hoe je kat aan een hond laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

hoe je kat aan een hond laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:53

Hallo,

Ik heb snel wat gezocht maar kon nergens een goed antwoord vinden dus open ik maar een topic.

Ik heb een bijna 3 jarige kat die heel lief is en het grootste deel van de dag buiten is. Hij slaapt en eet thuis en dan gaat hij weer naar buiten Haha!

Nu wil ik over een jaar ( dan ben ik klaar met mijn opleiding) graag een hond, alleen mijn kat is niet gewend aan honden. Maar hij is er ook niet bang voor.. Mijn moeder is hier wel eens geweest met haar hond en mijn kat die blaast wat geeft 1 knauw met zijn poot en dan loopt mijn moeders hond al weer weg en laat hem verder met rust en mijn kat hem ook.
Dus bang was hij niet echt, want hij bleef liggen waar hij lag en als de hond te dichtbij kwam jaagde hij hem weg en ging hij weer verder met slapen. Ook ging hij gewoon naar zijn etensbakje lopen en negeerde de hond gewoon. Die hond is overigens wel gewend aan katten.

Maar hoe kan je een nieuwe hond ( pup) en kat aan elkaar laten wennen? Want misschien gaat een andere hond wel erg blaffen ofzo en word mijn kat toch bang en dat wil ik niet. Mijn kat was er eerder. Maar ik zou het wel erg leuk vinden om er een hondje bij te hebben. Ik heb helaas geen mogelijkheden om honden te "lenen" ofzo van mensen zodat ik kan kijken hoe het een paar dagen zal gaan met een hond in huis.

Heeft iemand tips hoe ik mijn kat kan laten wennen aan een hond en hoe ik dat allemaal moet aanpakken? Ik heb nog sowieso een jaar dus nu heb ik nog de tijd om mijn kat ergens aan te laten wennen.

Groetjes, Agnes

oudehinken

Re: hoe je kat aan een hond laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:05

Ik kan alleen mijn eigen verhaal vertellen.
Ik had een hond en op een dag besloten mijn huisgenote en ik 2 katten uit het asiel te halen. Beiden volwassen dieren. Deze katten hadden trouwens ook nooit met een hond geleefd. MAar het ging prima. Later nam mijn huisgenote van iemand een hond over (een bordercollie) en die gaf geen problemen. Nooit zijn de katten door de honden belaagd of andersom.

Maar zorg wel ervoor dat je een hond neemt die niet gewend is om op katten te jagen. WAnt doen ze dat eenmaal, dan krijg je er dat niet uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:40

Mijn hond was geen katten gewend toen ze kwam en mijn ketten hadden nog nooit een hond gezien Haha!
Gezelligheid ten top dus:D

Mijn katten hebben de eerste paar maanden vooral op de kast, eettafel en dressoir geleefd. Langzamerhand kwamen ze steeds iets lager en dichter bij mij in de buurt en nu een half jaar verder liggen ze gezamenlijk op de bank te slapen.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat Bloos

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:08

steeds zorgen dat de kat in het begin een vluchtroute heeft als ze zich wat bang voelt. Lijn de hond de eerste keer ook aan, zodat je hem kan tegenhouden moest hij de achtervolging willen inzetten. Je kan dan de aandacht wat afleiden door wat hem te spelen, zodat hij niet volop gefocust is op die kat(ten).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 10:13

Het gaat wel om een puppie, dus echt jagen zullen die niet doen. meer spelen. maar als je het de tijd geeft zal het dus na een tijdje wel goed gaan?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:20

In geval van een puppy is het zelfs erg goed. Op die leeftijd kan je ze leren dat katten een deel van het gezin zijn en geen prooidieren. Voor de kat is zo'n pup direct al veel minder bedreigend dan een volwassen hond. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:21

