Katten en 'rouwverwerking'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Katten en 'rouwverwerking'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:25

De titel klinkt misschien wat dramatisch, maar ik kon even niks anders bedenken *LOL*

Er is mij iets opgevallen in het gedrag van onze katten, en omdat ik nogal nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom, wil ik de katten-experts eens om hun mening vragen Lachen

De situatie:
Onze moederpoes Oscar (nu 11 jaar) heeft op 4-jarige leeftijd een nestje gekregen. Homer (kater) en Bartje (poes) zijn bij ons thuis, samen met moederpoes Oscar, opgegroeid. So far so good, het was altijd een gezellig 3-tal en ze konden prima met elkaar overweg.
Samen eten, samen luieren, samen spelen, samen slapen, elkaar wassen..... ze waren altijd bij elkaar in de buurt te vinden.

Totdat Bartje ineens ziek werd. We kwamen op een avond (nu een week of 5 geleden) thuis en we zagen meteen dat ze doodziek was, dus meteen diezelfde avond naar de dierenarts gegaan. Het zag er niet best uit, ze was op sterven na dood. Omdat het al laat was en omdat er 's nachts geen personeel aanwezig was in de kliniek, kreeg Bartje een infuus en wat medicijnen toegediend. We namen haar weer mee naar huis om haar zo warm mogelijk te leggen en zodat we haar in de gaten konden houden, de volgende ochtend zou ze verder onderzocht worden.
Het verbaasde mij toen al dat haar moeder en broertje totaal niet reageerden. Bartje was doodziek en lag op een dekentje bij de verwarming, en moeder en broer deden alsof er niks aan de hand was.
1 keer gaf broerlief een teken van leven: of ze iets op wilde schuiven zodat hij ook op dat dekentje kon liggen Clown

De volgende ochtend hebben we Bartje in moeten laten slapen. Ze had nierproblemen, en die waren zo ernstig dat ze er niet meer van kon herstellen. Zodoende met een leeg mandje richting huis gegaan.
En tot mijn verbazing weer geen enkele reactie van haar 'vrienden' Knipoog
We zijn inmiddels een week of 5 verder, en er is geen kat in huis die ooit naar haar gezocht heeft. Ze hebben allebei letterlijk geen krimp gegeven, hun dagelijkse leventje is gewoon doorgegaan zonder dat ze ook maar 1 signaal afgegeven hebben dat ze Bartje missen ofzo.

Ik sta er nog steeds versteld van...... hoe kan dat nou toch?
Heeft het ermee te maken dat Bartje ziek was en dat ze dan al afstand nemen, of heb ik gewoon een stel egocentrische katten in huis? *LOL*
Op zich vind het hartstikke fijn dat onze andere dieren er niks mee geleden hebben want je koopt er toch allemaal niks voor als die ook nog helemaal uit hun doen zijn. Maar ik snap het gewoon niet, en ik blijf er maar over nadenken waarom ze zo doen.
Heeft iemand het verlossende antwoord? Knipoog

Anoniem

Re: Katten en 'rouwverwerking'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:32

Zal wel iets met overlevingsdrang te maken hebben.
Maar dieren kunnen wel verdriet hebben. Zie maar aan sommige merrie's na het spenen of andere paarden die hun soulmate ineens verliezen en dan lopen te kwijnen.

Ik had een hele leuke kater van 8 maanden, Pumba. Zijn zus Poetie was toen 2 jaar ouder. 4 pootjes op één buik en vooral s'nachts het huis door jagen met zijn 2-en of 3-en (oude kat van mijn moeder Tommie deed soms ook mee). Pumba werd doodgereden en toen heeft Poetie wéken s'nachts het hele huis door lopen zoeken, van boven tot onder, in kasten, overal onder en luid klagend miauwend/schreeuwend. Tommie werd 3 dagen later doodgereden op dezelfde plek. Nou, ellende alom, maar ik geloof toch echt dat ze Pumba mistten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 02:13

Kwestie van instinct denk ik. In de natuur worden zieke dieren ook afgestoten.

