Cryptorchidie; Niet indalen van de ballen bij een puppy

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Cryptorchidie; Niet indalen van de ballen bij een puppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 11:15

Sjors zijn ballen zijn nog steeds niet ingedaald. Bij 9 weken zei de dierenarts dat ze de 12 weken wilde afwachten maar bij 12 weken zei ze dat ze waarschijnlijk niet meer komen. Hierdoor zou een castratie een buikoperatie zijn en meer kans op testikeltumoren. Mijn vader meteen 'we kunnen hem terug brengen' maar daar ziet iedereen meteen van af Knipoog

Nu zit ik even te googlen want ik wil er toch meer over weten:

Cryptorchidie is het niet-indalen van de teelballen in het scrotum. De teelballen zijn namelijk meestal voelbaar bij de pup vanaf ongeveer 70 dagen. Zijn ze op vier maanden nog altijd niet ingedaald, dan is er sprake van cryptorchidie. Door hun abnormale positie hebben de teelballen een te hoge temperatuur. Gevolg: de hond wordt agressief door een overproductie van hormonen en loopt een hoger risico op testikeltumoren. In dat geval is het aan te raden de teelballen chirurgisch te laten verwijderen, om die stoornissen te vermijden en te voorkomen dat uw dier deze afwijking doorgeeft aan zijn nakomelingschap.

en

Het risico van een binnenbal
De vraag is of een cryptorche testikel schadelijk is voor de reu zelf.
Testikels die zich op een te warme plaats bevinden, lopen een verhoogde kans om tumoreus te ontaarden.
De kans op tumorvorming verschilt per localisatie. Een testikel die in de buik zit heeft een 16 maal zo grote kans om tumoreus te ontaarden t.o.v. een testikel in het scrotum. Een testikel die in de lies ligt, wordt nog warmer doordat deze a.h.w. opgesloten ligt in het lieskanaal. Zo'n testikel heeft een 32 maal zo grote kans om tumoreus te ontaarden t.o.v. een normaal gepositioneerde testikel.
De kans dat een niet-cryptorche reu een testikeltumor krijgt is echter niet zo groot.
Als zo'n cryptorche testikel tumoreus ontaardt heeft dat meestal nogal wat gevolgen voor de reu. Bij een testikel die in de lies ligt, wordt het probleem snel zichtbaar. Er ontwikkelt zich dan een dikte in de lies die redelijk eenvoudig verwijderd kan worden, mits de tumor niet te groot is.
Zit de testikel in de buik, dan heeft deze alle mogelijkheden om te groeien zonder dat dat direct zichtbaar of voelbaar is.
Het is mogelijk dat zo'n testikeltumor hormonen gaat aanmaken die invloed hebben op het gedrag en uiterlijk van de reu. Dit noemt men het feminisatie-syndroom. De reu wordt dan, in hormonaal opzicht, een vrouwtje. De reu wordt dikker, verliest z'n haar, krijgt veel meer pigment, een afhangende voorhuid en wordt aantrekkelijk voor andere reuen. Zo'n 10% van deze tumoren zaait uit naar andere delen van het lichaam. De meeste cryptorche testikels ontaarden pas tumoreus na de leeftijd van 6 jaar, maar ook bij honden van 3 jaar zijn al tumoreuze cryptorche testikels weggehaald.

In plaats van te wachten op eventuele verschijnselen van een tumoreus ontaarde binnenbal, is het beter deze preventief uit te schakelen.
De testikel in de lies kan eenvoudig verwijderd worden. De testikel in de buik kan vlak bij de nieren, of vlak bij de lies zitten. Dit houdt in dat de testikel nogal eens moeilijk te vinden is, zeker wanneer de testikel nog niet tumoreus en dus nog klein is.

Klinkt toch allemaal een stuk ernstiger dan wat de dierenarts zei.
Heeft iemand ervaring met Cryptorchidie?
Wat is het beste? Laten verwijderen (en op welke leeftijd) of laten zitten?
Hij is nu bijna 14 weken en ontwikkeld verder hartstikke goed.
Al is hij wel super onderdanig naar andere honden en vreemde mensen de laatste weken, dit was eerst minder.

garny95

Re: Cryptorchidie; Niet indalen van de ballen bij een puppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:26

Laat je niet helemaal gek maken door wat er geschreven wordt.
Wij hebben ook een reu met een niet ingedaalde bal, de da heeft toen ook ons verteld dat deze kan ( hoeft niet) ontaarden later in een tumor. De fokker heeft de helft van het aankoopbedrag teruggeven, daar we ook niet kunnen fokken met deze reu en het risico van de niet ingedaalde bal. Het is nog een jonge hond en we houden het nauwlettend in de gaten bij de da als hij voor controle komt, de verwachting is wel dat we hem er wel laten uithalen t.z.t.

