Vers voer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Vers voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 23:22

Hallo!

Ik wil mijn hond binnenkort vers gaan voeren... Lees nu sinds een paar dagen veel op internet, maar het is allemaal zo veel dat ik meer dan de helft weer vergeet en in de war raak etc...
Ik wil namelijk niet het verkeerde gaan voeren of belangrijke dingen vergeten.. Bloos

Is er iemand met voldoende ervaring die me misschien zou kunnen helpen?
Ik vind het erg moeilijk namelijk, ik denk vooral door de angst om te weinig voedingsstoffen te voeren...

Wie helpt? Haha!

moniekk

Re: Vers voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:25

jemig zeg.. echt geen idee..
mijn hond pikt zo nu en dan wel eens een worteltje weg bij de paarden Rolleyes
en verder krijgt hij gewoon zijn brokjes en owja ook ga ik zo nu een dan een bot (kogelgewricht) halen bij de keurslager(ik vraag dan of hij die eentje wil bewaren, hij legt m dan in de vriezer en als ik weer vlees kom kopen krijg ik m mee), die krijg ik dan gratis mee en dat is flink smullen voor rayna Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:05

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:48

Ik stuur je een pb

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:35

ja ga naar barfplaats daar kun je je menus laten bekijken etc
heel erg leerzaam

mijn honden aten ook vers

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:55

Eén van mijn katten krijgt nu sinds een aantal weken ook vers voer van Carnibest, waar ze ook heel veel hondenvoer verkopen. Ik ben er mee begonnen omdat poes een diarreeprobleem had dat al jaren niet op te lossen was, en dit was zo'n beetje mijn laatste hoop.

Eerst heb ik de website heel goed bekeken. Het zijn diepgevroren rollen van een kg (minder kan ook, maar dan is het wat duurder)met alleen maar vers vlees aangevuld met de benodigde andere ingrediënten zoals wat rijst e.d., allemaal op natuurlijke basis. Het vlees is kwalitatief geschikt voor mensenconsumptie, het is geen afvalproduct, en in sommige gevallen is het biologisch vlees geloof ik. Varkensvlees zit er niet in, bij de productinformatie en de voedingsinformatie kunt je precies zien wat er wel in welke soort rol zit. Ze hebben het in allerlei varianten, voor honden met alvleesklierproblemen (spijsverteringsproblemen), voor diabetespaptiënten, voor heel aktieve honden of juist inaktieve dieren, etc., ik geloof 12 soorten voor de hond.

Sommige mensen vullen het aan met brok, maar het is een compleet voer waar je in principe niet veel meer hoeft bij te voeren. Voor een grote hond lijkt het mij vrij kostbaar, maar voor mijn kat ben ik goedkoper uit dan met de speciale brok van Hill's. De benodigde hoeveelheid voer is afhankelijk van het gewicht van de hond/kat/fret.

Het voordeel boven het voeren van gewone pens e.d. is dat je hierbij zeker weet dat je dier alle benodigde stoffen binnen krijgt, vind ik dan.

Geheel tegen mijn verwachting in ben ik ontzettend tevreden. Poeslief heeft voor het eerst sinds jaren weer een normale ontlasting, veel minder ook dan met gewone brokjes, ze drinkt weer normaal, zit goed in haar vacht en zit letterlijk en figuurlijk beter in haar velletje.

Het werkt niet goed bij alle dieren, hoor, het blijft een kwestie van uitproberen en van smaak (van het dier dan *LOL* ).

*Edit* Lijkt wel een reclamespotje zo, zie ik nu, maar dat is het niet, hoor Haha! .

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:22

Gwen schreef:
Het voordeel boven het voeren van gewone pens e.d. is dat je hierbij zeker weet dat je dier alle benodigde stoffen binnen krijgt, vind ik dan.

Pens op zich is ook geen volwaardige maaltijd natuurlijk (hoewel de meningen hierover verdeeld zijn in sommige vers-vlees-kampen Knipoog ) .

Als je wilt beginnen met vers voeren zijn de merken als Carnibest, bibi, rodi enz erg makkelijk. Als je zorgt dat je de complete variant geeft, dan geef je je hond iedere dag een complete maaltijd. Met een kleine hond kan zoiets zelfs vaak goedkoper zijn dan brok.
Wil je je er verder in verdiepen, dan is een site als barfplaats ook een goede.
Het punt met versvoeren is dat er zoveel verschillende stromingen zijn, je hebt BARF, NRV en nog een aantal andere groepen. Iedere groep heeft zijn eigen 'opperhoofd' die 'de waarheid spreekt'. En af en toe spreken die opperhoofden elkaar tegen. Zo is er onder anderen dus de discussie of pens een volwaardige maaltijd is, of honden spul als kefir groente nodig hebben en of het beter is een hond 1 keer in de 3 dagen te voeren, of toch beter 2 keer per dag. En natuurlijk is iedere stroming compleet overtuigd van zijn/haar eigen gelijk.
Ik wil met bovenstaand stukje niemand voor het hoofd stoten en doel op niemand persoonlijk, maar deze discussies zorgen er wel voor dat het voor beginners erg pittig is om door alle bomen het bos nog te zien.

