Aquarium schoner houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Aquarium schoner houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:48

Ik heb een aquarium met 5 goudvissen erin. Er gaat ongeveer 40 liter water in mijn aquarium. Nou moet ik zeggen dat het echt heel snel smerig word. Ik weet dat goudvissen grote vervuilers zijn, maar die van mijn slaan alles. Iedere 2 weken doe ik een aantal liter water in mijn wasbak, goudvissen daarin. Deel van het water weg, ik met aquarium en al naar beneden toe, uitspoelen, waar ik echt ontzettend vaak de stenen door moet spoelen om alle vuil eruit te krijgen. Dan vul ik het aquarium weer een deel met water op kamertemperatuur, uit de kraan. Dan weer naar boven, waar ik een 2de bak heb staan, met 10 liter water met planten, waar dus geen chloor meer in zit, maar wel veel zuurstof. Dat gaat erbij in. Dan de planten terug, en dan de vissen in boterhamzakjes voor het eerste half uur zodat de temperatuur gelijdelijk gelijk kan trekken...

Maar dit is zo'n zware klus, dat ik me afvroeg of er iemand tips heeft het makkelijker te maken?

AstraGirlie

Re: Aquarium schoner houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:35

ik weet dat er in de winkel zo'n steentjes stofzuiger te koop is, dan hoef je die alvast niet meer eruit te halen elke keer dat je het kuist. Het filtert de vuiligheid eruit, heel handig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:36

Heb je wel een filter erin? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:20

40 liter met 5 goudvissen?? dat is te klein.. maar goed, als je een goed filtersysteem hebt, zou het toch wat langer schoon moeten blijven.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:18

het zou al veel helpen als je er een filter in zou hebben.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:22

Jep,een goed buitenfilter van bijvoorbeeld Juwel erin, die meer capaciteit heeft dan voor jouw bak normaal gesproken noodzakelijk is. Maar 5 gouvissen in zo';n klein bakje is teveel hoor. Eigenlijk kunnen goudvissen niet eens in een aquarium,want ze horen gewoon 30cm groot te worden. En dat kan alleen in een vijver. Dat vissen naar de grootte van de bak groeien is een fabeltje.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:22

Ik heb zelf zo'n stofzuiger en is echt ideaal om de steentjes (bovenste laag) mee schoon te maken en id een filter scheelt ook al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:24

Mindfields schreef:
Jep,een goed buitenfilter van bijvoorbeeld Juwel erin, die meer capaciteit heeft dan voor jouw bak normaal gesproken noodzakelijk is. Maar 5 gouvissen in zo';n klein bakje is teveel hoor. Eigenlijk kunnen goudvissen niet eens in een aquarium,want ze horen gewoon 30cm groot te worden. En dat kan alleen in een vijver. Dat vissen naar de grootte van de bak groeien is een fabeltje.

hier ben ik het niet mee eens, als je een groot aqarium hebt, dus 50 liter per vis, dan zou het opizch wel kunnen, maar helaas worden ze in kleine bakjes gestopt, mensen met een groot aqarium hebben vaak alleen tropische vissen.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:27

Een filter, en niet teveel voeren!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:33

Ik heb in mij aquarium een ponmp stuk 8 plantjes en algen min spul dat kan ej kopen i nde viswinkels. Dan hoef je de ergste troep er allleen uit te scheppen, Vooral neit teveel voeren. Want alles wat er in gaat bij het mondje gaat er weer uit via zn kontje haha. Maar minder voeren is altijd goed ze verhongern zomaar niet. Ik wet niet hoeveel en hoe vaka je voert. Verder heb ik niet echt mn bak vies o ja ik heb nog 2 glazenwasser visje de naaam weet ik zo niet zijn gele langwerpige visjes die maakt het glas en de planten schoon dan heb ik nog een coridora deze maakt de bodem schoon en maakt ruimt de dode vissen op

