Kattenpil, wie gebruikt het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xdenisex

Kattenpil, wie gebruikt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:07

Als Phoebe ongeveer 1,5 jaar oud is en Ice niet gaat sproeien of andere ellende veroorzaakt Tong uitsteken willen wij graag een nestje van die twee muppets en zelf een poesje houden.
Nu willen we als Phoebe een maand of 5 á 6 haar aan de poezenpil doen totdat ze oud genoeg is om een nestje te krijgen. Als dit gelukt is castreren we Ice en kan zij van de pil af.

Ik lees zo hier en daar hierover en mij verontrust het eigenlijk een beetje. Kanker in hun borst, baarmoeder etc....dat lees je overal!
Nu wil ik het dus voor een jaar gebruiken totdat Ice gecastreerd wordt (als hij gaat sproeien wordt dit waarschijnlijk eerder en gaat het hele verhaal niet door, maar daar ga ik maar even niet vanuit).

Mijn vraag is wie de poezenpil gebruikt en wat voor ervaringen jullie hiermee hebben. Of misschien is er wel een alternatief i.p.v de poezenpil.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord.

Sjolvir

Re: Kattenpil, wie gebruikt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:34

Zijn het raskatten? Of huis tuin en keuken katten?
(Aangezien er natuurlijk al een enorm kattenoverschot is...
ga maar eens in de asiels kijken!!! Je moet dus even goed
nadenken of je mee wilt werken aan een nog groter overschot)
Ik neem aan dat dame en heer geen familie van elkaar zijn....

Mocht je echt perse!! een nestje willen...
Poes niet eerder op de pil zetten dan dat ze krols is geweest..
(Uiteraard met het risico, dat hij !!!! het eerder weet dan jullie,
dat ze krols is dus bedoel ik.... En dat hij toch een gezellige
avond heeft met haar.. En jullie met een veeelss te jonge poes
met kittens zitten..)
Nou ja, zo te zien had je al van alles over de bijwerkingen van de
pil gehoord.. Dus dat skip ik lekker!!!

Overigens al nagedacht over de kosten van een nestje??
Enten.... van mans... Want goed geente moeder draagt bij tot
de bescherming van de jonge kittens..
Ontwormen en ontvlooien van de hele familie..
Kittens ontwormen, ontvlooien en enten...
entboekjes erbij... eventueel chippen?
(ohhh, en voor de fanatieke liefhebber, testen van pa en ma op
enkele notoire katteziekten.. )
Paps en mams zijn neem ik aan al wel eens bij de dierenarts geweest
en die heeft neem ik aan geen gekke dingen ontdekt?
(Daarmee bedoel ik afwijkingen die erfelijk zouden kunnen zijn....)

En niet de kittens op 6 wkn de deur uit (ook niet op 8!!!!),
dat is niet netjes..
Daar krijg je namelijk verknipte kittens van (en uiteindelijk
verknipte volwassen katten...)
En dat is weer heel vervelend voor de volgende eigenaar...
(en ja ik weet, dat vervolgnes iedereen gaat beweren dat ze een kitten
super op kunnen voeden, hem super snappen bla bla bla..
maar wij mensen zijn geen kat! En zullen het nooit worden
ook! hoe goed we ons best ook doen, moeder en broers en
zussen zijn voor kittens het allerbelangrijkste, om stabiele
dieren te worden)

Oh.. en dan hebben we helaas nog de poes bij wie de bevalling niet
goed gaat.. En die een keizersnede nodig heeft...
Of de poes die niet zelf voor haar kittens zorgt en de baas aan het
werk moet...

Mocht je over al die dingen nagedacht hebben, en nog steeds zeker
weten dat je een nestje wilt?! Dan wens ik je veel plezier!
Want het is natuurlijk ontzettend leuk om zo'n nestje van die wurms
in huis te hebben!!! Die als ze wat ouder zijn, je huis als jungle gaan
ontdekken!! Heerlijk!!!! Het ergste is, afstand doen van die kleine
kittens, aan hun nieuwe baasjes!!! Geniet ervan!!

Maar bezint eer ge begint!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:59

Ik ben het met bovenstaande eens maar wil nog wel erbij zeggen dat de Poezenpil zeer regelmatig melkkliertumoren en baarmoederproblemen veroorzaakt. Ook kan het zijn dat je kat er een tijd onvruchtbaar van wordt. Ik raad het je af.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:05

Ik heb 3 poezen.
*1 van 7 jaar en alweer 6 jaar aan de pil..
*1 van 3 jaar en alweer 2 jaar aan de pil..
(met deze 2 heb ik nog nooit problemen gehad)
*1 van 3 jaar en inmiddels geopereerd aan melkkliertumor en gelijk laten sterriliseren. Ze was toen 2 jaar (was erg vroeg voor zulke tumoren!!) en dus maar 1 jaar aan de pil..

