zwakke katjes en niet zindelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

zwakke katjes en niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 20:33

Heb een probleempje met de drie katjes die nu zo'n 5 maanden oud zijn.
Ze zijn dus in begin september geboren en wat iedereen al zei over stoppelkatten lijkt waar te worden. Alle drie hebben ze om de haverklap wat en ze lijken maar niet zindelijk te worden.
We hebben ze toen ze nog klein waren iedere keer op de bak gezet en het leek goed te gaan, alledrie deden ze hun behoefte netjes op de bak. Toen werden ze ziek, snotteren, niezen en dikke ogen, dus medicijnen gehaald bij de DA en deze iedere dag gegeven. Het werd weer beter en de zwakke katjes krabbelden weer op. Helaas scheten ze wel de hele bijkeuken eronder maar ja ze waren ziek dus... Nu zijn we inmiddels een paar maanden verder, de een na de andere begint weer te snotteren, maar na een paar dagen is het weer over. Nu heeft een ook weer een ontstoken oog en nog steeds schijten ze bijna iedere dag in de bijkeuken. Ze kunnen naar buiten en de bakken worden twee keer per dag verschoont, maar niets lijkt te helpen. Ontlasting lijkt ook wat dunner als normaal. Ze plassen niet in huis, dat vind ik dan wel weer vreemd.
Al met al lijkt hun weerstand niet zo goed. We hebben nog drie oudere katten, welke wel netjes alles op de bak doen en waar we verder geen problemen mee hebben.
Wat kunnen we hier aan doen?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: zwakke katjes en niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:04

Heb je genoeg kattenbakken in huis? Je hebt in totaal dus 6 katten, ze kunnen wel naar buiten. Ik heb ooit gelezen dat je voor elke kat 1 bak moet hebben plus 1 extra. Maar als ze naar buiten kunnen, kan je het misschien met minder bakken af. Wij kregen in oktober ook een nestje kittens te verzorgen die eind aug. geboren waren. Ook die waren in het begin zwak ziek en misselijk. En ook onzindelijk. Ze plasten alles onder. Echt erg! Naast de bak, op elk hondenkussen wat maar in huis lag. Ik werd er goed zat van. Toen ze opgeknapt waren, ging het beter. Wij hebben 1 lief poezenkind gehouden en die is gewoon zindelijk. Geen last meer gehad.
Ligt het misschien aan de soort kattenbakvulling? Heb je een kattenbak met deksel (vinden ze soms niet leuk, eng)? Ik kreeg het advies om de kittens lamshart te voeren. Dat is erg goed voor hun darmen. Je kan rauwe lamshart voeren, maar je hebt ook van de Rodi (hondenvoer), in de diepvries van die hamburgers lamshart. Zijn ook erg goed. De kleintjes van ons zijn er goed van opgeknapt. En nu zijn het gezonde kittens. We krijgen regelmatig van die zielepietjes in de opvang hier in huis en lamshart is erg goed voor ze. Succes met de kittens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:20

wat voer jij je katten?

dat stoppelkatten altijd wat hebben ben ik het niet mee eens.
ik heb hier een oktober dame rondlopen die straks 17 gaat worden Knipoog

goed voeren scheelt denk ik al een hoop,wat voor ziekte hadden ze volgens de dierenarts dan?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:30

hier 5 kittens van september, zulke dikzakjes, niet normaal meer, en kerngezond....
ik denk dat je last hebt van een erg hardnekkig virus Ja

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:31

Was het niesziekte dat ze hadden?

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 04:25

Ja DA zei inderdaad dat ze waarschijnlijk de niesziekte hadden, druppeltjes meegekregen met een spuitje om in de bekkies te doen. Daar knapten ze toen wel snel van op. De twee die het zwaktste waren zijn er nu het best aan toe.
We hebben 4 kattebakken staan zowel open als dichte, met en zonder luikje etc. vanalles al geprobeerd.
Ze kregen eerst kittenbrokjes van wiskas. Nu krijgen ze gewone brokjes van tompoes. Verder geen poespas erbij.
We hebben vaker stoppelkatten gehad maar we hebben nog nooit problemen gehad met onze katten. Ik heb dus niet zoveel ervaring met zieke en niet zindelijke katten.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 04:44

Mijn poes is heel lang enorm onzindelijk geweest, en had vloeibare diarree (1,5 jaar aan een stuk!). Tot ik haar op een goede (geweldige!) dag blikvoer ipv brokjes gaf (niet voor de hand liggend als ze diarree hebben!). Sindsdien nog amper diarree, en altijd in de bak. Ze verdraagt dus één of andere stof in de brokjes niet.
Misschien het proberen waard? Of inderdaad vers vlees?

Kan een visueuze cirkel zijn: katjes zwak van ziekte, vertering wat slechter (intolerantie?), stoffen tekort door slechte vertering, slechte weerstand door tekorten, katjes ziek...

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 04:48

Ze hebben blikvoer gehad toen ze ziek waren ivm vocht. Hielp toen niet maar ik kan het nu nog eens proberen, wellicht helpt het nu wel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 05:55

mijn nicht had ook zoiets met de katten en die konden ook inderdaad niet tegen bepaald voer, hun darmen weigerden dat te verwerken.

Nu voert ze speciaal voer van royal canin. Daar zit een prijskaartje aan maar het werkt echt! Katten knapten meteen op, ze gingen glanzen en zagen er weer super gezond uit.

