Konijn... wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen_

Konijn... wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:25

Goed ik ben informatie aan het verzamelen voor het aanschaffen van een knaagdier (mijn kinderwens )
Nu heb ik al nagedacht over 2 cavia's maar konijnen trekt me toch meer Clown

Dus cavia is weg uit gedachten en ik ga 100% voor een nijntje Haha! alleen zit dus met een vraag.
Ik ben echt dol op dwerghangoor nijntjes alleen nu lees ik op verschillende websites van een konijn leeft het liefst samen en als ik dan google gebruikt en type dwerghangoor in dan staat er op de meeste websites het is beter om 1 dwergkonijn (hangoor of ander dwergkonijn ras) te kopen... goed Leen raakt dus een beetje de kluts kwijt en vraagt zich nu af wat is wijsheid, 2 dwerghangoortjes of 1 dwerghangoortje?

Misschien zijn hier ervaren dwergkonijnen kenners die mij hopelijk verder kunnen helpen Bloos

Sniesjuhh

Re: Konijn... wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:29

Ik weet wel dat 2 mannetjes vaak niet goed samen gaan, maar volgens mij moeten 2 vrouwtjes gewoon kunnen. Bij ons ging dat wel, helaas gingen ze naar een maandje of 3 al dood Boos!
Denk dat 2 vrouwtjes best kunnen. Bij mannetjes heb je ook kans dat ze gaan sproeien en dat is niet fijn kan ik je melden Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:30

2 konijnen, dat is sowieso mijn mening, wat maakt het nou weer uit watvoor ras het is.. denk ik zo.
Een konijn is een konijn en die horen samen te leven, mijn konijn is veel levendiger geworden sinds ze jonkies heeft gehad en ik daar één van gehouden heb.
zo nu en dan 'vechten' ze wel eens een beetje, maar that's nature. Ze zijn ook echt dol op mekaar Haha!

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:33

Ik heb 2 mannetjes. Komen perfect overeen. Lachen
Mij werd wel verteld dat het niet klikte dat ik 1 van de 2 of beiden moest castreren. Lachen

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:38

Jaimyliefje schreef:
2 konijnen, dat is sowieso mijn mening, wat maakt het nou weer uit watvoor ras het is.. denk ik zo.
Een konijn is een konijn en die horen samen te leven, mijn konijn is veel levendiger geworden sinds ze jonkies heeft gehad en ik daar één van gehouden heb.
zo nu en dan 'vechten' ze wel eens een beetje, maar that's nature. Ze zijn ook echt dol op mekaar Haha!

ja zo denk ik er ook over... maar goed navraag doen kan helemaal geen kwaad!
Beter goed geinformeerd dan impulsief een diertje kopen Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:39

Konijnen leven in principe liever samen. Maar... dan moeten ze wel genoeg ruimte hebben. In een klein hok vechten ze elkaar de kooi uit. Als ze in een hok zitten dat groot genoeg is en waar verstopplekken zijn, waar ze zichzelf kunnen terugtrekken gaat het eignelijk doorgaans altijd wel goed.

De beste combinatie blijft overigens gecastreerde man met vrouw. Dat gaat eigenlijk praktisch altijd goed.
Wil je persee konijntjes van jongs af aan? Anders zou je eens in een opvang kunnen gaan kijken, daar zijn konijnen vaak al aan elkaar gekoppeld, ze zijn vaak ook al tam(mer) en het scheelt vaak in de kosten voor bijvoorbeeld een castratie.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:39

Konijnen zijn geen knaagdieren, maar haasachtigen Haha!
Maar dat terzijde, konijnen zijn inderdaad groepsdieren. Enkel wanneer ze binnen gehouden met voldoende aandacht vind ik dat vaak nog te overwegen, maar het fijnst is met een maatje. Het beste is een gecastreerde ram met een voedster. In de opvang zitten ook leuke dieren of kijk anders is bij een goeie fokker. Ik adviseer zoiezo geen dierenwinkel, omdat je daar nooit weet wat er vandaan komt en de gemiddelde hangoor een flinke middenmaat word ipv een dwerg. Bij Roosbananas gaat 2 rammen heel goed, maar 9 van de 10 keer gaat het fout. Jij hebt de keus nog dus ga zoiezo niet voor 2 mannen. Twee dames gaat regelmatig goed, maar er is altijd nog een kans dat het fout gaat.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:40

Helemaal mee eens Faniek! Ja

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 00:44

Haasachtigen... ook goed!
Over koppelen en combinatie man/vrouw etc ben ik al helemaal op de hoogte.
Ben inderdaad geintereseerd in een opvang en anders een fokker, mij zie je echt geen dieren kopen bij een dierenwinkel. Nou ja een goudvis daar heb ik geen problemen mee!
Maar bedankt allemaal!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:47

Beter een keer teveel zeggen dan te weinig toch wat betreft de dierenwinkel Haha!
Ik fok overigens Nederlandse Hangoordwergen en ze leven bijna allemaal samen behalve de rammen. En ik vind het echte goedsullen. Ze zijn prima samen te houden. Ook voedsters onderling (zowel wel en niet met gecastreerde ram). Vooral de rammen vinden alles wel best. Kleurdwergen daar in tegen zijn overigens wel feller misschien dat het daar iets meer op gebasseerd is deze niet samen te houden ook al kan dat prima met de juiste combo.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 00:54

Hihi grappig Faniek. Dat beeld heb ik ook van kleurdwergen. Kleine krengetjes zijn het. Doe mij maar een hangoor, of een Vlaamse reus, of Nieuw Zeelander, of.... Alles mag, als het maar geen kleurdwerg is, die had ik echt standaard in mijn vingers hangen als ik niet oplette Haha!