Welke botten van vlees wel en welke niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Welke botten van vlees wel en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:06

Mijn vraag is welke botten mag je aan je hond geven en welke zijn schadelijk?
Ik weet nl dat kippenbotjes uit den boze zijn maar hoe dit dat met bv karbonade botjes?
Dus wie kan mij daar mee helpen Knipoog
ps het is een klein ras mijn hondje!
Misschien dat dat ook iets uitmaakt, ipv een grote hond!

gaapje

Re: Welke botten van vlees wel en welke niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:09

moet je even op google zoeken naar barf
kennis van mij geeft hele kip karkassen hoor aan der honden
gaat prima

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:10

Ik heb altijd begrepen dat die gevaarlijk zijn ivm splijten ervan!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:13

ja dacht ik ook altijd
maar als je ziet wat die barf honden eten schrik je gewoon haha

even googlen ik kan het ook wel vragen aan der hoor als z eop msn is voor je

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:26

Alleen gekookte botten splinteren volgens BARF. Wat ik ervan weet kan je als je wil barfen het beste beginnen met kippenekjes en dat soort dingen.
Het schijnt dat honden het namelijk moeten leren, dat barfen.

Groetjes Henrike

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:32

Wat is dat Barf dan? En geld dat ook voor kleine hondjes! Ik was al bang dat karbonadebotjes al te gevaarlijk waren voor haar. Ik heb een chitje, dus geen herder ofzo Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:34

gaapje schreef:
ja dacht ik ook altijd
maar als je ziet wat die barf honden eten schrik je gewoon haha

even googlen ik kan het ook wel vragen aan der hoor als z eop msn is voor je

Als je dat zou willen graag! En dan even erbij vermeld dat het om een Chitje gaat en geen herder of zo! Ik denk dat dat toch uit maakt of niet? Knipoog

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:43

zi is nu op msn ik ga even vragen voor je

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:48

Botjes van gevogelte worden over het algemeen afgeraden. Dat geldt voor zowel gebakken, gebraden en gekookt gevogelte. Verder maakt het niet zoveel uit.
Overigens moet je ook geen rauw varkensvlees voeren i.v.m. de Ziekte van Aujeszky.
Laatst bijgewerkt door Roadracer op 31-01-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:49

'barf' is het voeren van rauw vlees. Niet om eens te verwennen, maar gewoon als basisvoedsel.

Als je dat doet, dan ben je dus aan het 'barfen'.

google maar eens op barf.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:58

Hier staat het helemaal uitgelegd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... readid=801

Uiteraard is wat je hond aankan ook afhankelijk van zijn grootte.
Maar wees dus voorzichtig met het voeren van botten aan honden die normaliter alleen maar brokken eten en geef nooit botten die verhit zijn geweest. Karbonadebotten zijn dus niet zo geschikt aangezien ze afkomstig zijn van varken. Rauw varkensvlees kan een besmetting met Aujeszky veroorzaken (de kans is in Nl wel klein, maar toch) en verhit bot kun je niet geven.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:59

gaapje schreef:
zi is nu op msn ik ga even vragen voor je

thanx Haha!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:03

Uitgekookte mergpijp is heel goed voor de tanden van een hond! En ze vinden het heerlijk. In jouw geval dus wel een mergpijpje Vingers aflikken

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:03

Oprtalj schreef:
Hier staat het helemaal uitgelegd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... readid=801

Uiteraard is wat je hond aankan ook afhankelijk van zijn grootte.
Maar wees dus voorzichtig met het voeren van botten aan honden die normaliter alleen maar brokken eten en geef nooit botten die verhit zijn geweest. Karbonadebotten zijn dus niet zo geschikt aangezien ze afkomstig zijn van varken. Rauw varkensvlees kan een besmetting met Aujeszky veroorzaken (de kans is in Nl wel klein, maar toch) en verhit bot kun je niet geven.

Dus als ik bv een karbonaadje heb gegeten, dan kan ik dus niet het bot aan mijn hondje geven om af te kluiven?
Oke dan weet ik dat Knipoog Verder krijgt ze gewoon eten voor een kleine hond dat betekend Royal canin en bonzo junior en dat dan gemixt. Vroeg me alleen af of het geen kwaad kon om af en toe een karbonade botje te geven wel dus. Oke nou zal ik dat dus niet doen. Knipoog En rauw vlees daar begin ik helemaal niet aan. Ze krijgt soms een stukje ham en een stukje palingworst maar dat is minimaal. Vind ze trouwens erg lekker net als lever!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:07

[quote="Roadracer"]Botjes van gevogelte worden over het algemeen afgeraden. Dat geldt voor zowel gebakken, gebraden en gekookt gevogelte. Verder maakt het niet zoveel uit.