Het is naar mijn mening gewoon een kwestie van je goed inlezen, alle verschillende meningen bij elkaar optellen en eruit halen wat voor jou goed klinkt. Zorg dat je zoveel mogelijk hebt gelezen en weet wat je absoluut niet mag geven, wat absoluut wel. Hoe je moet beginnen en wat je daarvoor nodig hebt. Denk je echt alles te weten.... dan moet je gewoon beginnen.
Eerst begin je met één maaltijd in de week, kippennekjes bijvoorbeeld (beginnersspul voor kleine hondjes bij uitstek). Dan heb je de andere dagen nog de diepvriesmaaltijden, waardoor het niet zoveel uitmaakt dat die ene dag niet volledig is (vergelijk het met die ene ongezonde pizza-dag bij ons mensen). Bovendien kun je dan meteen ook zien hoe je hond op dat ene type vlees (kip) reageert.
Deze vleesdagen bouw je dan steeds verder uit, met meer ingrediënten en betere verhoudingen. Doe dat in je eigen tempo en in het tempo van je hond, dan kan er weinig fout gaan. Gewoon goed in de gaten blijven houden wat je wanneer geeft en dat je alles in de juiste verhoudingen voert.

Op den duur weet je precies wat je wanneer moet geven en weet je ook waar je wat kunt krijgen. De islamitische slager heeft bijvoorbeeld vaak 'stukjes schaap' over die je voor een prikkie kunt afhalen. En bij de visboer op de markt kun je vaak voor niks zalmkoppen meekrijgen. Enz enz. Op die manier kan vers vlees voeren nog erg goedkoop worden ook.

En in mijn ogen het grootste voordeel: je hond is een tijdje bezig met zijn maaltijd, moet er zijn best voor doen en geniet echt van het knagen. Ik vind het echt geweldig om te zien hoe mijn hond heel zorgvuldig zijn forelletje stukje bij beetje naar binnenwerkt en alles goed kraakt.

Maar goed, dat is voor later zorg, eerst maar eens goed gaan lezen. En dan besluiten wat je wilt. Wil je echt zelf gaan samenstellen, of hou je het liever bij diepvriesvlees zoals Rodi, Carnibest, Duck, Bandit enz?

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:27

Dat van al die verschillende 'kampen' vond ik idd ook erg lastig Ja . Zelf samenstellen wil ik zelf per se niet, en verder kende ik eigenlijk niet zoveel merken. Ben uiteindelijk maar gewoon begonnen met die Carnibest door de positieve diarree-verhalen die ik tegenkwam, en dat bleek voor mijn huisdier een gouden greep. Maar er zijn er ook waar het niet bij helpt of die het niet lusten.

Mijn huisdieren aten trouwens wel vaak vers vlees in de vorm van ratten en muizen, dat scheelt misschien wel qua gewenning.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 09:49

Ik wil idd ooit wel zelf samen gaan stellen. Ik heb al veel gelezen en ik wil gaan Barfen. (barfplaats is dus een bekende plek voor mij) Maar ik vind het erg moeilijk allemaal.
Ze krijgt nu tussendoor soms wat dingen zoals gedroogde varkensoren, mergpijp, en soms vis. Dit gaat er erg goed in en valt ook goed. Ik heb begrepen dat ik het beste eerst met KVV kan beginnen dus daar moet ik binnenkort nog naar opzoek.
Die kippennekken, hoe kom ik daar aan trouwens? Bloos

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:46

je kunt ze bestellen bij herbie dr staat op de barfplaats wel n adres.

ps zijn de varkens oren gedroogt of wel verhit??
varkens vlees bevat rauw namelijk bacterien waar n hond heel ziek van kan worden, zelfs als ze verhit zijn raken de meeste honden van de bacterien vreselijk aan de schijt. Ik zou hier wel mee op passen. Ik zeg dit omdat mijn hond hier heel gevoelig voor was en toen hij uit logeren was heeft de oppas ook zo'n oor aan hem gegeven, hij is hier heel erg ziek van geworden.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:55

Ik ben zelf ook eerst begonnen met KVV. Later heb ik het boekje van Tannetje Koning gekocht en nadat goed gelezen te hebben en op voernatuurlijk.nl veel opgezocht te hebben ben ik voorzichtig begonnen met zelf samenstellen.

Hij staat nu al een tijd op zelf samenstellen en het bevalt super.

