Cavia's flippen als ik ze knip: tips??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Cavia's flippen als ik ze knip: tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:49

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik twee Peruviaanse cavia's: langharig dus. Lachen Maar al vanaf het begin flippen ze als ik ze wil kammen, ze blijven ook flippen, ze beginnen keihard te krijsen en te spartelen. Ze lijken alleen maar last te hebben van dat haar, dus ik heb besloten ze kortgeknipt te houden. Maar ook van de schaar worden ze helemaal gek, zelfs zo gek dat ze beginnen te bijten. Eraan laten wennen is tot nu toe nog niet gelukt, ze zijn gewoon zó bang voor dat ding.
Overigens lopen ze iedere dag los en zitten ze iedere dag op schoot, ze beginnen al aardig tam te worden. Op schoot zitten vinden ze weer wel leuk, ze liggen vaak helemaal uitgestrekt met de achterpootjes naar achter op schoot. Alleen knippen /kammen gaat dus niet. Iemand misschien tips hoe ik dit moet aanpakken of hoe ik ze moet laten wennen Verward (ik ben helaas geen expert in de cavia-psyche..)

_Mars_

Re: Cavia's flippen als ik ze knip: tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:51

Als mijn cavia het niet leuk vond, om geknipt oid te worden,
Leg ik gewoon een stukje groente neer, zodat ze afleiding krijgen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 20:58

Heb ik al geprobeerd, daar trappen ze niet in. Maar toch bedankt ..Lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:02

Misschien vinden ze het gevoel dat hun haar omhoog gaat vervelend? Kun je ze wel gewoon aaien?
Je kunt uiteraard oefenen met de schaar, door deze niet te gebruiken, maar als ze op je schoot lekker liggen te luieren, het knipgeluid te laten horen. Dan merken ze dat het niets engs is.
Ook oefenen in het vastpakken van plukken haar, voor het geval dat dat het probleem veroorzaakt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:23

Steeds maar een heel klein stukje tegelijk knippen en daarna stevig belonen?

Ik had hetzelfde met de nageltjes van mijn katten, nu knip ik iedere week 1 pootje, de ene week bij de een en de andere week bij de ander. Zo duurt het niet te lang en omdat ik ze toch twee weken later weer knip zijn ze vaker in de hand en ze beginnen er aan te wennen. Snoepje na afloop en dan is er niks meer aan de hand. Een hele verbetering met eerst, toen poes zich losworstelde, zich blazend onder de kast verschanste en minstens 2 weken na het poticurebehandeling niet geaaid wenste te worden.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:25

Cavia's kunnen zich soms flink aanstellen hoor.
Je hoeft soms maar na ze te wijzen en ze beginnen al te krijsen.
Gewoon geduld hebben en blijven oefenen. Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:11

foetsie schreef:
Cavia's kunnen zich soms flink aanstellen hoor.
Je hoeft soms maar na ze te wijzen en ze beginnen al te krijsen.
Gewoon geduld hebben en blijven oefenen. Knipoog

Ja maar het is een beetje lastig om een spartelende cavia te knippen he Knipoog

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een sheltie die zichzelf onder pist als ze lang haar bij haar kont heeft. Ik gebruik tegenwoordig de tondeuse. Je pakt een pluk, en 'scheert' het met de tondeuse kort af. Mijn cavia was altijd erg bang voor de schaar maar met een tondeuse is het geen probleem. Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 08:20

resque remedie van bach geven daar worden ze rustig van.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:08

langharige cavia's staan bekend om hun aansteller gedrag haha ik heb hier een tessel caaf en die is zo erg dat als je 1 sprietje haar pakt dat hij al begint te krijsen haha..

mijn cavia scheer ik altijd.. ik doe het ook nooit met een schaar.. veel te gestrest voor de beestjes behalve als er een kladje zit die haal ik er zo uit..

misschien dat 1 de cavia goed vast hou en de andere knipt.? dit hielp bij mij toen wel.. en in mijn eentje gewoon resoluut zijn meteen knippen en aaien als hij niet hard piept of tekeer gaat als voor heen Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:18

Cavia's zijn inderdaad een kei in zich enorm aanstellen. Ik heb twee borstels en als ik bij de oudste de nagels wil knippen hoe ik het zakje met de schaartjes etc maar te pakken en hij krijst erop los Knipoog En als een het doet dan doet de ander het vaak ook omdat cavia's groepsdieren zijn en elkaar alarmeren.

