Dierenwinkel of Opvang?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NuggT

Dierenwinkel of Opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 20:19

Hallo allemaal,

Ik wil binnekort graag weer een hamstertje aanschaffen, maar ik zit me serieus af te vragen waar ik een hamster het beste kan kopen. Ik heb er vroeger al 2 gehad, allebei bij Faunaland gekocht nooit iets mis mee geweest. (overigens wel erg vroeg overleden)
Ik wil echt van mijn hamster kunnen genieten en daarom vroeg ik me dus af of ik mijn hamster niet beter bij een Opvang kan halen. Helaas hebben wij (voor zover ik weet) niet echt een opvang in de buurt dus dat word lastig.
Behalve Faunaland hebben wij wel een BeestenSpul in de buurt, ziet er schoon en verzorgd uit.

Toch blijf ik twijfelen.
Heeft iemand misschien ervaringen met dieren uit een opvang, zijn de dieren gezonder dan uit een dierenwinkel of weet iemand gewoon al wat het beste is?

Ik hoor het graag. Lachen

Tinky12

Re: Dierenwinkel of Opvang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:50

Dat je niet lang hebt kunnen genieten van je hamsters is niet zo heel vreemd....ze worden namelijk niet zo erg oud.
Als je er iets meer van wilt weten moet je het anders even aan Wuis vragen...die zit "in de hamsters"heb ik mij laten vertellen Knipoog

[BB] Hamsters knagen kranten op
Kijk maar even in dit topic...

Groetjes,Tinky

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:53

Opvang het knagertje zit anders redelijk bij jou in de buurt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:54

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:56

Misschien dat je via Google een fokker kunt vinden of dat er op Marktplaats ook nog wel jong spul te koop staat?

Ik heb een tijd geleden een hangoordwerg konijn uit de opvang gehaald. Was een heel lief en leuk dier, maar het klikte niet met mijn eigen konijn. Ze knokten steeds en mijn konijn was helemaal gestresst. Helaas heb ik haar toen weer terug moeten brengen, want wou een 2e konijn erbij zodat mijn konijn een maatje had. Haar maatje kwam uiteindelijk van de kinderboerderij vandaan. Met dat dwergje klikte het wel meteen erg goed. Ook dit konijn was een dumpdier op de kinderboerderij.

Heb veel 2e hands dieren gehad (gedumpt). Ze waren altijd gezond, maar helaas kom je nooit over hun achtergrond wat te weten.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:03

Als je twijfelt, dan zou ik zeker voor een opvang kiezen. Je kan daar misschien wel een leuke jonge hamster vinden. En anders een hobbyfokker bij jouw in de provincie bijvoorbeeld.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:04

Ik zou als ik jou was kijken op www.dehamster.nl/forum, daar zitten veel (hobby)fokkers en ook veel opvangs die opvangertjes aanbieden!
Heel fijn en gezellig forum, heel leerzaam en alleen maar mensen die het beste voor hebben met hamsters Ja

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:38

Tinky12 schreef:
Dat je niet lang hebt kunnen genieten van je hamsters is niet zo heel vreemd....ze worden namelijk niet zo erg oud.
Als je er iets meer van wilt weten moet je het anders even aan Wuis vragen...die zit "in de hamsters"heb ik mij laten vertellen Knipoog

[BB] Hamsters knagen kranten op
Kijk maar even in dit topic...

Groetjes,Tinky

Dat ze niet oud worden weet ik, maar met niet lang kunnen genieten bedoel ik dat mijn hamster na een half jaar dood ging. Knipoog Aan Wuis heb ik informatie gevraagd.

Tiffany schreef:

Bedankt voor de link!
Ik heb vaak genoeg naar een opvang in Delft gezocht maar eigenlijk niks kunnen vinden. Lips are sealed

BrittKitt schreef:
Ik zou als ik jou was kijken op http://www.dehamster.nl/forum, daar zitten veel (hobby)fokkers en ook veel opvangs die opvangertjes aanbieden!
Heel fijn en gezellig forum, heel leerzaam en alleen maar mensen die het beste voor hebben met hamsters Ja

Haha dat is toevallig, ik ben daar sinds kort lid geworden (heet daar Anoeska)
Heb er veel informatie vandaan en de mensen hebben idd het beste voor met de diertjes.
Ik zal daar inderdaad informatie over (hobby) fokkers gaan zoeken.

Meer reactie's zijn altijd welkom!
Ook ervaring's verhalen zijn welkom, ik wil zowieso van mensen weten of ze goede ervaringen hebben met DW's of juist met een opvang. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:43

Nóóit een hamster bij een dierenwinkel kopen...

Er zijn genoeg goede kleinschalige fokkers bij je in de buurt. Kijk maar even op de fokkrslijst op http://www.dehamster.nl of vraag even op het forum. Aanbod genoeg! Ja

Een dier uit een opvang kan natuurlijk ook altijd. Lachen

Heb je uberhaupt al besloten welke soort hamster je wil? *LOL*

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:47

ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad met die hamsters. Geen idee hoe oud jou hamsters precies zijn geworden, maar ik heb ook meerdere hamsters gehad en allemaal van de dierenwinkel. Het zijn imo wel altijd goudhamsters (syrischehamsters) geweest en dat maakt qua leeftijd ook weer wat uit (dwergjes worden vaak weer wat jonger) ik heb er hier en daar ook gehad die na een halfjaar al dood waren geen idee wat ze gehad hebben. Maar net zo goed hamsters die toch minstens 3 jaar of ouder zijn geworden!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:22

Ik koop zelf sowieso mijn dieren niet in een dierenwinkel, je kan het beste naar de opvang gaan en anders naar een fokker.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:38

Maar de dieren die nu in de opvang zitten, zullen waarschijnlijk ook in eerste instantie bij een dierenwinkel gekocht zijn? Of zeg ik nu iets heel raars? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:25

Oscar schreef:
Maar de dieren die nu in de opvang zitten, zullen waarschijnlijk ook in eerste instantie bij een dierenwinkel gekocht zijn? Of zeg ik nu iets heel raars? Knipoog

Ja, maar wie een dier uit een opvang haalt, steunt de broodfok niet. Wie een dier uit een winkel haalt, wel.