Ik heb het hier meegemaakt toen Koekie aangereden werd. Bekken gebroken en flink koorts. Het viel me puur en alleen op omdat Elmo haar ineens constant aanviel. Koek was de baas in huis, tot die dag. Sindsdien rollen ze met enige regelmaat vechtend door de gang en dat zijn vooral de dagen dat Koekie last heeft van haar bekken.

Ze hebben aan Bartje gemerkt dat ze ziek was en er afstand van genomen neem ik aan. Wat janne ook al beschrijft eigenlijk. Als Bartje aangereden was dan had je nu wel 2 zielige katten in huis gehad...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 02:25

Ik denk ook dat het zo is zoals Sylvia zegt Ja
Toen onze andere kat was overreden liep de achterblijver ook te zoeken.
Daarom ben ik ook voorstander om de achterblijver afscheid te laten nemen. Ook al reageren ze ogenschijnlijk nieteens.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 02:47

Toen het zusje van mijn kater (ze waren erg onafscheidelijk) kwijt was, heeft de kater mij de hele tijd gewezen op waar ze was. Ik wist niet dat de buren haar hadden opgeraapt (ze was aangereden en dood)en in een doosje hadden gedaan. Hij wel, en zat de hele tijd op hun matje, buiten. Hij liep evengoed heel de stad door, op zoek naar haar, met mij mee.
Toen ik eenmaal wist waar ze was (ze was toen naar dierenambulance gebracht), heb ik haar opgehaald. Haar broertje heeft haar toen een half uur lang schoongelikt en toen was hij er klaar mee.
Ik heb de dode toen weer weggebracht, en de kater vervolgde zijn leven. Maar zo vrolijk als hij was, toen zij nog leefde, is hij nooit meer geweest. Met zijn anderhalf jaar was het een oude man geworden, die alleen nog maar mij wil.
Hij gaat (ondanks een nieuwe huisgenoot in de vorm van een kat) nog altijd overal met mij mee naartoe. De kroeg, de winkel, etc. Als het maar op loopafstand is. En hij wacht me altijd op als ik naar werk of de paarden ben geweest. Ook als hij vanwege live muziek de kroeg niet in durft, wacht hij buiten de kroeg op mij.
Ik denk dus dat ze zeker verdrietig kunnen zijn, en ook echt kunnen veranderen na een groot verlies.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 03:13

ik denk dat hun ook wel een emo kant hebben, en dat ze toch wel ondanks dat wij het niet merken afscheid nemen van hun maatje,

Ik heb een voorbeeld met cavia's onlangs is mijn caaf overleden, en wat mij toen opviel is dat de oudste caaf, heel veel met der op trok schoon maakte, dat deed het konijntje ook, eten voor de neusje neer leggen.
En toen het echt niet meer ging hebben ze haar laten gaan, en heb het beestje wel apart gezet, en ze konden haar nog zien, maar konijntje zat heel de tijd naar caaf verdrietig te kijken, samen met de andere caaf..

denk echt wel dat ieder dier, net als een mens een emo kant hebben..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 03:35

Ik denk dat elke kat zijn eigen manier van verwerken heeft.
Toen mijn 15 jarige grote vriend na een lang ziekbed overleed was er ook geen haan die er naar kraaide(de andere 4 katten dan).

