geschikte kat voor ziekenhuisbezoekjes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikki_candy

geschikte kat voor ziekenhuisbezoekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 12:51

Hallo,

Ik heb samen met een vriendin een project dat wij met dieren naar ziekenhuizen/verzorgingstehuizen gaan, om de kinderen/mensen een fijne knuffelmiddag te bieden. Ze mogen dan met de dieren knuffelen en spelen. Zo kunnen de kinderen even vergeten dat ze ziek zijn en ouderen worden even uit hun dagelijkse sleur gehaald.
We proberen zoveel mogelijk verschillende dieren mee te nemen..
Meer informatie over het project kun je vinden op http://www.beestenopbezoek.nl. Dan is het misschien wat duidelijker wat wij doen.
Maar nu is het grote probleem dat we geen geschikte kat kunnen vinden.
We hebben een tijdje een gewone huis, tuin en keuken kat mee gehad maar die kat vond het niet fijn. En natuurlijk willen wij ook het beste voor de dieren dus nemen we die niet meer mee..
Nou zijn wij op zoek naar een geschikte kat: een kat die lief is, rustig, het niet erg vind door verschillende mensen geknuffeld te worden en het niet erg vind om te reizen.
Weten jullie een ras die een beetje aan die eisen voldoet?
Natuurlijk is niet elke kat van 1 ras hetzelfde maar we hopen dat er een ras is die die eigenschappen allemaal een beetje heeft.

We hopen dat jullie ons kunnen helpen met het vinden van een geschikte kat..

Groetjes, Tessa en Nikki

ElCamino

Re: geschikte kat voor ziekenhuisbezoekjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:54

Ik kan je een tip geven:
Zoek een Ragdoll !!! Deze poezen zijn erg rustig, aaibaar en worden een soort van "slap" aks je ze oppakt.
Het zijn extreem lieve dieren.
Google er maar eens op, dan begrijp je wat ik bedoel. Hier op bokt zijn er ook een aantal met Ragdolls...zij kunnen ook wel advies geven denk ik..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:55

Jep, ragdoll was ook het eerste dat in mijn hoofd opkwam. Deze katten zijn zo'n beetje beroepsknuffelaars.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:01

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:02

Niet alleen ragdolls zijn geschikt, maar ook birmanen.
Sterker nog, hier in Hoorn gebruiken ze birmanen, en ze zijn enorm populair!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:11

TS zei al dat er uiteraard meerdere katten geschikt zijn, en de ragdoll is volgens mij uit de birmaan gefokt.
Mijn noor ging altijd mee naar kantoor en vermaakte zich daar prima, het is niet zozeer ras afhankelijk maar karakter afhankelijk.
Misschien heeft Sylvia wel een knuffel in de aanbieding [BB] Deze dieren zoeken een tehuis! *update: 09/11/2007*

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:50

Bedankt voor de reacties!
We gaan op zoek naar een ragdoll of birmaan die een geschikt karakter heeft! Lachen
Nogmaals bedankt!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:48

Is dit wel hygiënisch, huisdieren en dan vooral dieren die verharen, in een ziekenhuis?

Gewoon intresse, geen kritiek Lachen

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:39

Het ziekenhuis heeft een heel hygiene protocol gemaakt..
Wij moeten ons aan bepaalde regels houden..
We komen via de brandtrap in het kinderspeelverblijf en komen daardoor niet op de afdeling zelf met de dieren..
De kinderen worden van te voren geselecteerd welke wel en welke niet mogen komen ivm met ziektes, allergie en dergelijke..
Als dieren op bedden komen moeten er handoeken onder en het beddengoed gaat als de kinderen terug gaan naar afdeling in de was..
En het kinderspeelverblijf word natuurlijk goed schoon gemaakt na het bezoek..

In verzorginstehuizen komen we meestal in een soort woonkamer voor de mensen daar.
Daar mogen de mensen dan zelf kiezen of ze willen komen en ook daar word de ruimte na de tijd goed schoon gemaakt.

