Roofvogel op voliere

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

Roofvogel op voliere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 12:43

Ik heb momenteel iedere keer een roofvogel op de voliere zitten.
Natuurlijk zijn mijn vogels totaal in paniek.
Zijn er meer mensen die hier wel eens last van hebben en wat doen jullie er aan?

Zwartwitje

Re: Roofvogel op voliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 02:38

Is het een sperwer? Dat zijn echte vogeljagers. Eerlijk gezegd zou ik door het dolle heen zijn als er een sperwer in mijn tuin zou zitten, maar goed, dat ben ik Knipoog
Ik kan me voorstellen dat het niet veel goeds doet voor de rust in je volière. Misschien kun je een ondoorzichtige plaat aanbrengen op de bovenkant en misschien op de zijkanten van de 'aanvliegroute' van de roofvogel?

Grote kans trouwens dat tegen het voorjaar de roofvogel weer weg is, ten eerste omdat ze merkt dat er toch niks te halen valt in je volière en ten tweede omdat roofvogels in de winter vaak een ander en/of meer uitgebreid foerageergebied hebben. Succes ermee! Lachen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:03

Het is inderdaad een sperwer en helaas is het eerst slachtoffer vanmiddag gevallen. Of de parkiet het gaat overleven is nog de vraag.
Ik heb even rond gevraagd, maar als roofvogels op een voliere gaan vliegen, betekend dat ze zich in de natuur niet meer kunnen redden. Ze ziek en verzwakt zijn.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:07

wat vervelend .
klopt idd wat je zegt over de sperwer .
kunnen ze niet even een dagje ergens in een hokje wat dichtkan ofzo .
de sperwer laat zijn eigen niet zomaar wegjagen en zal terrug blijven komen zolang hij prooi ziet.
succes ik hoop dat het parkietje het red .

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:07

Hey, wij hadden daar ook erg vaak last van.
Maar tegelijkertijd ook blij dat sperwers gewoon leven in de buurt.
Wij hebben lichtdoorlatende platen bovenop de volieres geschroefd. Handig tegen regen, en de vogels zien de roofvogel niet direct, hooguit een schaduw er van.
Je hebt wat minder zon in de voelieres, dat ik wel een nadeel...
Maar de zijkanten zijn bij ons gewoon open, dus daar komt wel licht vandaan en op zich dus ook wel door die platen heen.

Hebben je vogels trouwens wel een nachthok waar ze helemaal uit het zicht van de roofvogel in kunnen vluchten?
Succes er mee!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:19

Bluebontje schreef:
Het is inderdaad een sperwer en helaas is het eerst slachtoffer vanmiddag gevallen. Of de parkiet het gaat overleven is nog de vraag.
Ik heb even rond gevraagd, maar als roofvogels op een voliere gaan vliegen, betekend dat ze zich in de natuur niet meer kunnen redden. Ze ziek en verzwakt zijn.

Heh, wat vervelend. Was je parkiet zo geschrokken of heeft de sperwer hem/haar daadwerkelijk te pakken gehad (door het gaas heen)? Ik hoop dat je parkietje het gaat redden.
Wat betreft je laatste zin, daar ben ik het denk ik niet helemaal mee eens. Het zal niet per definitie zijn dat hij/zij zich niet meer kan redden. Het kan maar net een jong van dit (vorig) jaar zijn en dan is zo'n eerste winter wel lastig voor ze. daarom vermoed en hoop ik ook dat als het weer wat zachter wordt, dat je geen last meer zult hebben van de sperwer.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:22

Helaas heeft de parkiet het niet gered. De sperwer had hem door het gaas vast. Je kon de wondjes van de nagels zien.
De parkiet zal mede door de stress gestorven zijn.
De andere vogels zitten nu opgesloten in het nachtverblijf. Met dit slechte weer hindert dat ook niet.
Verder hebben we al dakbedekking, maar de vogel vliegt vanaf de zijkant.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 17:33

Ow... dat is wel ellendig zeg...
Wat voor voliere heb je? Eentje die als basis frame een houten frame heeft met aan de buitenkant van de houten balken gaas?
Dan kan je namelijk overwegen om aan de andere kant van de balken een tweede laag gaas te timmeren zodat je een dubbele wand hebt...
Dat hebben wij in de rennen van onze opvang ook, zodat als er vogels naast elkaar in een ren zitten die minder vriendelijk tegen elkaar zijn, ze elkaar in elk geval niet door het gaas heen te grazen kunnen nemen...
Rot van je parkiet trouwens!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:01

Daar had ik ook al aan gedacht. We hebben nog heel veel gaas liggen, wat er zo tegen aan kan worden getimmerd.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 02:34

Inderdaad een dubbele laag gaas. Werkt ook goed tegen vervelende katten Knipoog

Erg naar van je parkiet. En ergens is het toch ook mooi om een sperwer in je tuin te hebben. Scheve mond
Ik hoop dat het met de dubbele laag gaas opgelost kan worden, anders zou je eventueel ook een stroomdraadje kunnen spannen, maar hoe effectief dat is durf ik niet te zeggen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:24

Dat is niet zo vriendelijk voor de sperwer, vind je niet? Nagelbijten / Gniffelen

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:17

De sperwer is ook niet zo vriendelijk tegen de vogels Knipoog .

