Kat heeft bruin oorsmeer...oormijt???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Kat heeft bruin oorsmeer...oormijt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:36

Mijn kat heeft sinds enige dagen in zijn rechteroor veel bruin oorsmeer. Als je dichtbij hem bent ruik je het ook, het is een soort zoetige lucht.
Ik heb toen even op internet opgezocht waar dit door kon komen en kwam vaak bij de zogenaamde oormijt uit. Er stond ook dat de katten dan erg veel jeuk hebben en zich soms tot bloedens toe krabben. Mijn kat heeft echter helemaal geen jeuk aan zijn oor. Ik zie hem in ieder geval niet krabben.

Gisteren heb ik met wattenstaafjes voorzichtig zijn oorschelp en het begin van de gehoorgang schoongemaakt. Hij liet dat aardig toe (hij is heel zachtaardig). Ik ontdekte toen wel een soort sneetje in zijn oor.
Vandaag keek ik er weer naar en zijn oren zijn nog "schoon", alleen in zijn gehoorgang zit nog bruine prut, maar zo diep wil ik niet gaan porren. Ben bang dat ik dan iets beschadig.

Wie weet of dit inderdaad oormijt is? Hij heeft er dus geen last/pijn van, maar als het niet overgaat ga ik volgende week even naar de DA met hem.

PS: Mijn andere kat heeft nog nergens last van. Ze zijn wel veel buiten, maar gaan nooit erg ver van huis.

ellepel

Re: Kat heeft bruin oorsmeer...oormijt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:58

pff moeilijk,oormijt ziet er inderdaad wel wat uit alsof ze modder in de oren hebben zeg maar.
maar dat jeukt inderdad ook heel erg.
kan het geen opgedroogd bloed zijn van dat sneetje wat je ziet?

en inderdaad,even aankijken,mocht het niet beter worden dan kan je ze altijd even bellen toch?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:02

Ik had dat vermoeden ook bij mijn kat, de dokter heeft het bij een controle even onder de microscoop bekeken en vond geen oormijt.
Duurt 2 minuten en kost je wel een consult Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:40

Kelly_ann schreef:
Ik had dat vermoeden ook bij mijn kat, de dokter heeft het bij een controle even onder de microscoop bekeken en vond geen oormijt.
Duurt 2 minuten en kost je wel een consult Knipoog

Ja, de kosten van een consult liegen er niet om. Begrijp me goed, als er iets aan de hand is ga ik heus wel hoor, maar bij dit soort kwaaltjes kijk ik het eerst ff aan. Vooral ook omdat hij geen pijn/last ervan heeft. Hij heeft ook een keer een plek op zijn rug gehad van onbekende oorsprong. Heb ik een week lang goed schoongemaakt en is vanzelf weggegaan.

Het is trouwens geen opgedroogd bloed denk ik, want dat zouden een soort korstjes zijn. Wat ik er uithaalde was echt smeer (jekkie bah)

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 21-01-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:42

bij de dierenwinkel een flesje halen dat af en toe erinspuiten ( dan niet de poes door de kamer laten rennen, kamer vol oorsmeer) 7 euro of zo.
Mijn poes heeft dit af en toe ook.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:43

Je kan ook even bellen naar de dierenarts en eventueel een sampletje langsbrengen om het te laten bekijken onder de microscoop. Scheelt je hoogstwaarschijnlijk een consult, moet je alleen de kosten van het onderzoek betalen, maar dat zal niet zo hoog zijn.

A_Pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:48

onze kat op stal begon te waggelen en viel om wij waren bang dat zij vergiftigd was Ziek dus zaterdag meteen naar de d.a. en geen vergiftiging maar..... oormijt dat tast dus ook het evenwicht aan want ze lopen over het trommelvlies heen Gestoord .
we hebben nu een kuur van elke week een keer de oren druppelen en dat 3 weken lang dan is het weer over.
dus als je kat begint te waggelen dat weet je het Haha! .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:57

BrittKitt schreef:
Je kan ook even bellen naar de dierenarts en eventueel een sampletje langsbrengen om het te laten bekijken onder de microscoop. Scheelt je hoogstwaarschijnlijk een consult, moet je alleen de kosten van het onderzoek betalen, maar dat zal niet zo hoog zijn.

idd!
Ik zou er zeker geen spul ingooien als je niet zeker bent van oormijt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:21

Kan een ooronsteking zijn of inderdaad oormijt. Kan je een bezoekje aan de dierenarts aanraden die met de otoscoop verder dan jij in het oor kan kijken. (Vaak is het daar nog viezer)
Dan kan hij je de juiste middelen meegeven.

