Bejaarde kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Bejaarde kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 23:40

Onze kat is al behoorlijk op leeftijd, en de laatste tijd is dat steeds meer te merken.

Ze is inmiddels flink doof. Dat kan nogal hilarische momenten opleveren soms Tong uitsteken Ze hoort namelijk nog wel IETS maar kan niet thuis brengen waar het vandaan komt. Als je haar dus roept (of eerder gilt Bloos) dan rent ze vrolijk gelijk de verkeerde kant op, om vervolgens beteuterd rond te zoeken naar iemand die daar dus niet is Tong uitsteken

Ook lijkt ze wat dement te worden. Soms horen we haar krijsen (echt dat hele diepe harde mauwen) en vinden we haar op de raarste plekken. Zo plukken we haar iig 1x per week uit de badkuip of de douche kabine, waar ze keihard staat te krijsen. Net of ze het niet meer weet? Ook een aantal keer op zolder, waar ze normaal niets te zoeken heeft, of gewoon op andere plekjes... Onder de kerstboom, of gewoon in de woonkamer.
Ze kan sosm ook niet meer dingen helder inschatten lijkt het wel. Laatst probeerde ze op de monitor te springen. Maar ja, aangezien we nu al bijna een jaar lang een flatscreen hebben ging dat dus een beetje mis Sigaar

En natuurlijk slapen. VEEEEL slapen. Slapen, slapen, slapen, de hele dag door. Overal en nergens...
Ze heeft ook snel last van blaasgruis, en moet verder iedere dag pilletjes tegen haar schildklier ziekte. Deze werkt namelijk veelte snel waardoor ze heel erg mager werd. Het was behoooorlijk tobben om de juiste dosering te vinden. Heeft geloof ik bijna een jaar geduurd, vele malen bloed controle. Maar dan was het weer veeelte hoog, en dan weer veelte laag. Momenteel zit ze redelijk op een stabiele lijn met elke dag 1 pil en op zondagen en woensdagen 2 pilletje. Hopelijk blijft dat nog even zo goed gaan.

Toch heeft het wel wat hoor, die oudjes. Altijd gezellig bij je willen liggen, en die doofheid en rare fratsen zijn ook wel weer aandoenlijk... HOpelijk blijft ze nog een lange tijd 'stabiel' en kan ze nog een aantal jaar van haar oude dagje genieten Lovers Ben allang blij dat ze ook geen behoefte meer heeft aan het naar buiten gaan, want dat zou ik wel eng vinden...

Meer mensen met zo'n oudje die niet helemaal meer op de weg zit?

Pluizebolpum

Re: Bejaarde kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:04

Zelf niet, maar mijn moeder heeft er nu eentje die aardig op leeftijd raakt. Dreyfuss is nu 17 en dat tikt aan...
Hij gaat er steeds aftandser uit zien, magerder ook. Naar buiten gaat hij alleen nog als het mooi weer is, is dat het niet dan ligt hij de hele dag op bed of op de verwarming (of op z'n vrouwtje, als hij de kans krijgt). Als hij op schoot zit kwijlt ie, soms heeft hij bibbermomentjes, dan schokt zijn kopje een beetje.
Verder blieft hij alleen nog kippenlevertjes (en ok, in een goede bui ook kippenhartjes, is het echt een goede dag dan mag het zelfs een blikje zijn). Mijn broer woont sinds de kerst weer thuis en daar is hij ook nog steeds niet aan gewend, elke avond komt hij kijken wie die vent nu toch weer is (btw, mijn broer heeft hem geboren zien worden) en wanneer hij denkt op te krassen. Laatst was ik er ook 'savonds en dat trok ie helemaal niet meer...
Soms dondert ie van de verwarming af of springt hij mis. Op tafel kan hij alleen nog via de stoel of als hij getilt wordt. Soms zit hij ook wel eens midden in de kamer om zich heen te kijken, alsof hij niet meer weet waar hij is of wat hij wou gaan doen. En dan gaat hij rondjes lopen, naar de slaapkamer, terug naar de keuken, slaapkamer, enz. Gek wordt je er soms van.
Maar het blijft een lieve gekke ouwe kat en ik hoop evengoed dat ie nog veel ouder wordt...

Verder hadden we vroeger een halve Noor, die is 18 geworden. Tot haar 16e was er vrij weinig te merken, daarna ging het hard. Ze werd magerder, viel vaker om, werd gepest door de andere katten en ook van die schokjes af en toe. Ook kreeg ze een waasje voor haar ogen.
Op een gegeven moment begon ze tijdens het eten te kraken in haar bekje, heel apart. Bij de DA bleek het dat haar kaakgewrichten gewoon versleten waren, maar dat ze daar geen last van had.
In haar laatste jaar ging het ineens heel hard. Ze vermagerder steeds meer maar at steeds minder en had ook minder levenslust. Tijdens de eerste warme dag heeft ze toen de hele dag onder een struik liggen hijgen. Dat heeft mijn ouders doen besluiten om haar in te laten slapen, die zomer zou ze toch waarschijnlijk niet meer gehaald hebben, iets waar de DA ons gelijk in gaf, overigens.
Ik heb haar ooit eens, toen ze al 16 was, van een herdershond moeten afhalen. Het dier had het lef háár tuin in te wandelen...Het was een echte krassse oude dame, die Noor...Op diezelfde leeftijd kon je haar ook regelmatig ergens halverwege een boom vinden, met een dwaze blik in de ogen, om dan de boom uit te roetsjen en de volgende weer in te vliegen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:26