Bovendien hoeft het geen 220 volt te zijn natuurlijk, een lichte schok is vaak al voldoende.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:47

Assie, dat komt omdat hij niet beter weet. Het is gewoon z'n instinct om op een bewegend, rondvliegend vogeltje af te gaan. Daarom zeg ik, als je nou zorgt dat hij de vogeltjes niet meer ziet door de volière af te dekken met een ondoorzichtige plaat (de zijkant dan dus, wat me niet al te moeilijk lijkt), dan neem je als het goed is dat probleem weg en kan de sperwer weer gewoon op wilde vogels gaan jagen. Een dubbele laag gaas is leuk, maar als de sperwer dan aan komt vliegen schrikken de vogeltjes zich alsnog een ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:39

Zwartwitje schreef:
Assie, dat komt omdat hij niet beter weet. Het is gewoon z'n instinct om op een bewegend, rondvliegend vogeltje af te gaan. Daarom zeg ik, als je nou zorgt dat hij de vogeltjes niet meer ziet door de volière af te dekken met een ondoorzichtige plaat (de zijkant dan dus, wat me niet al te moeilijk lijkt), dan neem je als het goed is dat probleem weg en kan de sperwer weer gewoon op wilde vogels gaan jagen. Een dubbele laag gaas is leuk, maar als de sperwer dan aan komt vliegen schrikken de vogeltjes zich alsnog een ongeluk.

het is misschien niet zo vriendelijk, maar dat is het voor katten ook niet, en die doen het ook instinct.. wij hebben ook stroom op de voliere heen.. zou mooi zijn als dat niet mocht omdat het een instinct is.. dat kan wel, maar ik wil mijn vogeltjes wel heel houden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:41

heb je een vogelopvang in de buurt zitten?
bel hen op,zij kunnen ( als de roofvogel inderdad ziek is) deze dan misschien komen vangen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:43

Zwartwitje schreef:
Dat is niet zo vriendelijk voor de sperwer, vind je niet? Nagelbijten / Gniffelen

Wat een droge opmerking hahaahahah Clown
En ja idd dubbel gaas, dan kan de sperwer er hoogst wssn niet meer bij met zn klauwen/ snavel

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:47

Wij hebebn tegen de katten van de buurvrouw schrikdraad over de voillere heen, daarbij zitten er glazen platen (oude van de kas) op.

Wij hebben hier geen last van sperwers maar van buizerds.

Vogels raken zwaar in de stress, gelukig nu met "dak" er op minder, omdat ze niet direct meer op het gaas kunnen zitten

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 14:58

ellepel schreef:
heb je een vogelopvang in de buurt zitten?
bel hen op,zij kunnen ( als de roofvogel inderdad ziek is) deze dan misschien komen vangen.

Helaas, de roofvogelopvang hier wil ze wel hebben, maar dan zal ik hem zelf moeten vangen. Het handigste is als ik dan mijn eigen vogels als lokvogel ga gebruiken. Clown

Ik vind het overigens erg mooi zo'n vogel en het zal best de natuur wezen dat hij op fladderende vogeltjes afkomt, maar als ik moet kiezen dus hem en mijn mooie dieren, heeft hij dus pech gehad!
Van stroom zal hij niets krijgen, hooguit een schok. Cool

Gelukkig heb ik hem nu al een dag niet gezien, dus misschien is hij zijn heil ergens anders gaan halen.
Of hij is op de vlucht geslagen vanwege de kat waar ik nu weer mee gezegend ben. Daar zit ik niet zo heel erg mee, want ik strooi kattenschrik om de voliere en dan blijft die wel op afstand.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:30

Als hij weer komt zou ik inderdaad gewoon een stroomdraadje neer hangen.

Is helemaal niet zielig voor sperwer, die schrikt alleen wat de bedoeling is. Ik heb zelf ook wel eens stroomddraad vast gehad en niks zielig alleen even een rot gevoel.

Vind het zieliger wat er met je parkietje is gebeurt Ach gut

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:48

Babsiej, maar een sperwer weegt 170 gram en jij 60000 gram Rolleyes
Dat is wel even een verschilletje, vind je niet?

Bluebontje, waarom wil je geen plaat aanbrengen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:52

als je er een klein beetje stroom opzet kan het geen kwaad, onze katten zijn ook lichter, maar die leven ook nog steeds hoor.. doen niet vreemd, lopen niet scheef, maar hebben toch echt een schokje gehad.. anders hangen ze elke keer in de voliere.. een glasplaat word wel warm in de zon..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:15

Plaat, bedoel je op het dak? Zit er al!
We zijn nu bezig met dubbel gaas. Glas zou ook kunnen, maar dat hebben we niet voorhanden en als hij tegen het glas vliegt, nou ja, dan kan hij beter tegen gaas of eventueel een stroomdraadje vliegen. Bovendien ben ik idd bang dat mijn vogels dan straks bevangen zijn door de hitte.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:29

Natuurlijk is dat een verschil daarom moet je ook gewoon stroomdraad voor katten oid gebruiken
Ging er eigenlijk vanuit dat je dat zelf wel kon verzinnen.

Wij hebben hier ook kattenstroomdraad, en ze zijn er geen van alle dood door gegaan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:19

wij hebben er een gewone klok op zitten, ook nog geen kat aan dood gegaan hoor!
Hij lbijft gewon komen, dus de schrik is ook niet zo onwijs groot (of gewoon nog niet groot genoeg..)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:28

Ik heb er verder geen verstand van, maar werkt stroomdraad wel tegen vogels? Want, je moet toch de grond raken om stroom te geleiden?
Als de vogel er tegenaan vliegt en niet het gaas raakt dus niet in contact komt, dan werkt het toch niet? Zoals de vogeltjes op stroomdraad of op die masten Knipoog