Wacht je te lang dan kan de kat evenwichtsstoornissen, fikse ontstekingen, koorts enz. krijgen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:19

Van de buitenkant kun je gewoon niet zien of het oormijt is of een ontsteking, of misschien zit er wel iets vast in zijn oor. Je kunt afwachten, met de risico's die hierboven al genoemd worden, en dan wordt t pas echt duur Clown . Plus dast als je zelf wel eens oorontsteking hebt gehad, je weet dat het verschrikkelijk pijnlijk is. Ik zou t wel weten, maarja het is jouw kat. Een diagnose stellen vanachter internet kan in ieder geval niet Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:32

koop bij de drogist een flesje tea tree aan de onderkant van de oortjes smeren 2 x per dag en het is zo weg.
Heeft hij geen oormijt dan maakt het ook niet uit want tea tree is een natuurlijk produkt wat geen kwaad kan.

ps: niet te veel smeren wan t dat is niet prettig aan de ogen.

succes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:51

Midasje schreef:
koop bij de drogist een flesje tea tree aan de onderkant van de oortjes smeren 2 x per dag en het is zo weg.
Heeft hij geen oormijt dan maakt het ook niet uit want tea tree is een natuurlijk produkt wat geen kwaad kan.

ps: niet te veel smeren wan t dat is niet prettig aan de ogen.

succes.

Dat zou ik dus niet doen aangezien je pas weet wat het is als je het hebt laten nakijken. Hoe langer je wacht hoe meer kans op bovengenoemde problemen. En bacterieeen en/of mijten vermeerderen zich dagelijks. Clown

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:02

Als je tea tree bij de oortjes smeert verdwijnt de mijt gewoon hoor heb je echt niet een of ander gif van de dierenarts voor nodig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:52

Deze verdwijnt hierdoor niet want je komt niet dieper in het oor. Waardoor er kans op gehoorbeschadingen, kop scheef houden enz. is.
Oormijt en ooronsteking moeten gewoon door de dierenarts worden behandeld. Daar helpt geen huis tuin en keuken middel voor. Dat is leuk voor naderhand om het te onderhouden/verzorgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:53

Schudden met de kop is oormijt en het is besmettelijk dus pas op.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:55

Wilawander schreef:
Deze verdwijnt hierdoor niet want je komt niet dieper in het oor. Waardoor er kans op gehoorbeschadingen, kop scheef houden enz. is.
Oormijt en ooronsteking moeten gewoon door de dierenarts worden behandeld. Daar helpt geen huis tuin en keuken middel voor. Dat is leuk voor naderhand om het te onderhouden/verzorgen.

Mijn vader is homeopaat en raad dit aan en het is zeker geen huis tuin en keuken middel
2 van mijn katten hebben oor mijt gehad en het is bij alle 2 over door tea tree en niet door de dierenarts

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:03

NOOIT met wattenstaafjes in de gehoorgang van een dier proberen wat schoon te maken. Je stopt eventuele prutjes daardoor alleen maar verder in de gehoorgang en de kans op beschadigingen is erg groot als ze onverwachtse bewegingen doen!!!
Oormijt is zwart en korrelig. Oormijt is erg vervelend, ze krabben veel aan het oor en slaan veel met de kop. Het oor kan ook warm aanvoelen/ rood uit zien. Oorsmeer is net als bij ons een bruine kleur. Als je de oren en de gehoorgang wilt schoonmaken kan je daar een speciale oorcleaner voor halen. Deze hebben een zache tuit welke je in de gehoorgang kunt brengen, even wat vloeistof in het oor spuiten, goed masseren en dan klapperen ze eventuele rotzooi er uit.
Als ze schone oren hebben en niet zoveel oorsmeer niets aan het oor doen! Je maakt de boel dan onnodig aktief door wel te gaan reinigen!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:42

