help hij gromt, maarrr

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

help hij gromt, maarrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:16

Nou wij hebben thuis een Rhodesian Ridgeback reu van nu 2 jaartjes oud, dat is voor RR's vaak de leeftijd dat ze dominant gaan worden. Dit is onze eerste RR en hiervoor hebben we meerdere (zeg maar heel erg veel) mechelse herders gehad die mijn vader opleidde als politiehond.

Mijn moeder is diegene die het meeste thuis is, en dus vaak bij hem is, ze gaat er niet mee wandelen (want dat durft ze niet Vork ) maar hij kan natuurlijk ten alle tijde in de tuin terecht, hoewel hij meestal liever onderste boven op de bank ligt Cool, hij is ook heel beschermend naar haar toe. Op mijn vader is hij knettergek, die laat hem dan ook eigenlijk altijd uit (3x per dag). Mijn broertje vindt hij ook geweldig, want die gaat vaak met hem fietsen of extra wandelen in het bos of met hem spelen. Zelf laat ik hem ook afentoe uit, hij mag soms mee naar de paarden en ik neem hem wel eens mee naar wedstrijden of andere gelegenheden.

Maar wat hij nou al sinds een tijdje doet, en dat vooral tegen mij, is grommen. Normaal wilt dat dus zeggen dat ik hem niet mag aaien e.d./dominantie, maakt niks uit waar, wanneer of hoe hij gromt en soms nog flink ook, bijten heeft hij nog nooit gedaan. Maar als ik hem toch gewoon aai, op zijn lekkere plaatsen, dan gromt en piept hij van genot tegelijk!, als hij me aan ziet komen gromt hij en zwaait met de staart tegelijk!, als ik hem aai en wegloop kijkt hij me na van ja hè waarom ga je nou weg, als ik thuis kom, rent hij vaak naar me toe om me te begroeten, als ik hem vraag of hij mee wil gaan wandelen, staat hij als eerste buiten om maar mee te mogen, als ik vraag of hij wil gaan zitten doet hij dat. Als ik naar hem roep, wacht ik tot hij bij me is en ik ga niet naar hem toe (ten teken van dominatie), hij komt dan wel,zij het langzaam, naar me toe.

Ik heb hem nooit wat gedaan, maar begrijp dat ik waarschijnlijk het minste met hem doe. Maar wat ik niet begrijp is zijn tegenstrijdigheid in het grommen/kwispelen tegelijk, die hint begrijp ik niet helemaal Clown Jullie misschien wel?

Kedevr

Re: help hij gromt, maarrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:36

Daar durf ik geen mening over te geven ik denk dat je daarvoor het beste een gedragstherapeut eens na laten kijken. Of een cursus met hem doen ik weet niet of ze dat ook doen met volwassen honden doen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:40

Onze oudste hond (franse herder) gromt ook als ze blij is, dit heeft ze van mijn vader geleert die altijd als hij met haar ging spelen gromgeluidje's ging maken dat zij dat ook deed.. Die kan dus echt heel hard grommen en ook de tanden onbloten maar blijft erbij kwispelen gewoon omdat ze dus eigenlijk geleert heeft dat grommen hoort als iets leuk is, ook tijdens het spelen met de jonge hond veel gegrom erbij maar gebeurt verder niks.. Lijkt alleen heel gevaarlijk dier maar zij vind het dan gewoon leuk Vork

Ik zou me er niet te veel zorgen over maken dus Knipoog

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:58

Voor mij klinkt dit als een echt dominantie probleem.
Ga naar een goede hondeschool, eentje die niet werkt met koekjes (een leider in de roedel geeft de anderen ook geen koekje als ze naar hem luisteren), maar gewoon door middel van lichaamstaal en laat hem zo snel mogelijk zijn plek weten in de "roedel".
Op dit moment is hij aan het proberen jouw plek in te nemen in de roedel.
Bij mn ouders hadden we ook zo'n hond.
Grommen tegen iedereen behalve mn vader.
Hij heeft ons nooit gebeten maar zag er ook niet zo aardig uit als je begrijpt wat ik bedoel.
Gromen tanden blood, je kon hem wel aaien enz.
Wij zijn pas een paar jaar nadat hij daarmee begon met een cursus (veel te laat) begonnen en vlak daar na hebben we hem ivm een tumor in laten slapen.

