Cavia verzorging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Cavia verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:38

Volgende week maandag komt mijn cavia (wss. cavia's want ik vind 1 cavia zielig). Hoe verzorg je deze diertjes het beste?

Lous

Re: Cavia verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:42

In een ruime kooi met zaagsel en hooi, vooral dat laatste is zeer belangrijk. Zorg dat ze niet op de toch staan want ze zijn erg gevoelig voor schurft en kou. Zorg dat ze ook niet in een stressvolle omgeving staan. Want stress is dodelijk voor een cavia. Zorg dat het hardvoer dat je 1 keer per dag dient te geven, voldoende vitamine C bevat want dat kunnen ze niet zelf aanmaken.

Vitamine C zit ook in groenvoer zoals paprika,wortels etc. Geef hier alleen niet teveel van want anders gaan ze weer aan de diaree.

En ja een drinkflesje is ook zeer belangrijk en moet je goed schoonhouden om algengroei te voorkomen. Je kunt beter geen drinkbakje gebruiken omdat ze hier in poepen of hun hooi of zaagsel in gooien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:44

Wat ik heb begrepen is groenvoer niet slecht, ze moeten hier alleen aan wennen dus met mate opvoeren.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:55

Charaz schreef:
Wat ik heb begrepen is groenvoer niet slecht, ze moeten hier alleen aan wennen dus met mate opvoeren.

Groenvoer is zelfs heel erg goed voor cavia's! Inderdaad rustig laten wennen.
Bij mijn cavia's is andijvie, witlof en paprika favoriet.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:22

je moet juist elke dag groenvoer aan je cavia's geven (1 dagje overslaan is geen ramp natuurlijk) maar idd wat medea zegt met mate opbouwen.. in een keer is niet goed en kunnen ze in de diaree raken.. komen ze in de diaree geef ze dan maar eens een stukje beschuit of een droog plakje bruin brood Haha!

zaagsel of hooi in de ruime kooi, (geen stro) dit is slecht voor hun voetjes en oogjes..

hooi moet altijd in de hok aanwezig zijn want gaat de darmstelsel stil staan kun je die niet meer helpen en gaat je cavia dood..

altijd voer met extra vit c.. en zorg idd voor een drink flesje, als je deze wilt schoon maken kun je dat doen met koffie dik.. dit in het flesje doen je vinger in het opening en goed schudden.. dan kan je hem zelfs verkopen als een splinter nieuw flesje haha

als je nog meer vragen hebt mag je natuurlijk altijd vragen Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:07

2 cavia's is inderdaad beter, omdat het echte groepsdieren zijn!
Verder moeten ze een vrij groot hok, meestal een konijnenhok. Want de kooien die eigenlijk voor cavia's geschikt zijn, zijn veel te klein.
Verder kun je het beste een soort biks geven, hierin zit vitamine C. Ook is iedere dag groenvoer, zoals andijvie of paprika belangrijk, aangezien cavia's zelf geen vitamine C aan kunnen maken.
Ik haal mijn caafs ook iedere dag uit hun kooi en zomers mogen ze lekker buiten in een ren lopen. Soms lopen ze ook los binnen.
Op google kun je vast nog meer informatie vinden.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:56

Ik laat m'n caafjes ook iedere dag loslopen, zeker nu ze nog jong zijn Lachen zodra ze uit de kooi komen hebben ze de gekke vijf minuten: ze sjezen dan de hele kamer door Haha! kijk dan wel uit dat ze niet aan elektriciteitsdraden knagen of het behang van de muur strippen, dat doen de mijne namelijk het liefste
Ook heb ik ze allebei iedere dag omstebeurt minstens een half uur op schoot zodat ze tam blijven.. Moet ook wel want bij mij staan ze in de slaapkamer, anders vervreemden ze te snel van mensen.
Ik zou d'r wel twee nemen als ik jou was, dat is het beste en t gezelligste.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:23

mijn Cavia's staan buiten en daar doen ze het ook prima, ze hebben de heledag door hooi zodat ze daar lekker onder kunnen en ze kunnen er aan knagen.. verder krijgen ze gewoon een bakje biks.
Los laten lopen doe ik niet wat ze poepen en piesen overal Tong uitsteken en we hebben een kat.
verder krijgen ze idd ook groen voer.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:06

een gewone cavia kooi kan ook wel maar dan moet je ze er minimaal elke dag uit laten zodat ze hun pootjes kunnen strekken Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:26

@salsaentango: Dan moeten ze natuurlijk wel gaan rennen. Die 2 van mij kan ik een UUR buiten de kooi laten, ze verzetten geen poot. Hooguit als ik een stukje witlof nét buiten bereik leg dan scharrelen ze er heel even naartoe, maar rennen doen ze zeer zeker niet! (en das jammer, vind ik juist zo leuk Tong uitsteken )

Voor de rest zijn alle belangrijke dingen al genoemd geloof ik.. Voldoende ruwvoer (hooi), voldoende droogvoer, ruime kooi etc.. Bij de dierenwinkel zijn flesjes cavivit te koop, is een vitamine C supplement.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:37

De planning is zeker 2 cavia's in een kooi die ruim genoeg is, wij hebben geen behang op de muren dus daar kunnen ze al niet aan beginnen.