De andere 2 hou ik dus wel goed in de gaten!!!
En zodra ik iets voel, gaat gelijk het mes erin..
Maar misschien wil ik straks nog een nestje, daarom laat ik ze nog niet helpen..

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:23

ben zo wie zo al tegen om nestjes met dieren.. maar als je het echt wil doen kan de pil gewoon.

onze kat krijgt ook de pil en onze vorige ook.. onze vorige kat was 12 jaar toen hij kanker knobbeltjes in zijn borst en onder zijn buik kreeg en 13 toen hij overleed.. en die had vanaf de 1e krolsheid de pil..
het kan sneller natuurlijk maar wij hebben nu een kat van 2 die ook net met de pil is begonnen..

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:49

De kattenpil neemt toch een enorm risico mee met tumoren enzo?

In ieder geval zou ik dat bij onze hond doen, en is me ten strengste afgeraden..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:02

hond is geen kat...
risico's hond groter dan kat...

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:38

kat is ook een grote kans maar bij de katten die ik ken merkten ze het pas toen die al een jaar of 13/14 waren.. maar ja nooit leuk natuurlijk

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 12:18

Mmmm ja aan de ene kant wil ik het niet maar wij willen graag een nestje dus dan ligt het anders. En om de natuur zijn gang te laten gaan vindt ik niet echt handig. Dan heb ik straks een nestje van een poesje van een half jaar, dat kan echt niet !
En daarbij is bij mij de pil maar voor een klein jaartje..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:24

Ik ben het helemaal eens met Sjolvir!

Denk eerst eventjes na over het feit dat er teveel katten zijn en of je de populatie in zijn algemeen er een plezier mee doet om er nog meer op de wereld te zetten.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:34

Tsja, weet je wat alleen wel het nadeel is?Mensen willen geen volwassen dieren. Die willen jonge poesjes, hondjes en wat dan ook. De asiels zitten inderdaad overvol, maar dit nestje zal dit niet tegen gaan. De mensen die eventueel een poes uit dit nest nemen, zullen echt niet een volwassen poes uit het asiel halen als het nest er niet komt. ( overigens kreeg ik zelf mijn kat pas op 7 jarige leeftijd en komt de poes van mijn vriend uit het asiel ).

Ik ben geen dierenarts, maar volgens mij zijn de risico's vooral bij lange termijn gebruik en zou een half jaartje dus geen kwaad moeten kunnen. Maar.. heb je het al eens aan je eigen da gevraagd? Die heeft er voor geleerd Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:44

Wat een onzin. Kleine poesjes worden namelijk groot en dan heb je dus weer volwassen katten erbij (die we nog niet genoeg hebben schijnbaar).

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:48

Allemaal wel leuk dat jullie nadenken over de katten in het Asiel en dergelijke maar beetje jammer dat degene die afraden om een nestje te nemen totaal niet antwoorden op de vraag van TS! Ze vraagt niet of ze een nestje zal nemen of niet, ze vraagt naar ervaringen met de poezenpil en de gevolgen daarvan en of het verschil maakt dat je de pil 'maar' een jaar geeft en niet voor 10 jaar ofzo..

Verder nog een reactie op de eerste post na het bericht van TS: Je kan het ook enigszins overdrijven hoor! Mijn ouders hebben 4 HTK katten die met 8 weken bij ons gekomen zijn, ze zijn allemaal ondertussen 10 jaar en ouder en geen één is er verknipt! Het zijn alle 4 sociale katten met ieder hun eigen karakter maar absoluut geen raarigheden! Ook ik ben voorstander van het zo lang mogelijk bij de moeder houden van de kittens maar om ik vind wel dat je het allemaal erg overdreven en aanvallend neerzet..

Citaat:
Zijn het raskatten? Of huis tuin en keuken katten?

Zou dit verschil maken? HTK katten zijn niks meer/minder dan raskatten hoor! Uiteindelijk is het geheel afhankelijk van hoe de eigenaar van de kat ermee omgaat, er worden ook genoeg raskatten aangeboden op oudere leeftijd omdat het toch niet meer gaat in huis...

