Opzoek naar een echte hondenkenner help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prissey

Opzoek naar een echte hondenkenner help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:51

Ik heb een pup van nu 4 maanden,
Het is een labrador/friese stabij opzicht is ze een kanjer van een beestje. Onwijs lief en zachtaardig wel heel erg druk en eigen zinnig.
Maar dat is het punt niet, ze moet snacht's en als we even weg zijn in een bench verblijven anders bouwt ze letterlijk en firguurlijk mijn helehuis af.
Maar ze presteerd het om onwijs tegen je te blaffen en te grommen. Ja je leest het goed echt grommen.
Ook zodra ze der zin niet krijgt begint ze keihard te blaffen en grommen.
IK twijfel nu zo erg wat ik met haar moet doen, we willen haar het liefs niet kwijt en proberen echt alles eraan te doen om dit te verhelpen. Maar echt niks heeft baat het wordt als maar erger met haar.
Maar de pest is ze heeft ook een hele lieve zachtaardige kant. het is normaal de vriendelijkheid zelf.
Dit blaffen en grommen gaat ook over de heledag door, en is nu al zo'n 4 weken aan het spelen

Wat moet ik hier nou mee.
Negeren, straffen, beamen niks werkt

Help

Loody

Re: Opzoek naar een echte hondenkenner help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:54

Als je haar aanpakt..dus vast pakt..wat doet ze dan?...

Wil je trouwens wel advies geven maar doe dat liever via PB

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:01

ik zet hier even voor de andere een andwoord neer en dan pb ik je even.

Ze heeft twee ik toen ik haar aanpakte schrik/hap reactie gekregen daarvoor heeft ze ook echt een goeie tik gekregen en dat doet ze ook niet meer. Maar het lijkt haar wel niet te intreseren ik wordt er echt een beetje depri van langzamerhand

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:12

Hoi Prissey,

Ik denk dat ik je wel wat tips kan geven. Mijn hond (Engelse Cocker Spaniel) deed dit ook toen hij pup was. Dit heeft te maken met dominantie en kijken (ook als ze zo klein zijn) hoever ze kunnen gaan en wie de leiding heeft.
Er zijn een aantal basisregeltjes waar je je als eigenaar aan moet houden om de leidpositie te bevestigen en te behouden (misschien ken je deze al, dan moet je deze mail maar als meedenken beschouwen Knipoog :
-hond is/ligt altijd lager dan baas. Dus hond mag niet op bed, bank. Er zijn plekken in het huis die alleen voor de baas bestemd zijn en daar mag hond niet komen. Dit heel consequent toepassen.
-hond moet altijd naar eigenaar komen, dus eigenaar loopt nooit naar de hond toe (mindere komt naar meerdere toe)
-baas gaat altijd eerst door de deur, dus hond moet wachten.
-baas eet altijd eerst dan de hond, dus hond is daar niet bij. Doe hem in de bench of andere kamer en negeer het blaffen en grommen. Als je bv hond eten geeft, laat je de hond eerst iets doen om zijn eten te 'verdienen' bv 'af of zit' gevolgd door 'wacht' en pas als de baas zegt dat de hond mag eten (bv met commando 'toe maar') mag de hond bij zijn bak komen.
-als hond bv om aandacht komt bedelen, negeren. Knuffelen/aaien gebeurt alleen op initiatief van baas. Als hond het even opgeeft met om aandacht bedelen, roep je hem, laat je hem bij je komen en geef hem een aai. Jij bepaalt ook weer wanneer het knuffelen stopt, nooit de hond. Ook belangrijk, hoe ongezellig ook: knuffelen in deze periode niet overdrijven. Wanneer je de hond aait, niet onder zijn kin aaien. Dit is een teken van onderdanigheid. Een hond lager in rang likt een hoger in rangstaande hond altijd onder zijn kin om te zeggen: OK, jij bent de baas. Nooit doen dus. Als jouw hond jouw onder je kin likt, vind je misschien vies, maar is wel een goed teken: de hond beschouwd jou op dat moment hoger in rang. Niet afstraffen dus.
-met spelletjes spelen: bv een trekspelletje, de baas 'wint' ALTIJD. Het speeltje is aan het eind van het spelletje altijd voor de baas. Baas bepaalt ook wanneer het spelletje klaar is.