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:40

- aquarium op een niet te lichte plaats, dus niet naast het raam ofzo
- niet boven een verwarming
- filter erin en het beste is om er dan bacterien in te gooien
- water goed beluchten (luchtpompje b.v.)
- snelgroeiende planten, deze halen de voedingsstoffen uit het water die algen ook nodig hebben (cabomba is een snel groeiende koud water plant)
- niet te veel voeren, alles wat ze niet opeten lost op en vervuilt, binnen een half uur moet het op zijn
- nooit al het water verschonen, en ook niet steeds de steentjes, de bacterien die al het vuil afbreken haal je er dan steeds uit, waardoor het vuil niet meer afgebroken kan worden en je aquarium dus heel snel vervuilt.
- nadat je er kraanwater in hebt gedaan is het 't beste om er aquasafe in te doen om zware metalen af te breken

hopelijk heb je er wat aan Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:41

Ik ben al bezig met een grotere bak, helaas heb ik niet alle ruimte van de wereld, maar ik ben bezig ze meer ruimte te bieden.

Ik voer sluierstaartkorrels. Omdat deze naar de bodem zakken, krijgen ze niet al te veel lucht binnen....

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:54

okay volgens mij is het neit zo n probleem als ze lucht binnen krijgen ik heb er nog nooit vna gehoord

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:58

kleinelinda schreef:
okay volgens mij is het neit zo n probleem als ze lucht binnen krijgen ik heb er nog nooit vna gehoord

als je sluierstaarten hebt wel, deze slaan die lucht op in hun buik en gaan dan op de kop drijven, dat kan maanden duren en ze kunnen er zelfs dood aan gaan Knipoog

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:15

ok tjah iik heb geen sluierstaartjes hahaa

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:22

nee ik ook niet, ik irriteer me er altijd aan hoe dom die dingen kunnen zijn Tong uitsteken Clown *LOL*

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:27

hhahah ik heb dus 4 platys en 12 jonkies daarvan dus als er iemand nog wat platy's wil kopen hahaa. 5 neon tetra's 2 glazenwassertjes dus nama ben ik even verloren. 1 super coridora en 5 uuuhm gene idee iets met zwaard ofzo
dat was het

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:30

Een stuk slang kopen zodat je gewoon een deel water eruit kan hevelen (en dan het liefst tussen de stenen weg).

Je water behandelen met bijvoorbeeld Aquasafe zodat het water ook daadwerkelijk geschikt is voor je vissen (ivm chloor en metalen in het leidingwater wat de slijmhuid van je vissen aantast)

Bacterien toevoegen (zo in een flesje te koop Haha! ) Deze zorgen voor een kringloop die heel simpel verloopt: Zetten afval om in voeding voor de plant waardoor deze groeit en weer zuurstof afgeeft aan de vis.

Een filter erin hangen! De laatste stap is heel klein, niet duur maar scheelt enorm! Stilstaand water is gewoon niet goed voor de vis omdat het snel kan vervuilen. Filtertje heb je al vanaf 7,95 dus dat zijn niet echt de kosten.

Qua ruimte zeggen wij altijd een kubieke cm vis op 1 liter water. Zeg je sluierstaarten zijn zo'n 6 cm. Dan heb je in principe voldoende water *LOL*

Verder zorgen voor voldoende planten (Cabomba, Waterpest)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:40

bacterieen maken zich zelf toch an die hoefj e toch niet ekopen doe ik ook nooit en mijn bak is mooi helder

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:50

Zitten ook vaak in waterbehandelingsmiddel, sommige aquaria lukt het zelf maar andere hebben het even nodig om goed op te starten!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 01:46

Mindfields schreef:

Juwel heeft geen buitenfilter Knipoog

Annepanne: dat is visafhankelijk. Daarbij kunnen goudvissen ruim 30 cm worden. Dan is 30 liter water echt nooit genoeg. 6 cm vis in een 6 liter bak trouwens ook al niet. Daarbij zijn goudvissen een der grootste water vervuilers waardoor er dus standaard voor 1 goudvis 50 liter water word gerekend.

Het beste wat je kan doen is of een groter aquarium, of de vissen eruit. Het water schoonhouden kan met een filter, maar of dat genoeg is?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 02:46

Ik vind ook dat je wat veel goudvissen in 1 bak hebt. Wat je kan doen is als het zomer is vissen aan iemand geven met een vijver (in de zomer is het water warmer en is de overgang van watertemperatuur niet zo groot voor de vissen). Wat betreft hoeveelheid vissen heeft Joyckuh gelijk, maar ik denk dat als je niet maar 1 vis in een bak wilhouden dat 2 ook wel kan, vooral als je speciale maatregelen neemt (stofzuiger en filter bijvoorbeeld).

