Hele drukke kanarie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Hele drukke kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:48

Onlangs hebben we een kanarie overgenomen van iemand die er niet langer voor kon zorgen.
De kanarie leefde in een voliere met andere kanaries. Helaas heeft alleen deze kanarie het overleefd.
Nu hebben we de kanarie in een relatief grote kooi gekregen met 3 'stokjes' waar hij op kan zitten.
Deze staan als een driehoeksvorm opgesteld. Ongeveer 2 op gelijke hoogte en eentje er hoger boven.

Maar nu komt het 'probleem'. De kanarie vliegt voornamelijk van het ene stokje naar de andere. En dan
vliegt hij naar boven en stort weer op stokje nummer 1 Scheve mond. Dit gaat zo een paar uur door. Echt in een
driehoekje. Ook als ik de stokjes gelijk hang blijft hij alle kanten op stuiteren.

Is dit nou normaal gedrag (heb nooit eerder een kanarie gehad) of is hij ongelukkig? Ook piept hij vreselijk
veel. Niet echt fluiten maar harde schelle piepjes. Hoe kan ik dit gedrag interpeteren?

Bedankt Haha!

Anoniem

Re: Hele drukke kanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:49

Mss heeft hij een vriendje nodig die hem kan vermaken? Normaal zijn harde schelle piepjes een teken van irritatie en dat ze iets dus niet leuk vinden.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:54

Volgens mij moet er een kanarie bij. Je vogeltje is eenzaam.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:17

Maar in de dierenwinkel zeiden ze dat het vaak mis ging? Ze zouden dan gaan vechten? Scheve mond

Dat piepen doet hij vooral 's Ochtends. Afentoe maakt hij ook wel andere geluidjes. Overigens is het vogeltje nu ongeveer een jaar oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:04

Ik zou kijken of hij ergens geplaatst kan worden in een voliere, samen met andere kanaries. Dat is voor jou misschien minder leuk, maar voor hem wel het beste (tenzij je zelf zin hebt een voliere te bouwen en meerdere vogels aan te schaffen natuurlijk). Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:06

Wuis schreef:
Ik zou kijken of hij ergens geplaatst kan worden in een voliere, samen met andere kanaries. Dat is voor jou misschien minder leuk, maar voor hem wel het beste (tenzij je zelf zin hebt een voliere te bouwen en meerdere vogels aan te schaffen natuurlijk). Knipoog

hier ben ik het ook mee eens Ja kanarie's gaan over het algemeen wel heel goed samen hoor! ik vind het hele sociale vogels.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:23

Ja ik heb er ook wel over zitten denken. Alleen is mijn vriend het hier niet zo mee eens Tong uitsteken maar dan moet ik die maar eens gaan overtuigen. De kanarie heeft tenslotte altijd in een groep geleefd... Maar dit gedrag geeft dus wel aan dat hij niet gelukkig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:26

Princesje schreef:
Ja ik heb er ook wel over zitten denken. Alleen is mijn vriend het hier niet zo mee eens Tong uitsteken maar dan moet ik die maar eens gaan overtuigen. De kanarie heeft tenslotte altijd in een groep geleefd... Maar dit gedrag geeft dus wel aan dat hij niet gelukkig is?

hij is onrustig zo te lezen, is er niet iemand in de buurt met een voliere? Lachen of willen jullie zelf geen kleine voliere (evt buiten, al zou ik hem nu niet meer naar buiten doen) ik merk aan mijn vogeltjes dat ze soms ook onrustig zijn, deze zitten in de lente tot de herfst (of langer, zolang het niet gaat vriezen) buiten, nu heb ik een grote kooi binnen. als je vriend het beste voor het beestje wil, dan zou hij toch kunnen nadenken over een vriendje, of een voliere, (ik zou voor het laatste gaan)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:39

Ik studeer dus heb wel een balkonnetje maar niet plaats genoeg voor een voliere. Ik ken wel twee mensen die een voliere hebben dus dan zou ik dat moeten vragen. Misschien dat ik hem dan nog hou tot de lente en dat hij dan weer de voliere in gaat. Zou het ook mogelijk zijn om hem in de herfst en winter weer terug te nemen? Al lijkt me dat niet helemaal logisch... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:42

dat lijkt me niet zo slim, dan zou ik een grotere kooi nemen, en hem met 2 vriendjes in de kooi zetten in de winter. wij hebben ze nu ook gewoon binnen, is het weer beter. (en onze andere voliere gebouwd) dan gaan ze weer naar buiten. opzich zou een kanarie in de winter ook gewoon buiten kunnen blijven hoor, met een nachthok kan dat prima Ja

