Onze kat is eenzaam...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Onze kat is eenzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:55

Onze Jos is bij ons komen wonen een week nadat we gingen samenwonen. Samen met zijn zusje Muis, en mijn eigen kat Tigger woonden wij op een apartementje. Vol, maar ontzettend gezellig.

Een week later hebben we door een vreselijk ongeluk zijn zusje moeten laten inslapen. Ze had zich door een kier in het raam gewurmd en is drie verdiepingen naar beneden gevallen, waarbij ze helaas niet op haar pootjes terecht kwam.

Zo bleven Jos en Tigger over.

Tigger -als echte buitenkat- ontpopte zich echter al heel gauw tot een ware tiran. De hele dag zat hij Jos achterna, liet hem niet met rust, joeg hem weg van de lekkere slaapplekjes...

Na het drie maanden aangekeken te hebben besloten wij Tigger naar mijn nicht te brengen die buiten op een boerderij woonde. Het leek de perfecte oplossing, want die maffe rode kater heb ik nog nooit zó gelukkig gezien! Haha!

Maar onze Jos bleef alleen over, nadat hij zijn hele leven gezelschap om zich heen had gehad. Hij uitte zijn eenzaamheid door ontzettend veel te gaan miauwen, alsof hij verwachtte antwoord te krijgen, maar dat kwam er natuurlijk niet.

Het was ontzettend zielig, en het besef kwam bij ons dat hij misschien mét tiran gelukkiger was geweest omdat hij tenminste nog 'aanspraak had'.

Tigger terug op een flat was echter gewoon geen optie, die had het véél te lekker op de boerderij, en dus hebben we op marktplaats een advertentie gezet dat we op zoek waren voor een lief nieuw maatje voor onze Jos.

Al gauw kregen we reactie van iemand die een leuke lapjeskat had. Daar aangekomen bleek dat ze óók nog een langharige cyperse dame hadden, en dat we konden kiezen. Oei, dat was wel héél moeilijk. Ze waren allebei leuk en IK viel voor het lapje, terwijl mijn man (toen nog vriend) compleet verliefd werd op het cypertje. Drie katten was eigenlijk niet de bedoeling, twee vonden we wel mooi... Maar uiteindelijk dan toch met twee dames terug naar huis vertrokken.

Jos vond zijn nieuwe harem erg interessant. Vooral het lapje, Mitzi, vond hij ontzettend lief. Mysla, de cyper, werd compleet genegeerd door zowel Jos als Mitzi. Een tijdje ging het goed, maar Mysla bleek al gauw een prinsesje. Zodra er ook maar één kat naar de kattenbak was geweest vond zij hem 'vies' en wilde er niet meer op.

Regelmatig plassen op het bed, de bank en de stoelen vond ze echter geen enkel probleem. Ik zat met mijn handen in het haar. Inmiddels waren wij zwanger van ons eerste kindje, maar ook de box was niet veilig voor Mysla haar plas-acties.

Een vriendin van me deed een opleiding alternatieve diergeneeskunde, en wilde haar graag in huis nemen als enige poes, zodat ze de aandacht kon krijgen die ze verdiende. Met pijn in ons hart hebben we Mysla naar haar laten verhuizen. Ook daar bleef het plasprobleem in eerste instantie, maar na enkele maanden zéér intensieve kattenbaktraining en bachbloesems ging het goed.

Weer een goede match dus.

Jos en Mitzi waren ontzettend gelukkig samen, en alles leek helemaal goed.

Totdat onze dreumes begon te kruipen en zich ook nog eens een tweede baby aandiende. Jos vond het allemaal best, maar Mitzi vond al die drukte eigenlijk maar niks.

Ondertussen had ik vanuit Roemenië, voor mijn stichting nog een kat meegenomen ter herplaatsing: Sfinx de siameeskruising. Weer drie in huis dus, een getal dat blijkbaar niet werkte voor ons.

Mitzi werd hoe langer hoe kwader op de situatie, haalde uit naar de kinderen als ze te dichtbij kwamen, en ook zij begon te plassen uit onvrede.

Ik voelde me ontzettend schuldig toen ik voor haar op zoek ging naar een nieuw huisje, maar toen er hier een autistisch jongetje binnenwandelde, en hij en Mitzi meteen een klik hadden, begon ik me af te vragen of het soms m'n doel was in het leven; een tijdelijk huis bieden tot ze een beter leventje vinden.