Ik heb ook gehoord van de gevolgen van de poezenpil en om die reden (ik wilde toch geen nestje want mijn vriend wil er geen kat bij en ik weet dat als ik een nestje heb dat ik ze dan nooit allemaal weg zou kunnen doen en er eentje zou willen houden) mijn kat meteen met een half jaar laten steriliseren.. In jouw geval zou ik even kontakt opnemen met een aantal verschillende dierenartsen en hun mening aanhoren inclusief de onderbouwing daarvan..

Edit: @t Maanling: er zijn ook mensen die bewust voor hun huisdieren kiezen en deze niet naar het Asiel doen als het allemaal niet loopt zoals gepland (zoals dat je bijvoorbeeld niet alle jonge poesjes kwijtraakt zoals je wel gehoopt had)... Het lijkt me zinloos om het topic van TS te 'vervuilen' met een discussie over wel of geen nestje doen omdat ze daar helemaal niet om vraagt!

Succes met je keuze en ik hoop dat je volgend jaar een leuk nestje heb van je twee katten!!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:35

Maanling schreef:
Wat een onzin. Kleine poesjes worden namelijk groot en dan heb je dus weer volwassen katten erbij (die we nog niet genoeg hebben schijnbaar).

Daar gaat het toch niet om? Ik zeg niet dat mensen de katten weer weg doen wanneer ze groot worden, ik zeg dat mensen bij het kiezen van een huisdier over het algemeen een jong dier zoeken. Als dit nestje er niet komt, zullen de mensen die een poes willen wel op zoek gaan naar een ánder nestje, want ze willen een JONGE poes.

En begrijp me niet verkeerd, ook ik ben absoluut vóór het halen van je dieren uit een asiel ( of zoals ik heb gedaan overnemen van iemand anders, die van mij was dus al 7 )

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:31

er zijn idd mensen die dieren weg doen als ze volwassen zijn.. maar een jong katje vind iedereen leuk.. en dat is soms wel een probleem want de oudere dieren in aiels zitten ook te wachten.. het is natuurlijk je eigen keuze en zal je ook echt niet tegen houden Lachen vind zelf kleine katjes schattig maar ik ga toch liver voor oudere dieren Haha! die al zijn langste jaren gehad heeft Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 17:32

Ik ben het wel met jullie eens dat kleine poesjes leuk zijn. Maar Ice is nu 8 maanden en iedereen is verzot op hem. En 8 maanden is nou niet echt klein. Ze willen allemaal een copie van hem hahaa!
Buiten dat gaan de kittens naar bekende en maak ik een koopcontract met ook als voorwaarde erin dat als ze de poes of kater weg willn doen, hij weer terug naar ons komt en wij een nieuw huisje zoeken voor het beestje.

De poesjes verlaten ook het nest als ze 12 a 13 weekjes zijn en volledig geent en gechipt zijn etc.

Ik vind dat er veel dingen omheen uit zijn verband worden getrokken in dit toppic, dit was mijn vraag helemaal niet. Mijn vraag was of jullie slechte ervaringen hebben met het gebruik van de poezenpil voor hooguit 1 jaar.......

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:14

Wij gebruikten de poezenpil ook altijd voor een korte periode. Wij wilden onze katjes niet sterriliseren voor een bepaalde leeftijd (ik weet niet meer hoe oud ze toen waren) en om die periode te overbruggen hebben we de poezenpil gebruikt. Wij hebben nergens last van of last van gehad (afgezien van afgekrapte handen omdat zelfs dit iniminiepilletje te veel gevraagd was om door te slikken voor onze kat Tong uitsteken Haha! )

Maar wat ik me wel afvraag is of de katten nog naar buiten gaan of buiten komen? Want dan moet je er natuurlijk wel rekening mee houden dat jouw vrouwtje ook door andere katten 'gedekt' kan worden Lachen

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:35

Nee, mijn poesje komt niet buiten, beide niet hoor.. Het zijn dure grapjes geweest hihi en buiten dat zijn ze me veel te dierbaar om overreden te worden...!!
Dus de enige door wie zij zwanger gemaakt zou kunnen worden is onze grote beer Ice haha!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:46

Voor elke kitten die jij aan bekende weg doet, sterft er 1 in het asiel...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:30

@ xdenisex Volgens mij kun je beter gewoon even rondvraag doen bij een aantal dierenartsen, aangezien je hier waarschijnlijk niets anders te horen krijgt dan verwijten dat je een nestje op de wereld zet...