Ik zelf heb goede evaringen met de brokjes van One, betaalbaar, en toch supergoed!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 06:11

Het kan ook zijn dat ze naast hun niesziekte last van wormen hebben, omdat hun ontlasting dun blijft.
Dus wellicht is het raadzaam om ze eens te ontwormen, of nogmaals te ontwormen als je het al gedaan hebt.
In het geval dat ze nog medicijnen hebben, kan de dunne ontlasting ook een gevolg van de medicijnen zijn.
Ik heb op dit moment een stalkat in de ziekenboeg zitten. Hij had zijn voorpoot verbrijzeld en die is met pennen weer aan elkaar gezet. Omdat dit gekomen was door een beet van een bunzing, moest hij aan de anti biotica. Deze kat was volkomen zindelijk, maar kreeg ook diarée door de medicijnen. En toen lag de ontlasting ook overal. Hij zat opgesloten in een mega grote bench van onze Leonberger, omdat hij niet mocht lopen en springen in het begin met die poot. Daar stond ook een kleine kattenbak in...maar hij scheet echt alles onder...naast de kattenbak, over de rand van de kattenbak en noem maar op.
We zijn nu een aantal weken verder en de medicijnen zijn allang verleden tijd. Vanaf het moment dat ik stopte met de medicijnen werd de ontlasting ook weer goed en deed hij het ook weer op de kattenbak.
Wat ook kan helpen is om alleen droogvoer te geven. Dus geen vlees uit blikjes.
Ik ben het er ook niet mee eens dat stoppelkatten zwakker moeten zijn. Vroeger op de boerderij hadden we ook vaak stoppelkatten en daar was niks mis mee hoor!
Ik denk dat het gewoon pech is, dat ze niesziekte hebben gekregen. Dat hakt er altijd heel erg in.
Ik zou sowieso nog even met ze naar de DA gaan. Net zolang totdat ze helemaal gezond zijn.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:46

zolang ze nog nu en dan niesen, hebben ze niesziekte..
wat dus behandeld moet worden,

stap over op goed kwaliteitsvoer,
bijvoorbeeld royal canin voor kittens.
geen melk of andere rommel voeren, geen blikvoer,alleen RC.
en als aanvulling zou koolvis een goede zijn.

soms zijn kittens erg gebaat bij een papje, maar deze zijn geen echte kittens meer, dus denk niet dat dat papje een aanrader is.
dit papje word gemaakt van oa nutrix en koffiemelk.

lopen ze vrij buiten rond?
dat vind ik niet slim, ze hebben geen weerstand en worden zo door de omgeving of andere katten weer besmet met nieuwe ziektes.
je zou ze minimaal een maand binnen moeten houden, of in elk geval 2 weken na genezing pas weer aan de buitenlucht moeten wagen (liever langer)

zijn ze goed ontwormt?
na goed ontwormen (dubbele ontworming iolm dierenarts)
kan een vitaminestoot ook helpen, ook de vitaminestoot dubbel geven (dus herhalen, ook iolm dierenarts)

succes met ze

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:40

Volledig eens met crossmonster. Ik zou nooit geen whiskas meer voeren: heb jaren een overgevende zielige kat gehad waar de DA niks aan kon vinden, ik schakelde over op premiumvoer en nooit geen probleem meer gehad...
Mijn kat had ook niesziekte toen ze klein was en is een paar keer hervallen, ze had er ook nog de kattenziekte bij (ook dierree, overgeven, onzindelijk), en dat heeft allemaal heel lang geduurd gewoon. Bleek dat mijn andere kat drager was en ze de kleine telkens herbesmette.
Ik hoop dat je gauw vindt wat er scheelt.

Wat zijn stoppelkatten eigenlijk?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:29

stoppelkatten zijn jonge peozen die in de herfst geboren worden..
als het mais van het land is en ze tussen de stoppels moeten leven zeg maar Knipoog

ik denk dat deze jonge katjes niet goed hersteld zijn van hun eerdere ziekte.
mij maakt het niet uit wat je gaat voeren,ik vind in principe elk voer goed.
maar ben zelf toch wel een fan om dagelijks een kleine hoeveelheid blikvoer aan katten te geven.

vraag je dierenarts om nog een kuurtje antibiotica erbij, en dan moet het wel goedkomen hoop ik Ach gut

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 22:35

Had ik hier vanmiddag al een heel verhaal getypt heb ik het nooit verzonden Gestoord
Maar het kwam er op neer dat het me een goed idee lijkt om nog eens met de DA te overleggen.
Misschien is er nog een kuurtje nodig en nog een keer ontwormen.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:32

Antibiotica helpt niet echt om de darmflora te verbeteren.. Heb je ze al laten testen op Giardia? Whiskas en zeker Tompoes is geen goed voer, zou zeker op zoek gaan naar iets beters en als je de mogelijkheid hebt de darmen kalmeren met vers vlees..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:45

ik ga mee met Crossmonster en Chubby, ik dacht ook gelijk aan giardia, omdat hun weerstand al zo slecht is kunnen ze niet veel hebben, neem zo vers mogelijke poepmonsters en laat ze testen dan kun je dat al weer uitsluiten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:23

Premium voer is niet duurder dan whiskas, integendeel! Je voert er net veel minder van.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:34

Hoe gaat het nu met de katjes?