Hond geeft over, HELP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Hond geeft over, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 19:19

Hai bokkers.

Mijn hond van ruim 8 jaar geeft al een paar dagen over. Als hij overgeeft, geeft hij alleen gal op en doet dit vaak rond de klok van 4uur 's middags.
Hij krijgt eten tussen 7.00-8.00 's ochtends en om 18.00-18.30 's avonds. Naast deze maaltijden krijgt hij niks extra's en krijgt hij ongeveer 3 wandelingen.

Ik heb de DA woensdag gebeld en kreeg de assisente aan de telefoon. Ik het probleem voorgelegd en ze vond het lijken op een hongergevoel waar hij geen raad mee weet. Afgesproken om zijn avondmaaltijd op te delen in twee maaltijden en deze om 16.00 en 18.00 te geven. Gisteren en vandaag gaf hij nog steeds gal over. Vandaag ging hij niet direct eten om 16.00, gisteren wel.

Is het verstandig om nu de DA te bellen of het weekend af te wachten?

Alvast bedankt.

jesito

Re: Hond geeft over, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:15

Kan ook een virusje zijn maar gal overgeven is heel pijnlijk en rot en normaal kan je da daar wel wat aan doen met medicijnen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:19

Ik zou even het weekend afwachten en hem rond 15.00 uur een paar sneetjes brood of paar handjes van z'n voer geven zodat er iets in z'n maag zit.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:22

Het zou een infectie kunnen zijn maar ik ben geen DA. Zorg er wel voor dat ie genoeg drinkt i.v.m. uitdroging... i.p.v. normale voeding gekookte rijst en gekookte kipfilet geven niet teveel en verdeel het over de dag als je dat kunt. Als je het niet vertrouwd zou ik de DA nogmaals bellen en ventueel langsgaan aangezien je hond dit al een aantal dagen doet en er geen verbetering in zit.

Suc6

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:02

Kan inderdaad een honger gevoel zijn..
Of echt een te lege maag. Dan willen ze er nog wel eens wat uitgooien.
Dan is het misschien handiger 4x wat kleinere porties over de dag te verspreiden.

Wat voor voer geef je?
Onze honden begonnen ook wat te miemelen met eten en overgeven etc. naarmate ze ouder werden.
De overstap op Senioren voer heeft ze goed gedaan.
Net dat beetje extra wat ze nodig hebben Lachen.

Sneetjes brood etc extra geven lijkt me niet echt verstandig.
De witte rijst idd wel Ja. Licht verteerbaar, maar toch wat zn maag!

Succes ermee (:
En als het te lang aanhoudt toch maar even langs de DA..
Daar is ie tenslotte voor, haha.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:26

sperziebonen uit blik, goed afgieten en eventueel wat kippenboullion met gekookte rijst(papje) houden ze bijna altijd binnen en kan de maag weer wat tot rust komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:59

Het beste is toch gewoon kekookte rijst of rijstwater en misschien wat gekookte kip, sperziebonnen en brood ligt vaak dan weer net iets te zwaar.
Mocht het een virus zijn dan heeft de maag vaak tijd nodig en die geeft aan dat er nu niks in moet komen want dan komt het eruit.
Als je zelf ziek bent eet je ook liever niks en dat kan best 1/2 dagen drinken is veel belangrijker en dan is rijstwater erg goed en dan weer langzaam opbouwen met kleine porties verdeeld over de dag.

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:01

Mijn hond heeft dit dus ook gehad. Onze DA advieseerde ook om de maaltijden te verspreiden, en het werkt wel! Haar maagje is dan gewoon altijd gevult, en ze geeft nog maar af en toe over. Het is echt zielig om zo'n beestje zo machteloos te zien vind ik.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:01

DeniiSee schreef:
Mijn hond heeft dit dus ook gehad. Onze DA advieseerde ook om de maaltijden te verspreiden, en het werkt wel! Haar maagje is dan gewoon altijd gevult, en ze geeft nog maar af en toe over. Het is echt zielig om zo'n beestje zo machteloos te zien vind ik.

Dit heb ik geschreven, ik zat even op de account van mijn vriendin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:08

Laat de hond wat gras eten. Onze hond geeft ook wel eens slijm over en dan wil ie altijd naar het gras. Door gras te eten kan hij de rest van zijn eten (wat ie kwijt moet, omdat ie er misschien wat beroerd van kan zijn) uit braken. Bij ons is het daarna altijd over.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:13

Gras eten is imo net niet goed, dat verteert niet en zorgt alleen maar voor meer overgeven. Als je hond gal geeft, zal dat idd waarschijnlijk door een hongergevoel komen. Meerdere keren kleine porties per dag voeren, kan zeker een oplossing zijn. Waar je ook voor kan zorgen, is dat er een bakje droogvoeding staat, voor als hij iets extra nodig heeft.