Succes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 03:02

Vaag...

doet hij een beetje brommen of kun je zijn tanden zien blikkeren terwijl hij vervaarlijk grauwt en hij ook nog eens een agressieve lichaamshouding aanneemt? Ik vind het een beetje klinken alsof hij in de war is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 03:20

Jaja, dat heb ik vorige periode moeten leren voor mijn biologietentamen Slim . Als ik het goed heb, noem je dit conflictgedrag; ambivalent conflictgedrag om precies te zijn. Het dier twijfelt tussen twee dingen. Je kunt het vergelijken met het gedrag van wolven: als die twijfelen tussen vechten of vluchten, dan gaan ze dreigen.
Hartstikke leuk dat je dit nu weet en wat lijk ik nu wijs Bloos , maar hier heb je natuurlijk niet zoveel aan. Ik raad je inderdaad aan om op cursus te gaan, ik denk dat ze je daar het beste kunnen helpen. Wij hebben ook een vrij grote hond die het in het begin bij mij ook deed. Volgens mijn vader kwam het omdat ik veel op mijn knieën bij haar ging zitten. Daardoor zat ik ongeveer op haar hoogte en zag ze mij als concurrent die ze wel eventjes aan kon Vork . Dus ik weet niet of je dat op dit moment doet, maar ga niet op de grond bij hem zitten, maar zorg dat je groter dan hem blijft. Bij mij hielp het in ieder geval Lachen . En we hadden nog een trucje maar daar mag je me niet om uitlachen Bloos : elke keer als ze gromde (zonder dat we haar zaten uit te dagen natuurlijk) of als ze andere dingen deed die ze niet mocht, dan spoten we haar een beetje nat met een waterpistool. Hihi! Vond ze niet zo leuk en het werkte prima Haha! . Alleen kan het wel zijn dat hij gaat happen naar het water (of naar het pistooltje..)
Verder kan ik je er niet mee helpen. Hopelijk is het gewoon een tijdelijk puberaal trekje en is het zo weer over Knipoog .

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:29

oei dat is minder leuk, zeker bij zo'n enorme hond !
m'n buren hebben er eentje en die heeft het buiten naar andere dieren en mensen wel, maar naar de eigen family echt niet.....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 07:55

simpele controle:
hij gromt en kijkt blij, dan ga je niet naar HEM TOE, maar je gaat elders zitten en je roept hem.

Komt hij direct naar je toe dan kan je lekker knuffelen, zoniet dan zal je hem van zijn plek moeten sturen en grondwerk gaan doen....

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:46

loveshadow schreef:
Jaja, dat heb ik vorige periode moeten leren voor mijn biologietentamen Slim . Als ik het goed heb, noem je dit conflictgedrag; ambivalent conflictgedrag om precies te zijn. Het dier twijfelt tussen twee dingen. Je kunt het vergelijken met het gedrag van wolven: als die twijfelen tussen vechten of vluchten, dan gaan ze dreigen.
Hartstikke leuk dat je dit nu weet en wat lijk ik nu wijs Bloos , maar hier heb je natuurlijk niet zoveel aan. Ik raad je inderdaad aan om op cursus te gaan, ik denk dat ze je daar het beste kunnen helpen. Wij hebben ook een vrij grote hond die het in het begin bij mij ook deed. Volgens mijn vader kwam het omdat ik veel op mijn knieën bij haar ging zitten. Daardoor zat ik ongeveer op haar hoogte en zag ze mij als concurrent die ze wel eventjes aan kon Vork . Dus ik weet niet of je dat op dit moment doet, maar ga niet op de grond bij hem zitten, maar zorg dat je groter dan hem blijft. Bij mij hielp het in ieder geval Lachen . En we hadden nog een trucje maar daar mag je me niet om uitlachen Bloos : elke keer als ze gromde (zonder dat we haar zaten uit te dagen natuurlijk) of als ze andere dingen deed die ze niet mocht, dan spoten we haar een beetje nat met een waterpistool. Hihi! Vond ze niet zo leuk en het werkte prima Haha! . Alleen kan het wel zijn dat hij gaat happen naar het water (of naar het pistooltje..)
Verder kan ik je er niet mee helpen. Hopelijk is het gewoon een tijdelijk puberaal trekje en is het zo weer over Knipoog .

