pansor schreef:zal ik even wat zeggen over de bordercollie
die zijn eigenlijk schaapshonden
als ze niet teveel beweging krijgen dan worden ze vals en kunnen ze er niet tegen als er mensen weggaan uit het huis
dat gaan ze dan zien als hun ''kudde'' en doen alles om het te beschermen
een bordercollie moet echt HEEL HEEL veel beweging krijgen
Dan moet je wel al érg weinig doen met je border, zodat ie zich rotdood verveeld hoor. Maar inderdaad, een border waar je één keer per dag een uurtje mee gaat wandelen en verder niets doet KAN vals worden..
orban schreef:Ik zou ook voor de golden retreiver gaan. Een [***] heeft niet genoeg aan wat spelen en naar de hondenschool gaan. Veel borders die niet genoeg "werk" hebben worden dan ook al snel vals.
Welke hond je ook kiest koop zeker een pup bij een goede fokker en kijk uit voor broodfokkers.
Vreemd dat onze borders toch gewoon elke dag buiten zitten (zonder aandacht van ons, wel een grote tuin), savonds meegaan naar paardlief en een half uurtje wat spelen en drie keer per week naar de hondenschool gaan én niet vals zijn
Gehoorzaamheidstraining op een hondenschool is voor een border evenzeer "werk" als schapendrijven. Geloof mij, na twee uurtje intensief trainen is zelfs onze jonge, overactieve border doodmoe! Zolang je een border maar mentale uitdaging kan geven, komt het in orde... Ik ken ook iemand die één keer per dag met zijn border een uur gaat lopen, dat beest drijft ondertussen vliegen samen. Maar als je één keer per dag een uurtje gaat wandelen, en hem ondertussen laat apporteren, zoekspelletjes doet en er een hoop gehoorzaamheidsoefeningen tussensteekt.. DAN is een border wél tevreden met dat uurtje.
Voordeel voor mij, aan een border, is dat ze ZO graag voor je willen werken... ze staan letterlijk te springen om iets nieuws te leren. Dat maakt het heel makkelijk en leuk om hen gehoorzaam te krijgen en dingen aan te leren. (zelfs baasje haar sloefen gaan halen
) Ik heb graag dat enthousiasme in een hond.
Het is inderdaad wél zo dat je er iets mee moet doen. Zoals ik al gezegt heb, een uurtje doodweg wandelen, daar vinden ze niks aan. Met iets doen denk ik aan:
-gehoorzaamheid
-agility
-schaapdrijven
-flyball
-doggy dance
-dogsurvival (wat onze jongste border SUPER vind, ik ook trouwens... als je niet weet wat het is: http://foto.telenet.be/6020815662
......
Zowel leuk voor baas als voor hond
. Anderszijds, als je zo een dingen niet ziet zitten: neem dan een golden!
Verder volg ik ook de tip: koop je hond nooit bij een broodfokker! Als je ergens gaat kijken, en er zitten meerdere nesten van verschillende rassen.. Ga dan liefst al heel snel lopen. Koop je hond bij een goede erkende fokker, liefst eentje die maximum 3/4 nestjes heeft in het hele leven van de teef. Liefst ook gewoon eentje waarbij de teef een huishond is, de pups binnen zitten en bij de familie hun eerste weken doorbrengen. Vraag ook altijd (bij borders, ik weet niet welke het zijn bij goldens) oogtesten en testen op HD van de beide ouders! Liefst moet de fokker die ook gewoon kunnen voorleggen..