Sfinx en Jos bleven samen over. Ik had verwacht dat Jos Mitzi meer zou missen, maar het viel 100% mee. Niet dat hij nu ineens dikke vriendjes was met Sfinx, maar ze leefden prima naast elkaar.

Afgelopen mei vingen we weer twee katten op, een broer en zus. Het zou voor tijdelijk zijn, puur ter voorkoming van een asiel en ik zou een nieuw huisje voor ze vinden.

Vier katten in huis, helemáál veel. Maar de bokker die de twee katten kwam brengen werd smóórverliefd op onze Sfinx, en aangezien zij eigenlijk in huis was gekomen ter herplaatsing was er weer een mooie match.

Van vier terug naar drie, met in ons achterhoofd dat die twee eventueel wel mochten blijven. Toch zocht ik rustig verder naar een goed huisje.

Mijn man kreeg het ondertussen steeds benauwder en benauwder, had niesaanvallen, sliep nauwelijks meer 's nachts. Hij werd doorverwezen naar de allergoloog en bleek behoorlijk allergisch voor huisstofmijt, ratten en katten.

Drie katten in huis was dan toch echt teveel. Daar kwam bij dat de opvangkater totaal niet gediend was van onze kinderen, en dat Jos en de logeetjes steeds maar ruzie hadden.

Uiteindelijk heb ik in overleg met de eigenaresse van de logees besloten om ze toch via het asiel te laten herplaatsen hier in de buurt.

Jos is nu alweer een paar maanden alleen. Ik had gehoopt en misschien wel naïef gedacht dat de rust hem goed zou doen. Hij heeft de laatste jaren steeds maatjes zien komen en zien vertrekken, en hij was altijd de stabiele factor.

Maar het doet hem absoluut geen goed. Hij is weer eenzaam. Hij miauwt de hele dag door, krabt aan deuren, dringt zich ontzettend op bij bezoek, probeert steeds eten te stelen, loopt voor m'n voeten, en valt langzaam steeds een beetje af.

En nu? Een tweede kat is vanwege de allergie van mijn man eigenlijk geen optie. Er zijn wel raskatten die hypoallergeen schijnen te zijn, maar daar hebben we geen geld voor Bloos

Jos wegdoen lijkt de enige optie, maar dat willen we niet. Verdrietig We hebben altijd gezegd dat Jos, ónze Jos, voor altijd bij ons mocht blijven. En hij is zo lief, hij is zo'n kanjer! Hij apporteert propjes, muizen en rietjes, hij houdt ontzettend van knuffelen, is gigantisch lief voor de kinderen... Kortom de perfecte kat.

Maar hij is wel eenzaam, en eerlijkgezegd irriteer ik me gigantisch aan dat constante miauwen van hem, ook al weet ik dat hij daar alle reden toe heeft.

Maar het is Jos...........

simodi

Re: Onze kat is eenzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:06

Ik heb je verhaal gelezen, wat een toestand! En dat terwijl je steeds alleen maar goed probeert te doen voor al die poezen!
Maakt het voor je man zoveel uit of je 1 of 2 katten hebt? Want anders zou ik er echt een maatje bij zoeken ...
Goed dat je wel ziet dat Jos ongelukkig is, nou nog een oplossing (die ik helaas niet voor je heb). Anders zul je misschien toch een ander, heel fijn huis voor Jos moeten zoeken, in zijn eigen belang en ondanks je belofte om hem nooit weg te doen. Misschien doe je hem meer plezier met een ander nieuw plekje dan bij jullie te laten, dus doe je daardoor juist iets goeds voor hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:16

simodi schreef:
Ik heb je verhaal gelezen, wat een toestand! En dat terwijl je steeds alleen maar goed probeert te doen voor al die poezen!
Maakt het voor je man zoveel uit of je 1 of 2 katten hebt? Want anders zou ik er echt een maatje bij zoeken ...
Goed dat je wel ziet dat Jos ongelukkig is, nou nog een oplossing (die ik helaas niet voor je heb). Anders zul je misschien toch een ander, heel fijn huis voor Jos moeten zoeken, in zijn eigen belang en ondanks je belofte om hem nooit weg te doen. Misschien doe je hem meer plezier met een ander nieuw plekje dan bij jullie te laten, dus doe je daardoor juist iets goeds voor hem!

Bedankt voor je reactie. Helaas maakt het voor mijn man erg veel uit hoeveel dieren er in huis zijn, aangezien lekkere kattenslaapplekjes bijvoorbeeld ook nog eens een broedplaats zijn voor huisstofmijt, en hij daar dus óók erg allergisch voor is. Hij krijgt het dus eigenlijk dubbel op zijn bord.

