Rattendieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Rattendieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:32

Wij hebben 2 ratjes. Muis en Ciske de rat.
Ciske is gewoon op normaal gewicht, maar Muis...
Het is een actief beestje, vrolijk, lief, aanhankelijk en hij speelt en rent echt heel graag.
Wij snappen dus ook niet echt hoe het kan, dat hij zo dik is.
We geven hem gewoon zijn voer (Reggie rat) en af en toe een tussendoortje (banaan, en half knabbelstaafje) en toch blijft hij aankomen.

Op 30 augustus 2007 woog hij 460 gram, inmiddels is dat 550 gram. Meer als een halve kilo dus.

Toen we hem in de weegschaal zetten werd hij ook helemaal bang. Nagelbijten / Gniffelen
Van geen wonder, een halve kilo vlees...

Muis:"Help me met mijn dieet of ze eten me straks op!!!" Verdrietig
Afbeelding

Wie weet er een manier om een rat af te laten vallen?

virgin_lady

Re: Rattendieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:36

Is het geen mannetje? vind dr er niet dik uitzien hoor.is misschien gewoon dr bouw?of spier omdat zeoveel ren

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:37

Muis is een mannetje ja, maar het andere mannetje weegt 410 gram, en die speelt, rent en eet net zoveel als Muis.

Maar het zijn absoluut geen spieren, hij heeft echt gewoon vetrollen....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:47

Sommige mannen zíjn nu eenmaal flink groot en zwaar. Een halve kilo is niet eens het zwaarste dat ik heb gehoord bij ratten.

Maar goed, om terug te komen op het dieet: Ik zou Muis geen tussendoortjes meer geven, geen banaan, geen knabbelstengels, het blijven tenslotte extra calorieën. Bovendien zou ik het voer rantsoeneren. Dus precies zoveel geven dat ze er beiden genoeg aan hebben. Eventueel zou je Ciske buiten de kooi wat extra's kunnen geven, zodat hij niet afvalt en Muis niet al het voer van Ciske naar binnensnaait.

Maar allereerst zou ik beginnen met het weglaten van de extra's, die zijn gewoon niet nodig en dikmakend Lachen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:49

Ok, dat word nog moeilijk voor mijn zusje, want Muis kan heeeel goed bedelen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:48

Een dieet?? Moest je hem op dieet zetten wordt hij te mager voor een mannetje hoor. 550 gram is heel goed voor een man, hij mag zelfs nog aankomen er zijn mannen dat 600 gram of meer wegen hangt er natuurlijk af van hun lichaamsbouw. Mijn ene man weegt iets van een 590 gram mijn andere schommelt nog wat omdat hij ziek is geweest, vanaf dat hij onder de 500 gram komt maak ik me echt al ongerust en krijgt hij papjes voorgeschoteld Clown . Mijn ratjes zijn wel 2 volwassen mannen, ik weet niet hoe oud die van jouw zijn? Hij ziet er in ieder geval zeker niet te dik uit! Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:08

Het is inderdaad niet iets om je zorgen over te maken hoor. Het is inderdaad helemaal niet vreemd als hij nog zwaarder wordt. De ene rat is ook veel forser gebouwd als de andere. Maar er is een verschil tussen een grote rat en een vette rat.

Kijk als je echt het idee hebt dat hij vet wordt, dan zou ik gewoon uitkijken met de tussendoortjes. Met name yd's (yoghurtdrops) zetten erg aan.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:25

Inderdaad YD's zijn echt caloriebommen voor knaagdieren!

Mijn twee mannen krijgen dit ongeveer van eten: dagelijks gewoon rattenvoer, voldoende groenten en fruit (appel, komkommer, witloof, wortel, enz...), gedroogd brood, soms eens pasta of een gekookt eitje en één van hun favorieten dat ze soms krijgen: Bambix eten (van dat eten voor babys normaal) en daaronder gemengeld: muesli en noten, maar dat zou ik niet geven aan een rat dat moet afvallen Haha! , een knaagstaafje en elke dag vers water natuurlijk Lachen .