Maar mijn kat die ik nu heb is inmiddels 3 jaar. Is met 5 week bij mams en broers en zussen weggegaan en bij mij gekomen. Mijn andere poes woonde toen ook nog bij mij. Ik dacht dat poezel wel moedergevoelens zou krijgen en de kitten zou opvoeden. Niks is minder waar. Ze haate hem. Echt haten, dat zag je aan haar ogen. Poezel heeft de kitten echter nooit op zijn plek gezet en dit heeft geresulteerd in dat de kitten erg moordlustig werd richting de poes. Heeft haar meerdere keren tot bloedens toe open gebeten en ze kon krijzen tot ze een ons woog.
Dit resulteerde in dat Migo(de kitten) totaal niet overweg kan met andere katten, hij weet niet wat hij ermee moet. totdat de kitten van de bovenburen(1week jonger dan Migo) ook naar buiten mocht omdat hij bijna zijn personeel vermoorde. Migo had zijn maatje gevonden. Samen deden ze alles, maar dan ook alles. En mijn poes had eindelijk rust. Ik moest Migo regelmatig uit een weiland plukken als hij weer eens dagen weg was.
Tot een half jaar later. Migo was ineens de hele dag thuis, lag ergens in een hoekje. wilde niet eten, wilde niet geaaid worden en pikte het zelfs dat de poes hem om niks sloeg. Ik maakte mij doodongerust, ik met hem naar de da. Maar kon niks vinden. Hij kwam nooit meer buiten. Ik snapte er niks van, hij was zwaar depri. Totdat mijn buren terug kwamen van hun huwelijkreis(maand later) en zij mij vertelde dat hun kat was doodgereden, voor de ogen van Migo. Dus toen viel het kwartje. Hij is zeker 2/3 maanden depri geweest en toen was het klaar. Toen was zijn levensdoel weer op de poes haar leven tot een hel te maken.

Ik denk dus dat het wel te maken heeft met het verwerken van de dood van de poes/kat. Ik denk dat ze van elkaar wel weten dat ze ziek zijn en dus al afscheid kunnen nemen, en er dus niet meer te lang om treuren. Maar als de kat onverwacht doodgereden o.i.d. word hebben ze geen tijd gehad om afscheid te nemen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:05

Wat interessant om jullie verhalen en meningen te lezen, bedankt daarvoor Lachen

Ik had zelf ook al een beetje het idee dat het te maken had met de ziekte van Bartje en dat ze eigenlijk al afscheid genomen hadden.
In onze ogen is Bartje natuurlijk zomaar ineens ziek geworden, maar het is vrij voor de hand liggend dat ze al langer niet in orde was. Wij hebben dat niet gemerkt, maar het kan best zo zijn dat onze andere katten dat al wel aangevoeld hebben.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:13

Dat kan best Oscar Lachen Katten zijn een kei in verbergen Ach gut Als Elmo Koekie toendertijd niet constant aanviel had het ook veel langer geduurd eer ik het in de gaten had gehad en als Koekie nu een slechte dag heeft merk ik het ook aan Elmo... Bij Elmo daarentegen merk ik het direct als ie niet lekker is, dan jengelt ie bij het leven... Zo zie je maar weer, vrouwen zijn bikkels Vork

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:33

Ik heb ook over een periode van maar 2 jaar 3 katten moeten laten inslapen en de overgebleven dieren reageerde allemaal anders, de 1e die ging werd door de 2e heel erg gemist en die is vrij kort daarna gegaan omdat ie niet meer wilde en de rest reageerde niet.
Toen nr 2 ging reageerde de rest ook niet alleen de 3e reageerde door zijn plek op bed op te eisen.
Toen nr 3 ging reageerde er helemaal niemand. En ik maar jammeren bij alledrie.... Huilen

Als je het boek te pakken krijgt moet je het eens lezen: Communicatie met dieren van Carol Gurny. Er staat een heel hoofdstuk in over rouwverwerking bij dieren, heel indrukwekkend! Kan het ook wel proberen voor je in te scannen, maar zijn heel wat bladzijden Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:41

ik ben begonnen met 2 poezen..elk kregen ze een nestje jongen en uit elk nest heb ik 1 jong gehouden.
zo had ik er dus vier Haha!

op 8 jarige leeftijd kreeg een van mijn poezen heftige niesaanvallen..bezoek aan de dierenarts bracht aan het licht dat ze een tumor in de bovenkaak had zitten die uitstraalde naar de neus toe..
de andere poezen deden net of er niets mis was met haar, terwijl de hond die ik toen nog had regelmatig de poes uitnodigde om bij haar in de mand te komen liggen..
toen het niet meer kon en de poes werd ingeslapen heb ik helemaal niks aan de andere poezen gemerkt.