Een pup kun je heel makkelijk aan katten laten wennen...
Ik heb hier een hond zitten en 2 katten. De katten hebben nooit samen met een hond geleeft.
De katten zijn de baas, en dat vind ik best zo...
De hond gaat niet door een smal gangetje als een van de katten daar in de buurt zit, hij krijgt dan een haal.
Ideaal zo. Ik laat ze ook gewoon bij elkaar als ik weg ben.
De hond mag niet over een bepaalde drempel komen (slaapkamers -> alles gelijkvloers) dus hebben de katten altijd een vluchtroute of rust...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 10:23

oke, ja mijn kat heeft sowieso een kattenluik.. dus als hij het even zat is kan hij naar buiten.
maar ik wil de eerste dagen dat hij binnen blijft want straks durft hij niet terug te komen ofzo omdat hij bang is op het begin

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:52

oudehinken schreef:
Maar zorg wel ervoor dat je een hond neemt die niet gewend is om op katten te jagen. WAnt doen ze dat eenmaal, dan krijg je er dat niet uit.

Tuurlijk wel.. Onze oudste border gaat achter elke kat aan die in onze tuin durft te komen, behalve achter onze eigen katten. Geen probleem dus.

Verder, ik denk niet dat het zo een probleem moet zijn, zeker niet als het om een pup gaat. Samenzetten terwijl jij erbij bent, wat laten snuffelen en dan gewoon hun gang laten doen. Normaal geeft dat geen problemen.
Onze jongste border is trouwens samen opgegroeid met één van onze katten. Allebei van die kleine mormels Vork. Nu ze ouder zijn, zijn ze nogaltijd erg schattig. Kat hangt regelmatig in de staart van de hond, als hij ergens neerligt komt ze zijn hoofd aflekken, omgekeerd krijgt poeslief ook regelmatig een lek van de hond.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:54

Bij onze hond en kat is het nooit goed gekomen Boos! Het is gewoon nooit gelukt Boos!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:08

Wij hadden ook 2 katten voordat de 1e hond er kwam. We hebben de katten in de hal (hun slaapplek) gedaan, met het kattenluikje op slot zodat ze wel konden kijken maar nog niet binnen konden komen. De hond hebben we rond laten lopen in huis om rond te kijken en te wennen. Daarna is vriendlief met de hond gaan wandelen en heb ik de kat de geur van de hond laten opsnuiven en weer zijn eigen huisje rondgaan terwijl overal een geurtje hing van de hond. De katten waren wat op hun hoede.
Vervolgens de katten wat lekkers gegeven in de hal, hond weer naar binnen en in de bench. Zo konden ze vast naar elkaar kijken enz. De hond was overigens wel aan katten gewend.
Vervolgens de hond uit de bench en aan de riem in de kamer.
Dit ging hartstikke goed allemaal, de katten waren aan het begin wat angstig en blazerig maar nu gaat alles prima Lachen
Inmiddels een 2e hond erbij, waarmee het allemaal hardstikke goed ging qua kennismaken; blijkbaar vinden de katten ' een hond is een hond' haha. Nu ook nog een derde kat erbij en die speelt met de honden en slaapt er gezellig bij op de bank.

Gewoon lekker doen, wordt vast fijn zeker aangezien je een pup neemt. Onze 1e hond was 2 en de andere destijds 6 maand toen we hem kregen.

Een site die ik helemaal heb doorgepluisd toen we besloten naar een hond op zoek te gaan is deze, vind het een hele goede site!
http://www.dogweb.nl

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:15

Gewoon bij elkaar laten en niks forceren. Laat ze het zelf maar uitzoeken Lachen In het begin zal er wat gegromd en geblazen worden.

Zorgen dat de kat een plekje heeft waar hij alles kan zien, zonder confrontatie aan te hoeven gaan met hond. Bijvoorbeeld plek op een kast.

Bij ons speelden na een week de hond met de kat. En nu zijn het vriendjes voor het leven. Zoeken elkaar als er 1 buiten zit bijvoorbeeld.

Nu hebben we deze taferelen regelmatig:
Afbeelding
Afbeelding

Succes!