Hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 20:28

Ik las net een stukje over een kunstenares wiens hamsters in beslag zijn genomen omdat zij ze in een hamsterbal liet lopen. Het artikel staat hier: http://www.nu.nl/news/1405854/60/Hamste ... eo%29.html

Wat vinden jullie daar nou van? Is zo'n bal echt slecht? Ik kan me er eigenlijk wel wat bij indenken. Maar aan de andere kant snap ik ook wel weer dat je hem liever in zo'n bal stopt dan dat hij stroomkabels ofzo doorknaagt.

Wat is jullie mening?

Anoniem

Re: Hamsterbal, diervriendelijk of mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:37

Ja, slecht/zielig.

Een hamsterwereld bestaat voornamelijk uit geuren en in zon bal ruiken ze niks. Bovendien houden ze ervan om in hoekjes te gaan zitten wat ook onmogelijk is in zo'n bal. Tevens kunnen ze zelf niet beslissen wanneer ze er uit willen.

Mensen denken vaak dat ze alles maar kunnen maken met hamsters, terwijl het in werkelijkheid zeer stressgevoelige dieren zijn.

Kortom: Troep.

Die van mij mogen gewoon loslopen in een grote ren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:41

Het is de kunstenares wier (heeft namelijk betrekking op een vrouw)

Maar dat terzijde. Die hamsterballen had ik al op het journaal gezien en toen leek het me al niet diervriendelijk. Sluit me bij jullie aan dat ik dit soort geintjes niet met een hamster (of wat voor dier ook) zou uithalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:43

Ik vind die ballen ook zeer dieronvriendelijk. Als ze erin lopen zien ze niet goed waar ze lopen en dan klappen ze nog hard tegen een muur of iets dergelijks. Moet je eens voorstellen als jou dat overkomt, voor een hamster is het nog erger, die zijn veel gevoeliger. Je hebt tegenwoordig ook ballen voor konijnen, cavia's en ratten. Van mij mag het echt verboden worden, evenals die ronde vissenkommen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:46

LiNdA1986 schreef:
Ik vind die ballen ook zeer dieronvriendelijk. Als ze erin lopen zien ze niet goed waar ze lopen en dan klappen ze nog hard tegen een muur of iets dergelijks. Moet je eens voorstellen als jou dat overkomt, voor een hamster is het nog erger, die zijn veel gevoeliger. Je hebt tegenwoordig ook ballen voor konijnen, cavia's en ratten. Van mij mag het echt verboden worden, evenals die ronde vissenkommen.

Ja *wordt al claustrofobisch bij het idee zelf in zoiets te worden gestopt door een gigahamster Clown *

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:11

Eens met Wuis Lachen

Zoiets zou ik nooit kopen, niet voor mijn hamster, maar ook niet voor een muis, rat, cavia of zelfs fret. Als je je dieren los wilt laten lopen, dan moet je daar maar iets op verzinnen, maar niet zo'n bal.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:16

Liet mijn hamster er ook wel eens in, had hem dan gewoon los in mijn kamer en de bal ergens liggen, hij ging er dan ook gewoon zelf in Nagelbijten / Gniffelen
En dan niet alleen in maar hij ging ook rond 'rijden' e.d.

''De dieren zitten 4 uur lang in een bol opgesloten en hebben geen vrije keuze of ze willen rennen, slapen, eten of drinken.
''

Dat is toch ook te erg voor woorden Scheve mond
5 minuten oke, maar 4 uur lang Ziek
En ook nog felgekleurden... Scheve mond (vind die felgekleurde hamsterkooien met felgekleurde buizen ook vreselijk)

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:28

ik zelf vind het woord dierenmishandeling een groot woord ervoor maar diervriendelijk.? nee dat echt niet.. doe je hampie dan in een kamertje zonder kabels.. in badkamer ofzo even lekker laten lopen Haha!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:42

Ik had 10 jaar geleden ook een hamster en zo'n bal.. Achteraf heb ik spijt dat ik het beessie dat ooit heb aangedaan Bloos

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:47

Ik heb ook een hamsterbal voor mn hamsters. Ik gebruik hem alleen als ik hun kooien ga verschonen. Dan zitten ze misschien 10/15 min per week in dat ding. Langer ook echt niet.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:51

Hamsters zijn idd heel gevoelige diertjes.
Snap het nut van zo'n bal eigenlijk ook niet, ze botsen overal tegen aan, vallen soms eens van de trap, weten niet waar ze naar toe gaan en het enige dat ze in zo'n bal kunnen is lopen, zodanig klein is dat ...

Ik vind het dierenmishandeling, als je dieren wilt, zorg er dan ook GOED voor, en niet van ver.
Mijn konijnen hebben zelfs een grote ren zodat ze hun pootjes kunnen strekken, dieren hebben plaats nodig.
Kun je die niet geven? Neem er dan geen...