Ik bestel zijn eten meestal bij www.shaweca.nl en haal de vis op de markt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:55

Bij Herby moet je minimaal 100 euro afnemen om geen bezorgkosten te hoeven betalen..

Je kunt de poelier eens vragen! Of we regelen samen iets als ik een keer in de buurt ben Knipoog Ik heb nog bijna 4 kg liggen in porties van 6 stuks..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:47

heb heb nog hart, niertjes etc dus orgaan vlees
voor de liefhebber gratis op te halen heb geen hond meer en tis te veel voor mn katten

ik beste altijd per maand bij herbie weet niet meer zo goed wat ik dan kwijt was voor 2 honden

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:27

Bijna iedere poelier/slager heeft wel kippennekken. Gewoon even vragen. Er is kans dat je raar wordt aangekeken, maar dat moet je maar over hebben voor je hond Lachen

Verder sluit ik me bij basisbrok aan, die varkensoren zijn niet echt gezond. Die bacteriën (die o.a de ziekte van Auzjeski kunnen veroorzaken) zijn slecht, maar de varkensoren zijn ook ongelofelijk vet. Het is dan beter om runder- of kalfsoren te voeren.

Die mergpijpen zijn ook link. Doordat ze zo'n ronde opening in het midden hebben kan de onderkaak van de hond erin schuiven en vast komen te zitten. Je zou niet de eerste zijn die bij de dierenarts terecht komt om een mergpijp van de onderkaak te laten zagen Nagelbijten / Gniffelen . Blijf er dus áltijd bij als je je hond zo'n ding geeft. Die mergpijpen zijn ook enorm hard en daarvan slijten de tanden van je hond sneller. Het is puur een recreatiebot, er zit dan ook erg weinig voedingswaarde aan.

Probeer eens een kippennekje, en zorg er goed voor dat je hond de botten kraakt voor ze doorgeslikt worden. Je kunt je hond daarbij helpen door het nekje vast te houden, of vast voor te bewerken door er een paar keer met een hamer op te meppen Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:22

Ik heb juist altijd gehoort dat varkensoren doordat ze dus gedroogt zijn deze bacterie niet bevatten? Ze reageert er goed op en vind ze heerlijk! Ze krijgt ze trouwens niet vaak, doet ongeveer een week met 1 oortje.
Dat van die mergpijpen heb ik idd wel vaker gehoort en ik kies ook eigenlijk altijd een mergpijp uit met een zo'n klein mogelijk gat erin. Deze krijgt ze opzich ook niet zo vaak, maar ze is er echt helemaal gek van. Ik ben er overigens altijd bij.
Ze gaat met me mee naar de winkel, vandaar dat ze vaak wat te kluiven krijgt, ze moet namelijk achter de toonbank blijven als het druk is en ze verveelt zich nogal snel. Zodoende krijgt ze soms een oortje of een mergpijpje.

Ik zal eens wat rondkijken waar ik kippennekken kan halen. Dat ik ze beter eerst plat kan slaan had ik idd al gelezen.
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Ik zal morgen eens langs de slager gaan voor de kippennekken. Lachen
En Chubby, als je een keer in de buurt bent, dan hoor ik het graag! Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:30

Langs de poelier Nathalie, de slager heeft niet zo vaak gevogelte-restanten Knipoog Je kunt bij de poelier ook kiporgaantjes meenemen, maar wat ik al eerder zei: in KVV zit al een relatief hoog percentage orgaan, dus met mate extra orgaan geven Knipoog

Overigens: in NL en omringende landen komt Aujeszki niet meer voor, dus er is relatief 0 kans op besmetting. Volgens mij zou het virus overigens ook onschadelijk worden door het drogen van het varkensvlees..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 23:26

De poelier.... Ik weet er eigenlijk geen in de buurt. Bloos Ik ga het toch proberen bij de slager denk ik... Nagelbijten / Gniffelen En zal even aan mijn ouders vragen of ze een poelier weten in de buurt, maar ik ken er geen. Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:27

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:30

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:33

Nikka, ben jij ooit witte "tandjes" tegengekomen in je AHV?

Ze zien eruit als kattentandjes, maar zijn volgens mij zacht.. Ik kan ze niet plaatsen en ben met nog 10 kg AHV een beetje huiverig geworden Nagelbijten / Gniffelen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:40

Volgens mij is dat de binnenkant van de pens. Ik zie het namelijk niet in de vleescompleet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:27

Ow, dat zou kunnen inderdaad... *fieuw*

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:17

Ik voer het in ieder geval al anderhalf jaar en ze doen het er super op. Ik heb een jonge Basset die alleen maar AHV goed kan hebben. Ik zou me maar geen zorgen maken. Als je het zeker wil weten kan je AHV altijd mailen, ze zijn bij mij erg klantvriendelijk geweest.