nummer 2 verdween op een dag, die heb ik nooit weer gezien Knipoog

nummer drie begon met heftig overgeven, na bezoek aan de dierenarts bleek dat ze een tumor aan de lever had, met antibiotica zou ze het nog een maand uitzingen.
wederom merkte ik niks aan de laatste kat die ik toen nog had...op de avond dat het daadwerkelijk mis ging met de poes en ze thuis stierf heeft de laatste poes geen seconde omgekeken naar haar tante...

nu heeft de laatste van de vier zelf ook last van kanker, ze is inmiddels al 16 jaar Knipoog
al in een vergevorderd stadium heeft ze melkkliertumoren zitten.
is al een keer geopereerd,maar ze komen heel snel terug en nog meer
inmiddels is er weer een poes bij,maar die vind haar ook totaal niet interessant omdat ze dat heeft...

ohw!! voor ik het vergeet:

madam van 16 loopt wel regelmatig door het huis te jodelen haha Haha!
ze maakt dan geluiden alsof ze een krolse kat is..
tegen mij werd wel gezegd dat ze dan toch roepen om hun dierbaren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:44

Het zit er misschien in dat Bartje duidelijk heel erg ziek was en dat ze zo dus al afscheid hebben kunnen nemen.

Toen Streep onder een auto kwam is Keiko ook echt van het pad af geweest. Hij heeft wel afscheid genomen, maar is daarna een poos heel hard (en hartverscheurend) aan het mauwen gegaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:48

Citaat:
madam van 16 loopt wel regelmatig door het huis te jodelen haha

nou.... misschien is ze wel dement...dan doen ze dat ook nog wel eens, ze is tenslotte al op leeftijd Knipoog
Maar met katten weet je het toch nooit, blijven rare wezens Clown

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:53

Elmo jammert ook bij het leven, de godganse dag door. En nacht. Klinkt ook alsof ie krols is... Hij is in elk geval geen dierbaren kwijt, dat is gewoon aandacht trekken en zo nu en dan is ie de weg kwijt Clown

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:14

Mijn kat heeft 2 maatjes verloren in ongeveer 8 maanden tijd.

De eerste liep na 2 maanden weg en daar was hij ondanks de korte tijd al behoorlijk dik mee. Hij heeft toen een paar weken continue uitegestrekt op de grond gelegen met de meest verveelde blik die hij in zijn ogen had. Gaaaap

De tweede is na 3 maanden aangereden. We hadden haar toen opgehaald bij de dierenambulance en meteen begraven. We hebben er niet aan gedacht om afscheid te laten nemen van zijn vriendinnetje. Ook hierbij was hij weer wat verveeld Gaaaap, maar wel minder...

Wat ons wel opviel was dat hij erg naar ons toe trok op het moment dat hij alleen kwam te staan. Dus veel knuffelen, bij ons in bed willen slapen enzovoort. Nu heeft hij weer een vriendinnetje (hopelijk een blijvertje, enorme pech gehad met die andere 2) en dat gaat weer erg goed!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:43

Dieren reageren net als mensen heel verschillend. Je hebt ze erbij die blij zijn dat de concurrent in huis weg is en een ander is helemaal van slag omdat zijn maatje weg is. Zo heb ik weleens een paard met Bach remedies geholpen die ook nogal van slag was door het overlijden van een maatje. Het hielp super. Ook dieren hebben tijd nodig om zulke dingen te verwerken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:48

Hm, ik heb hier verschillende ervaringen mee. Eerlijk gezegd is dit me nog steeds een raadsel.