Ikzelf heb trouwens ook een verwijzing voor de allergoloog staan, want ik snif en snotter ook altijd. Bloos

Ik blijf het moeilijk vinden, en voel me ook echt een kreng als ik een nieuw huis zou moeten zoeken voor Josje. Het lijkt misschien alsof ik dieren zonder enig probleem weg doe, maar ik heb het er wel moeilijk mee hoor, altijd al gehad!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:19

Nee hoor ik snap je probleem!

Mijn man is allergisch voor cavia's en wij hadden er 1 toen dat bleek. Hij heeft toen een tijdje medicijnen gehad en maar geprobeerd er mee te leven. Voordeel is dat zo'n beestje in een kooi zit en je daarvan op afstand kunt blijven, met een poes gaat dat niet.

En ik zie uit ervaring dat je van een poes overal haren terug vindt, hoe schoon je ook bent ...

Maar ik denk dat als je een ander fijn plekje voor jos vindt, jij er meer moeite mee hebt dan hij. Als ie een fijn plekje heeft wordt ie weer gelukkig en is hij alles 'vergeten'. Jij hebt last van je schuldgevoel en gemis ... dus ik denk dat het voor jou moeilijker zal zijn dan voor hem, eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door simodi op 11-01-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:20

Hoe oud is jullie Jos nu?

Je kunt er voor kiezen om er nog eentje bij te nemen en dan de katten niet meer overal te laten lopen.
Niet meer op de slaapkamers kan al een hoop schelen in allergie klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:24

Jos wordt op 15 juni van dit jaar zeven.

Hij mag inderdaad al niet meer op de slaapkamers komen. Dat weet hij ook dondersgoed, dus in een onbewaakt ogenblik doet hij dat natuurlijk lekker wel Knipoog om zich vervolgens ongegeneerd neer te vlijen tussen de dekens waar hij vroeger altijd lag, of -liever nog- op het kussen van mijn man! Clown

Helaas helpt dat dus niet genoeg, en daar komt nog eens bij dat hij mijn man echt als zijn maatje ziet, en hij er dus niet mee kan knuffelen. Het is voor allebei zo sneu, want ze zijn dol op elkaar.

Herplaatsing is natuurlijk wel een optie. Ik wil hem niet houden omdat IK daar gelukkiger van wordt. Maar op zijn leeftijd?

Als hij weggaat, dan in ieder geval NIET naar een asiel, en met de afspraak dat als die mensen hem niet meer willen houden, hij toch terugkomt naar ons. Da's het minste wat ik dan kan doen, denk ik... Verdrietig

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:26

wat een verhaal
heb het met veel belangstelling gelezen

ik heb wel een idee voor je,
veel mensen zijn voor bepaalde katten niet allergisch, hoeft niet eens een hypo-allergene kat te zijn,
maar ook langharen kunnen soms goed zijn voor zulke mensen
denk aan een noor Haha! (fok ik Tong uitsteken ) of een coon, turkse van,r agdoll en noem maar op.
mss een idee om eens langs een stel fokkers te gaan om te kijken of je man last krijgt van die katten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:48

ja precies wat crossmonster zegt, ik heb ook een Noor verkocht aan iemand met een allergie en astmatisch, ze heeft nu 2 noren en nergens last van! Kom maar snuffelen hier hoor, er lopen 3 noren en haren genoeg!
En anders misschien toch voor Jos een ander adres zoeken waar hij weer gelukkig kan zijn ook op zijn leeftijd. Je zou een reading kunnen laten doen en Jos zelf vragen hoe hij er over denkt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:50

dat is idd ook nog een idee cissy Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:51

Een reading vind ik nog niet eens zo'n slecht plan eigenlijk. Zelf lees ik ook foto's, maar op de een of andere manier kan ik dat dus niet als een dier te dichtbij me staat.

Ik vind Noren prachtig, en het lijkt me super als dat zou kunnen, maareuh... Zijn ze niet ontzettend duur? Bloos

Want we zijn wat dat betreft meer de huis-tuin-en-keuken-kat types zeg maar... Bloos

Nog tips trouwens wat betreft goede readers? Op paardengebied ben ik ze hier wel tegengekomen, maar geen idee of die ook andere dieren readen?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:55

ik zet even een stipje neer. wil graag wat vertellen dat misschien kan helpen maar moet weg!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:56

Russisch Blauw is ook zo'n kat waar mensen met een allergie goed tegenkunnen. Ze hebben een hele aparte vacht. In mijn profiel staan foto's. Ze zijn wel praterig.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:56

jammer dat je zo'n eind weg woont (heb hier ook een eenzame kat) Misschien dat je iemand in de buurt kan vinden waar je telkens even langs mag komen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:58

zitten diverse readers op bokt en anders google eens op 'communicatie met dieren' en dan vind je er best veel. Crossmonster weet er ook nog wel een.

