nestje ratjes nemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

nestje ratjes nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 20:00

hoi medebokkers
ik had een vraagje ik heb nu 4 ratjes 2 mannen en 2 vrouwen.
ik wil er met de tijd een paar nestjes mee nemen, maar mijn vraag was;
wat is de beste leeftijd?? aangezien ze al vanaf 4 weken vruchtbaar zijn (vind ik erg vroeg)
en als er 1 vrouwtje zwanger is en de jongen komen kan dan dat andere vrouwtje dan gewoon in het hok blijven of liever appart??
en als ze allebei zwanger zijn kunnen ze dan samen blijven of vreten ze dan de jongen op die niet van hun zijn? of mischien omdat het hok dan te vol is....???

de mannen zitten uiteraard appart met ze tweeen in 1 kooi.

Iris82

Re: nestje ratjes nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:16

Waarom zou je dat doen? Puur en alleen omdat je het leuk vindt? Zijn het ratten met een stamboom of weet je niets van hun voorgeschiedenis?

Het is een erg slecht idee om zomaar voor de lol een nestje te fokken. Het gebeurd regelmatig dat het goed verkeerd gaat, en dan zit je met bergen dierenartskosten. Daarnaast weet je waarschijnlijk ook niet uit wat voor lijnen ze komen anders had je al deze vragen niet gehad. Je weet dus ook niet of er mogelijk problemen zijn met de gezondheid. Noem tumoren op vroege leeftijd, luchtwegproblemen.

Mannelijke ratten zonder stamboom worden door de betere fokkers pas met anderhalf tot twee jaar ingezet. Dit om alle risico's uit te sluiten. Vrouwen zonder stamboom worden over het algemeen gewoon NIET gebruikt.

Als je perse een nestje mee wil maken zou ik me melden bij een rattenopvang. Dan kun je misschien een keer een van hun vrouwen overnemen die moet bevallen. Zij regelen verder dat de rittens geplaatst worden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:19

Het is niet aan te raden, er zijn al genoeg ratten die totaal niet gezond gefokt zijn. Dus laat dat maar aan de rattery's over.
Om alsnog antwoord op je vragen te geven:
Zijn het geen broertjes/zusjes/familie? dat is ook belangrijk.
Ik zou zeker nog een halfjaar tot een jaar wachten voor je ze een nestje laat nemen. De meeste fokkers doen per rat ook maar hooguit 3 nestjes.
De vrouwtjes kunnen bij elkaar in het hok blijven, ook als ze alle2 een nestje hebben. Er is altijd een kans dat ze elkaars jongen opeten, dan zo snel mogelijk uit elkaar halen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:22

Uhmmm een jaar wachten???
Het geeft een NOG grotere kans op problemen als je een vrouwtje pas na haar eerste verjaardag laat dekken!

Verder klopt het wel wat je zegt, maar ik ben er echt geen voorstander van. Echt niet.

Ik heb te lang in de rattenwereld gezeten om dit soort dingen gewoon niet goed te kunnen keuren.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:39

Ik zou het persoonlijk niet doen, er zijn al zoveel ratten...anders zou ik inderdaad overleggen met een rattery zoals hierboven ook al is gemeld.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:18

ik heb zelf al een paar jaar ratten.
maar het leek me gewoon leuk om een keer een nestje te nemen.

maar inderdaad jullie hebben gelijk ik kan het beter niet doen.
ze hebben ook geen stamboom, en weet dus niet hoe het zit met die ziektes bij deze ratjes, gevoelige luchtwegen enz.

de 2 vrouwen zijn zusjes maar de mannen komen heel ergens anders vandaan.

maar bedankt voor de reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:21

áls je een nest neemt, bedenk dan wel dat vrouwen hun 2de nest op kunnen houden, dus je hebt eerst een nestje, moeders zit nog bij de jongen, dan kan je 2 weken later alsnog een 2e nest krijgen.. ze worden dan dus 2 keer drachtig, maar houden het 2e nest op, todat ze er klaar voor zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:18

nee niet doen
laat de rattery's gewoon zorgen voor gezonde ratten zonder kanker etc.
Wil je toch eens mee maken hoe t is om voor jonge ratjes te zorgen etc, ga dan naar n rattery of opvang. dr zitten wel vaker moedertjes die zwanger zijn die n opvang adres nodig hebben met de rittens(of ze nou al geboren zijn of niet) die rittens kun je dan weer laten herplaatsen door de opvang. zo help je tenminste dr ook weer wat dakloze ratten mee

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:05

nee ik doe het ook niet.
ik vind het wel heel leuk om een keer mee te maken, maar wil geen zwakke ratjes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:03

dat vind ik n heel verstandig besluit

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:13

Ik vind het ook super van je! Lachen

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 14:17

ja toch ik vind je moet niet alleen aan je eigen denken, als je wel een nestje neemt en er komen mislukelingen uit ben je ook niet blij.
je moet ook aan de beestjes denken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:50

Dat is zeker waar!! Lachen

Heb t al een aantal keer goed verkeerd zien gaan en dan zinkt de moed wel in je schoenen hoor! Rittens zijn zo schattig, maar het weegt niet op tegen de mogelijke ellende die je je op je hals haalt...