Jarenlang had ik twee oudere katers, Bram en Max. Bram is een pechvogel, werd aangereden en had zijn kaakje verbrijzeld. Na twee operaties moest hij nog zes weken voeding krijgen door een sonde in zijn nek. Door die sonde mocht hij niet bij andere katten maar had hij zijn eigen kamertje. Max, die toch al 7 jaar onafscheidelijk was van Bram, leek hem helemaal niet te missen! Toen Bram weer uit zijn kamertje mocht was het eerste wat Max deed hem een enorme klap op zijn kop verkopen. Toen is hij hem helemaal gaan wassen want dat kon Bram zelf niet (geloof me, een kat die zich niet kan wassen stinkt na een dag als een beerput!) en waren ze ineens weer helemaal maatjes.....

Deze reactie, en die van de poezels van Oscar vind ik wel logisch. Volgens mij is het overal in het dierenrijk zo dat zieke dieren in meer of mindere mate "verstoten" worden. Of dat nou negeren is of een klap voor je kop krijgen dat komt op hetzelfde neer....

Een paar maanden geleden ging het slechter met Bram. Hij kreeg allerlei ouderdomskwaaltjes. Op een dag nam ik hem mee omdat er steeds adertjes in zijn oog sprongen. Bij de dierenarts kreeg hij een hersenbloeding en overleed. Om geen lege plaats achter te laten voor Max heb ik hem mee naar huis genomen en een middag en avond in de kamer laten liggen. Max keek er niet een keer naar om.

5 jaar geleden hadden we een nestje. Twee katertjes daaruit hebben we gehouden, Spock en Soep. Spock werd overreden maar heeft nog nog een minuut of tien geleefd. We hadden hem toen op de bank op een handdoek gelegd en Soep heeft er wel een half uur naast gezeten en er naar gestaard (ondertussen is Spock dus overleden). Opeens stond-ie op en wandelde hij weg alsof er niet gebeurd was. Hij heeft ook nooit lopen zoeken naar zijn maatje. Het leek er erg op dat hij afscheid genomen had en daarna pas verder ging.

Wat is nu het verschil tussen het overlijden van Spock en Bram? Ik denk zelf dat Spock nog aanwezig was en Bram niet meer..... Misschien klinkt dit wat vaag maar het is voor mij de enige verklaring. Ik denk wel dat het altijd goed is een kat (of ander dier) de kans te geven afscheid te nemen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:52

Citaat:
denk wel dat het altijd goed is een kat (of ander dier) de kans te geven afscheid te nemen.....

Dit denk ik ook wel als het lukt

We kennen allemaal wel het geschreeuw van merrie en veulen bij het afspenen.
Zo heb ik 2 merries gekend waarbij het veulen niet goed was en beide zijn ook ingeslapen met de merrie erbij.
Er is nooit een schreeuw geweest daarna.

Ik denk dat dieren heel goed weten wanneer het echt fout is en hun vriendje naar de overkant gaat.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:14

Dat denk ik ook runningkawa.
Ik heb nu al 2 x meegemaakt dat ik een verschil in gedrag van mijn katten opmerkte t.o.v. een ernstig zieke kat. In beide gevallen werd de zieke kat eerst nogal eens geplaagd door jongere soortgenoten, maar toen ze ziek waren werd er in ene helemaal niet meer gepest en gepaste afstand gehouden. Beide katten waren enkele dagen later overleden (bij de DA). Ik heb het idee dat de medekatten dat dondersgoed doorhadden.
Nadat ik mijn katten had laten inslapen hebben mijn katten ze niet meer gezien en er ook niet naar gemaald...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:10

cissy schreef:
Citaat:
madam van 16 loopt wel regelmatig door het huis te jodelen haha

nou.... misschien is ze wel dement...dan doen ze dat ook nog wel eens, ze is tenslotte al op leeftijd Knipoog
Maar met katten weet je het toch nooit, blijven rare wezens Clown

dement kan heel goed,grappige is echter dat ze het meestal doet na een bezoekje aan de kattebak Clown

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:47

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat als een van mijn katten gaat, want die 2 zijn echt gek op elkaar, al zitten ze soms elkaar ook wel te pesten. Alleen onze poes gaat altijd pas eten als de kater ook gaat, straks als hij een keer dood gaat ben ik wel een beetje bang dat ze helemaal niet meer gaat eten. Maar goed ze zijn nog niet zo oud dus hopelijk kunnen we er nog van genieten.