Dat was ook mijn eerste gedachte.. De hond weet niet goed welke positie hij moet aanhouden ten opzichte van jou, vandaar het dubbele gedrag. Zeker in de puberperiode zal dat gaan meespelen, hij zal proberen om een trapje hoger te komen in de rangorde, maar weet nu niet goed of en hoe dat zal lukken..
Grotendeels gaat dit probleem aan jou liggen. Het feit dat hij twijfelt, is een teken dat jij in je houding naar hem toe niet duidelijk genoeg bent en hem dus de mogelijkheid geeft om te twijfelen. Je geeft zelf ook aan.. Hij gromt, jij aait.. waardoor hij bevestiging krijgt voor zijn gegrom en waardoor jij in een lagere positie komt. Je beloont het gegrom dus gewoon nu.

Eerste grote tip: ga naar een hondenschool, daar kunnen ze je leren hoe je op een correcte en vriendelijke manier toch de baas kan zijn over je hond.

Verder kan je ook in de kleine dingen de 'rangorde-strijd' die hij wil voeren vermijden. Het zijn kleine dingen, maar wel Ooh zo belangrijk.
-Begin niet met touwtrekken of trekspelletjes met je hond. Een RR is zoiezo sterker dan jou, en door een trekspelletje te winnen versterkt zijn dominante positie
-Geef hem geen aandacht als hij daar zelf niet om vraagt, en ook dan pas aandacht geven als JIJ dat wil. Jij beslist wanneer de aandacht komt, wanneer niet. (als jij hem aandacht gaat geven, versterk je hem in zijn dominante positie. Als hij aandacht moet komen vragen, versterk je jou dominante positie)
-Als je wil gaan wandelen: laat hem nooit als eerste naar buiten! Jij gaat als eerste buiten, dan pas je hond.
-Als je hem eten geeft, geef je eerste het bevel zit+blijven. Je hond mag pas eten als jij het bevel daar toe geeft.
-Laat je hond NIET op de zetel of op het bed, hij moet altijd in een lagere positie dan jij liggen
-Ga nooit naar je hond toe, laat hem naar jou komen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:46

WilmaW schreef:
Ga naar een goede hondeschool, eentje die niet werkt met koekjes (een leider in de roedel geeft de anderen ook geen koekje als ze naar hem luisteren)

Sinds wanneer zijn wij honden? Ik vind niet dat je mensen klakkeloos met honden mag vergelijken omdat wij simpelweg geen honden zijn. Hoe ga je dan een hond gaan motiveren en sturen om bv. te gaan liggen? Wat gebruik je dan als motivatie om een oefening aan te leren? De leider in de roedel zal dan ook geen oefeningen als af en blijf vragen aan zijn 'onderdanen'...tenzij je dit in een hondenschool niet wil leren.

Om even op het probleem te komen denk ik dat het erg moeilijk is om via de pc een gedrag te beschrijven en te evalueren. Je moet echt naar het totaalplaatje kunnen kijken. Laat dus idd. best een therapeut even langskomen.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:14

AstraGirlie schreef:
WilmaW schreef:
Ga naar een goede hondeschool, eentje die niet werkt met koekjes (een leider in de roedel geeft de anderen ook geen koekje als ze naar hem luisteren)

Sinds wanneer zijn wij honden? Ik vind niet dat je mensen klakkeloos met honden mag vergelijken omdat wij simpelweg geen honden zijn. Hoe ga je dan een hond gaan motiveren en sturen om bv. te gaan liggen? Wat gebruik je dan als motivatie om een oefening aan te leren? De leider in de roedel zal dan ook geen oefeningen als af en blijf vragen aan zijn 'onderdanen'...tenzij je dit in een hondenschool niet wil leren.