8nnemiek

Ik heb lang geleden ook een hamster gehad, met zo'n bol, en die ging er ook zelf in als ik hem losliet, die vond dat geweldig. Blijkbaar voelde hij zich daarin veilig omdat er niemand bij kon, maar kon wel rondrollen door de kamer. Het was soms zelfs een klus om hem eruit te krijgen hihi Tong uitsteken Dan moesten we de bal in de kooi leggen totdat hij er zelf uit kroop een half uur later.
Dat was trouwens een bal van dun, helder plastic met gaatjes waardoor hij kon ruiken. We zette hem zo ook af en toe buiten op het gras, overal nieuwe geuren en grassprietjes die door de gleufjes kwamen. Maar dat was ook nooit langer dan 15 minuten. Een paar uur vind ik ook véél te lang, ze moeten toch kunnen drinken en eten en slapen..

Uppojono

Idd 4 uur is veel te lang.. Ik deed vroeger mijn hamster ook in zo een bal, dan ook niet langer dan een kwartiertje, maar hij ging ook hard rennen. Ik vind het verschil met zo een hamsterwiel niet heel groot, daar rende die van mij uren in rond. Ik heb dus niet het idee dat ik mijn 'kleine kruimeltje' heb mishandelt.. Tong uitsteken

Maar 4 uur is veel te lang en bovendien gebruik je geen dieren als kunst..

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:17

Dit heb ik op tv gezien, ik weet alleen niet meer bij welk programma.. Echt een heeeeeeeeeeeeeleboel ballen met hamsters erin.. Ze zei dan dat ze dan vrijheid hadden om te kunnnen lopen.
Ze kocht al die hamsters en deed ze in ballen en na het project gingen ze terug naar de fokker waar ze vandaan kwamen.

Nou mijn hamster ging ook wel eens in een bal en als die het zat was liep hij zelf terug naar zijn kooi, heel grappig....

Vind het niet echt zielig maar als het voor een project gebuikt wordt wel...

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:25

Die kunstenares had ook al eerder haar kat vermoord om daar een handtas van te maken.

Ik vind die hamsterballen ook dier onvriendelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:26

furious schreef:
Die kunstenares had ook al eerder haar kat vermoord om daar een handtas van te maken.

Pardon? Nagelbijten / Gniffelen
Vermoord? Hoe weet je dat zo zeker?

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:28

Cayenne schreef:
furious schreef:

Pardon? Nagelbijten / Gniffelen
Vermoord? Hoe weet je dat zo zeker?

Ze was bij de wereld draaid door. Ze vond haar kat er depressief uitzien dus heeft ze hem uit zijn lijden verlost. Gestoord

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:33

Idd, haar kat was depresief, dus toen heeft ze er maar een tas van gemaakt......

Zo'n hamsterbal heb ik ook. Mijn hamster vind het geweldig, zodra ik met die bal aan kom springt hij er al in (dat terwijl het normaal niet echt een vriendelijke knuffel hamster is Tong uitsteken).
Maar alleen een klein half uurtje (als het al zo lang is) tijdens het schoonmaken van zijn kooi. Maar dan moet ik hem echt weer uit z'n bal halen, zelf gaat hij er vaak niet uit.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:35

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:36

Mijn hamster vond het ook altijd leuk, sprong vanzelf in z'n bal en hij wilde er ook niet meer uit. ROFL

En het was voor z'n eigen veiligheid, ik had geen kabel-loze kamer, en een hond die alles als een snack zag (als hamster in de bal zat ging de hond er niet achteraan Knipoog ).

Maar ik liet hem er maar een kwartiertje in. Hoewel ik het idee had dat het dier zich er uren in kon vermaken. Gestoord

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:39

mijn hamster heeft ook zo'n bal
maar hij gaat er alleen in als je de kooi verschoon
vroeger ging die wel eens een opbergdoos zonder deksel er op dan he
en daar ging die uit klimmen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:41

Zelf geen hamsters gehad, maar een vriendin van mij vroeger wel. De hamsters konden zelf kiezen of ze erin wilden, en dat ging prima. Ze wilden er alleen bijna niet uit Haha! . Dus als ze hun lolletje gehad hadden werd de bal weer keruig opgeruimd.

Op zo'n manier heb ik er geen enkele moeite mee, maar 4 uur achter elkaar is veel te lang.

Fjordenmeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:42

Ach tsja.. het beestje moet er wel zelf uitkunnen. In het beginnen zijn ze misschien wel helemaal nieuwsgierig en bezig met de bal, maar ik denk dat ze het echt niet leuk vinden na 5 minuten, dus ik vind dat je er mee moet uitkijken, want het ziet er niet zo leuk uit. Ik heb zelf trouwens ook een hamster gehad en die heb ik nooit in zo'n bal gezet.

* trouwens, een bal waar ze zelf goed(!) uitkunnen, kan denk ik niet echt kwaad
Laatst bijgewerkt door Fjordenmeid op 25-01-08 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:42

Ik deed vroeger altijd mijn hamster in zon bal wanneer ik ging verschonen, verder nooit eigelijks.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:47

Hoe zou jij het vinden als je erin wordt gestopt? Wij zeggen dan wel '' Nee dank je wel'' maar die hamsters kunnen dat niet, mogen we ze daarom gewoon in zo'n ding stoppen? Is dat eerlijk? Nou volgens mij niet... Knipoog

Ik heb toen ik hamsters had ze nooit in zo'n bal gedaan. Las het bericht ook en vind het terecht. Om geloof ik 50 hamsters 4 uur in een bal te stoppen vind ik echt te ver gaan.

Het is zo tegen de natuur van die beestjes in. Nee danku.