Hoe kan je zien wanneer een caviazeugje drachtig is?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Hoe kan je zien wanneer een caviazeugje drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:25

De titel klopt niet helemaal maar wist niet hoe ik het anders moest formuleren..

Vandaag is er een mannetjes cavia op bezoek geweest bij mij zeugje en hij is er denk ik wel een stuk of 12 keer opgweest. Het is een buitencavia dus hij gaat nu weer gezellig mee met mijn vriendin naar huis.

Moet hij er nog een keer bijgezet worden of zit er een kans in dat ze nu wel drachtig kan zijn...

Ik ben benieuwd of iemand ervaring hiermee heeft...

salsaentango

Re: Hoe kan je zien wanneer een caviazeugje drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:38

tja dat ligt er aan als mensen net zwanger zijn kun je het ook nog niet goed merken.. meestal worden beebie cavia's pas 's nachts geboren naja niet alle cavia's natuurlijk haha..

maar als het goed is kan je het na 3 week voelen.. zet je de kont van de caaf tegen je buik en doe je je handen om zijn buikje.. even goed rustig blijven en dan kan je het als het goed is voelen Haha!

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 22:06

Oke, ik hoop dat het in 1 keer raak is maar ik las dat ze bronstig moeten zijn om zwanger te kunnen worden. Ik heb haar nog nooit bronstig gezien. Aan die andere cavia kan ik het wel merken maar aan haar niet.
Zou ik de beer er nog 1 keer bij moeten zetten of zal ik even afwachten.. Hij heeft er wel goed opgezeten...
De foto's komen ook snel haha!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:38

voor een onervaren voeler is pas voelbaar met een dracht van 6-7 weken. Een ervaren voeler voelt het met 4 weken en een enkele keer met 3 weken.

Ik zou een caaf niet met de kont naar jou toe zetten, als ze naar voren schiet is het leed niet te overzien met een drachtig diertje.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 13:15

oke... nou we zulllen zien, de foto's staan bij ITP hihii, dan kunnen jullie haar zien...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:21

Annechien schreef:
voor een onervaren voeler is pas voelbaar met een dracht van 6-7 weken. Een ervaren voeler voelt het met 4 weken en een enkele keer met 3 weken.

Ik zou een caaf niet met de kont naar jou toe zetten, als ze naar voren schiet is het leed niet te overzien met een drachtig diertje.
juist wel de kont naar je toe Tong uitsteken je kunt dan beter de caaf voelen en vast houden..

hier word er ook niet vaak gevoeld met 3 week maar als je je echt consentreet kan je het voelen maar dat merk je niet snel Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:12

Het is moeilijk te voelen als je er geen ervaring mee hebt. Op een gegeven moment kun je de kleintjes wel voelen bewegen en op het einde kun je ze zelfs horen knarsetanden.

Ik denk dat de kans klein is dat het meteen vandaag is gelukt. Meestal zit het beertje zo'n 3/4 weken bij het zeugje om er zeker van te zijn dat ze drachtig is.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:14

salsaentango schreef:
juist wel de kont naar je toe Tong uitsteken je kunt dan beter de caaf voelen en vast houden..

als je van je jongen af wilt wel ja..... als een caaf schrikt zal het altijd naar voren springen (vluchtgedrag, net als met paarden). Staat ze met haar koppie naar jou toe zal ze altijd tegen jou aanspringen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:15

Bij onze cavias was het altijd snel raak, dus ik denk dat je gewoon rustig af moet wachten, en er extra voorzichtig mee om moet gaan, want een miskraam is er zo:( Dus weinig oppakken etc.

Edit: met kont naar je toe kun je het beste voelen, wel moet je m dan bijv niet op de bank hebben maar in het hok, zodat het zich niet kan bezeren als ze wegsprint.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:22

Annechien schreef:
salsaentango schreef:

als je van je jongen af wilt wel ja..... als een caaf schrikt zal het altijd naar voren springen (vluchtgedrag, net als met paarden). Staat ze met haar koppie naar jou toe zal ze altijd tegen jou aanspringen.

ja die springen wel altijd naar voren maar je voelt het minder snel en goed als dat je hem met de kont tegen je aan hebt.. zelfs hier in de opvang met caafs die nog amper zijn aangehaald doen we het zo maar wij doen het ook met zijn 2en he Tong uitsteken dat is misschien ook dan makkelijker. de een houd hem beetje voor vast/ tegen en de andere voelt Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:45

Heyhey, je kan het idd na ong 6 weekjes wel een beetje zien,
Maar zou mischien nog wel een keer de beer erbij laten, als zei dan niks wilt heb je kans dat het de 1e keer al gelukt is..

Zelf heb ik 1 zeug en een beer, die had ik gewoon met zn 2en in het hok gelaten
Nu is mijn zeugje gisteravond bevallen van 1 jonkie..

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:32

0maris0 schreef:

Zit de beer er nu nog bij?
Het zeugje is meteen na de bevalling weer vruchtbaar.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:35

ik had een beer en zeugje altijd al bij elkaar ( toen ik mijn eerste caafje kreeg) en de winkel zei dat het 2 vrouwtjes was.. nou mooi niet dus.. maar na die 7 jaar nog nooit geen jonkies gehad Haha! misschien was dat wel goed Lachen want we hebben het laten bekijken bij mensen die er verstand van hadden en die zeiden dat het een beertje en zeugje was.. gelukkig kwamen er geen jonkies anders had mams dat niet overleefd

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:36

loveyoutoo schreef:
0maris0 schreef:

Het zeugje is meteen na de bevalling weer vruchtbaar.

Ja dat weet ik,
Maar de mams zit nu alleen met haar jong,
(wil even wachten tot ik weet wat het geslacht van het jong is voor ik de beer er weer bij doe)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:37

0maris0 schreef:

Het zeugje is meteen na de bevalling weer vruchtbaar.[/quote]

Ja dat weet ik,
Maar de mams zit nu alleen met haar jong,
(wil even wachten tot ik weet wat het geslacht van het jong is voor ik de beer er weer bij doe)[/quote]
waarom weer.? je hebt nu een jonkie.. ja sorry ik heb er eigenlijk een hekel aan als mensen 'fokken' een nestje is leuk maar steeds achter elkaar.? vind het zo zonde, de baby's zijn na een half jaartje weer groot en dan merk je amper dat het een baby is.. maar ja ieder zijn eigen keus natuurlijk Haha! Haha! Tong uitsteken

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:41

Naar de DA en een ego maken? Dan weet je het zo goed als zeker. Bij mijn cava kwamen we er pas de dag van ter voren achter dat er wat beweegde in het buikje, dus cavia onder de arm hop naar de DA en ja hoor er zat een baby in Tong uitsteken