Kan je dat ook aan onze hond vertellen die buiten alles op eet wat ze maar vinden kan, naast haar gewone voedsel?
Die liep laatst weer met een stuk gans er van door! Tot aan de flipper gaat het hele dier naar binnen, de veren nog net niet maar de rest vreet ze allemaal op! Die eet werkelijk waar echt alles, en word er nooit ziek van. Woon op een boerderij hier, dus ratten muizen noem maar op. Soms denk ik die spoort echt niet hoor! het is een kruising boerenfox en jack russel denk ik zelf! Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:59

Zeeuwtje68 schreef:
Roadracer schreef:
Botjes van gevogelte worden over het algemeen afgeraden. Dat geldt voor zowel gebakken, gebraden en gekookt gevogelte. Verder maakt het niet zoveel uit.

Kan je dat ook aan onze hond vertellen die buiten alles op eet wat ze maar vinden kan, naast haar gewone voedsel?

Kan je hond zo'n gans koken of bakken dan?!

Rauw voeren van botten kan geen kwaad (zoals gezegd beter geen varken). Dus een muis of kip of ander gevogelte of wild kan rauw geen enkel kwaad!

Mijn katten eten zelfs een hele kip weg, dus dan kan een kleine hond dat ook wel aan Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 16:02

Dat is inderdaad de clou: rauwe botten kan nooit zoveel kwaad, gekookte botten wel, die kunnen versplinteren.
@Zeeuwtje: tenzij jij daar gekookte ganzen hebt lopen Haha! zal het dus wel loslopen met jouw hondje.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 17:56

Maanling schreef:
Dat is inderdaad de clou: rauwe botten kan nooit zoveel kwaad, gekookte botten wel, die kunnen versplinteren.
@Zeeuwtje: tenzij jij daar gekookte ganzen hebt lopen Haha! zal het dus wel loslopen met jouw hondje.

Oh haha even niet aan gedacht Knipoog Nee dat is natuurlijk dood wat die allemaal opeet!
Dus kan dat geen kwaad. Maar gekookt of gebakken dus wel. Dank je voor je uitleg.
Ben er heel blij mee! Knipoog

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:01

als je je hond het als recreatie bot wil geven (gewoon voor dr bij) kun je het beste de niet dragen de delen van een dier geven, deze zijn niet zo heel hard en kunnen ze helemaal op eten. Letd r wel op dat ze niet te gulzig zijn en n heel groot stuk in een keer op eten.
Mijn hond vind bijv ribben heerlijk (geit, hert, schaap, rund) maar ook karkassen moet je wel tegen kunnen natuurlijk (konijn, haas, parelhoender, kip etc)
en iest wat elke hond ook heelrijk vind zit kop vlees op t bot (alleen voor mensen die dit aan kunnen Haha! )
heb je vragen kun je me pben

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 07:30

JB55 schreef:
Uitgekookte mergpijp is heel goed voor de tanden van een hond! En ze vinden het heerlijk. In jouw geval dus wel een mergpijpje Vingers aflikken

En dat is dus echt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, totaal ongeschikt voor een hond! Het is immers èn dragend bot (dus erg hard) èn verhit.
Gekookte mergpijp is knoerhard en dus juist een risico voor de tanden die hierdoor erg kunnen slijten en zelfs afbreken. Als de hond er in slaagt om er stukjes vanaf te knabbelen dan verteren die erg moeilijk. Bovendien gebeurt het nogal eens dat zo'n stukje mergpijp vast komt te zitten om de kaak van de hond heen.
Nooit geven dus!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 08:42

ik zou alleen koeienbotten geven, kippenbotjes zijn erg gevaarlijk, vooral ook omdat ze zo klein en vaak puntig zijn.

varkensbotten splinteren ook,en varkensvlees is voor veel dieren (honden,katten) heel erg slecht of zelfs dodelijk.

als je een bot wil geven, koop er dan een bij een dierenzaak, of een mergpijpje (mensen gooien die vaak in de soep)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:56

Oké, nog één keer:
crossmonster schreef:
ik zou alleen koeienbotten geven,

Bot van een volwassen koe is over het algemeen veel te hard om aan de hond te geven zeker als het dragend bot is. Niet dragende delen van kalf kunnen wel.
Citaat:
kippenbotjes zijn erg gevaarlijk, vooral ook omdat ze zo klein en vaak puntig zijn.

Kippenbot is alleen gevaarlijk als het verhit is. Rauw kippenbot kan rustig aan de hond worden gegeven, mits de hond het wel een beetje gewend is en niet zo gulzig is dat hij zich erin zou kunnen verslikken. Is de hond het nog niet gewend dan kun je prima beginnen met een (eventueel vantevoren platgeslagen) nekje.

Citaat:
varkensbotten splinteren ook,en varkensvlees is voor veel dieren (honden,katten) heel erg slecht of zelfs dodelijk.