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:43

Ik heb 2 kanariemannetjes in een grote kooi. Ik had er eentje, en heb een uitgeput exemplaar gevonden in de tuin, ik heb hem er gewoon bijgezet. Ze komen goed overeen en ze fluiten alletwee heel mooi. Misschien leuk om te weten...een maatje erbij kan wel helpen denk ik

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:44

Dan ga ik maar eens contact opnemen met mijn kennis. Hij is dus toch wel ongelukkig op deze manier. Vooral 's Ochtends en 's Middags is hij vreselijk druk. Ook schuurt hij de hele tijd met zijn snaveltje langs de 'stokjes'. Ik heb al een steentje om zijn snaveltje scherp te houden maar hij doet hier niks mee. Wat kan dit zijn?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:44

deze kanarie is doodongelukkig. Geef m eerst een grotere kooi, van de lente naar buiten ermee. En een maatje.
Wel een gedoe, heb je er zo een opgezadeld gekregen. Maar dit is geen leven voor dat beestje. succes

Het gedrag dat je beschrijft is stereotiep gedrag
Stereotiep gedrag bij dieren is het herhalen van steeds dezelfde handelingen. Het komt vaak voor bij dieren in gevangenschap en wordt gezien als een probleem in dierenwelzijn (eventueel in het verleden).

[bewerk] Kenmerken
steeds op dezelfde manier
zonder duidelijke functie (heeft misschien wel een psychologisch effect door vrijstelling van endogene opioiden)
blijft aanwezig na het wegnemen van de uitlokkende factor

[bewerk] Voorbeelden
"luchtzuigen" bij paarden
"kribbebijten" bij paarden: de tanden worden kapotgeknabbeld aan de voederbak
"ijsberende" ijsbeer: hij loopt steeds heen en weer in zijn kooi
"verenpikken" bij kippen
Laatst bijgewerkt door rakni op 14-01-08 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:44

marieke84 schreef:
Ik heb 2 kanariemannetjes in een grote kooi. Ik had er eentje, en heb een uitgeput exemplaar gevonden in de tuin, ik heb hem er gewoon bijgezet. Ze komen goed overeen en ze fluiten alletwee heel mooi. Misschien leuk om te weten...een maatje erbij kan wel helpen denk ik

Wat deze doet is echt hard schel piepen. En dat gaat vrijwel de hele ochtend door. Zou dit aan zijn leeftijd kunnen liggen of is het puur irritatie?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:47

volgens mij is dat stress. Het beestje dat ik gevangen had in de tuin is waarschijnlijk ontsnapt uit een voliere want hij was ook wat gestresst in het begin. Toen was hij ook constant aan het piepen, ik dacht eerst dat hij niet kon fluiten of dat het een vrouwtje was. Maar na een tijdje voelde hij zich wel op zijn gemak en is het fluiten begonnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:48

Princesje schreef:
marieke84 schreef:

Wat deze doet is echt hard schel piepen. En dat gaat vrijwel de hele ochtend door. Zou dit aan zijn leeftijd kunnen liggen of is het puur irritatie?

het komt op mij over, als pure onmacht, en hij vertoond zenuwachtig en idd stereotype gedrag (zo hadden wij op school een muis dat contstant (de héle dag door) aan het heen en weer rennen was in zijn kooitje, een hamster op stage dat met zijn voorpootjes op de houder van de fles ging staan, en zich achterover liet vallen, onnatuurlijk gedrag, dat is eigenlijk wat stereotype gedrag inhoud..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:48

rakni schreef:
deze kanarie is doodongelukkig. Geef m eerst een grotere kooi, van de lente naar buiten ermee. En een maatje.
Wel een gedoe, heb je er zo een opgezadeld gekregen. Maar dit is geen leven voor dat beestje. succes

Het gedrag dat je beschrijft is stereotiep gedrag
Stereotiep gedrag bij dieren is het herhalen van steeds dezelfde handelingen. Het komt vaak voor bij dieren in gevangenschap en wordt gezien als een probleem in dierenwelzijn (eventueel in het verleden).

