Plassende Jack Russel, erg frustrerend!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Plassende Jack Russel, erg frustrerend!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:48

Hallo,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden!
Ik heb een Jack Russel van 9 jaar, en ongeveer sinds een jaar plast hij telkens bij de achterdeur.
Het maakt niet uit of hij net 2 minuten geleden naar buiten is geweest. Zo gauw wij even niet opletten is het weer raak!
We zijn nu al 2 keer naar de dierenarts geweest en die heeft hem uitgebreid onderzocht maar kon niks vinden. Hij zegt dat de hond het misschien voor aandacht doet.
Nu heb ik eens goed opgelet en inderdaad hij plast wanneer we even geen tijd voor hem hebben. Of als het druk is in huis dan doet hij het ook.
Hij gaat vaak bij de achterdeur zitten, als ik hem dan naar buiten laat blaf hij eigenlijk gelijk weer dat hij naar binnen wil.We laten hem wel 100 keer per dan naar buiten. Soms laat ik hem dan expres nog even buiten zodat hij echt tijd heeft om te plassen. Maar als hij dan weer binnen is en ik let even niet op plast hij toch weer!
En altijd als wij aan het eten zijn komt hij ook zeuren dat hij naar buiten wil en als wij dan niet snel genoeg opstaan om hem naar buiten te laten plast hij ook weer. We laten hem nu expres voor het eten al even naar buiten maar toch blijft hij zeuren zogauw hij weer binnen is.
Hij gaat ook nog twee keer per dag uit voor een wandeling en dan gaan we een behoorlijk eind lopen, maar dan plas hij eigenlijk maar 1 of 2 keer.
Wat denken jullie doet hij het echt voor aandacht?
Ik hoop op reacties want het is behoorlijk frustrerend om telkens weer alles op te ruimen.

roylinde

Re: Plassende Jack Russel, erg frustrerend!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:11

het is moeilijk om te zeggen of hij het echt voor de aandacht doet.
maar het is mischien wel minder frustrerend voor de hond dat hij weet dat hij op vaste tijd uitgelaten word, en niet 100 ker per dag naar buiten gezet wordt als hij piept.
regelmaat is erg belangerijk! 2 keer per dag uit is dus niet genoeg, laat hem vaker uit, dat hoeft niet te zijn dat je echt een uur met je hond weg bent, gewoon een kwartiertje o.d, zorg dat hij de tijd krijgt om ruistig zijn behoefte te doen (hij hoeft niet 5 keer te plassen op een wandeling hoor, dat doet onze hond ook niet) in een rustige vertrouwde omgeving,
waar niet te veel andere honden zijn of andere afleiding, ga dan ook niet met je hond spelen. gebruik daar een vaste wandeling voor.

volgens mij is het voor de hond vooral frustrerend dat hij geen regelmaat heeft, en dat leverd stress op , probeer duidelijk te zijn. dat voorkomt ook dat hij gaat plassen om de aandacht (mocht dat zo zijn)

het kan natuurlijk ook goed iets anders zijn, maar dit kan ik uit het verhaal opmaken.

ik hoop dat het helpt.

pb-en mag altijd

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:30

Laten jullie de hond ook uit of alleen maar naar buiten?

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 23:52

@ Roylinde: Bedankt, hier ga ik zeker wat mee doen!
@ Iris82: Ja hij gaat twee keer per dag uit wandelen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:19

Koop een bench en stop hem daar in als het bijv druk is in huis of als jullie gaan eten. Zet de bench op een rustige plek zodat hij daar zijn eigen plekje heeft. Leer hem dat hij zich daar terug kan trekken. Stel dat hij loopt te piepen, dan laat je hem buiten plassen en daarna zet je hem in de bench. eventueel met een lekker botje of koekje zodat hij leert dat het geen straf is. Verder wens ik je veel succes met dit probleem, want ik heb verder ook geen andre ideeën of tips.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:53

wel moet je er om denken bij een bench dat hij de eerste week niet dicht gaat, gewoon open laten staan, alleen leren dat hij een fijn plekje daar heeft, je kunt hem er inderdaat koekjes en botten geven, een bench is een rustplek Lachen
na een week rustig beginnen met eventjes de deur dicht doen, niet te lang, en zo langzaam opbouwen.
wand een rustplek zou wel erg goed zijn voor deze hond inderdaat Lachen

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 13:17

Hij heeft als we in ons vakantie huisje zijn ook een bench, hij vind het zelfs leuk om daar in te liggen. het is het inderdaad wel handig om er voor hier ook eentje aan te schaffen.
Ja een rustplek is ook goed voor hem, hij is zo goed in het opfokken van zichzelf, hij stuiterd dan echt het hele huis door.
Vind het erg fijn dat jullie zo goed met mij meedenken! Gisteren zag ik het even niet meer zitten door zijn gedrag, maar nu gaan we er weer met goede moed tegen aan!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:34

nou lekker die bench in huis zou ik zeggen Lachen als hij er in het vakantie huis gewend is zal het hier ook geen probleem zijn.
veel succes

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:43

Nienke89 schreef:
@ Iris82: Ja hij gaat twee keer per dag uit wandelen.

Maak daar een keer of 4-5 van op regelmatige tijden. En negeer hem compleet als hij toch binnen heeft geplast.
Bench is ook een goed idee als dat voor hem een rustig plekje is. Je zou er nog wat doeken over kunnen leggen dat het echt een holletje is.