En als een hond nou bijv heel erg zou verharen dan moeten de kinderen/ouderen het die week maar even zonder doen, dan nemen we een extra konijntje mee of iets dergelijks..

Beetje duidelijk allemaal?

Groetjes Tessa en Nikki

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:42

Ik vind het een supergoed project!!!! Dit wordt ook in bejaardenhuizen gedaan en dat slaat ook giga aan, denk trouwens dat een britse korthaar hier ook wel voor in in, zijn ook vrij rustig en relaxed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:16

Hmmmmm die van mij zou niet geschikt zijn, zij wilt niet door jan en alleman geaait worden, alleen door haar baasje.
Ik denk dat dat ras in het algemeen wat eenkenniger is, en toch wel genoeg eigen wil om niet alles te pikken.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:43

Maincoons zijn over het algemeen hele lieve en aanhankelijke dieren. HEbben wel wat weg van honden. MAar eigenlijk zijn honden meer geschikt voor jouw project.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:44

Kan ik me voorstellen dat honden beter geschikt zouden zijn, maar persoonlijk zou ik blijer worden van een lieve zachte poes dan van een hondje Bloos

Het is wel heel erg leuk dat er met verschillende dieren naar ziekenhuizen gegaan wordt, en dat ziekenhuizen de moeite nemen om daar echt een protocol voor te maken. Super!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:50

Ik vind britjes over het algemeen ook wat eenkennig...Het zijn superknuffels voor
hun personeel...Maar minder naar vreemden...Hangt deels natuurlijk ook van het
karakter af...Birmanen zijn heel anders...Die van mij zijn echte allemansvrienden...

Ook dacht ik aan de Coon...Ik heb regelmatig Coons op show gezien die heel relaxed
boven op de kooi liggen te genieten van alle aandacht...Maar heb zelf geen ervaring
met Coons...

Verder is het idd een goed idee bij de herplaatsers te kijken...Dan heb je een idee
van het karakter van de kat...Bij een kitten is dat toch altijd afwachten...

Super project trouwens...Wat zullen die mensen genieten...
In bejaardentehuizen mogen ze geen dieren hebben...Wat vaak vreselijk eenzaam is
voor oudere mensen...Zeker als ze hun dier ook nog speciaal weg moesten doen om
naar het bejaardentehuis te gaan...

Ook voor de kindjes natuurlijk...Kinderen en dieren is een super combi...Mits er goed
mee omgegaan wordt...(kinderen leren omgaan met dieren)

Super gewoon...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:51

Spynxen zouden ook geschikt zijn, onverschrokken vreselijk aanhalig en geen haren!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:53

Mja, maar die zullen toch wat moeilijker te vinden zijn als een ragdoll of maine coon denk ik...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:53

Ik heb zo'n kat. Het is een langharige kruising tussen een europees korthaar en een pers. Het is een knuffeldoos eerste klas. Hij heeft veel meegemaakt de laatste tijd en moest diverse keren in pijnlijke houdingen op de foto bij de DA. Dit onderging hij spinnend en vragend om knuffels. Ik heb 'm nog nooit horen blazen of zien krabben of zo.
Als ik bij de DA ben zit hij spinnend, zich genoeglijk wassend op de behandeltafel.
Kijk maar eens in dit topic, waar ik vertel over wat heb is overkomen. Wat verderop in het topic heb ik foto's geplaatst, die je door er op te klikken kunt vergroten.

[BB] Stalkat met een gouden randje!

We zijn nu dik twee maanden verder en binnenkort mogen de pennen er uit. Hij is inmiddels een echte huiskat geworden! En een knuffelkont eerste klas.