Uit je verhaal maak ik op dat je ze nog niet zo lang hebt? Misschien kun je dan ook beter even wachten met knippen tot ze jou vertrouwen. Oefen eerst met een zachtje borstel met zachte haartjes http://www.dekleinespruit.be/imagemagic ... =prod_info zo eentje. en beloon ze met wat lekkers en zet ze terug of laat ze iets doen wat ze leuk vinden. Doe dit op vaste tijden! Cavia's hebben een simpel brein en kunnen niet zoals dieren met een groter brein (primaten en honden) koppelen dat als ze rustig zijn bij knippen ze iets krijgen. Het moet dus een gewenning worden wat iedere dag of om de dag gebeurd.
Kennen ze de babyborstel dan kun je gaan oefenen met klitten uitkamen.
Je kunt ook bij de dierenwinkel een speciale schaar kopen. Deze zijn mat en verspiegelen dus geen licht (kunnen ze bang voor zijn omdat ze geen zicht recht voor en achter zich hebben)deze maken volgens mij ook geen geluid maar weet ik niet zeker. Smeer met een opengesneden wortel/paprika/witlof over de schaar en laat hem ruiken. Als ze niet meer bang zijn voor de routine vasthouden/aaien/borstelen/schaar kun je voorzichtig aan proberen te gaan knippen of evt scheren zoals hierboven staat. Probeer het zowel met twee tegelijk als met een. Mijn cavias blijven rustiger als ze met zijn tweeen op schoot zitten en ik bij een de nagels knip.

Succes! En onthoud het zijn wel echte aanstellers hoor Knipoog

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:09

Fairytail schreef:
Cavia's zijn inderdaad een kei in zich enorm aanstellen. Ik heb twee borstels en als ik bij de oudste de nagels wil knippen hoe ik het zakje met de schaartjes etc maar te pakken en hij krijst erop los Knipoog En als een het doet dan doet de ander het vaak ook omdat cavia's groepsdieren zijn en elkaar alarmeren.

Uit je verhaal maak ik op dat je ze nog niet zo lang hebt? Misschien kun je dan ook beter even wachten met knippen tot ze jou vertrouwen. Oefen eerst met een zachtje borstel met zachte haartjes http://www.dekleinespruit.be/imagemagic ... =prod_info zo eentje. en beloon ze met wat lekkers en zet ze terug of laat ze iets doen wat ze leuk vinden. Doe dit op vaste tijden! Cavia's hebben een simpel brein en kunnen niet zoals dieren met een groter brein (primaten en honden) koppelen dat als ze rustig zijn bij knippen ze iets krijgen. Het moet dus een gewenning worden wat iedere dag of om de dag gebeurd.
Kennen ze de babyborstel dan kun je gaan oefenen met klitten uitkamen.
Je kunt ook bij de dierenwinkel een speciale schaar kopen. Deze zijn mat en verspiegelen dus geen licht (kunnen ze bang voor zijn omdat ze geen zicht recht voor en achter zich hebben)deze maken volgens mij ook geen geluid maar weet ik niet zeker. Smeer met een opengesneden wortel/paprika/witlof over de schaar en laat hem ruiken. Als ze niet meer bang zijn voor de routine vasthouden/aaien/borstelen/schaar kun je voorzichtig aan proberen te gaan knippen of evt scheren zoals hierboven staat. Probeer het zowel met twee tegelijk als met een. Mijn cavias blijven rustiger als ze met zijn tweeen op schoot zitten en ik bij een de nagels knip.

Succes! En onthoud het zijn wel echte aanstellers hoor Knipoog

Dankjewel voor de uitgebreide reactie! Het wennen daar ben ik al mee begonnen, maar ze hebben zo'n hekel aan de schaar, laatst beet er zelfs eentje in de schaar Verward Nja, dat scheren is wel een hele goeie tip ja, daar merken ze tenminste niks van (behalve t geluid dan). Het ligt denk ik vooral aan t haar dat omhoog gehaald wordt. Ze zijn nogal gevoelig wat hun haar betreft, daarom houd ik ze ook kort.

Bedankt allemaal! Lachen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:36

mijn peruuf beer gaat ook zitten klappertanden als ik m wil kammen. knippen gaat wel. ik knip alleen het gedeelte bij de kont weg omdat het daar zo vies wordt (het is een enorme viespeuk) maar het kunnen idd aanstellers zijn hoor.