Gwen schreef:Het voordeel boven het voeren van gewone pens e.d. is dat je hierbij zeker weet dat je dier alle benodigde stoffen binnen krijgt, vind ik dan.
Pens op zich is ook geen volwaardige maaltijd natuurlijk (hoewel de meningen hierover verdeeld zijn in sommige vers-vlees-kampen
) .
Als je wilt beginnen met vers voeren zijn de merken als Carnibest, bibi, rodi enz erg makkelijk. Als je zorgt dat je de complete variant geeft, dan geef je je hond iedere dag een complete maaltijd. Met een kleine hond kan zoiets zelfs vaak goedkoper zijn dan brok.
Wil je je er verder in verdiepen, dan is een site als barfplaats ook een goede.
Het punt met versvoeren is dat er zoveel verschillende stromingen zijn, je hebt BARF, NRV en nog een aantal andere groepen. Iedere groep heeft zijn eigen 'opperhoofd' die 'de waarheid spreekt'. En af en toe spreken die opperhoofden elkaar tegen. Zo is er onder anderen dus de discussie of pens een volwaardige maaltijd is, of honden spul als kefir groente nodig hebben en of het beter is een hond 1 keer in de 3 dagen te voeren, of toch beter 2 keer per dag. En natuurlijk is iedere stroming compleet overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.
Ik wil met bovenstaand stukje niemand voor het hoofd stoten en doel op niemand persoonlijk, maar deze discussies zorgen er wel voor dat het voor beginners erg pittig is om door alle bomen het bos nog te zien.
Het is naar mijn mening gewoon een kwestie van je goed inlezen, alle verschillende meningen bij elkaar optellen en eruit halen wat voor jou goed klinkt. Zorg dat je zoveel mogelijk hebt gelezen en weet wat je absoluut niet mag geven, wat absoluut wel. Hoe je moet beginnen en wat je daarvoor nodig hebt. Denk je echt alles te weten.... dan moet je gewoon beginnen.
Eerst begin je met één maaltijd in de week, kippennekjes bijvoorbeeld (beginnersspul voor kleine hondjes bij uitstek). Dan heb je de andere dagen nog de diepvriesmaaltijden, waardoor het niet zoveel uitmaakt dat die ene dag niet volledig is (vergelijk het met die ene ongezonde pizza-dag bij ons mensen). Bovendien kun je dan meteen ook zien hoe je hond op dat ene type vlees (kip) reageert.
Deze vleesdagen bouw je dan steeds verder uit, met meer ingrediënten en betere verhoudingen. Doe dat in je eigen tempo en in het tempo van je hond, dan kan er weinig fout gaan. Gewoon goed in de gaten blijven houden wat je wanneer geeft en dat je alles in de juiste verhoudingen voert.
Op den duur weet je precies wat je wanneer moet geven en weet je ook waar je wat kunt krijgen. De islamitische slager heeft bijvoorbeeld vaak 'stukjes schaap' over die je voor een prikkie kunt afhalen. En bij de visboer op de markt kun je vaak voor niks zalmkoppen meekrijgen. Enz enz. Op die manier kan vers vlees voeren nog erg goedkoop worden ook.
En in mijn ogen het grootste voordeel: je hond is een tijdje bezig met zijn maaltijd, moet er zijn best voor doen en geniet echt van het knagen. Ik vind het echt geweldig om te zien hoe mijn hond heel zorgvuldig zijn forelletje stukje bij beetje naar binnenwerkt en alles goed kraakt.
Maar goed, dat is voor later zorg, eerst maar eens goed gaan lezen. En dan besluiten wat je wilt. Wil je echt zelf gaan samenstellen, of hou je het liever bij diepvriesvlees zoals Rodi, Carnibest, Duck, Bandit enz?