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 18:38

Nog een vraagje.. Lachen
Zou het misschien handig zijn om een poes te zoeken die rond de 1of2 jaar is zodat we het karakter al een beetje weten? Of zouden jullie toch voor een kitten kiezen zodat die langzamerhand kan wennen aan al het geknuffel.. Lachen

Bedankt ook voor de positieve reacties allemaal!
Het is ook een super project! Erg dankbaar ook! De reacties van de kinderen(en ouders van de kinderen) en ouderen zijn echt geweldig.
Over het liever een hond of liever een kat.. Dat is per persoon verschillend..
Een hond nemen we meestal mee voor het meer "actieve" gedeelte. Meestal vinden oudere mensen en kinderen het prachtig om de hond een beetje rond te zien spelen en achter de bal aan te rennen die ze zelf hebben gegooid. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die het heerlijk vinden om gewoon lekker met de hond te knuffelen.
De poes willen we lekker bij iemand in bed kunnen leggen net zoals we nu al met de konijntjes en cavias doen.
Gewoon om even lekker te knuffelen..

Er staat trouwens ook een filmpje op you tube: http://www.youtube.com/watch?v=lBQmIIQUs4U
Het is een filmpje dat omrop fryslan (De friese tv zender) heeft gemaakt voor het programma HEA! Het is dus wel bijna allemaal in het fries..Wat Tessa en ik zeggen is wel gewoon in het nederlands.
In het filmpje is erg goed te zien hoe de kinderen ''opknappen'' na een tijdje beesten knuffelen. Tong uitsteken Vooral dat jongetje dat binnen komt en eerst niks wil knuffelen en heel verlegen is, die zie je later in het filmpje erg vrolijk doen Lachen
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

xxx

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:54

Maanling schreef:
Kan ik me voorstellen dat honden beter geschikt zouden zijn, maar persoonlijk zou ik blijer worden van een lieve zachte poes dan van een hondje Bloos

Hangt er een beetje van af. Hier op het platteland heb ik gemerkt dat mensen met katten niets op hebben. En met honden juist weer veel meer. Ik vind dat erg typisch.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:01

Ik heb een pers (mét neusje, stamboomloos), dat diertje wil altijd meteen met iedereen kennismaken, knuffelen, aanhalen, mept eigenlijk nooit. Beest voelt zich ook overal thuis, behalve in de auto.... Maar misschien dat een pers-achtig iets ook wel iets is? Is ook meteen lekker pluche!

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:14

Waarom bel je niet eens naar het asiel? Die hebben mogelijk een kat die er voor in aanmerking komt. Omdat ze in asielen zorgvuldig zijn met het herplaatsen van dieren, zullen ze je niet snel een ongeschikt dier in de maag splitsen. De bedoeling is immers dat het dier een vast tehuis krijgt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:19

Qua karakter zou een Sphynx echt super passen; ze zijn brutaal, knuffelig, speels en héérlijk warm. Ze verharen niet en als je ze vooraf wast zijn ze helemaal hygienisch!

Máár ik weet niet of mensen de Sphynx niet enorm eng zouden vinden, het is en blijft een aparte verschijning natuurlijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:40

oudehinken schreef:
Waarom bel je niet eens naar het asiel? Die hebben mogelijk een kat die er voor in aanmerking komt. Omdat ze in asielen zorgvuldig zijn met het herplaatsen van dieren, zullen ze je niet snel een ongeschikt dier in de maag splitsen. De bedoeling is immers dat het dier een vast tehuis krijgt.

Ja, was ook mijn gedachte. In het asiel kennen ze het karakter al.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:45

Ragdoll was ook het eerste wat bij mij opkwam. Maar wel wat wollig dus misschien minder hygienisch. Sphynxen vind de meeste mensen naar mijn ervaring niet echt knuffelig, vanwege t velletje.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:20

Ellebel schreef:
Ragdoll was ook het eerste wat bij mij opkwam. Maar wel wat wollig dus misschien minder hygienisch. Sphynxen vind de meeste mensen naar mijn ervaring niet echt knuffelig, vanwege t velletje.

Tot ze het voelen, zoooo zacht Haha!