konijnenbaby's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

konijnenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 16:36

Ik heb sinds drie of vier weken een moeder en dochter, moeder 4 jaar en dochter moet nu bijna een jaar zijn.
Ik heb ze van mensen die ze niet meer wilde omdat ze er nog meer hadden, dus mocht ik ze meenemen.
Twee was ook beter dan een dus konden ze mooi bijelkaar blijven.
Nu ga ik vanmorgen voeren en ik vond de moeder erg smal zo ineens en met de ren schoon maken vond ik bloeddruppels.
Toen begon een lichtje te branden en in hun grote nachtverblijf lag allemaal haar zag ik ineens en ik het deurtje open gemaakt en jawel hoor een nestje en er bewoog wat.
Ik durfde eerst niet te kijken dus deurtje weer dicht.
Wat opgezocht op internet en toen moest ik toch goed kijken of er geen doden waren en of er geen viezigheid in het nest zat.
Ik vind het heel spannend maar weet er helemaal niks van dus voor mensen met tips kom maar op.
Verder heb ik een probleem, ik heb die vrouw opgebeld waar ze vandaan komen en gevraagt of er nog een mannetje bij was geweest, maar zij wist van niks.
Het enigste wat bij haar wel eens gebeurde was dat een ander wild konijn in haar ren kwam eten en dekken, de ren waar ze daar in zaten waren allemaal gaten en slechte draad dus verbazen doet het me niet.
Maar wat als dochter nou zoon is, zij zei dat ze met zekerheid kon zeggen dat het een voedster is.
Maar dan zou hij ook veel eerder gedekt kunnen hebben want die is al een jaar bijna.
Ik krijg die dochter niet te pakken, normaal zou een mannetje haar na een paar uur weer dekken maar ik heb nog niks geks gezien.
Iemand die raad weet graag.
Ik wil vanavond als ik versterking heb eens gaan kijken naar die dochter of ik kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is.
Maar ze is in mijn ogen ook te iel voor een mannetje.
Alle info is welkom.

xdenisex

Re: konijnenbaby's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:01

Jeetje wat een suprice! haha! Wel leuk, maarja als je er geen ervaring mee hebt is het wel spannend natuurlijk! Ik zou gewoon op internet gaan lezen, ik kan je ook geen informatie geven helaas...heb alleen verstand van cavia's haha...

Succes met het spul en het vangen van het dochtertje!

Ohwja wat misschien ook wel bij konijntjes is, is dat ze na een week of 4 al vruchtbaar zijn en hun zusjes en moeder al kunnen dekken, dus dat zou ik wel in de gaten houden...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:41

op internet staat dat ze met 3 maanden vruchtbaar zijn, dat zou wel erg vroeg zijn en dan zouden ze veel te vroeg van de moeder af moeten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:06

Wat een verhaal zeg.
Om je wat tips en dingen te geven.
Een konijn draagt een maand tussen de 28 en 31 dagen. Je zegt dat je haar een week of 3 a 4 hebt dus ze kan zoiezo niet bij jou gedekt zijn als je haar korter dan 28 dagen hebt.
De "dochter" zou zeker nog een man kunnen zijn sommige rammen die lang bij hun moeder zitten oid dekken soms de eerste jaren zelfs niet. Je hebt rammen die er snel bij zijn, maar je hebt ook sulletjes. Dus gewoon even checken Haha!

Verder de babytjes inderdaad controleren en dagelijks even controleren of alles in het nestje ligt. Vaak zeggen ze wel ja er niet aan zitten, maar juist wel. Ik heb er nu ook een voedster bij die nonchalant is en er regelmatig jongen aan haar tepels blijven hangen. Gevolg jongen liggen buiten het nest en als je gewoon kijkt zie je die niet liggen. Als je het nest controleert en je telt er maar 4 terwijl het 6 moeten zijn gaat het belletje rinkelen en is het op zoek.
Alleen moeders zal je nog niet zo goed kennen dus je hand even goed door ontlastig en nesthaar halen.