Cavivit heb ik al gekocht, genoeg groenvoer (met mate natuurlijk, niet dat ik die beestjes helemaal overvoer en aan de diarree help).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:42

Ik krijg binnenkort ook een cavia, dus ik lees even mee!

Cavia's kunnen dus ook buiten staan, het hele jaar door?? Kan je ze dan ook even naar binnenhalen om te kroelen, of is dat een te groot temperatuursverschil?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:44

In de winter is het te koud voor cavia's buiten en ze kunnen idd heel slecht tegen temperatuur verschillen. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om ze buiten te houden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:47

Ja, ik hou ze in eerste instantie ook gewoon binnen.
Zijn het een beetje klimbeestjes? Anders ga ik wat trappetjes ect voor der bouwen!

Kan ik beter een mannetje nemen of vrouwtje, of maakt dat geen verschil?
En zou een hamster ipv en tweede cavia ook een optie zijn?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:50

Een hamster en een cavia is imo hetzelfde als een paard en geit, erg leuk, maar ze spreken een 'andere taal'.

Cavia's zijn volgens mij meer graaf dan klim beestjes.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:10

NaNi schreef:
@salsaentango: Dan moeten ze natuurlijk wel gaan rennen. Die 2 van mij kan ik een UUR buiten de kooi laten, ze verzetten geen poot. Hooguit als ik een stukje witlof nét buiten bereik leg dan scharrelen ze er heel even naartoe, maar rennen doen ze zeer zeker niet! (en das jammer, vind ik juist zo leuk Tong uitsteken )

Voor de rest zijn alle belangrijke dingen al genoemd geloof ik.. Voldoende ruwvoer (hooi), voldoende droogvoer, ruime kooi etc.. Bij de dierenwinkel zijn flesjes cavivit te koop, is een vitamine C supplement.

dan hebben ze ook geen belang aan beweging buiten de kooi.. als ik mijne los laat dan bewegen ze ook niet maar dan is het ook een teken dat ze toch tevreden zijn met de kooi.. maar ik bedoelde ook niet dat je ze op de grond laat haha als je ze op schoot hebt gaan ze ook wel eens lopen (op sommige na dan Tong uitsteken) 1 van mijn caafs gaat meteen lekker op zijn zij liggen.. maar ja onze kooi is dan ook groot genoeg Haha! heb een flat van 4 hokken en elke hok is ongeveen 50 diep bij 50 hoog bij 60 breed Haha!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:31

Een aantal cavia weetjes:

1. Zagsels is SLECHT voor knaagdieren als cavia's en hamsters (maar ook ratten etc) er zit veel stof in en er zitten bepaalde stoffen in die vrij komen in de lucht waar de cavia niet tegen kan (artikel staat ergens op bokt) Plaats je dieren dus niet op zaagsel.
2. Let erop dat je bodem bedekking niet te hard of grof is. Een goede bodembedekking kan zijn fijne houtsnippers of hennepstrooisel. Ook kun je in de hoeken waar ze veel poepen natuurlijke kattenbakkorrels strooien(bijv van hout of mais) je kun er ook een hoektoilletje neer zetten bekend voor fretten!
3. Minimum afmeting voor 2 caviatjes is 120 cm. Het kan ook prima in 100cm maar laat ze dan even loslopen min 1 keer per dag
4. Caviatjes zijn gezeldschapsdieren de ideale plek is dus de woonkamer! Maar let op ze mogen niet in de toch staan. Echter moet je natuurlijk ook niet overdrijven want dan kunnen ze nergens meer tegen Knipoog
5. Het beste is om je cavia minimaal 1 keer per dan een half uur aandacht te geven, of meer natuurlijk! Maar geef hem ook rust.
6. Een cavia kan niet alle vitamines zelf aan maken zoals vitamine C maar ook K. Hierom eten ze hun eigenontlasting dit is normaal. geef geen gemengd voer aan je caviatjes want ze eten alleen de vetten zaden op en missen daardoor vitamine. Bijvoorbeeld voer van selective is geschikt voor je cavia.
7. Controleer je cavia op vieze ogen en neus etc. Een cavia laat niet snel zien dat hij ziek is maar als hij het laat zien moet je ingrijpen!
8. Cavia's dienen ten alle tijden hooi te kunnen eten dit hebben ze nodig voor hun vertering (hou ongeveer 2 handen per cavia per dag aan)
9. Je kunt je cavia het beste 2 keer per dag voeren. Achterop de verpakking staat hoeveel ze mogen hebben.
10. Groenvoer hebben cavia's nodig hier halen ze vocht uit maar ook vitamines, wel laten wennen uiteraard!
11. Weeg je cavia's elke week en houd een dagboekje hierover bij. Gewichtsverlies is het eerste teken dat er wat mis is.
12. Geef ze genoeg te doen. Die van mij zijn gek op hun hangmat en springen vaak op hun nachthokje!