Ik denk wel dat katten het prima weten als er eentje ziek is, waarschijnlijk ruiken ze dan anders of in ieder geval is er iets anders, best knap eigenlijk van die dieren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:53

Citaat:
dement kan heel goed,grappige is echter dat ze het meestal doet na een bezoekje aan de kattebak

Oh, dus net als een kip als die een ei heeft gelegd? Knipoog Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:51

Wij hebben altijd katten gehad, in allerlei soorten en maten, ras, geen ras en geen familie, wel familie, maar ik vrees dat ze allemaal een beetje egocentrisch waren. Geen van alle hebben ze ooit echt verdriet getoond om het verlies van een maatje.

Er zaten er een paar bij die niet zo goed met elkaar door een deur konden, waarbij het verlies van de 'partner' gewoon eindelijk territorium en aandacht van het baasje voor zichzelf betekende.

Ook hebben we Oosters Kortharen gehad die weliswaar een hechte groep vormden (als er eentje ruzie had met een buurtkat kwam de hele familie hem in een kring supporteren Haha! ), maar die ook heel sterk op mensen gericht waren. Ook zij gaven weinig teken van rouw toen familieleden wegvielen, hetzij plotsklaps, hetzij na een ziekbed.

Later had ik twee zwarte zusjes, die alleen in het begin veel bij elkaar lagen, maar later meer hun eigen weg gingen. Toen ik ging verhuizen naar een plek waar ik geen katten mocht hebben zijn ze naar mijn ouders gegaan en ook daar toonden ze weinig echte genegenheid naar elkaar. Eentje was wel altijd al een beetje apart qua karakter. Op een gegeven moment had ik zelf toch weer een kat, een vreselijk lief cypers aanlopertje. Mijn ouders waren intussen zo gehecht geraakt aan mijn vroegere poezels dat ze ze niet meer kwijt wilden, tot er een moment kwam dat zij ze om persoonlijke redenen niet konden verzorgen. Toen zijn ze weer naar mij gekomen, waar dus intussen dus ook het cypertje was. Die kon de 'nieuwkomers' niet accepteren, bleef er zover mogelijk vandaan. Eén van de twee zwartjes gaf wel heel duidelijk te kennen dat ze heimwee had naar mijn ouders, ze wilde echt merkbaar terug. Dat hebben we gedaan, en zowel de poes als mijn ouders waren hartstikke blij *LOL* . Geen van de zwartjes gaf een teken dat ze haar zusje miste . Het andere zusje, dat altijd al wat apart was geweest, bleek na een tijdje een ernstige vorm van suikerziekte te hebben en uiteindelijk bleken de nieren te sterk aangetast, zij is na een kort ziekbed overleden. Cypertje was voornamelijk opgelucht dat ze haar niet meer overal tegen het lijf liet, vrees ik. Helaas is ook zij na een paar jaar overleden aan een schildklieraandoening. Al met al heb ik zelf heel wat meer verdriet gehad dan één van mijn poezels Clown .

Ook nu weer heb ik twee dames waarvan ik sterk betwijfel of ze zouden rouwen om de ander, of ze iets zouden tonen. Pimmetje staat wel duidelijk boven Kitty, en ze zijn samen opgegroeid met nog veel meer katten. Hoewel Pimmetje zich vroeger op de boerderij opwierp als moeke van veel jongere katten, ook nieuwe, accepteert ze nu geen nieuwkomers meer (werd erg duidelijk toen die twee katten van mijn zus tijdelijk kwamen), en hoewel Kitty en zij elkaar redelijk accepteren zijn ze bepaald niet close. Hopelijk duurt het nog wel een tijdje voor ik kan ervaren hoe ze reageren als er eentje wegvalt Ja .

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:46

Ik ken ook verhalen van katten, die helemaal opleefden toen de andere kat wegviel.
Alsof er eindelijk 'plaats' in huis was voor hem (haar)....