Cavia's zijn inderdaad een kei in zich enorm aanstellen. Ik heb twee borstels en als ik bij de oudste de nagels wil knippen hoe ik het zakje met de schaartjes etc maar te pakken en hij krijst erop los

En als een het doet dan doet de ander het vaak ook omdat cavia's groepsdieren zijn en elkaar alarmeren.
Uit je verhaal maak ik op dat je ze nog niet zo lang hebt? Misschien kun je dan ook beter even wachten met knippen tot ze jou vertrouwen. Oefen eerst met een zachtje borstel met zachte haartjes
http://www.dekleinespruit.be/imagemagic ... =prod_info zo eentje. en beloon ze met wat lekkers en zet ze terug of laat ze iets doen wat ze leuk vinden. Doe dit op vaste tijden! Cavia's hebben een simpel brein en kunnen niet zoals dieren met een groter brein (primaten en honden) koppelen dat als ze rustig zijn bij knippen ze iets krijgen. Het moet dus een gewenning worden wat iedere dag of om de dag gebeurd.
Kennen ze de babyborstel dan kun je gaan oefenen met klitten uitkamen.
Je kunt ook bij de dierenwinkel een speciale schaar kopen. Deze zijn mat en verspiegelen dus geen licht (kunnen ze bang voor zijn omdat ze geen zicht recht voor en achter zich hebben)deze maken volgens mij ook geen geluid maar weet ik niet zeker. Smeer met een opengesneden wortel/paprika/witlof over de schaar en laat hem ruiken. Als ze niet meer bang zijn voor de routine vasthouden/aaien/borstelen/schaar kun je voorzichtig aan proberen te gaan knippen of evt scheren zoals hierboven staat. Probeer het zowel met twee tegelijk als met een. Mijn cavias blijven rustiger als ze met zijn tweeen op schoot zitten en ik bij een de nagels knip.
Succes! En onthoud het zijn wel echte aanstellers hoor