silence schreef:

Maarre....Ibuprofen aan de hond.. :?

Is bij ons zelfs door een dierenarts voorgeschreven dus is niet zo gek hoor.

Ik had er nog nooit van gehoord Bloos

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:28

Ik ook niet en ga het ook echt nooit proberen, is niet voor niks een geneesmiddel voor mensen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:33

Het zit ook in dierenmedicijnen alleen heeft het dan een andere naam. Het is precies hetzelfde. En een kwart Ibu is uit mijn hoofd een halve paracetamol. Dus die hond heeft een halve paracetamol gekregen. Dit vind ik niet echt schokkend hoor. Krijgen veel honden als ze ergens pijn hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:33

Toch heeft Ibuprofen een heel ander werkingsmechanisme dan paracetamol...

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:35

Nee ibuprofen heeft dezelfde samenstelling als hetzelfde als meta.... kom even niet op de preciese naam, dat is een pijnstiller voor de hond.

Werd mij zelfs al eens door de Da geadviseerd, dus niet heel erg vreemd hoor.

Ja ik ga idd vanmiddag een klein stukje met haar weer wandelen om in beweging te houden!

Nee een kwart leek mij ook niet wereldschokkend. Het is een staffordje, die zijn over het algemeen wat taaier als de rest, dus ze heeft er nu echt wel last van als ze het zo laat zien.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:40

Dat het dezelfde werkzame stof heeft als een diergeneeskundige pijnstiller geloof ik zonder problemen.
En daar wat van geven zal ook geen groot probleem opleveren.
Alleen heeft Ibuprofen meer/vaker bijverkingen op de lever en de nieren dan paracetamol.
Dat is omdat paracetamol echt heel erg anders werkt dat ibuprofen, dat laatste is een NSAID...

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:51

Tja ik heb geen diergeneeskunde gestudeerd, maar als mijn da aangeeft dat ik wel een kwart ibuprofen kan geven...

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:58

Nickeltje wat zou de hond er van over kunnen houden van dit kwartje Ibuprofen? In al die 8 jaar heeft ze nog nooit iets gehad en nu 1 kwartje ibuprofen, lijkt mij niet voor hele grote problemen te kunnen zorgen?? Of zie ik dit nu verkeerd?

Kun je mij het verschil in Jip en Janneke taal uitleggen tussen Ibuprofen en Paracetamol? (Zie in je profiel dat je geneeskunde hebt gestudeerd Knipoog )

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:18

Ratjetoe, aan een kwartje Ibuprofen houdt hij inderdaad niks over.
Maar als hij langdurig spierpijn blijft houden, of later een keer langdurig pijnstillers zou moeten gebruiken, zou ik niet als eerste naar een NSAID grijpen. Dat is de groep medicijnen waar Ibuprofen toe hoort.
Dit zijn zeer effectieve pijnstillers die op een bepaald enzym (de COX enzymen) aangrijpen, die blokkeren en daardoor het doorgeven van pijnimpulsen blokkeren/verminderen. Tevens verminderen ze ontstekingsreacties. Daarom zijn deze medicijnen heel nuttig bij bijvoorbeeld ontstoken gewrichten. Tot deze groep horen onder andere Ibuprofen, Naproxen en Diclofenac en Aspirine. Er zijn er nog meer maar dat doet er nu even niet toe denk ik.
Deze medicijnen worden voor het overgrote deel door de lever afgebroken en kunnen hier als ze langdurig in grote hoeveelheden gegeven worden, voor vergiftiging van de lever zorgen. Ook kunnen ze zorgen voor problemen in je darmen als diarree en daardoor dus vochtverlies. Bij langdurig gebruik kunnen de nieren ook beschadigd raken.

Paracetamol werkt ook op een heel specifiek enzym, namelijk alleen maar COX 3. Het zorgt voor vermindering van pijn en ook voor verlaging van koorts. Dat laatste kan echt heel nuttig zijn.
Mar omdat het maar zo specifiek op 1 enzym werkt, heeft het heel veel minder bijwerkingen.
Het kan je maagslijmvlies irriteren, dus innemen op een lege maag is niet verstandig. Verder bij heel erg grote hoeveelheden voor hele lange tijd, kunnen je lever en later ook je nieren beschadigd raken, maar veel minder snel en heftig als bij die andere pijnstillers.

Als toevoeging wil ik even kwijt dat het bij hele heftige langdurige pijn natuurlijk niet anders kan dan pijnstillers te nemen. Daar kom je niet onderuit. En als 1 van de eerste groep niet optimaal werkt, wordt na het verhogen van de dosis vaak paracetamol er aan toegevoegd omdat paracetamol en bijvoorbeeld Ibuprofen elkaars werking flink versterken, dus deze 2 samen, dan heb je van beide minder nodig maar werken ze samen dus heel sterk.

Ik hoop hiermee een beetje logisch te volgen uitleg gegeven te hebben...

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 13:20

Helemaal helder, dank je!

Als de spierpijn aanhoudt ga ik zeker naar de da voor een andere oplossing!