Om even op het probleem te komen denk ik dat het erg moeilijk is om via de pc een gedrag te beschrijven en te evalueren. Je moet echt naar het totaalplaatje kunnen kijken. Laat dus idd. best een therapeut even langskomen.

Er staat niet dat mensen honden zijn, maar dat je naar het "natuurlijke" gedrag van honden onder elkaar moet kijken. (ja een hond heeft ondanks dat hij bij mensen op is gegroeid een oergedrag)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:26

Wilmaw : Leg mij dan eens uit hoe je op een natuurlijke manier een hond leert om te gaan liggen ... Dan begrijp ik je hopelijk wat meer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:34

uitgaande van het verhaal wat door de TS beschreven word is mijn eerste gedachte: een dominantieprobleem....
loveshadow beschrijft het idd heel erg goed Ja

ik ken de hond niet en kan jammergenoeg zijn blik er niet bij zien maar ik kan wel zo een idee vormen hoe dit ongeveer gaat
je vertelde ook dat je vader jarenlang honden heeft getraind, ik zou met dit verhaal eens naar hem stappen
zijn ervaring zou ruim voldoende moeten zijn voor een hond met een dominatieprobleem
zoniet? dan een gedragstherapeut
een hondenschool raad ik niet aan omdat ik denk dat hun net zo ver kunnen komen als je vader en niet verder...

veel succes, ik hoop dat je dit op tijd onder controle krijgt voordat er ongelukken gebeuren

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:36

ik ben het deels met AstrraGirlie eeens en deels met WilmaW.
jij bijt je houd ook niet, jij gromt ook niet dus je bent niet een roedel lijder zoals een hond dat zou doen.

toch vind ik het punt belonen met snoepjes gevaarlijk, want ze moeten vind ik gewoon luisteren omdat ze moeten luisteren en niet omdat ze snoepjes krijgen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:05

akkoord, op termijn mag je dat gaan verwachten van de hond dat hij zonder snoep gehoorzaamt, maar voor het aanleren van een oefening zie ik geen probleem erin. Als de hond het door heeft, dan kan je zo nu en dan het snopeje weglaten en een knuffel geven. Maar voor sommige honden is een knuffel gewoon niet voldoende om een oefening aan te leren, ze hebben dan een sterkere motivatie nodig. En natuurlijk moeten we de hond als 'hond' zijnde respecteren, en er ook gepast op reageren zoals in veel boekjes te lezen staat. Maar honden leven met mensen en niet alleen met andere honden, het is voor beiden wat aanpassen en inleven in de andere zijn leefwereld. Knipoog
En kan het niet zijn dat de RR een medisch probleem heeft, zodanig dat hij wel wil aangeraakt worden, maar ergens pijn heeft ?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:18

Volgens mij besrchrijf je zelf het grootste probleem al, de hond regeert....
Heel simpele dingen om daar verbetering in te brengen...
Negeer de hond als hij naar jou toe komt. Ook als het is om te 'spelen' (honden spelen niet, maar zijn altijd bezig met de rangorde)
Eerst het gezin eten, dan pas de hond (en hond daarbij op een vaste plaats, als ranglaagste, eet hij ook als laatste). Hond niet meer op de bank (ranglagere hebben nooit zo'n goede plek).
Als de hond ergens ligt waar jij door moet, loop hem omver, iig moet hij plaats maken voor de ranghogere.
Commando's aanleren, deze door de hond op JOU tijd uit laten voeren (belonen met een knuffel spel brok).
Grommen iig negeren, ik zou me niet graag de woede van een RR op de hals willen halen nl.
Succes en wees vooral voorzichtig!! E nvraag je vader om advies, met een trainersachtergrond, moet hij ook weten wat je eraan moet doen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:00

Allereerst wil ik jullie bedanken voor jullie tips en het meedenken. Zelf dacht ik ook al aan een dominantieprobleem, wat op zich ook wel vrij logisch zou zijn als ik gewoon nadenk over bepaalde dingen.