De jongen mogen met 8 weken bij de moeder weg en dan zijn ze nog niet vruchtbaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:28

Bedankt voor de tips, ik heb net even gekeken in het hok niet in het nest.
Het nest zag ik bewegen en er was verder niks geks.
Ik had op internet gelzen dat ik het nest nu met rust kan laten en morgen weer mag kijken of de buikjes lekker bol zijn, als die slap zijn krijgen ze niet genoeg eten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:45

Het klopt dat, dat op internet staat, maar ik ben wel voorstander van elke ochtend even controleren wat betreft jongen uit het nest. Hier is dus nu een jong dood, omdat de moeder te lomp is geweest na het voeden. Het lag onder het stro verstopt dus het was echt zoeken en het was dat de jongen geteld waren. Heb je de dochter al kunnen bekijken of het man of vrouw is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:40

We hebben gister geprobeerd haar te vangen maar dat bracht erg veel stres met zich mee, is een grote ren, dus wat is wijsheid.
Een kenneis zegt dat het dan toch te laat is want dan heeft hij allang weer gedekt.
Maar deze pogingen heb ik niet gezien en ik weet hoe een mannetje zich gedraagt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:55

Als ik een ram bij een voedster zet zal die direct dekken, echter als ik een ram al langere tijd bij voedsters heb zal je meestal de dekking niet zien dan zijn ze gewoon harstikke rustig dus dat hoeft eigenlijk weinig te zeggen. Ik zou haar toch voor de zekerheid vangen dan kan je haar/(hem) er op tijd bij weg halen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 13:27

ik zal mijn best doen, maar kan die stres geen kwaad voor de jongen en hun moeder

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:50

Als jij voorzichtig in het nest kijkt zonder de jongen er uit te halen even snel snel zal dit geen stress opleveren. Ik weeg de jongen hier zelfs dagelijks, maar ik fok dan ook met ze en ze kennen mij door en door.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:22

Ik bedoel als ik die ene ga vangen, want die is erg bang.
De laatste keer toen we hem gingen vangen was die zelfs aan het schreeuwen.
Ik heb ze van 5 januarie en had gehoopt op wat meer contact met haar.
De vrouw waar ik ze van heb zegt dat ze zeker weet dat die kleine een vrouwtje is, want in dat nestje zaten 3 rammetjes en zij dan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:28

Ik zou het hok afsluiten waar de jongen is en de "dochter" buiten vangen. Iedereen kan een fout maken met geslachtsbepaling door bijv. een erfelijke afwijking oid aan het geslacht waardoor het net een voedster lijkt (gespleten penis) dus ik zou ze hoe dan ook vangen en goed checken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:43

Het holk afsluiten gaat niet maar ik zal eens kijken wat ik ermee ga doen.
Zij hebben ook al wat jaren konijnen en fokken, ik zou zelf niet echt het verschil zien denk ik.
Als ik haar laat zitten en het blijkt toch een hij dan krijgt die ene natuurlijk binnekort natuurlijk weer een nestje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:36

Als een rammetje een gespleten penis heeft en dit komt steeds meer voor dan kan je niet zien of het een voedster of ram is op jonge leeftijd, want dan lijkt het ook net een voedster.
Overigens vind ik het een rare fokker die wilde konijnen er bij heeft lopen met alle risico's van dien. Als het toch een man is krijgt ze inderdaad weer een nestje en als zij/hij er nog bij zou zitten dan word ze dan weer direct gedekt en dat zou 3 nesten vlak achter elkaar zijn. Dat zou ook sneu zijn voor het moederdier. Anderzijds is het ook handig om te weten of de "dochter" man of vrouw is, want als het een vrouw is dikke kans dat die dan ook nog jongen krijgt gezien moeder al jongen heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 20:56

Maak me gek!!!!
We hebben straks geprobeerd haar te vangen maar ze is zo snel en de moeder wordt hier erg nerveus van en rende het hok in in paniek.
Waar ze vandaan komen is geen echte fokker maar heeft wel al heel wat konijnen gehad en ook nestjes.
Mijn manier is het niet.
Trouwens de dochter is bijna een jaar nu en zijn ook altijd bijelkaar gebleven.
De ren waar ze inzaten was echt gammel en het gebeurde daar wel vaker dat er een wegliep en soms ook weer ineens erbij zat.
Zekrijgt dan twee nestjes achter elkaar maar dat is toch eigenlijk niet de bedoeling, want dan wordt mijn tuin te klein.
Ik kan namelijk geen afstand ervan doen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:25