[bewerk] Kenmerken
steeds op dezelfde manier
zonder duidelijke functie (heeft misschien wel een psychologisch effect door vrijstelling van endogene opioiden)
blijft aanwezig na het wegnemen van de uitlokkende factor

[bewerk] Voorbeelden
"luchtzuigen" bij paarden
"kribbebijten" bij paarden: de tanden worden kapotgeknabbeld aan de voederbak
"ijsberende" ijsbeer: hij loopt steeds heen en weer in zijn kooi
"verenpikken" bij kippen

Bedankt. Ik heb deze genomen omdat de vorige eigenaar ermee omhoog zat en ik was wel bereid onderdak aan het vogeltje te geven. Maar als hij op deze manier dus niet gelukkig is, is het misschien beter om hem dan een voliere in te doen. Zijn kooi is overigens wel groot. Ongeveer een halve meter hoog. Maar dit piepende geluid is dus een teken dat hij ongelukkig is? En dat hij zo op en neer hupt kan geen teken zijn dat hij 'vrolijk' is?

Ik heb echter nooit een kanarie gehad dus vandaar al die vragen Bloos

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:51

nee, ik denk dat hij echt niet gelukkig is zo, hoe zou je zelf zijn als je uit een voliere komt met vele vriendjes en opeens alleen in een hokje in een huis waar je niks kent? Ik zou zeggen een vriendje erbij of een voliere zoeken?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:52

Ik krijg er persoonlijk ook het heen en weer van als hij zo op en neer aan het huppen is. En ook het piepen klinkt niet echt als een gelukkige vogel. Maar omdat ik nog nooit een kanarie buiten de dierenwinkel heb gezien heb ik ook geen idee wat normaal gedrag is. Deze kanarie is overigs van zijn eigen fok. En hij had voorheen tussen de 10 en 20 kanaries bij elkaar zitten. Deze is de enigste die het overleefd heeft. Maar hij is mensen in die zin dus niet gewend. Er is ook geen mogelijkheid dat hij hier nog aan kan wennen?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:52

marieke84 schreef:
nee, ik denk dat hij echt niet gelukkig is zo, hoe zou je zelf zijn als je uit een voliere komt met vele vriendjes en opeens alleen in een hokje in een huis waar je niks kent? Ik zou zeggen een vriendje erbij of een voliere zoeken?

Ja ik zou zelf ook niet gelukkig zijn. Maar ik ken het gedrag van een vogel niet en ik begon nu erg te twijfelen vandaar dat ik deze vragen stel Lachen ik wil hem geen kwaad doen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:54

de mijne die ik gevangen had was ook aan geen mensen gewoon, maar nu is hij echt op zijn gemak. Hij is niet meer bang ofzo, maar hij had wel een vriendje. Misschien als je een kanarie erbij koopt die mensen gewoon is zal het voor je diertje veel makkelijker zijn om zich aan te passen. Het kan dus best, maar best wat geduld

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 20:55

En dat snaveltje langs zijn stokjes schrapen is ook stereotype gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:55

het is ver weg, anders had ik gezegd kom hem maar brengen, kan hij nu wel bij mijn diamantduifjes in (en zou er dan nog een kanarie bij halen) en in de lente lekker de voliere in.. maar ik zou toch een voliere zoeken, het krijsen en het zo druk zijn, is gewoon een teken dat het beestje dood nerveus is..

ik vind het wel goed van je dat je toch je best doet voor het diertje, en zoveel vraagt, dat is wel een teken dat je ook aan het welzijn van de vogel denkt

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:55

Ik heb 2 parkieten gehad ging echt niet goed samen. Toen m'n parkiet alleen zat werd die ook zo hyper dan gooide ik gewoon een donker (tafel)kleed over de kooi en dan was ze lekker rustig na een half uurtje er weer af en dan is het weer stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:56

Princesje schreef:
En dat snaveltje langs zijn stokjes schrapen is ook stereotype gedrag?

nee, niet als hij het af en toe doet, dit doen mijn vogeltjes ook wel eens Lachen het stokje moet wel zo dik zijn dat zijn teentjes elkaar niet raken he? Lachen dat zijn teentjes op de helft van het stokje komen.