meggiemeg schreef:
NOOIT met wattenstaafjes in de gehoorgang van een dier proberen wat schoon te maken. Je stopt eventuele prutjes daardoor alleen maar verder in de gehoorgang en de kans op beschadigingen is erg groot als ze onverwachtse bewegingen doen!!!
Oormijt is zwart en korrelig. Oormijt is erg vervelend, ze krabben veel aan het oor en slaan veel met de kop. Het oor kan ook warm aanvoelen/ rood uit zien. Oorsmeer is net als bij ons een bruine kleur. Als je de oren en de gehoorgang wilt schoonmaken kan je daar een speciale oorcleaner voor halen. Deze hebben een zache tuit welke je in de gehoorgang kunt brengen, even wat vloeistof in het oor spuiten, goed masseren en dan klapperen ze eventuele rotzooi er uit.
Als ze schone oren hebben en niet zoveel oorsmeer niets aan het oor doen! Je maakt de boel dan onnodig aktief door wel te gaan reinigen!

dit is een hele wijze opmerking

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 03:39

meggiemeg schreef:
Oormijt is zwart en korrelig. Oormijt is erg vervelend, ze krabben veel aan het oor en slaan veel met de kop. Het oor kan ook warm aanvoelen/ rood uit zien. Oorsmeer is net als bij ons een bruine kleur.

Dat is ook wat ik begrepen had. Bij de jaarlijkse inenting + controle had ik de dierenarts gevraagd of ze de oren van poeslief even wilde bekijken omdat er wat bruin spul in zat. Was gewoon smeer en ze heeft er geen last van.

Als je kat erg veel oorsmeer aanmaakt zou je het eens kunnen laten weghalen, dat kan de da voor je doen. Maar als je kat er geen hinder van heeft: lekker zo laten.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 22:30

Bedankt voor alle raad en advies.

Nadat ik het heb schoongemaakt is de oorsmeer niet meer teruggekomen. Ik denk dus dat het niet om oormijt gaat, vooral ook omdat hij niet krabt/schudt. Dat was ook de reden waarom ik hier ff een topic over plaatste.

Overigens heb ik alleen de oorschelp met een wattenstaafje schoongemaakt. Ik ben niet echt "in" het oor gegaan. Ik denk dat het het wondje in zijn oor is geweest dat dit heeft veroorzaakt. Mijn katten vechten namelijk nogal eens. Ze hebben dan wel vaker kleine wondjes/kortjes rond hun kop.

De tea trea tip vond ik helemaal nog niet zo raar. Het is algemeen bekend dat dit middel bij diverse soorten schimmels en parasieten goed werkt!

Nogmaals bedankt.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:47

Graag gedaan!

Fijn om te horen dat je kat weer beter is.
Dat opgedroogte bloed kan er vaak verdacht uitzien

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:31

Nooit tea tree bij katten gebruiken, dat is giftig voor ze!!!!
Oren kun je heel voorzichtig schoonmaken met een gedraaid puntje van een schoon zacht servetje en daar wat olijfolie opdoen (extra vergine hoeft niet Knipoog). Oormijten kunnen daar niet tegen. Nooit duwen of frutten in een oor maar netjes in de schelp blijven en niet te ver in d egehoorgang (dat tunneltje in het oor).

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:11

Natascha schreef:
Nooit tea tree bij katten gebruiken, dat is giftig voor ze!!!!
Oren kun je heel voorzichtig schoonmaken met een gedraaid puntje van een schoon zacht servetje en daar wat olijfolie opdoen (extra vergine hoeft niet Knipoog). Oormijten kunnen daar niet tegen. Nooit duwen of frutten in een oor maar netjes in de schelp blijven en niet te ver in d egehoorgang (dat tunneltje in het oor).

Waar heb jij dat geleerd kijk nog maar ff na want het is dus niet giftig
tea tree is een natuurlijk middel en dus zeer zeker niet giftig

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:53

Dat laatste is niet waar natuurlijk. Digitalis is ook een natuurlijk middel maar daar kun je met gemak een mens mee omleggen. Ik vind het een beetje een linke aanname om maar te denken dat als het natuurlijk is, het dan niet schadelijk is.
Over tea tree kan ik verder niet zeggen of het giftig is voor katten. Ik heb er geen ervaring mee.