@hestejente, hij gromt alleen en laat zijn tanden verder niet zien hoor, vaak ligt hij gewoon nog op de kop en doet zich nog niet eens de moeite om op te staan.
@loveshadow¸klopt over conflictgedrag heb ik ‘vroeger’ ook een stukje gehad bij Biologie.
@naadje24, zeker kan ik bij mijn vader ook terecht voor vragen, k heb zelf vroeger ook wel vaker geholpen met ‘trainen’ enz, maar een mechelse herder is toch een andere hond als een RR.
@AstraGirlie, nee Thybeau heeft niks medisch verkeerd zitten. Hij heeft alleen afentoe kapotte oren (van het flappen), maar dat weet k en daar raak ik hem ook niet bewust aan.
@tantjeuh , jij zegt”Als je wil gaan wandelen: laat hem nooit als eerste naar buiten! Jij gaat als eerste buiten, dan pas je hond” haha dat wordt wat moeilijk, hij opent zelf de deur om naar buiten te gaan.

Bedankt voor al jullie tips m.b.t. mijn dominantiepositie versterken, want die zijn natuurlijk ‘makkelijk’ toepasbaar. Ik merk trouwens ook als ik dan tegen hem zeg van g*dverd*mme grom niet zo etc., dan begint hij me wel weer te likken onderdanigheid dus, hopelijk kan ik hem op die lijn voor laten zetten. Ik ben overigens niet bang dat hij zal bijten of iets, daar geeft hij verder geen aanleiding toe gelukkig.

Overigens is een gedragstherapeut ook geen slecht idee, maar ik ga eerst eens met alle andere tips aan het werk en als het dan niet minder wordt, dan ga ik daar naar toe.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:08

AstraGirlie schreef:
Wilmaw : Leg mij dan eens uit hoe je op een natuurlijke manier een hond leert om te gaan liggen ... Dan begrijp ik je hopelijk wat meer.

Ik ben hier niet om een ander te beledigen of een ander een menig op te dringen alleen om een mening te geven.

Als antwoord op jouw vraag:
Mijn hond gaat niet liggen of zitten op comando.
Mijn hond loopt wel netjes aan de lijn naast mij en gaat staan als ik stil ga staan.
Mijn hond gaat naar zijn mand als ik hem daar naar toe stuur.
Luistert hij niet dan grijp ik hem in zn vel (bij honden te vergelijken als een snauw/ van zich afbijten) en wijs ik hem zn plek in mijn "roedel".

De vraag ging ook over het gromen en niet over het laten liggen van een hond.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:09

hoi,

ik denk dat het verstandig is om eens naar een goede hondenschool te gaan... of mischien een gedragsdescundige...

het kwispelen is niet altijd een teken van blijdschap (wat toch volgens somige mensen zo wordt ervaren) maar kan vele dingen betekenen. en grommen en kwispelen kan dus inderaat daatwerkelijk wel samen.
het grommen tijdens het touw trekken wil opzich ook wel wat zeggen, dat betekend dat hij wél even denkt te winnen.
even een tijdelijke tip is om niet meer met deze hond te touw trekken, mits je zeker weet te winnen (en dus ook écht het speeltje wint, niet naar 5 minuten weer aan de hond geeft, heeft hij namelijk anders alsnog gewonnen)
een trekspelletje is puur de rangorde bevestigen.

het de hond zelf de deur laten openen? lijkt me niet verstandig, jij bepaalt toch waarneer er gewandeld wordt en waarheen? nu doet de hond dat.
laat de hond wachten, jij eerst dan de hond, al duurt het een uur voor dat je buitenbent, jij eerst! jij bent de leider en moet kijken of het veilig is buiten, hij niet...

verder kan ik moeilijk oordelen over het internet natuurlijk, ik zou graag het "totaal" plaatje zien.

maar een hond hoord niet te grommen.... zo wel vind hij dat hij wel de baas durft te zijn...

voor vragen kun je altijd pben Lachen