oorkwastjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

oorkwastjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 00:48

Hoi,

Bij mij in huis wonen twee katten. Een ervan (cyper met rood, 6 jaar) heeft een soort van pluimpjes aan haar oren. Het is niet zo extreem als bij een lynx Clown maar je kunt ze wel goed zien. De ander (felixpatroon, katertje, 19 maanden) heeft dat niet, de bovenkant van zijn oren is mooi afgerond (er zit wel erg veel haar in Vork ) Weet iemand hoe dat kan? Hoe kan de een het nou wel hebben en de ander niet? Is dat genetisch bepaald? En wat is het nut er eigenlijk van? Heeft het wel nut aangezien ze allebei tamelijk normaal functioneren?

Natascha

Re: oorkwastjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:58

Je weet niet wat er in het verleden ingekruisd in qua rassen. Katten zoals bijvoorbeeld mainecoons staan bekend om hun pluimen. Beter horen doen ze daardoor niet Haha! Ik denk dat het oorspronkelijk nut was om als een soort van voelsprieten te dienen. Als ze in het donker door de bosjes sluipen dat ze de takken eerder voelen en hun kwetsbare oortjes platleggen.
Hier onze Galore met flinke oorpluimen:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 15:07

Klinkt logisch Ja Erg mooie kat trouwens!

Ik heb het katertje nog eens bekeken en hij heeft best een beetje een foreign koppie. Hij is ook slank gebouwd. Omdat het een vuilnisbakkie is bedacht ik me dat er misschien wat oosters bloed in zou kunnen zitten en dat hij daardoor wat minder beharing heeft?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:28

ik denk dat de oorspronkelijke bedoeling van die oorpluimpjes was dat wilde katten over een afstand de oorstand konden zien en zo de gemoedsstemming van die beter kon bepalen. Heb dat ooit eens ergens gelezen ... De onze heeft er trouwens ook, maar dan heel kleine.