Als hij blijft overgeven, mag je altijd wat Primperan geven. Mijn hondje heeft gevoelige darmpjes en geeft soms meerdere keren op een uur over, waarbij de da ons aangeraden heeft om, als het te erg is, Primperan te geven. Mensen nemen dat trouwens ook, weet niet of je dat kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:38

Tieneke schreef:
Gras eten is imo net niet goed, dat verteert niet en zorgt alleen maar voor meer overgeven. Als je hond gal geeft, zal dat idd waarschijnlijk door een hongergevoel komen. Meerdere keren kleine porties per dag voeren, kan zeker een oplossing zijn. Waar je ook voor kan zorgen, is dat er een bakje droogvoeding staat, voor als hij iets extra nodig heeft.

Als hij blijft overgeven, mag je altijd wat Primperan geven. Mijn hondje heeft gevoelige darmpjes en geeft soms meerdere keren op een uur over, waarbij de da ons aangeraden heeft om, als het te erg is, Primperan te geven. Mensen nemen dat trouwens ook, weet niet of je dat kent.

Het verteert niet, maar het komt er even goed weer aan de achterkant uit hoor! Ze eten ook geen grote hoeveelheden. Het is de bedoeling dat ze er van gaan overgeven. Net als een kat gras eet om te gaan braken. Het zet het braken op gang. Mijn hond doet het uit zich zelf, als hij beroerd is, loopt hij naar de wei om gras te eten. Heel natuurlijk hoor. Ik zou dat eerder doen dan er een middel in stoppen.
Je moet eerst de oorzaak weten waarom hij overgeeft. Als hij namelijk geen gevoelige darmpjes heeft, geef je hem vanzelf ook niet dat Primperan (zou ik sowieso niet doen, tenzij mijn eigen DA dat adviseert). En als hij niet beroerd is en zijn eten kwijt moet, heeft het misschien geen nut om gras te eten.
Dus eerst maar eens uitzoeken waarom hij braakt.

Aan de TS: gewoon doen wat je denkt wat goed is, als jij er een rotgevoel bij heeft omdat hij constant braakt, dan moet je gewoon naar de DA gaan. Denk je dat hij het weekend prima doorkomt verder dan ga je niet. Bel anders even of het verstandig is om te komen, ik denk dat ze beter advies kunnen geven dan wij hierop bokt Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:41

Als het gal is, is het 99% door een hongergevoel. Als je ze dan wilt doen braken, is dat in dit geval fout, want er valt dan net niks op te braken. Als ze iets fout gegeten hebben, dan kan ik daar wel in komen. Maar niet als het door honger komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:55

Tieneke schreef:
Als het gal is, is het 99% door een hongergevoel. Als je ze dan wilt doen braken, is dat in dit geval fout, want er valt dan net niks op te braken. Als ze iets fout gegeten hebben, dan kan ik daar wel in komen. Maar niet als het door honger komt.

Daarom zeg ik ook dat je het beter eerst kunt laten nakijken, alvorens er iets aan te doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 12:56

Er staat in de openingspost dat het gal is. En gal = honger.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:08

Tieneke schreef:
Er staat in de openingspost dat het gal is. En gal = honger.

Ik heb idd ook geleerd dat gal spugen niets te maken heeft met verkerd eten maar met honger of een verstoorde zuurgraad in de maag.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:15

Klinkt als mezelf Haha! Als ik honger heb (en dan vooral in de ochtend) heb ik ook heel vaak of overgeef neigingen, of wordt heel misselijk en moet naar de wc rennen om over te geven en het enigste wat er dan uit komt is idd gal. Probeer hem wat tussendoor te geven zoals hier al genoemd is. Al is het maar een paar handjes voer, of een kauwbot oid. Tussen 7 en 8 is volgens mij ook behoorlijk laat. (Weet het niet precies hoor.) Die van ons krijgen om 7 uur in de ochtend en om half 5 in de avond. Gaat prima!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 13:16

Een kauwbot zou idd ook een goede oplossing zijn! Of van die knabbelstokjes die je tussendoor kan geven.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 18:44

Dankjulliewel voor de reacties! Zitten zeker goede tips tussen.

Vandaag heeft hij nog niet over gegeven!