Weet iemand tot welke ondersoort de panda hamster behoort? of is het een kruising? Er zitten enkele van deze hamsters bij ons in de dierenwinkel, en ik kan er maar niet aan uit welk type hamster het is. Op internet zie ik vaak dat panda hamsters gewoon syrische hamsters zijn, maar met panda kleur... alleen de hamsters bij ons in de winkel zijn veel te klein om syrische hamsters te zijn. Ze zijn eerder het formaat van een iets te groot uitgevallen rus...
zou kunnen... alleen hebben ze absoluut niet de vormen van een syr... die hebben vaak wat rondere kenmerken, deze "panda's" niet. Het zijn echt precies wat groot uitgevallen rusjes. Ze hebben alleen niet die typische 3 boogjes aan de zijkant. bij sommige is een aalstreep te zien, en het wit is vooral op de buik en de pootjes. Er loopt geen witte band over de rug. Ze doen me eerlijk gezegd denken aan een campbelli, maar ik weet niet of ze kunnen voorkomen in die kleur.
Ik heb ook een panda hamster gehad. Maar heb al opgemerkt dat er verschil in grootte is onderling bij de syrische hamsters. Die van bij ons in de dierenwinkel zijn bijna de helft kleiner als de syren die we op school hebben ( die van mij waren ook niet echt tam te krijgen en die van school als niks)
dus oftewel waren de hamsters in de dierenwinkel bij ons geen echt syrren oftewel is er dus een verschil in grootte onderling ( mss zelfs meerder ondersoorten bij de syrren. De leerkracht knaagdieren bij ons vond het ook raar dat die van mij kleiner waren en wist zo meteen ook geen antwoord
Dierenwinkels en broodfokkers geven Syrische hamsters vaak de vreemdste benamingen, dus ook 'Panda hamster'.
in werkelijkheid is dit gewoon een doodnormale Syrische hamster, in de kleur zwart-witband (net zoals je bijvoobeeld creme-witband, goud-witband, zilvergrijs-witband etc. etc. hebt).
Het is dus ook complete onzin dat dit een speciale soort zou zijn.
Ik zal even een foto voor je zoeken van een zwart-witband syr.
Edit: Hier dus een foto van een doodnormale zwart-witband syr waar ik het over heb:
Verschil in grootte komt voor bij syren, syren die je in een dierenwinkel koopt komen meestal van broodfokkers of andere soortgelijke slechte fokkers, en zijn dus ook heel klein (rond de 100 gram).
Hamsters die van goede fokkers komen en vooral ook hamsters uit show- en tentoonstellingslijnen wegen rond de 200 gram.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-08 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt
Ik vind de hamsters van de goede fokkers dan wel vele toffer. Alhoewel ik heel gelukkig was met mijn 'broodgefokte' en heel graag naar ze keek ( aanraken ging alleen op eigen risico). Met die ene van school kon je bijna alles mee doen. Heb na 5 jaar hamstereigenaar geweest te zijn voor het eerst een hamster kunnen aaien, zelfs oppakken.
Ik heb hamsters opgevangen van mensen die ze niet meer wilden of niet tam konden krijgen. Sommigen werden na veel frustratie die liefste hamsters die ik gehad heb en anderen tjah, daar kon echt niks meer van gemaakt worden. Maar dat is ook niet heel gek, als je met 20 soortgenootjes in een emmer bent opgegroeid, te jong naar de dierenwinkel bent gestuurd (leuke kindjes op je raampje tikkend te hele dag) en dan bij een onwetend gezin terechtkomt, die je uit je slaap halen om te aaien. Ik liet ze lekker in hun kooi met rust, als ze wakker werden laten loslopen, hebben ze toch nog een beetje een waardig leventje gehad.
Ik denk dat ik niet volledig duidelijk ben geweest... ze hebben dus een aalstreep, maar geen boogjes aan de zijkant.
Als ik naar een syr kijk, dan krijg ik altijd een "ah, wat een lief puppy snoetje"-gevoel. Ze hebben een kopje dat zo anders is als bij een dwerg... de zogenaamde "panda's" bij ons in de winkel hebben dat niet. Ze vallen qua bouw meer onder de rus, dan onder de syr. Het eerste ogenblik dat ik ze zag, dacht ik dat het gewoon rusjes waren.
De ene zijn bijna volledig donkergrijs/zwart, met een aalstreep en een witte buik, de andere hebben meer wit, en nog een andere heeft witte en zwarte haren gemengd over bijna heel het lichaam. Dus niet zo duidelijk afgetekend als bij de foto van de syr hier in het topic. Ze vallen een klein tikkeltje groter uit dan de rusjes die er naast zitten, en een heel stuk kleiner als de syren die er ook zitten. Vandaar dat ik misschien dacht dat het campbelli's zijn, maar ik heb geen idee of ze bestaan in zwart/wit... Als ik moet gokken op gewicht, zou ik zeggen 50 tot misschien 80 gram, maar zeker niet meer. Het zijn ook geen pas gespeende dieren. Groeien doen ze niet meer.
Ik heb een tijdje zitten azen op een dw-hamster en ben daar een paar keer gaan kijken. Dat was ook een panda. (jaja zwart wit band ) maar ik vond m uiteindelijk helemaal niet geschikt. Hij was ten eerste ontzettend panisch voor aanraking en ten tweede hij was veeeeeeeel kleinder dan alle jonge syrtjes die ik me kon herinneren. Heb daarna een syrtje van een goede fokker gehaald en die was op dezelfde leeftijd al bijna dubbel zo groot.
Dus ik heb wrs precies hetzelfde als jij meegemaakt.
Hihihihi ow, je moest eens weten hoe zeer dat een waarheid is... Ik ben absoluut anti-dieren-uit-DW. Ik heb jarenlang fel gestreden om mensen hiervan bewust te maken. (ben er mee opgehouden, beter voor mijn hart. Bovendien kun je in je eentje niet zo veel) Maar... iedereen heeft wel eens een zwak moment dus.