ik heb ook een oudje, die de laatste tijd ook écht oud begint te worden.
ze is bij ons geboren, haar moeder was op dat moment 14 jaar oud(is uiteindelijk 18 geworden) zij en haar zusje waren veelste klein en niemand dacht dat ze de volgende morgen zouden halen.
Chico is ondertussen al bijna 18 (haar zusje is op 16 jarig leeftijd ingeslapen, ivm hartproblemen)

ze is bijna doof en ze ziet ook lang niet alles meer.
en ze slaapt ook voor namelijk, behalve als het etenstijd is.
in de winter komt ze bijna niet meer buiten, behalve om haar behoefte te doen (dat doet ze nog altijd liever buiten, pas als het echt niet anders kan gaat ze op de kattenbak)
in de zomer, als het mooi weer is, is ze juist het liefst buiten
ze vind het heerlijk om in de zon te liggen slapen Lachen
en dan gaat ze zelfs nog op muizenjacht (waar ze nog steeds beter in is dan onze 2 jarige kater)
en ze is nog steeds de baas in huis (ook over de hond) en niet alleen in huis, ook de buurkatten lopen met een grote boog om haar heen Haha!

medisch heeft ze eigenlijk nergens echt erg last van, behalve dat ze in de zomer last heeft van een allergie, waarvoor ze allergisch is weten we niet, maar ze krijgt elk jaar een prik wat helpt tegen de jeuk. Verder is ze op haar kromme pootjes na(heeft ze totaal geen last van Knipoog) helemaal gezond. Ze eet ook nog prima en mijn dierenarts is elke keer dat hij haar ziet opnieuw verbaast over haar gave(en spierwitte!) gebit.
ik hoop dat ze hier nog wel een poosje rond blijft lopen.

Edit: ik geloof ook dat die van mij wat dement begint te worden. Ze doet ook dingen die ze eerder nooit zou doen. Bijvoorbeeld spelen, enkel als kitten is ze speels geweest, zodra ze volwassen was moest je het niet meer proberen of je kreeg een mep Clown. Maar een paar weken geleden, toen ik met mijn main coon aan het spelen was, begon ze zomaar opeens mee te doen. Ik stond er echt met open mond naar te kijken. De hele familie kwam kijken want Chico aan het spelen? nee dat kan niet! Blond
en ze doet het nu vaker, ze zit vooral achter onze 2 jarig htk kater aan.
Laatst bijgewerkt door Van op 12-01-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:34

Mijn poesje is afgelopen augustus op 20jarige (!) leeftijd overleden helaas. Tot de laatste week van haar leven toch nog aardig goed geweest. Ze was inderdaad ook doof en heel erg sloom. Spelen werd steeds minder, maar ze is wel ontzettend aanhankelijk geworden.

Ik mis haar nog steeds elke dag, het is gewoon zo leeg in huis. Ik weet niet beter dan dat mijn poes er altijd is geweest. Ze heeft mij vanaf m'n 2e jaar meegemaakt, dus reken maar uit.

Wij waren wel altijd erg bang voor op wat voor manier ze zou overlijden. Gelukkig is ze uiteindelijk thuis gegaan.

Ik hoop ook voor iedereen dat men z'n kat zo lang mogelijk bij zich mag houden!

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:45

Wij precies hetzelfde.. Bloos
maar die van ons vinden we niet in de badkamer, die vind als dat wit volgens mij veel te eng. Als de badkamer deur openstaat loopt ze er met een grote boog omheen. Clown
Wel "krijst" ze ook verschrikkelijk, vooral 's nachts en 's ochtens om 7 uur, behalve in het weekend dan om 9 uur. Clown Op die kan je de klok gelijk zetten Vork
ze kan soms ook behoorlijk lastig zijn, dan begint opeens te miauwen en dan krijg je haar niet meer stil dan kan je doen wat je wilt, negeren, gaan aaien, deur voor haar open doen, eten heeft ze dan (meestal) nog.. en dan weet je gewoon echt niet wat je ermee moet. Clown En het grappige is het lijkt soms alsof ze de hele tijd "Hallo" zegt Tong uitsteken Je hoort echt een beetje zo'n L klank en dan nog zo'n O klank daarna.. Echt wel grappig Vork
Ook zij is (bijna) doof. Je kan roepen (of soms wel bijna schreeuwen) wat je wilt, maar ze kijkt niet op of om of ze wandelt/kijkt indd vrolijk de andere kant uit, waar dan dus niemand is. Clown
Eerst poepte ze ook precies waar het haar uitkwam, als ze moest, ging ze zitten en poepen Clown Maar toen was ze ziek Verdrietig (ze had vlooien en daar is ze allergies voor, en voor de meeste antivlooien spullen ook Clown)
Maar ze is echt wel lief.
Ze is nu 19 jaar. Maar dat weten we niet precies.
Mijn ouders hebben haar ongeveer 19 jaar geleden "gevonden" en toen was ze ongeveer 'n half jaar oud, maar ja, dat wisten ze ook niet precies.