Hond komt thuis met nagel kapot; wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Hond komt thuis met nagel kapot; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:09

Mijn hond kwam er net aanrennen van lekker buiten spelen. Ik gaf hem wat te eten en toen die bij mij kwam zag ik allemaal bloed spoortjes op de vloer. Ik keek naar zijn poot en daarvan was huid van een van z'n nagels bloot. Echt een groot stuk. Maar het zat er zeg maar onder, dus ik wist niet of het huid was of viezigheid wat er vast in zat. Hoe dan ook, ik trok het eruit, het was huid. Hond veroverde niks, hij maakte hem niets uit bleek het. Toen bloede het weer wat, ik heb stuk keukenpapier tegen aan gehouden en na een minuut was het dan ook klaar met bloeden. Maar mijn vraag; is dit nu ernstig? Ik maak me eigenlijk alleen zorgen om evt. onsteking. Hij speelt graag buiten. Hond kreupelt er ook niet op oid.

Iermand tips?

garny95

Re: Hond komt thuis met nagel kapot; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:12

ik zou zijn pootje even in een sodabadje doen, voor het ontsmetten van straatvuil, dan kan hij het zelf verder schoonhouden. Wij hebben het hier ook wel eens gehad en hetzelfde gedaan, ik weet niet hoe groot de open plek is anders even naar de da morgen.

Cheeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:16

Bij mijn hond heeft de dierenarts een keer een loszittende nagel verwijderd en heeft het toen ontsmet en een verbandje er omheen gedaan voor de eerste paar daagjes. Als we hem gingen uitlaten deden we er even een plastic zakje omheen. Heb je iets in huis om te ontsmetten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:10

Zou toch even langs de dierenarts gaan die kan het beter ontsmetten en eventuele losse delen verwijderen. Vaak zijn dit vieze wonden daar je niet weet hoe het is gekomen en het veel ontact met de bodem maakt. Dan is een AB kuur wel verstandig. Ook zal de poot een aantal dagen in verband moeten om de wond rust te geven en zodat er geen nieuwe bacterieen in kunnen komen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:15

Mijn hond heeft een nagel er helemaal af.. we moesten z'n pootje 3 keer per dag 5 minutn in een soda badje doen en dit 2 weken volhouden..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:19

even enkele keren per dag weken in een soda badje, word het erger, of gaat het onsteken dan meteen naar de DA

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 00:53

Ok thanks iedereen! Ik zal ff kijken wat ik hier heb om te ontsmetten en grondig onderzoeken en mocht het (imo) ernstig genoeg zijn, ga ik inderdaad wel ff naar de DA.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:34

als het nageltje eraf is is niet zo heel erg, let er wel op dat er niet teveel vuiligheid inkomt. ik zal het niet dagelijks wassen met een soda badje, daar wordt de wond alleen maar fragiel van en gaat moeilijker dicht. zodra de poot na een weekje nog erg dik is en het hondje mank gaat lopen zal ik even naar de DA gaan. het heelt heel erg snel, dus ik zou me niet teveel zorgen maken Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:45

Het heeft al behoorlijk gebloed dus dat scheeld weer....
Als het bloeden gestopt is zou ik er alleen voor buiten even een verbandje omdoen met een zakje zodat er geen drek inkomt (als hij dat toelaat) en houd het verder scherp in de gaten.
Zodra de wond er onrustig uit gaat zien of het gedrag van de hond gaat veranderen gewoon even naar de DA.

Beterschap...

Groetjes,Tinky

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 00:53

_Robyn_ schreef:
als het nageltje eraf is is niet zo heel erg, let er wel op dat er niet teveel vuiligheid inkomt. ik zal het niet dagelijks wassen met een soda badje, daar wordt de wond alleen maar fragiel van en gaat moeilijker dicht. zodra de poot na een weekje nog erg dik is en het hondje mank gaat lopen zal ik even naar de DA gaan. het heelt heel erg snel, dus ik zou me niet teveel zorgen maken Lachen

Er ligt nu een dik pak sneeuw buiten, dus dat scheelt. Haha! Nageltje is alweer mooi hard aan het worden, 't is geen open wondje meer, zeg maar. Hond doet 't goed, loopt niet mank oid.

Lachen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:54

helemaal goed dus OK dan!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:30

mooi dat t zo goed geheeld is Haha!
gescheurde nageltjes kunnen erg vervelend zijn.
een van onze honden heeft t 1.5 jaar geleden ongeveer gehad met dat 'duimpje' van der rechterpoot (niet die nageltjes waar ze op staat maar die ene die net iets hoger zit, geen idee eigenlijk of dat ook een naam heeft:P)
maar bij haar was t zo ingescheurd dat ze t moesten opereren..
vervolgens een week met der poot in dik verband gelopen en uiteindelijk begon heeeel langzaam weer een klein beetje een nageltje terug te groeien..
t nageltje is altijd kleiner gebleven dan die aan der linker poot trouwens..

dus maar mazzel dat t bij jou zo goed gaat TS !
anders had je misschien dat gezeur van narcose ed moeten meemaken

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 22:50

Ja idd. Het bloede wel, dus schrok daar nogal van, maar hij heeft verder geen last van, gelukkig!

Mooie onderschrift heb je trouwens Ja