Ik weet nl dat kippenbotjes uit den boze zijn maar hoe dit dat met bv karbonade botjes?
Dus wie kan mij daar mee helpen

ps het is een klein ras mijn hondje!
Misschien dat dat ook iets uitmaakt, ipv een grote hond!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
gaapje schreef:ja dacht ik ook altijd
maar als je ziet wat die barf honden eten schrik je gewoon haha
even googlen ik kan het ook wel vragen aan der hoor als z eop msn is voor je
gaapje schreef:zi is nu op msn ik ga even vragen voor je
Oprtalj schreef:Hier staat het helemaal uitgelegd: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... readid=801
Uiteraard is wat je hond aankan ook afhankelijk van zijn grootte.
Maar wees dus voorzichtig met het voeren van botten aan honden die normaliter alleen maar brokken eten en geef nooit botten die verhit zijn geweest. Karbonadebotten zijn dus niet zo geschikt aangezien ze afkomstig zijn van varken. Rauw varkensvlees kan een besmetting met Aujeszky veroorzaken (de kans is in Nl wel klein, maar toch) en verhit bot kun je niet geven.
Zeeuwtje68 schreef:Roadracer schreef:Botjes van gevogelte worden over het algemeen afgeraden. Dat geldt voor zowel gebakken, gebraden en gekookt gevogelte. Verder maakt het niet zoveel uit.
Kan je dat ook aan onze hond vertellen die buiten alles op eet wat ze maar vinden kan, naast haar gewone voedsel?
Maanling schreef:Dat is inderdaad de clou: rauwe botten kan nooit zoveel kwaad, gekookte botten wel, die kunnen versplinteren.
@Zeeuwtje: tenzij jij daar gekookte ganzen hebt lopenzal het dus wel loslopen met jouw hondje.
JB55 schreef:Uitgekookte mergpijp is heel goed voor de tanden van een hond! En ze vinden het heerlijk. In jouw geval dus wel een mergpijpje
crossmonster schreef:ik zou alleen koeienbotten geven,
Citaat:kippenbotjes zijn erg gevaarlijk, vooral ook omdat ze zo klein en vaak puntig zijn.
Citaat:varkensbotten splinteren ook,en varkensvlees is voor veel dieren (honden,katten) heel erg slecht of zelfs dodelijk.
Citaat:als je een bot wil geven, koop er dan een bij een dierenzaak,
Citaat:of een mergpijpje (mensen gooien die vaak in de soep)
Oprtalj schreef:JB55 schreef:Uitgekookte mergpijp is heel goed voor de tanden van een hond! En ze vinden het heerlijk. In jouw geval dus wel een mergpijpje
En dat is dus echt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, totaal ongeschikt voor een hond! Het is immers èn dragend bot (dus erg hard) èn verhit.
Gekookte mergpijp is knoerhard en dus juist een risico voor de tanden die hierdoor erg kunnen slijten en zelfs afbreken. Als de hond er in slaagt om er stukjes vanaf te knabbelen dan verteren die erg moeilijk. Bovendien gebeurt het nogal eens dat zo'n stukje mergpijp vast komt te zitten om de kaak van de hond heen.
Nooit geven dus!
Zwitsal schreef:Oprtalj schreef:
En dat is dus echt, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, totaal ongeschikt voor een hond! Het is immers èn dragend bot (dus erg hard) èn verhit.
Gekookte mergpijp is knoerhard en dus juist een risico voor de tanden die hierdoor erg kunnen slijten en zelfs afbreken. Als de hond er in slaagt om er stukjes vanaf te knabbelen dan verteren die erg moeilijk. Bovendien gebeurt het nogal eens dat zo'n stukje mergpijp vast komt te zitten om de kaak van de hond heen.
Nooit geven dus!
t gaat ook niet om t bot zelf maar om wat er in zit![]()
wij koken de mergpijpjes ook altijd even..meer omdat dan het meeste merg wat er in zit er uit valt en dan krijgen ze dus maar een beetje binnen.
je kan ze ook rauw geven, vinden ze (die van ons tenminste) ook erg lekker maar ook dan halen wij meestal de helft van het merg eruit..
ben t er wel mee eens dat je moet oppassen met het formaat van de pergpijp.
wij kiezen ze altijd zo klein dat ze in principe alleen met hun tong door het gat heen kunnen..
bij ons zijn de overgeleven botten ook niet zo intressant mee zodra ze eenmaal leeg zijn..
ze willen ze alleen nog wel eens pakken om uit te dagen..
of we stoppen ze in een soort bal zodat t ratelt als ze ermee spelen.