Varkensbotten splinteren niet meer dan botten van andere diersoorten, m.a.w. ze splinteren alleen als ze verhit zijn geweest. Varkensvlees is op zich niet slecht voor een hond, maar het beste kun je vlees altijd rauw geven en bij varkensvlees is er dan een kleine kans op de dodelijke ziekte Aujeszky. Die kans is eigenlijk echt maar heel klein en iedereen moet maar voor zich weten of ze dat kleine risico willen lopen of niet.
Mijn honden eten wel eens rauw varkensvlees van eigen slacht omdat ze met die dieren toch al veelvuldig in aanraking zijn geweest voordat deze geslacht werden. Ook van contact met een besmet varken kan een hond Aujeszky krijgen, dus als dat varken Aujeszky onder de leden had gehad dan zijn mijn honden er toch al mee in aanraking geweest. Varkensvlees uit de supermarkt zal ik dan weer nooit geven omdat ik niet precies weet waar dat vandaan kwam. Ik zal het dus ook zeker mensen niet aanraden om varkensvlees aan de hond te geven,maar dat het per definitie slecht is voor een hond vind ik toch ook weer niet waar.

Citaat:
als je een bot wil geven, koop er dan een bij een dierenzaak,

Bij dierenzaken verkopen ze zelden geschikte èchte botten. Meestal hebben ze alleen maar buffelkluiven. Soms zie je wel van die gerookte botten, maar die kun je dus echt beter niet geven. Meestal betreft dat namelijk dragend bot en dan is het ook nog eens verhit. Dus wederom knoerhard en daardoor niet veilig voor het gebit.
Citaat:
of een mergpijpje (mensen gooien die vaak in de soep)

Nooit geven!!! Heb hierboven al uitgelegd waarom.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:38

Oprtalj schreef:
JB55 schreef:

En dat is dus echt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, totaal ongeschikt voor een hond! Het is immers èn dragend bot (dus erg hard) èn verhit.
Gekookte mergpijp is knoerhard en dus juist een risico voor de tanden die hierdoor erg kunnen slijten en zelfs afbreken. Als de hond er in slaagt om er stukjes vanaf te knabbelen dan verteren die erg moeilijk. Bovendien gebeurt het nogal eens dat zo'n stukje mergpijp vast komt te zitten om de kaak van de hond heen.
Nooit geven dus!

t gaat ook niet om t bot zelf maar om wat er in zit Tong uitsteken
wij koken de mergpijpjes ook altijd even..meer omdat dan het meeste merg wat er in zit er uit valt en dan krijgen ze dus maar een beetje binnen.
je kan ze ook rauw geven, vinden ze (die van ons tenminste) ook erg lekker maar ook dan halen wij meestal de helft van het merg eruit..

ben t er wel mee eens dat je moet oppassen met het formaat van de pergpijp.
wij kiezen ze altijd zo klein dat ze in principe alleen met hun tong door het gat heen kunnen..
bij ons zijn de overgeleven botten ook niet zo intressant mee zodra ze eenmaal leeg zijn..
ze willen ze alleen nog wel eens pakken om uit te dagen..
of we stoppen ze in een soort bal zodat t ratelt als ze ermee spelen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:44

nog even een vraagje aan de rest die wel eens botten/kluiven ed aan de hond geeft..
knagen jullie honden dan ook echt aan dat bot ?
wij hebben 2 labradors, gek op eten.. we geven ze nooit botten oid.. wel soms dus een mergpijpje..maar t gaat hen alleen om t merg dat er in zit..als dat op is laten ze t bot liggen

verder worden die van ons ontzettend ziek van al die botten die ze in de dierenzaken verkopen ( die gerookte kluiven enz)..

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:46

Zwitsal schreef:
Oprtalj schreef:

Nooit geven dus!

t gaat ook niet om t bot zelf maar om wat er in zit Tong uitsteken
wij koken de mergpijpjes ook altijd even..meer omdat dan het meeste merg wat er in zit er uit valt en dan krijgen ze dus maar een beetje binnen.
je kan ze ook rauw geven, vinden ze (die van ons tenminste) ook erg lekker maar ook dan halen wij meestal de helft van het merg eruit..

ben t er wel mee eens dat je moet oppassen met het formaat van de pergpijp.
wij kiezen ze altijd zo klein dat ze in principe alleen met hun tong door het gat heen kunnen..
bij ons zijn de overgeleven botten ook niet zo intressant mee zodra ze eenmaal leeg zijn..
ze willen ze alleen nog wel eens pakken om uit te dagen..
of we stoppen ze in een soort bal zodat t ratelt als ze ermee spelen.

Volgens mij is de reden dat mensen hun hond iets van bot geven toch omdat ze hun hond ergens op willen laten kluiven. (Bij het barfen komt daar ook de voedingswaarde bij, maar dat is in de meeste gevallen niet aan de orde) Kluiven is immers voor de hond een leuk tijdverdrijf en in principe ook een goede manier om tandjes schoon te houden. Als ze bij een mergpijp niet zouden kluiven, maar alleen maar het merg er uit zouden likken dan zie ik niet in waarom je dan iets van bot zou geven? Kun je het merg net zo goed zonder bot geven. Knabbelen, knagen, kauwen of schrapen ze wel aan of langs het bot, dan geldt dus dat het bot van een mergpijp, gekookt of ongekookt, heel hard is. Dat betekent dus onnodig veel slijtage aan het gebit en het risico op tandbreuken. Ik zou zoiets dus echt nooit geven.