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:33

Ik denk niet dat hij te dik is. Mijn mannen wegen tussen de 530 en de 570 gr.. Maar te zwaar is natuurlijk niet goed, dan liever aan de magere kant. Hebben ze altijd eten staan? Dat had ik ook en toen werd mijn alpha-mannetje ook moddervet. Nu krijgen ze een bakje Reggierat per dag, 25-30 gram per dag ongeveer voor elk mannetje. Verder krijgen ze nog maar heel weinig tussendoortjes. Die knabbelstaafjes kun je beter niet meer geven. Wel kun je droog brood, beschuit, wortel, appel, banaan, een beetje rijst, gekookte kip geven. Op ratten.nl kun je een lijst vinden met tussendoortjes voor je ratten. En wat een dikmaker voor mensen is, is dat ook voor ratten. Veel succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:33

Nou Soprano, het kan bijna niet beter!! Ze mogen ook af en toe vette vis krijgen omdat daar omega 3 vetzuren in zitten en dat is ook erg gezond. En daarnaast vinden ze het super lekker. Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:38

Hahaha...je kunt de titel ook anders opvatten...ik dacht dat dit over een slang zou gaan of zo...die alleen maar ratten te eten krijgt... Bloos Bloos Bloos

Net als onze stalkat...die is op muizendieet... Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:03

Ok, tja als jullie ratten ook ongeveer zo zwaar zijn.
Maar hij heeft ook echt vetrollen en zo, dat kan toch niet gezond zijn? Straks krijgt hij iets aan z'n hart. Hoe lang we hem al hebben moet ik even nagaan hoor, ik denk... 1 jaar...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:08

Nou de meeste mannen krijgen wel vetrollen hoor! Echt, daar hoef je je geen zorgen over te maken...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:11

Ok...
Dan zal ik wel een overbezorgd baasje zijn.
Wat is trouwens het minimumgewicht voor een rattenmannetje?
Want Ciske weegt 410 gram, en ik vind hem er juist weer magertjes uitzien. (Jee wat een zeurkous ben ik, maar toch...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:13

Voor een mannetje is dat echt niet zwaar. Te zwaar is niet goed, maar een beetje vet is niet erg, dat hebben alle ratten wel, reserve voor ziekte/ouderdom.

410 gram voor de ander is prima. Ik weet alleen het precieze gewicht voor vrouwtjes (al lang geen mannetjes meer gehad Knipoog) maar ik weet wel dat 410 nog goed is Ja

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:16

Ok gelukkig.
Hmm, eigenlijk zou er hier een centraal topic voor te zwaar/mager moeten zijn, er is geloof ik ook al een topic over een cavia die te dik zou zijn ofzo.
Een beetje hetzelfde idee als ben ik te groot voor mijn pony.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:26

Van de ene kant is dat wel handig, maar van de andere kant is het wel echt heel erg per diersoort verschillend hoe ze af moeten slanken en wat goed is voor een caaf is zeker niet goed voor een rat en omgekeerd. Dus dan ben ik bang dat mensen dieren door elkaar gaan halen...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:29

Ja dat is waar ja.

o ik blijf die foto van Muis in de weegschaal aandoenlijk vinden... In groter formaat zie je nog beter hoe zielig hij kijkt.
Hij dacht geloof ik echt dat we hem gingen eten, samen met het soepje dat je op de achtergrond ziet Nagelbijten / Gniffelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:38

Het is een mooie husky hoor!!
Hij is nog mooi donker zeg! Wat voor kleur heeft zn vriendje?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:40

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:51

Lachen Ze zijn geweldig.
Mijn eerste ratje was ook een zwarte hus. Maar dan wel een vrouwtje.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:55

Hebben rattenvrouwtjes nou trouwens ook zo'n last van paringsdrift af en toe?
Ciske springt namelijk geregeld op Muis. Gelukkig niet andersom, anders had ik nu een rat zo plat als een pannekoek.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:04

Hihihihi ja hoor! We hadden zo af en toe een hele lesbische kolonie! Lachen
Altijd leuk als mijn ouders bezoek hadden... Nagelbijten / Gniffelen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 21:10

hahaha ja inderdaad. Lachen
Ik had vroeger een mannetjes konijn, en die had een relatie met de pantoffels van mijn vader. Zodra hij die pantoffels zag was het hippe hippe Tong uitsteken

Goh we kunnen er wel een hk topic van maken. Gestoord

Kooslover wil dan denk ik ook wel mee doen. De andere topicleden kijken ons altijd zo raar aan als wij overleggen over wel of geen babyshampoo als je ze wast. Clown

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:35

Jij zegt hippe hippe, wij zeggen altijd hertje hertje. Clown

Er is een HK topic over ratten maar dat volg ik niet echt... sowieso niet iets in de HK eigenlijk. Die topics zijn meestal al zo ver gevorderd en dan wil ik niet meer zomaar binnen komen vallen....