Noren zijn niet superduur (tis maar wat je duur vind) ze zijn tussen de 400 en 600, maar er zijn nog wel eens slipnestjes of herplaatsers en die kosten een stuk minder. Zorg dan wel dat je een zuivere Noor treft en geen kruising.
En eenmaal een Noor wil je niks anders meer! ze zijn zooooooo leuk! (ja ik ben helemaal verliefd op dat ras)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:00

als je kunt readen, dan heb ik nog wel een klusje, een kat of 9 en 2 paarden, haha dan krijg je wel flinke korting op een kitten Haha!

wat cissy zegt, een noor zit rond die koers.
maar er zijn ook idd herplaatsers die zijn goedkoper.

www.kittentekoop.nl

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 14:59

Ik heb nog wel een goede tip voor de allergie mensen. Een ionisator. Ben erop gekomen via het mainecoon forum. Ik ben ook allergisch voor huisstof en heb daarom ook nergens vloerbedekking in huis. We hebben ook 5 langharen rondlopen die aardig wat zooi kunnen maken en mijn partner is ook super gevoelig voor van alles en nog wat. Na een immunisatieprikkuur (wat een woord) gaat het goed met de hooikoorts maar ik blijf gevoelig voor huisstof maar sinds we bovenstaand apparaat hebben wordt er niet meer gesnift in huis. Ik neem hem ook heel demonstratief mee als ik bij mijn schoonouders op bezoek ga waar gerookt wordt (ook daar werkt hij tegen).
Je kunt ze vinden op www.airpur.nl en volgens het kattenforum hebben veel kattenmensen ze in huis.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:27

Als het je niet uit maakt of je een of 2 katten hebt. zal ik voor hem er een maatje bij doen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:36

scoobydoe schreef:
Als het je niet uit maakt of je een of 2 katten hebt. zal ik voor hem er een maatje bij doen.

Ik denk dat jij nog even wat beter moet lezen Pling

Wat een lastig dilemma zeg! Een dier wat je al zo lang hebt doe je nu eenmaal niet zomaar weg. Maar het ongelukkig zien van je geliefde dier maakt je ook niet gelukkig. Persoonlijk zou ik met de ideeen van een aantal bovenstaande Bokkers aan de gang gaan. Kittens van dergelijke rassen zijn duur, maar hoe zit dat met herplaatsers?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:42

Ik heb er 1 van marktplaats, de voorwaarde was een goed te huis en ze vroeg er niet veel voor.Je kan ook zoeken bij bemiddelings adressen.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:08

Beetje hele late reactie. Druk druk druk.

Ik wou eigenlijk niet zozeer ingaan wat je met je kat moet doen, maar meer op de allergie van jouw man.

Ik ben zelf voor heel veel dingen allergies. Gelukkig niet voor dieren of huisstofmijt. maar voor alle soorten schoonmaakmiddel, wasmiddel,shampoo,gras,pleisters, zon enz enz ik heb een onzettend teer huidje. Bij mij uit het zich door middel van huiduitslag, bulten en gruwelijk jeuk. Ik krapte mijzelf vroeger tot bloedens toe open en werd gek. Tot de doktor met aerius aan kwam zetten. Dit is voor mij een geschenk uit de hemel geweest want het is een wondermiddel(ik kan alleen nog steeds niet tegen pleisters). Ik moet het wel elke dag slikken, maar dat heb ik er wel voor over. Als ik het een avond vergeet dan merk ik het wel de volgende dag, en is het meteen weer feest. En wat vooral een leuke bijkomstigheid is, ik heb geen last van bijwerkingen (wat bij mij nogal eens een probleem is, aangezien ik nogal heftig kan reageren op medicijnen).

Misschien iets om over na te denken.

meer info:

http://www.schering-plough.nl/geneesmiddelen/aerius.php

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:33

Misschien kan je via marktplaats oid een Noor vinden, kan me voorstellen dat je 400-600 euro veel geld vindt.
Maar een kitten werkt misschien beter voor de klik dan een volwassen kat.

suc6 ermee!!