Een stofzuiger werkt goed en hoeft niet duur te zijn. voor zover ik weet heb je ze in 2 eenvoudige vormen:
- de makkelijkste is een dik plastic deel met hieraan een slang. Het dikke plastic deel zet je op de steentjes en met de slang laat je het water in een emmer lopen. je moet natuurlijk wel even aan het uiteinde van de slang zuigen op de waterstroom op gang te brengen. Dit is een makkelijkere manier van schoonmaken aangezien je nu niet je hele aquarium leeg hoeft te halen. Het brede deel zuigt de viezigheid tussen de steentjes uit terwijl de steentjes niet meegezogen worden. (max 1/3 van het water verversen elke 2 weken). Je kan dan gewoon kraanwater toevoegen (op kamertemperatuur). Handig is als je veel chloor erin hebt zitten een spulletje te kopen in de dierenwinkel die voor de ontgiftiging van het water zorgt (zoals Tetra Aqua Safe).
http://www.zeewaterforum.org/forums/attachment.php?attachmentid=66138&stc=1
- de 2e vorm is wat lastiger, aangezien je deze moet aansluiten op een luchtpomp. het voordeel is dat het de troep opvangt in een netje en het water weer terug in het aquarium laat lopen. Het nadeel is dat je een luchtpomp nodig hebt met redelijk veel capaciteit om een goed resultaat te krijgen. Het totaalplaatje is dus wat duurder aangezien je dan ook een goede luchtpomp nodig hebt.
http://www.aquaspul.nl/media/europetstofzuigerlucht.jpg

Een binnenfilter (bijvoorbeeld Aqua-Flow) is ook erg handig en hoeft ook niet veel te kosten. Deze kan je 1x in de week verschonen door het filtertje uit de bak te halen en het sponsje wat er in zit om te spoelen.

kleinelinda schreef:
Ik heb in mij aquarium een ponmp stuk 8 plantjes en algen min spul dat kan ej kopen i nde viswinkels. Dan hoef je de ergste troep er allleen uit te scheppen, Vooral neit teveel voeren. Want alles wat er in gaat bij het mondje gaat er weer uit via zn kontje haha. Maar minder voeren is altijd goed ze verhongern zomaar niet. Ik wet niet hoeveel en hoe vaka je voert. Verder heb ik niet echt mn bak vies o ja ik heb nog 2 glazenwasser visje de naaam weet ik zo niet zijn gele langwerpige visjes die maakt het glas en de planten schoon dan heb ik nog een coridora deze maakt de bodem schoon en maakt ruimt de dode vissen op

Dode vissen moet je in verband met ziektes meteen eruit halen. Als de dode vis een ziekte bij zich draagt die nog niet naar andere vissen is overgedragen en deze vissen eten ervan, kunnen ze ook ziek worden en dood gaan.
Je moet daarnaast net zoveel voeren als dat ze binnen 1á2minuten opkrijgen. Minder voeren omdat je minder poep wil is niet altijd de juiste oplossing. De vissen die kleinelinda beschrijft zijn volgens mij tropische vissen en die kan je niet zomaar in 'koud' water houden.

edit: linkjes toegevoegd

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:31

Stofzuiger heeft geen nut, dat haalt het vuil wel uit het water, maar laat de schadelijke stoffen in het water zitten. Deze haal je er alleen maar uit door te filteren over kool. Kolen moet je trouwens weer om de 6 weken vervangen omdat ze anders de afvalstoffen los laten.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:27

ik dacht dat kool aleen diende als je medicatie uit het water wilde halen ... om schadelijke stoffen (nitriet, ammoniak, ...) te verwijderen is water verversen toch ook goed? of niet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:13

ik heb ook een keer gehoord dat als je slakken in je bakken hebt dat je komkommer in ej bak moest leggen later hoord ik dat het echt slecht is voor je vissen. Slakjes i ook ene idee die maken de bak ook schoon