En nu is het wel weer genoeg Knipoog
meer vragen stuur maar een PB

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:48

salsaentango schreef:
dan hebben ze ook geen belang aan beweging buiten de kooi.. als ik mijne los laat dan bewegen ze ook niet maar dan is het ook een teken dat ze toch tevreden zijn met de kooi.. maar ik bedoelde ook niet dat je ze op de grond laat haha als je ze op schoot hebt gaan ze ook wel eens lopen (op sommige na dan Tong uitsteken) 1 van mijn caafs gaat meteen lekker op zijn zij liggen.. maar ja onze kooi is dan ook groot genoeg Haha! heb een flat van 4 hokken en elke hok is ongeveen 50 diep bij 50 hoog bij 60 breed Haha!

Nou ja, ik heb er 2, de één duikt meteen in m'n nek als ik d'r op schoot neem, de ander blijft een beetje suf zitten. Heb ze al vanaf heel klein (té klein trouwens, de kleinste woog nog géén 300 gram kwam ik achter toen ik thuis kwam) en beide doen ze dat al vanaf het begin Tong uitsteken

Ze rennen overigens wél in de kooi (vooral 's morgens vroeg als ze wakker worden omdat ik wakker word) dus beweging krijgen ze wel Haha!

Giga hok heb jij dan trouwens! De mijne zitten nu in een plat hok met een huisje (en daar springen ze bovenop Tong uitsteken ) van 1 bij 1,20 ofzo.. M'n vriend roept al sinds augustus heel enthousiast dat ie een cavihok wil gaan bouwen zelf, maar dat komt er steeds niet van Tong uitsteken

Charaz, veel plezier met je caafjes trouwens, wat voor soort caafjes krijg je, weet je dat?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:50

Op welke ondergrond kun je ze dan het beste doen? Russel bedding? Hier zaten mijn ratten altijd op.

Ik krijg iig 1 borstelcavia (heb ik gereserveerd) en nr 2 moet ik er zaterdag of maandag nog bij zoeken.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:52

Charaz: Lees hierboven. Russel bedding vind ik niet ideaal het wordt snel vies zeker als je manen hebt. Die van mij krijgen het soms in hun nachthol als verrijking vinden ze erg leuk!

Het beste is geperste maiskorrels, houtsnip, hennepvezel en dergelijke bodems

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:54

Fijne houtsnippers vind ik te hard, lijkt mij dat ze daar zere pootjes van krijgen. Hennepstrooisel is zoiets als vlas of niet?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:55

Fijne houtsnippers kan prima: mijne leven er al jaren op en hebben nooit iets aan hun pootjes. Hennepvezel is wat groffer dan vlas.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 11:57

Tja maar er zijn vast ook cavia's die jaren leven in een te kleine kooi met enkel brokken en water. Wil niet zeggen dat het ideaal is.

Hennepvezel ga ik eens naar kijken in de dierenwinkel.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:59

Ik heb al bijna 14 jaar caviatjes Knipoog En ik controleer hun pootjes elke week op eventuele zwellingen en ze zijn nooit rood of aangetast geweest Knipoog Mijn ervaring is dat het dus prima kan.

Hennepvezel is in bijna elke dierenwinkel te koop en kost 3.99 voor 48 L geloof ik

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:59

Die van mij staan ook op houtsnip en die hebben ook nergens last van.. het zijn ook echt heel fijnsnipperige houtsnippers en m'n vorige caafje is 8 jaar geworden zonder ooit last van de pootjes te hebben!
Maar goed, hennepvezel kan ook prima Lachen

Ik dacht trouwens ook twee borstels te kopen, maar inmiddels zijn ze vreselijk langharig Knipoog

Ga je voor dames of heren?