Dit zijn een paar regeltjes die honden in de roedel onderling ook respecteren en werkt heel erg goed, mits consequent toegepast. Je zult waarschijnlijk merken dat de hond in het algemeen meer duidelijkheid krijgt en beter leert hoe de dominantieverhoudingen tussen jullie liggen. (overigens is het wel van belang dat iedereen die in met de hond in huis woont deze regels consequent toepast.)

Voor het alleen zijn in de bench, dit moet je de hond leren. Begin bv met de hond in de bench doen en één minuut naar een andere ruimte te gaan. Je gaat pas weer terug naar de hond als hij stil is. Het is belangrijk dat de hond stil is op het moment dat hij jou weer ziet (soms moet je even wachten en geduld hebben). Je beloont hem hiervoor met een vrolijk "knappe hond" bv en haalt hem uit de bench en laat hem met rust. Dit kun je uiteindelijk steeds langer laten duren en als het goed is zal de hond uiteindelijk helemaal stil zijn. De hond moet zijn bench als een veilig plekje voor hem zelf gaan zien waar hij helemaal rustig kan liggen. Als je ziet dat hij daar uit zichzelf in gaat liggen, beloon je hem ook met een snoepje bv en laat hem met rust.
Grommen en blaffen is een vorm van aandacht vragen. Maar ook om aan jou te laten weten: blijf uit mijn buurt. Maar dit mag de hond niet zelf bepalen. Mijn hond deed dat ook. Ik heb hem eerst altijd gestraft door hem in zijn nekvel te grijpen en hem op zijn rug te laten liggen. Mijn hond werd hier heel aggressief van en dit had dus ook helemaal geen nut. Wat bij mijn hond heel goed werkte is hem volledig te negeren. Dus niets zeggen, niet aankijken, maar wel dicht in de buurt van de bench gaan zitten en bv een boek gaan lezen ofzo. Hiermee zeg je: je kan blaffen en grommen zoveel als je wil, maar ik ben er totaal niet van onder de indruk en ik ga niet weg. Op het moment dat hij stil is, geef je hem een aai of snoepje en loop je weg.
Ik weet dat dit een lang verhaal is, maar het zou wel kunnen werken. Bij mijn hond werkte het heel erg goed en dat was een echt machomannetje wat zeer dominant gedrag vertoonde: rijden, blaffen, grommen en ook bijten. Is nu helemaal weg. Veel geduld en consequent toepassen zijn de gouden regels. Veel succes en mocht je nog meer willen weten, kun je me PB'en.

Groetjes,
Saskia

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:39

hij is duidelijk aan het uit proberen hoe ver hij kan gaan, en hoe sterk jullie leiderschap is.
wees consequent, nee is nee, ja is ja,
dat is moeilijker als gezecht, maar blijf het volhouden, hij is nu alles uit aan het proberen, als hem iets lukt gaat hij het uiteraart de volgende keer (zelfs in een verergerde vorm vaak) nog een keer poberen, net zo hard.

zoek een goede honde school, een waar jij achter staat kwa training.
veel succes...

voor tips kun je pb-en dat is makkelijker.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:43

Als je op zoek bent naar iemand die ervoor is opgeleid en bij jullie thuis kan komen, kijk dan even op tinley.nl . Succes Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:31

Hey, doet ze dit grommen (en blaffen/ bijten) alleen als ze in de bench moet? En zoja, hoe gaat het dan als zij de bench in moet? Hoe doen jullie dit?

Ik ben heel benieuwd hoe deze hond zich verder gedraagd. Als dit gedrag alleen in combinatie met de bench is, moet dit op te lossen zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:39

zou hulp zoeken zoals gedragstherapeut. je kan ook proberen om met je hand over haar neus te pakken. hierdor laat je ziet dat jij de leider bent. zorg ook dat je je nooti verlaagd tot haar. dus bijv naast haar gaan liggen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:45

De beste tip is inderdaad de gedragsherapeut. Nu is het gedrag nog goed te corrigeren. De gedragsherapeut zal als het goed is bij jou thuis komen om de hond in de eigen situatie te beoordelen. Hierna schrijft hij/zij een plan van aanpak. Zo'n behadeling kost eenmalig rond de € 70,- Neem eens contact op met je dierenarts of de begeleider op puppiecursus als je daar bij bent. Zij kunnen je waarschijnlijk wel door verwijzen.