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:35

xdenisex schreef:
Ik ben het wel met jullie eens dat kleine poesjes leuk zijn. Maar Ice is nu 8 maanden en iedereen is verzot op hem. En 8 maanden is nou niet echt klein. Ze willen allemaal een copie van hem hahaa!
Buiten dat gaan de kittens naar bekende en maak ik een koopcontract met ook als voorwaarde erin dat als ze de poes of kater weg willn doen, hij weer terug naar ons komt en wij een nieuw huisje zoeken voor het beestje.

De poesjes verlaten ook het nest als ze 12 a 13 weekjes zijn en volledig geent en gechipt zijn etc.

Ik vind dat er veel dingen omheen uit zijn verband worden getrokken in dit toppic, dit was mijn vraag helemaal niet. Mijn vraag was of jullie slechte ervaringen hebben met het gebruik van de poezenpil voor hooguit 1 jaar.......

idd ik denk dat je het gewoon moet doen,
Ice is echt geweldig, ik zou ook zo een copie willen.
Deze mensen weten echt met katten om te gaan,
en er zijn genoeg mensen die hun katjes willen hebben.
DUs daar maak ik me geen zorgen over.
Ook vind ik het onzin dat er genoeg katten zijn, die komen er toch wel.
andere mensen buiten bokt, die fokken soms maar wat af, en gooien ze op straat ofzo,
Iig deze poesjes krijgen toch wel goede baasjes..
en idd, gewoon info vragen bij de DA, hier word je toch alleen maar op het lijf geschreven dat je slecht bent omdat je een nestje wilt van je geweldige prachtige Ice Lovers

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:33

Denk je ook aan alle test bij een ragdoll ? HCM, PKD, CIN, PL en natuurlijk felv fiv.

Verder over de pil er zitten gewoon ontzettende risicos aan en die zijn echt niet misselijk. Dus jou eigen keuze of je dat over hebt voor een nestje of niet.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:39

Onze poes is maar 10 weken aan de pil geweest en ze kreeg al vrij in het begin een cyste bij haar tepel. Nu we gestopt zijn wordt hij langzaam kleiner. Ze was aan de pil omdat wij in de winter graag de katers in huis wilden hebben. En ja liever geen nestje wilden. Maar toen wij die cyste ontdekte zitten de katers overdag in de bijkeuken en 's avonds komen ze een paar uurtjes binnen en gaat poes in de bij keuken.

Maar even over de pil ik zou het dus niet doen.

xdenisex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:05

esther_sonja schreef:
xdenisex schreef:

idd ik denk dat je het gewoon moet doen,
Ice is echt geweldig, ik zou ook zo een copie willen.
Deze mensen weten echt met katten om te gaan,
en er zijn genoeg mensen die hun katjes willen hebben.
DUs daar maak ik me geen zorgen over.
Ook vind ik het onzin dat er genoeg katten zijn, die komen er toch wel.
andere mensen buiten bokt, die fokken soms maar wat af, en gooien ze op straat ofzo,
Iig deze poesjes krijgen toch wel goede baasjes..
en idd, gewoon info vragen bij de DA, hier word je toch alleen maar op het lijf geschreven dat je slecht bent omdat je een nestje wilt van je geweldige prachtige Ice Lovers

Hihihi lief van je! Ice is echt een topper! Ik heb nog wat foto's gevonden van m toen hij nog wat kleiner was, dus die ga ik er snel even op zetten hahaahah!

Babsiej schreef:
Denk je ook aan alle test bij een ragdoll ? HCM, PKD, CIN, PL en natuurlijk felv fiv.

Verder over de pil er zitten gewoon ontzettende risicos aan en die zijn echt niet misselijk. Dus jou eigen keuze of je dat over hebt voor een nestje of niet.

Uiteraard worden ze beide gewoon op alles getest! Dat vindt ik zelf heeeeel erg belangrijk! Heb van de familie van Ice en Phoebe ook alle papieren ingezien!

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:29

xdenisex schreef:

Uiteraard worden ze beide gewoon op alles getest! Dat vindt ik zelf heeeeel erg belangrijk! Heb van de familie van Ice en Phoebe ook alle papieren ingezien!

Waarom wil je de kittens pas met 12 a 13 weekjes wegdoen, je eigen katten heb je toch met 8 weken in huis gehaald?
Welke papieren heb je dan ingezien van Ice, de fokker test niet, heeft meerdere rassen en gebruikt voor alle rassen een Ragdoll (kruising?) als dekkater?
De fokker van Phoebe fokt ook zonder stamboom, test die dan ook niet?