Ik zou in ieder geval wachten tot na de 2 jaar, zodat hij kan ontwikkelen tot een mooie reu. Succes ermee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:52

Ethelate schreef:
Sjors zijn ballen zijn nog steeds niet ingedaald. Bij 9 weken zei de dierenarts dat ze de 12 weken wilde afwachten maar bij 12 weken zei ze dat ze waarschijnlijk niet meer komen. Hierdoor zou een castratie een buikoperatie zijn en meer kans op testikeltumoren.

Als de testikels zijn verwijdert is de kans op tumoren toch voorbij?
Als je niet met hem zou willen fokken, zou je hem laten castreren? Dat kan toch nu nog steeds? Dan wordt het eenzelfde operatie als bij een sterilisatie, en weet je zeker dat de hond daar nooit tumoren aan kan krijgen. Zie het als een klophengst, daar moet je toch ook ingrijpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:05

Ik heb ook een reu met een niet ingedaalde bal.

We hebben het weg laten halen, toen ie een dik jaar was. Het geeft kans op tumoren, we heben een boxer en die zijn daar toch al wel gevoelig voor. Hij had op een gegeven moment ook een goedaarige tumor onder zijn staart ter grootte van een erwt, dus toen was de keuze snel gemaakt vanzelf.
Hij had er ook buikpijn van, omdat de bal ging draaien en verplaatsen. We hebben het via een kijkoperatie weg laten halen. Dat kost wel wat duurder, maar dan hoeft er geen complete open buik operatie plaats te vinden en de hond herstelt veel sneller.

Met een reu met niet ingedaalde bal(len), mag je niet fokken!! Dit is namelijk vererfbaar. Als ik je was zou ik het wel weg laten halen. Misschien even overleggen met de DA wanneer dit de beste tijd is. Misschien moet ie wat ouder zijn. Het wil ook niet per definitie zeggen dat wanneer je de balletjes op een jonge leeftijd laat verwijderen dat de reu minder reu wordt.
Onze hond is 40 kilo schoon aan de haak en goed bespierd en brede borst, in ons geval heeft het dus niet uit gemaakt.
http://www.mijnalbum.nl/Album=AMP6MHJD

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:36

Mijn oude hond had een niet ingedaalde bal.

We lieten het iedere keer controleren als die de inentingen kreeg. Maar hij is mooi oud geworden zonder ooit een enkel probleem.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 12:40

Wij waren zowieso niet van plan om met hem te fokken. Maar castreren stond ook niet in de planning. Onze vorige hond is ook nooit gecasteerd. Castreren kan ook weer een negatief effect hebben. Maar als ze niet indalen en de risico's daarvan, dan laat ik hem liever toch wel castreren. Maar de dierenarts kon ze nu nog nergens voelen, ze zitten dus echt 'diep'.

Het is een grote knuffelkont, het liefste ligt hij heel de dag op schoot, terwijl mijn moeder eerst liever een teefje wilde aangezien die aanhankelijker zijn. Nu heeft ze toch een beetje een teefje, maar dan zonder loopsheid Knipoog

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:28

Ten eerste: Teven zijn niet aanhankelijker dan reuen. Dat is een fabel! Meestal zijn reuen juist "liever". Ze hebben ook geen last van hormoonschommelingen e.d.

Wat dat balletje aangaat: 12 weken is echt nog vroeg om in te grijpen. Er bestaat ook een homeopatisch middel dat kan helpen. Het zijn druppels van MacSamuel. Deze kunnen de balletjes stimuleren om iig uit de buikholte te komen. Ik heb ervaringen van mensen gehoord die hier goede ervaring mee hebben. Als je meer wilt weten, PB me even. Er is nl. een DA in NL. die hier heel goed mee is, als de balletjes maar in de leider zitten (En dat kan echt niet iedere DA). Hij kan ze zonder snijden in het scrotum plaatsen dan!