Kun ja haar niet vangen door haar in een hoek te drijven met iets van hekwerk of planken oid?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 08:40

Nee, ze springt er zo overheen, ik heb de reiskooi er al in gezet maar als ik aankom gaat ze er weer uit.
Ik ben bang dat het dan toch ook al te laat is, wat een gedoe.
Ik heb ook helemaal niks waar ik haar in kan zetten.
Maar het ergste is dat moeders gek wordt, dat wil ik dus echt niet.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:58

En als het een ram is en het is te laat en je laat haar/hem er nog bij dan is het voor de moeder funest. En dat is nog veel erger dan dat ze nu even in de stress schiet. Hoog genoege planken zoeken. Binnenhok afsluiten met stenen er voor oid. Met een doek er over heen vangen. Er zijn zoveel dingen te bedenken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:01

Ik ga mijn best weer doen, het is erg lastig want ze gaat steeds onder het grote nachthok zitten en daar zitten de jongen in.
Trouwens met de kleintjes gaat alles goed ze hebben al wat haar.
Er zijn twee kleintje met heel veel bruin en de rest lotharinger, zegt de kleur ook iest over de ouders.
Ik wil morgen effe kijken met iemand die verstand heeft van konijnen en het geslacht ervan, want ik zie het verschil geloof ik niet echt heb al op internet gekeken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 23:47

Nou we hebben dus bijna alles op zijn kop gezet en hem eindelijk te pakken gekregen, ja je leest het goed het is duidelijk een hij.
We hebben hem natuurlijk meteen appart gezet en nou zit ik met twee ongelukkige konijnen waarvan 1 met een nestje en waarschijnlijk een volgende op komst.
Ik ben een adres aan het regelen voor het mannetje omdat hij nu in een kleine kooi zit en hij moet gewoon zo snel mogelijk weer ergens buiten komen in een ren.
Ik had het niet gedacht dat dit een mannetje was, of misschien gehoopt.
Ik baal hier echt van.
Volgens mij gaat het met moeders wel goed, ze eet aan haar wortel en brood en lijkt rustig dus hopen dat ze haar kleintjes zo rustig groot kan brengen.
Ik ben een grote oen hoe ik me dit weer in de maag heb kunnen laten splitsen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:52

Geef jezelf geen schuld. Misschien kun je hem laten castreren? Dan kunnen ze weer lekker bij elkaar Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:51

Zeker jezelf de schuld niet geven, maar wees wel heel blij dat je hebt doorgezet. Zo zie je dat dit soort mensen die fokken het ook nog best vaak tot het verkeerde eind kunnen brengen.
Wellicht kan je de ram laten castreren het zijn tenslotte groepsdieren en dikke maatjes. Kunnen ze ook weer bijelkaar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 14:37

Het gaat heel goed met de baby's, ze groeien goed en leven allemaal nog.
Er is een grijze met een bruine kop bij, appart als je nagaat dat vader en moeder lotharinger getekend zijn.
Ik zit alleen nog steeds in dubio waar ik er allemaal mee naartoe moet, ik heb best wel wat plaats maar voor 7 konijnen vind ik het toch te klein.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:27

Wellicht kan je goeie baasjes vinden via marktplaats. Zet er duidelijke info bij etc. Ik fok dus NHD en leeuwenkophangoren (nog niet erkend) en het "overschot" verkoop ik via marktplaats. Ik heb veel positieve reacties, omdat ze goed tam zijn en ik de nodige info mee geef. Ze gaan ook niet met iedereen mee.

Vader zou ik zeker castreren zodat moeder en vader bijelkaar kunnen blijven en misschien kan je nog wat dochtertjes houden.

Wat betreft de tekening. Dat komt wel vaker voor.. zeker omdat je niet weet of ze echt raszuiver zijn. Ook echte lotharingers komen wel is helemaal effen bruin oid ter wereld.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:16

gewoon alles zijn gangetje laten gaan....wel elke dag even controleren,dus even de boel opzij halen en kijken..