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:52

als ik jou was zou ik eentje (of meer) uit een opvang halen.. de winkels krijgen al genoeg ondersteuning.. en zo help je de opvang ook weer een beetje voor de andere hamsters Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:26

Wuis schreef:
Ja, maar wie een dier uit een opvang haalt, steunt de broodfok niet. Wie een dier uit een winkel haalt, wel.

Ah zo, ik snap wat je bedoelt Ja
Ik dacht dat het meer ging over een al dan niet gezond dier, daarom begreep ik het niet helemaal Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 00:28

Ik ben fokker in rusjes, als je interresse hebt stuur een pb

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:15

Wuis schreef:
Nóóit een hamster bij een dierenwinkel kopen...

Er zijn genoeg goede kleinschalige fokkers bij je in de buurt. Kijk maar even op de fokkrslijst op http://www.dehamster.nl of vraag even op het forum. Aanbod genoeg! Ja

Een dier uit een opvang kan natuurlijk ook altijd. Lachen

Heb je uberhaupt al besloten welke soort hamster je wil? *LOL*

Het liefste toch wel weer een Rusje. Lachen

Maartje1990 schreef:
ik denk dat je dan gewoon pech hebt gehad met die hamsters. Geen idee hoe oud jou hamsters precies zijn geworden, maar ik heb ook meerdere hamsters gehad en allemaal van de dierenwinkel. Het zijn imo wel altijd goudhamsters (syrischehamsters) geweest en dat maakt qua leeftijd ook weer wat uit (dwergjes worden vaak weer wat jonger) ik heb er hier en daar ook gehad die na een halfjaar al dood waren geen idee wat ze gehad hebben. Maar net zo goed hamsters die toch minstens 3 jaar of ouder zijn geworden!

Dus voor jou maakt het in principe niet uit waar je je hamsters koopt? Lachen
Mijn eerste hamster is overleden aan een tumor en was toch ook wel 3 jaar oud, dat vind ik nog best oud zeker voor een Rusje.
Mijn tweede was denk ik een half jaar, een jaar dus dat was wel sneller dan ik had gedacht.

Oscar schreef:

Daar zat ik ook aan te denken, voor mij gaat t er eigenlijk om dat de diertjes gezond zijn. Knipoog

pubelia schreef:
Ik ben fokker in rusjes, als je interresse hebt stuur een pb

Je hebt een pb. Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:20

ja, ik heb er niet echt slechte ervaringen oid mee gehad. Tjah ik heb er dus wel eens een gehad die misschien vlot doodging, maar zoiets kan gebeuren toch? lijkt mij niet persee te liggen aan het feit dat deze uit een dierenwinkel kwam. Als je trouwens 'langer' oid van je hamster wil genieten zou ik ze imo juist níet uit de opvang halen aangezien die dan ook al wat ouder zijn Knipoog

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 20:22

Dat leek me ook idd, tenminste klinkt logisch dat ze dan wat ouder zijn.

Bedankt voor je reactie. Lachen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:25

Ik zit ook op het hamsterforum, en zou je ook aan willen raden daar voor een hamstertje te kijken.
Ik zag laatst nog een topic van een opvang die een aantal baby rusjes had zitten, en zo is er wel vaker wat, dus ik zou via het forum een hamstertje regelen Lachen

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 21:17

Dankje wel, ga het zeker doen.

Heb net geinformeerd bij 'Het Knagertje' in Den Haag of ze er ook Russische Dwerghamsters hebben.
Wacht nu op een reactie, en wss maak ik daar een afspraak. Knipoog

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:55

ze zijn idd ouder in een opvang maar die hebben soms ook zoveel me gemaakt dat ze wel een nieuw baasje verdienen Haha!

dat heb ik met cavia's ik haal ze nergens anders weg dan een opvang.. en dan juist oude cavia's met een beperking.. die verdienen echt een nieuw baasje. na alles wat ze hebben mee gemaakt Haha!

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:34

Dierenwinkel, in een opvang zijn ze meestal al wat ouder, niet echt handig als je er zo lang mogelijk van wilt genieten. Waarom neem je geen ander knaagdier of konijn? Die leven veel langer, en daarom kun je die ook bij een opvang kopen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:26

Ik zou mijn dieren ook nooit (meer) uit de dierenwinkel halen. Zoals al eerder is gezegd, zo hou je de broodfok in stand. Hier op bokt loopt daar momenteel geloof ik een discussie over, misschien kun je die eens opzoeken? Lachen
Het Julialaantje zit in Rijswijk, ik geloof (maar weet niet zeker) dat die ook hamsters opvangen. Verder kun je eens bellen met het Vogel- en Egelasiel in Delft, ben je daar mee bekend? Daar komt ook nog weleens een hamster of ander knaagdier binnen, en je kunt je ook op een wachtlijstje laten zetten voor het geval er eentje binnenkomt Ja

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:31